Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Is deze er makkelijk uit te halen?
Ja, je moet wel even netjes een gat boren. Zijn op internet how-to's te vinden. De afstand met een stipt uitzetten. Tape erop waar je gaat boren, goede boor nemen en eerst klein gat boren, daarna paar keer een wat grotere boor. Vervolgens kun je de inbus schroef eruit draaien. In het geboorde gat kun je een rubber Akra dopje (origineel en te verkrijgen bij een goede dealer voor paar euro) monteren zodat je het gat netjes afdopt.
 
dus je denkt dat ze gaan zeiken als je je killer terug hebt geplaatst en ze dus alleen een rubber dopje zien zitten op een verder legaal systeem?
klinkt wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ver gezocht, al begrijp ik dat Duitsers er soms gek gedachtengoed erop nahouden

Sterker nog, ik geloof echt niet dat dat juridisch houdbaar is, ik zal het eens met mijn advocaat overleggen. Uitlaatsysteem is als origineel en goedgekeurd, er zit alleen een gaatje in een plastic afdekkap die niets met emissie of het motorblok te maken heeft. Nee ik denk eerder lichte paranoia
 
Veel Akra's hebben vanuit de fabriek een rubber dopje (was gewoon een fabrieksdingetje) waarbij het gat er dus al inzit om de dB killer eruit te halen. Maak mij absoluut geen zorgen mocht ik naar Dld etc zou gaan. Gewoon dB killer erin en dan is het gewoon EU approved :)

Overigens valt het geluid erg mee zonder killer, het is iets meer dan de fabriekspijp. Wordt pas echt wel te gek als je de kat eruit haalt. Ben ik niet van plan.
 
  • Leuk
Waarderingen: zen
Veel Akra's hebben vanuit de fabriek een rubber dopje (was gewoon een fabrieksdingetje) waarbij het gat er dus al inzit om de dB killer eruit te halen. Maak mij absoluut geen zorgen mocht ik naar Dld etc zou gaan. Gewoon dB killer erin en dan is het gewoon EU approved :)

Overigens valt het geluid erg mee zonder killer, het is iets meer dan de fabriekspijp. Wordt pas echt wel te gek als je de kat eruit haalt. Ben ik niet van plan.
hier hetzelfde op de 1290 adv r, zonder killer is het nog steeds een vrij tam geluid, verreweg de stilste van mijn +- 20 KTM's
 
hier hetzelfde op de 1290 adv r, zonder killer is het nog steeds een vrij tam geluid, verreweg de stilste van mijn +- 20 KTM's
Vind de KTM wel behoorlijk mechanisch geluid maken (het blok). Karakter noemen ze dat 8-)
 
Goedemiddag, ik heb vandaag zowel de Tiger 900 als de KTM 890 Adventure gereden. Het motorkararakter , de zitpositie en het sturen van de laatste past zoveel meer bij hoe ik motorrijden geweldig vind. Heb nu 12 jaar mijn rb en ben inmiddels 10 motoren verder waarvan ik de meeste lol heb gehad met een Ducati Scrambler en een Hyperstrada. De KTM lijkt enorm veel qua sturen en karakter op die laatste.
Heel weinig nadelen ervaren vd 890 behalve dat ie wel echt erg buldert rond het hoofd op N en A wegen. Vraag me echter af of dat op te lossen is met een ander of hoger scherm of zo'n spoilertje op het scherm. Komt het wellicht door het gebrek aan kuipdelen aan de voorkant ? Heeft een 790/890 eigenaar wellicht advies?
Ben al zo lang op zoek naar een fiets die de combinatie lijkt te bieden die deze KTM heeft. Zou het zonde vinden als ik op basis hiervan er toch vanaf moet zien. Ik ben 1.80m
 
Oh en iemand in een ander KTM forum was al zo vriendelijk mij alvast te wijzen op 790adventure.net . Ben daar al op aan het snuffelen maar persoonlijke ervaringen vind ik ook heel waardevol
 
Dank je wel, lees goede dingen over het MRA scherm. Zie ook op YT filmpjes dat er driftig geëxperimenteerd wordt met allerlei ruitjes, verwijderen van die windgeleiders naast de koplamp etcetera.
 
Even een andere vraag waar ik veel minder over kan vinden. Heeft een van jullie ervaring met een verlagingsset voor de 790/890 Adventure?
wij hebben eens een duke 790 verlaagd dmv zo'n 'achterveer verlager' van Mizu en dan de vorkpoten voor wat doorsteken zodat ie voor en achter evenredig omlaag gaat. Werkt prima.
Voor de Adventure hebben ze 't ook zie ik MIZU Tieferlegung für KTM 790 Adventure | Buy Motorcycle Accessories
Dat is de goedkope optie zeg maar, andere optie is om de veren compleet te vervangen, KTM heeft daar een officiele set voor, maar daar betaal je natuurlijk $$$ voor.

@jabba heeft misschien advies op basis van ervaring voor de Adventure specifiek
 
Mijn adventure moet ik soms wel 3x op de start knop drukken voor hij start.
als ik in de ochtend de motor pak voor naar het werk en druk de start knop in dan start de motor en valt eigenlijk direct weer uit.. vaak moet ik tot wel 3x starten? Iemand enig idee?
 
IMG_1876.JPG

Hallo, volgende vijs van het schakelsysteem naar de motor, zit een koper rondelletje tussen en de vijs zit niet helemaal tot tegen motor vast, (is dit normaal?) onlangs ook bij KTM moeten stoppen omdat de uitlaat tegen chassis los was gekomen ... zal morgen proberen beter foto te nemen.
 
Ja stond buiten, maar als ik terug van het werk kom hetzelfde. Alleen dan staat hij binnen..
ik heb ook even last gehad, bij mij vooral na het rijden en dan direct proberen starten als hij warm was, als ik bijvoorbeeld ging tanken, zat er precies veel druk uit de tank... dealer heeft benzine toevoer enzo gecleaned en nagekeken en sinds toen geen last meer...
 
Oeh vandaag voor het eerst met een serieus oog naar de 890R gekeken, wat een gaaf apparaat is dat. En ik zit er met mijn lengte nog goed op ook.

Kan zoiets qua comfort nog een beetje meekomen met z’n grotere broers?
 
Niet echt .
Zit een stuk krapper en de vering is stugger.
Ik heb de 790 R , waarvan de motor nog een beetje slapper is.
Verwacht geen « duw in de rug « , hoewel hij goed mee kan ….
Hij is wel lekker licht en wendbaar .
Echt? Ik kreeg zelfs het idee dat ik wat ruimer zat omdat je kan schuiven op het zadel.
Of bedoel je met duo gebruik?

Ik heb er nog niet op gereden dus of het tegenvalt qua vermogen kan ik nog niks over zeggen.
Zo'n parallel twin lijkt me ook betere loop eigenschappen te hebben dan een dikke V?

Binnenkort maar eens rijden.

Edit: zit even wat filmpjes te kijken maar de sound is wel goed hoor, ploft lekker bij gas dicht. Noem me kinderachtig maar dat is wel wat ik minste in de beleving bij de 1090 en 1290.
 
Laatst bewerkt:
De zit is hoger, maar korter dan die van de grote broers.
Met duo is het behelpen .
De 790 heeft bij lage toeren de neiging wat te bokken , maar de 890 zou rustiger lopen, door zijn zwaarder vliegwiel .
Een goedkoper te fabriceren paralleltwin heeft echter geen betere loop eigenschappen dan een V-twin …. In tegendeel, KTM bootst de V-Twin na met deze motor .
Ik ben blij met mijn KTM, maar als er eentje weg zou moeten uit mijn garage , is het wel de Oostenrijker … voor MIJN gebruik, dan wel ….
 
Laatst bewerkt:
De zit is hoger, maar korter dan die van de grote broers.
Met duo is het behelpen .
De 790 heeft bij lage toeren de neiging wat te bokken , maar de 890 zou rustiger lopen, door zijn zwaarder vliegwiel .
Een goedkoper te fabriceren paralleltwin heeft echter geen betere loop eigenschappen dan een V-twin …. In tegendeel, KTM bootst de V-Twin na met deze motor .
Ik ben blij met mijn KTM, maar als er eentje weg zou moeten uit mijn garage , is het wel de Oostenrijker … voor MIJN gebruik, dan wel ….
Wat voor andere motoren heb je?
 
Terug
Bovenaan Onderaan