Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Vervolg van mijn eerder verhaal over een deinende voorpartij van mijn 790 Adventure R van 6/2020 sinds een recente bandenwissel aan huis met opnieuw PIRELLI SCORPION TRAIL 2 banden (zoals er reeds eerder oplagen).

Ik kreeg zopas uiteindelijk bericht van mijn bandenboer ivm de hoogte slag in mijn voorwiel.

Hij stuurde een filmpje door, waaruit een hoogteslag in de VELG blijkt en dat dus op een fiets :
- met 5000 km op de teller
- die NOOIT off-road is geweest
- waarmee ik niét in een dergelijke kuil ben gereden , dat dit een vervorming van de velg kon veroorzaken
- die VOOR de bandenwissel niks abnormaals vertoonde.

De bandenboer noemt deze velgen erg broos, maar kunnen ze dan zelfs niet tegen de gewone manipulaties van een bandenwissel ?

Hoe zien die velgen er dan uit bij degenen die wél regelmatig off-road gaan ?
Ik vind het een vreemd verhaal, maar ik lees wel vaker dat de standaardvelgen echte brol zijn (de Rallye-versie heeft smallere DID-velgen met binnenband).

Pfffff….. alweer een issue van deze motor…
 
Noem het karakter.......
Mijn voorwiel heeft ook het pogostick effect.....uit de showroom gelijk. Ik heb er mee leren leven, want het is niet bij alle snelheden voelbaar.
Ben het wel eens dat KTM nog niet op het allerhoogste kwaliteitsniveau zit. Zoals eerder geschreven is het wel dramatisch dat de levertijden zo onwijs lang zijn, kan eigenlijk niet.
Verder beleef ik wel heel veel plezier aan de fiets. Ik hou m voorlopig :Y
 
Bij de gietwielen is er ook een vibratie vooraan, daar zijn de montagevlakken voor de remschijven niet mooi vlak.
 
Vervolg van mijn eerder verhaal over een deinende voorpartij van mijn 790 Adventure R van 6/2020 sinds een recente bandenwissel aan huis met opnieuw PIRELLI SCORPION TRAIL 2 banden (zoals er reeds eerder oplagen).

Ik kreeg zopas uiteindelijk bericht van mijn bandenboer ivm de hoogte slag in mijn voorwiel.

Hij stuurde een filmpje door, waaruit een hoogteslag in de VELG blijkt en dat dus op een fiets :
- met 5000 km op de teller
- die NOOIT off-road is geweest
- waarmee ik niét in een dergelijke kuil ben gereden , dat dit een vervorming van de velg kon veroorzaken
- die VOOR de bandenwissel niks abnormaals vertoonde.

De bandenboer noemt deze velgen erg broos, maar kunnen ze dan zelfs niet tegen de gewone manipulaties van een bandenwissel ?

Hoe zien die velgen er dan uit bij degenen die wél regelmatig off-road gaan ?
Ik vind het een vreemd verhaal, maar ik lees wel vaker dat de standaardvelgen echte brol zijn (de Rallye-versie heeft smallere DID-velgen met binnenband).

Pfffff….. alweer een issue van deze motor…

Juist die hoogteslag veroorzaakt het onstabiele rijgedrag en overmatige remschijf slijtage.
De velgen zijn echt niet broos, het geheel is alleen volkomen k*t in elkaar gezet..
Wat je echt moet overwegen Slijk is om je wielen kaal - zonder banden en schijven - aan te leveren bij Haan Wheels in Schijndel en ze daar opnieuw te laten richten, desnoods met mooie dikkere rvs spaken van hun. Kost je geloof ik €125 per wiel.
Heb ik gedaan met mijn oude 950 Adventure en hij reed meteen een heel stuk beter.

Bij de gietwielen is er ook een vibratie vooraan, daar zijn de montagevlakken voor de remschijven niet mooi vlak.

Klopt, een maatje - @Menso - had dat probleem ook bij zijn Superduke
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die vlakken laten checken bij bestellen sdr en sar. Toch handig zo'n forum🤗
Is dat gedoe met velg 790/890 specifiek of zit dezelfde op de 1290?
 
isues met het voorwiel
heb ik niet gehad met de gietwielen op de 1050
met de 790 wel, onder garantie verholpen met de schijven
bijbetaling 40e heb ik flame motormasters
zitten nu op de 890 r waar ik het pulsende remprobleen had, lage sneleid
de 890 schijven zitten op de 790 en zijn geen probleem meer
het is doordat dat de verflaag door haan weels is verwijderd
daar werd het voorwiel gerestoreerd
denk dat ik dat op de 890 ook moet doen
maar heb er nu geen last van
verder heb ok nog 1190 wielen en daar beginnen de schijven ook te pulseren met remmen lage snelheid
hier moeten denk ik de schijven vervangen worden
heb ze op de 1050, 790 en de 890 gehad
wel handig een exstra set velgen
 
Juist die hoogteslag veroorzaakt het onstabiele rijgedrag en overmatige remschijf slijtage.
De velgen zijn echt niet broos, het geheel is alleen volkomen k*t in elkaar gezet..
Wat je echt moet overwegen Slijk is om je wielen kaal - zonder banden en schijven - aan te leveren bij Haan Wheels in Schijndel en ze daar opnieuw te laten richten, desnoods met mooie dikkere rvs spaken van hun. Kost je geloof ik €125 per wiel.
Heb ik gedaan met mijn oude 950 Adventure en hij reed meteen een heel stuk beter.



Klopt, een maatje - @Menso - had dat probleem ook bij zijn Superduke
Is een idee dat ik ga onthouden .
Maar eerst moet de dealer maar eens uit zijn pijp komen met een nieuw voorwiel .’’
 
Maar waarom zou je een nieuw voorwiel willen?
Die gaat net zo snel ovaal zijn.
Opnieuw laten spaken/richten does the job.
Ja, daar heb je gelijk in... herstellen of vervangen, dat is de keuze van de dealer.

Nu krijg ik een tweede bericht in verband met het nazicht van de velg door de bandenleverancier : blijkbaar heeft men een ZIJDELINGSE slag vastgesteld op de velg (en geen hoogteslag).
Dat verhoogt m.i. de waarschijnlijkheid van een oorzakelijk verband met de montage van een nieuwe band (ik kan op de weg moeilijk een zijdelingse impact van die grootteorde veroorzaken, zonder ook maar de minste impactschade aan de velg).

Nu vraag ik me af : kan een ZIJDELINGSE vervorming ook gerecht worden of vereist dit sowieso een nieuw wiel/nieuwe velg ?
 
Ja, daar heb je gelijk in... herstellen of vervangen, dat is de keuze van de dealer.

Nu krijg ik een tweede bericht in verband met het nazicht van de velg door de bandenleverancier : blijkbaar heeft men een ZIJDELINGSE slag vastgesteld op de velg (en geen hoogteslag).
Dat verhoogt m.i. de waarschijnlijkheid van een oorzakelijk verband met de montage van een nieuwe band (ik kan op de weg moeilijk een zijdelingse impact van die grootteorde veroorzaken, zonder ook maar de minste impactschade aan de velg).

Nu vraag ik me af : kan een ZIJDELINGSE vervorming ook gerecht worden of vereist dit sowieso een nieuw wiel/nieuwe velg ?

Nee, er van uitgaand dat het velgbed nog recht is - en dat zal die heus wel zijn - is het zoals ik al noemde een kwestie van opnieuw spaken en/of richten.

Aangezien de KTM importeur zo flexibel is als een eikenhouten biljarttafel ben ik bang dat je zelf actie moet ondernemen, het is niet tof maar als daarna alles weer oké is?!

Als ik besluit weer een KTM te nemen - welke dan ook - gaat ie eerst langs Haan. Ik heb geen zin in symptoombestrijding zoals remschijven wisselen, andere banden of wielen balanceren.
 
Doet Haan ook het nodige voor demontage en hermontage van de wielen ?
Anders heb je nog de interventie van de dealer nodig voor het verwijderen van remschijven en banden … met het transport en de herplaatsingskosten erbovenop wordt dat ook een dure grap ….
Pfffff . .. en dat allemaal voor een motor “voor erbij” ….
 
zouden jullie niet eens collectief wat bewijsmateriaal verzamelen en een rechtszaakje starten tegen Mr. KTM?
 
Ik lees hier nu al een tijdje mee , vorig jaar al eens een proefrit gemaakt op een 790 s adventure , en dat was me prima bevallen.
Ten opzichte van mn triump tiger 800 xrx , heeft deze 790/890 toch echt veel positieve dingen.
Vooral het lage zwaartepunt , de stuuruitslag , de betere remmen ,de smalle tank en het ready to race gevoel vielen me meteen op.

Wegens lichamelijk ongemak is er het er nog niet van gekomen om een ktm 790/890 aan te schaffen , dan maar volgend voorjaar!
En die kleine ongemakken , nou ja die neem ik voor lief.
 
Doet Haan ook het nodige voor demontage en hermontage van de wielen ?
Anders heb je nog de interventie van de dealer nodig voor het verwijderen van remschijven en banden … met het transport en de herplaatsingskosten erbovenop wordt dat ook een dure grap ….
Pfffff . .. en dat allemaal voor een motor “voor erbij” ….
Ja Marc jij wilt zo nodig een echte mannenmotor voor erbij :P :+

Haan doet dat helaas niet. Maar misschien wilt je dealer daar wel in tegemoetkomen?
 
zouden jullie niet eens collectief wat bewijsmateriaal verzamelen en een rechtszaakje starten tegen Mr. KTM?
Joh dr zijn al hele (internationale) fora over volgeschreven.. KTM ontkent in alle toonaarden. Of geven je als geste nieuwe remschijven, welke ik op de 1090R heb geweigerd. Dat noem ik het gevolg aanpakken, niet de oorzaak.

Ach ja inmiddels heb ik dan zoiets van dan maar zelf zorgen dat de wielen spatzuiver worden, met als het lukt wat medewerking van de dealer door de wielen kosteloos te (de)monteren.
 
Heb net 3 weken in Portugal en Spanje 2500 km offroad gereden met de 780 > 790.
Motor heeft geen klap verkeerd gedaan.
Wel 2 keer voorband op de stenen kapot gereden (snakebite door (te) lage druk) en zelfs daar is mijn standaard velg niet kapot aan gegaan :).
Ook zijn er dit jaar geen boutjes of kappen meer los getrild ;-) inmiddels tijdens het onderhoud de boel van de juiste Loctite en/of borgdraad voorzien :+
 
Laatst bewerkt:
Heb net 3 weken in Portugal en Spanje 2500 km offroad gereden met de 780.
Motor heeft geen klap verkeerd gedaan.
Wel 2 keer voorband op de stenen kapot gereden (snakebite door (te) lage druk) en zelfs daar is mijn standaard velg niet kapot aan gegaan :).
Ook zijn er dit jaar geen boutjes of kappen meer los getrild ;-) inmiddels tijdens het onderhoud de boel van de juiste Loctite en/of borgdraad voorzien :+
Zo echt waar joh :+
Denk dat je de 780 + 10 bedoeld :+

Maar ff serieus m'n motor is hobby en het verbeteren hoort daar voor mij ook bij; dus ik heb ook e.e.a. gechecked en geborgd.
Zo heel slecht is de KTM nu ook weer niet trouwens, wel een paar issues inderdaad...maar ja m'n vriendin is ook niet perfect :X;):+
 
Tja mijn nieuwe (Belgische ) dealer die het onderhoud zou overnemen van mijn Franse dealer schrijft me zonet, nadat ik hem gisteren DRIE uitgebreide e-mails zond met het hele verhaal , filmpjes én het chassisnummer als bijlage, die hij allemaal gelezen heeft : "Ik begrijp niet wat u van mij verlangt... als u vragen heeft, moet u mij eerst het chassisnummer bezorgen "

Edit : ondertussen heeft hij gemeld dat hij zich niet met het probleem wil bemoeien bij een band die niet door hem werd gemonteerd.

Ik begrijp dat hij mogelijk geen garantie wil toepassen in dit geval, maar als hij zich helemaal niet wil inzetten om dit probleem (ook mits betaling) op te lossen, moet ik op zoek naar een andere KTM-dealer ... en degene dicht bij huis heeft ook al helemaal geen goede reputatie.
-O-
 
Laatst bewerkt:
Oeps ja 780 was een tik fout.. laten we het op 790 houden :)
En inderdaad er zijn voor,- en nadelen... uiteindelijk gaat het om je eigen beleving als je aan het knallen bent (heb het over de motor he... niet over de vriendin :+;))

Plus bij de motor kan je makkelijk iets doen aan de nadelen, ligt bij me vriendin iets complexer _O-;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan