Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Dat oranje komt toch heel erg dichtbij het orgineel, heeft allroadmoto.be voor me gecheckt en foto van gemaakt.

Ik heb toch de gok genomen voor oranje, mocht ik het niks vinden, kan hem nog ruilen. Of anders een goed excuse voor een nieuwe stickerset 😁.
 
KTM lekt wat koelvloeistof. Het loopt aan de voorkant van het motorblok naar beneden. Ik heb de skidplate eraf gehaald en ik zie dan een zwarte kunststof aansluting op het motorblok en daarop zit een zwarte slang met een slangklem bevestigd. Dit geheel bevind zich rechtsboven de claxon. Heb sterk de indruk dat de koelvloeistof hier vandaan lekt. Met veel gepriel heb ik met een steeksleutje de slangklem wat aangedraaid. Echter lekt het nog steeds, lijkt eerder erger geworden. Wat zouden de volgende stappen zijn? Heel de radiator eraf om eea beter te bekijken?
 
Had ik ook maar minimaal ,de boutjes van de kunstof slangaansluiting vastgezet en probleem is weg
ik geloof dat ik een steeksleuteltje 8 wat bijgebogen had om de hoek te kunnen maken.
 
Hallo KTM liefhebbers. Misschien kunnen jullie een ongezouten mening geven over het volgende:
Ik ben van plan om dagelijks te gaan rijden naar mijn werk, 47km enkele reis. Dit betreft 45km dijk met veel (lees veel!) drempels. Drempels in alle vormen en maten. Je mag 60 op de dijk, maar iedereen rijdt daar een stuk harder, zo ook ik.
Ik ben dus op zoek naar een motor welke:
- De drempels goed incasseert
- Lekker sportief bochten kan maken
- Beetje koppel heeft zodat ik niet na elke drempel 2 versnellingen terug moet.
- Zijkoffers heeft om spulletjes mee te kunnen nemen.

Uiteraard nog wat meer eisen qua verlichting en verwarming maar dat is niet echt motor specifiek.

Nu heb ik de KTM 790 Adventure 2019 op het oog. Zijn er eigenaren van deze motor welke mij kunnen vertellen of deze motor geschikt zou zijn voor dit soort gebruik? Is de zithouding goed te doen voor deze afstand en heeft iemand toevallig de originele zijkoffers van KTM die hier wat zinnigs over kunnen zeggen? En hoe is het suspensie verhaal?

Ik heb inmiddels meerdere motoren geprobeerd:
- Tuono V4 1100RR (eigen motor, overkill, veel te hard geveerd, 0 ruimte voor spullen)
- Kawasaki Z650 (motor van vrouw, net wat te klein/licht, te veel schakelen, 0 ruimte voor spullen, vering wat 'simpel')
- Kawasaki Versys 1000 2018 (motor van schoonvader, zithouding goed, vermogen goed, te zwaar, wordt van de motor gelanceerd bij drempels)

Nou alvast bedankt voor de moeite :)
 
Nu heb ik een 890 adv maar ik kan volmondig ja zeggen. Is de motor waarmee ik het hardst over drempels kan, en ik heb motoren in alle soorten en maten gehad (waaronder ook Versys 650 en 1000 maar ook GS en, scramblers en Hypermotards).
Hij stuurt zeer sportief, is licht, heeft veel koppel. Maar met name de combi licht en veel koppel is heel fijn! En nog iets heel fijns, hij is super zuinig. Ik rijd gemakkelijk tussen de 1 op 23 tot 1 op 25. Lange afstanden op standaard zadel is voor mij geen probleem. Ik gebruik zelf een tanktas en zadeltas.
Ik begreep wel van 790 eigenaren dat ie wat rukkeriger onderin is dan de 890 en hij heeft iets minder koppel en vermogen.
Succes met beslissen!
 
Helemaal eens met hierboven. Heb een 790 en ook de 890 gereden en moet zeggen dat je niet veel merkt in de praktijk van ietsje minder koppel en vermogen. Dus laat je daar niet door leiden zou mijn advies zijn.

Verder denk ik dat je geen spijt gaat krijgen, drempels stellen niet veel voor met de 790 8-)
 
KTM lekt wat koelvloeistof. Het loopt aan de voorkant van het motorblok naar beneden. Ik heb de skidplate eraf gehaald en ik zie dan een zwarte kunststof aansluting op het motorblok en daarop zit een zwarte slang met een slangklem bevestigd. Dit geheel bevind zich rechtsboven de claxon. Heb sterk de indruk dat de koelvloeistof hier vandaan lekt. Met veel gepriel heb ik met een steeksleutje de slangklem wat aangedraaid. Echter lekt het nog steeds, lijkt eerder erger geworden. Wat zouden de volgende stappen zijn? Heel de radiator eraf om eea beter te bekijken?
Had precies hetzelfde. Ik heb de halve motor uit elkaar gehaald incl. radiator. Daarna slangenklem goed vastgezet, alles weer in elkaar en het probleem was verdwenen.
 
Nieuwe motor gisteren is geleverd. Best raar, al mijn accessoires die op mijn oude motor zaten al meteen op mijn nieuw overgezet door de dealer. Dus eigenlijk staat mijn oude motor er weer alleen dan met een nieuw kenteken en op de originele wielen met wegbanden ipv Haan met noppies.
Hopelijk gaat mijn herstel een beetje opschieten. Heb hem nog niet eens zelf binnen kunnen zetten omdat ik daarvoor nog teveel pijn in mijn rechterhand had.
Kan ik hem in ieder geval weer aaien...
 
Het was een kleine struggle, maar hij zit 😁.
Eigenwijs geweest en toch voor mijn eerste keuze, oranje, gegaan. Stickerset van de motor begint langzaam op plekken los te laten, dus een excuse om er eens een nieuwe op te zetten waarbij de skidplate wat meer past, mooier overloopt. Al ben ik met dit resultaat ook niet ontvreden.
153BCB9E-CA00-4E14-BA5D-1B2E06F52839.jpeg

1E30CAAF-C400-4C0E-B31B-3ADAE95D58B2.jpeg
 
Nieuwe motor gisteren is geleverd. Best raar, al mijn accessoires die op mijn oude motor zaten al meteen op mijn nieuw overgezet door de dealer. Dus eigenlijk staat mijn oude motor er weer alleen dan met een nieuw kenteken en op de originele wielen met wegbanden ipv Haan met noppies.
Hopelijk gaat mijn herstel een beetje opschieten. Heb hem nog niet eens zelf binnen kunnen zetten omdat ik daarvoor nog teveel pijn in mijn rechterhand had.
Kan ik hem in ieder geval weer aaien...
Lijkt me heel apart! Wel fijn dat hij klaar voor je staat.. hoop dat je spoedig weer 100% bent
 
Had precies hetzelfde. Ik heb de halve motor uit elkaar gehaald incl. radiator. Daarna slangenklem goed vastgezet, alles weer in elkaar en het probleem was verdwenen.
Is dat als amateur sleutelaar goed te doen of zou je dan eerder adviseren de motor naar de dealer te brengen?
 
Nu heb ik een 890 adv maar ik kan volmondig ja zeggen. Is de motor waarmee ik het hardst over drempels kan, en ik heb motoren in alle soorten en maten gehad (waaronder ook Versys 650 en 1000 maar ook GS en, scramblers en Hypermotards).
Hij stuurt zeer sportief, is licht, heeft veel koppel. Maar met name de combi licht en veel koppel is heel fijn! En nog iets heel fijns, hij is super zuinig. Ik rijd gemakkelijk tussen de 1 op 23 tot 1 op 25. Lange afstanden op standaard zadel is voor mij geen probleem. Ik gebruik zelf een tanktas en zadeltas.
Ik begreep wel van 790 eigenaren dat ie wat rukkeriger onderin is dan de 890 en hij heeft iets minder koppel en vermogen.
Succes met beslissen!
Helemaal eens met hierboven. Heb een 790 en ook de 890 gereden en moet zeggen dat je niet veel merkt in de praktijk van ietsje minder koppel en vermogen. Dus laat je daar niet door leiden zou mijn advies zijn.

Verder denk ik dat je geen spijt gaat krijgen, drempels stellen niet veel voor met de 790 8-)
Bedankt voor jullie input. Ik ga zeker een proefritje maken en als hij bevalt dan gaat hij mooi mee naar huis. Nog specifieke dingen waar jullie als gebruiker adviseren om goed naar te kijken bij de koop? (los van het koelvloeistof probleempje wat hierboven beschreven staat)
 
Is dat als amateur sleutelaar goed te doen of zou je dan eerder adviseren de motor naar de dealer te brengen?
Als je een werkplaatshandboek hebt en een beetje ervaring met sleutelen is het niet zo spannend.
Alles wat je eraf haalt op volgorde leggen zodat je het ook weer in de goede volgorde erop zet.
Als je het goed wilt doen kun je beter gelijk fatsoenlijke slangenklemmen kopen.
790/890 zit heel simpel in elkaar hoor
👆
 
Als je een werkplaatshandboek hebt en een beetje ervaring met sleutelen is het niet zo spannend.
Alles wat je eraf haalt op volgorde leggen zodat je het ook weer in de goede volgorde erop zet.
Als je het goed wilt doen kun je beter gelijk fatsoenlijke slangenklemmen kopen.

👆
Heb de tank er inmiddels af liggen maar ook dan kan je nog niet overal even goed bij.
Denk dat de radiator er ook af moet. Nog specifiek aandachtspunten om rekening mee te houden?
Zit er een aftapboutje ofzo om de koelvloeistof eruit te laten lopen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan