Het laat me niet meer los.....................

Raar dat ik allen maar iets lees over kijken en niets over tegen het stuur duwen, of aan het stuur trekken. En dan wel aan de goede kant van het stuur natuurlijk.....
Ja maar dat duwen en trekken kan toch averechts werken als je de verkeerde kant op kijkt???? Lijkt mij zo dat, omdat je stuurt met je lichaam je de lijn volgt van je blik, maar ik kan het natuurlijk fout hebben :)
 
Als je alleen maar kijkt waar je naar toe wil kom je er echt niet.
Dat moet je weten van de oefeningen die je al gedaan hebt.

Als je wat sneller rijdt, zoals je zelf zei, zul je ook aan het stuur moeten duwen of trekken.

Links duwen is naar links gaan en omgekeerd.
Links trekken is naar rechts gaan en omgekeerd.

Natuurlijk kun je dit ook combineren.
 
Ach je moet het positief bekijken: je hebt de bocht gehaald en jij en de motor zijn nog heel *D De volgende les rij je gewoon weer als een zonnetje!
En dat soort momenten zullen helaas nog wel vaker komen als je je rijbewijs hebt ;)
 
Als je alleen maar kijkt waar je naar toe wil kom je er echt niet.
Dat moet je weten van de oefeningen die je al gedaan hebt.

Als je wat sneller rijdt, zoals je zelf zei, zul je ook aan het stuur moeten duwen of trekken.

Links duwen is naar links gaan en omgekeerd.
Links trekken is naar rechts gaan en omgekeerd.

Natuurlijk kun je dit ook combineren.
Dit soort dingen worden leuk als je wat langer rijdt en wat meer ervaring heb.
Dan is het leuk om hier om te gaan letten...

Heb je net je rijbewijs, of ben je nog aan lessen dan ben je blij dat je motor rijdt en dat je komt waar je heen wil.
Met alleen kijken zorg je er al voor dat je onderbewuste dit soort zaken doet.
Bewust er mee bezig zijn is leuk voor later.


@Joyce goed gedaan meis!..

Prima reactie. En dat overkomt zelfs de beste nog ;)
weet je nog die bocht bij utrecht... met die auto enzo... :S
 
Sorry maar ik vertel het wel aan mijn leerlingen voor ze de weg opgaan.

Je moet toch weten hoe je moet sturen, of zie ik dat nou helemaal verkeerd.



En natuurlijk ben ik ook blij voor der dat ze niet onderuit gegaan is. Ik vind echter wel dat je moet weten hoe je moet handelen voor je in een bepaalde situatie terecht komt.
 
Tja bochten.......pppfff
Ik ben ooit eens in een bocht op mijn snufferd gegaan (en niet eens hard) en heb daarna niet veel meer gereden omdat ik moeder werd en die kleine niet op de tank vast kon plakken :+ Nu rij ik sinds vorig jaar weer (na een periode van zo'n 6 jaar niet gereden te hebben) en ook ik voel dat die ene bocht nog steeds bij me is. Vind ik van mezelf zo zwakjes en heb me voorgenomen om zoveel mogelijk te gaan rijden dit jaar (vorig jaar helaas ook nog niet al te veel gereden) en oefenen, oefenen, oefenen. Ook lijkt de VRO1 me ook wel iets voor mij om weer eens wat bij te leren. Hard of plat door de bocht zal ik waarschijnlijk nooit gaan maar wat meer vertrouwen kan geen kwaad.

:} :} voor jou reactie en komt met jou helemaal goed en je slaagt vast de 1ste x ;)
 
Sorry maar ik vertel het wel aan mijn leerlingen voor ze de weg opgaan.

Je moet toch weten hoe je moet sturen, of zie ik dat nou helemaal verkeerd.



En natuurlijk ben ik ook blij voor der dat ze niet onderuit gegaan is. Ik vind echter wel dat je moet weten hoe je moet handelen voor je in een bepaalde situatie terecht komt.
Tuurlijk moeten ze theoretisch weten hoe ze moeten sturen.
Maar iemand met weinig ervaring is gewoon vaak nog te veel bezig met het beheersen van de motor, dan heeft hij/zij helemaal geen tijd om hier actief mee bezig te zijn.

Tijdens het lessen is mij dit ook wel verteld.
Maar pas tijdens mijn vro, 1.5 jaar later, begon ik pas te begrijpen wat er bedoelt werd.. en na 2 jaar durfde ik hier eindelijk mee te experimenteren.
 
Hoort sturen dan niet bij motorbeheersing?!?!

Bij de nieuwe oefeningen zit ook het uitwijken. Doe je dit ook alleen door te kijken waar je heen wil?
 
iedereen heeft weleens een foutje, en van je fouten kun je leren dus wees blij dat je ze af en toe maakt. En jij hebt er blijkbaar ook van geleerd :P
 
Hoort sturen dan niet bij motorbeheersing?!?!

Bij de nieuwe oefeningen zit ook het uitwijken. Doe je dit ook alleen door te kijken waar je heen wil?
Nee, door te kijken en door gevoel met de motor.
Dat wil nog steeds niet zeggen dat je dan bewust bezig met met tegen sturen, of het heen en weer trekken in elke bocht.

Ik denk dat de meeste motorrijders er niet eens bij stil staan dat als ze in bocht in duiken dat ze naar links sturen als ze naar rechts willen gaan.

Maar ik denk dat dit een andere discussie is welke misschien in een ander topic gevoert moet worden :)
 
Dit soort dingen worden leuk als je wat langer rijdt en wat meer ervaring heb.
Dan is het leuk om hier om te gaan letten...

Heb je net je rijbewijs, of ben je nog aan lessen dan ben je blij dat je motor rijdt en dat je komt waar je heen wil.
Met alleen kijken zorg je er al voor dat je onderbewuste dit soort zaken doet.
Bewust er mee bezig zijn is leuk voor later.


@Joyce goed gedaan meis!..

Prima reactie. En dat overkomt zelfs de beste nog ;)
weet je nog die bocht bij utrecht... met die auto enzo... :S
Ja hoor dat weet ik nog, het was alleen bij badhoeverdorp *D :P
 
Nee, door te kijken en door gevoel met de motor.
Dat wil nog steeds niet zeggen dat je dan bewust bezig met met tegen sturen, of het heen en weer trekken in elke bocht.

Ik denk dat de meeste motorrijders er niet eens bij stil staan dat als ze in bocht in duiken dat ze naar links sturen als ze naar rechts willen gaan.

Maar ik denk dat dit een andere discussie is welke misschien in een ander topic gevoert moet worden :)
ferry heeft gelijk

als het goed is heb je dat al geleerd toen je ging fietsen alleen weten de meesten dit niet ze waren een jaar of 3

maar als je er bewust mee omgaat en vooral tijdens het lessen kan je je in menig situatie redden

maar het is een probleem omdat de meeste instucteurs hier niet mee oefenen
en dus weten de meeste motorrijders dit ook niet :] :] :]
 
Ik heb al heel wat km achter de rug en toch in januari weer een leerervaring gehad (onderuit op een rotonde met wat olie). Dat zul je blijven houden. Ik vind dat je geweldig gereageerd hebt. Wees trots op je zelf dat je niet in paniek raakteHeb je het verhaal ook aan je instructeur verteld (zal die ook leuk vinden)
Moraal: je zult ongetwijfeld nog wel een keer echt onderuit gaan, dat gebeurt de beste. Zorg er dus voor dat je daar met je kleding (en helm en laarzen) goed op voorbereid bent. En succes met je examen. Wie zo reageert is het waard het papiertje te halen. Houd ons op de hoogte.
Henk
 
perfect toch je heb je gefocused op de weg en weet dus wat je volgende keer ook moet doen
 
Raar dat ik allen maar iets lees over kijken en niets over tegen het stuur duwen, of aan het stuur trekken. En dan wel aan de goede kant van het stuur natuurlijk.....


Omdat de fout die ze hier maakte, kwam doordat ze naar die plas ging kijken... dus haar kijk techniek...

duwen of trekken aan je stuur (tegenstuur bedoel je toch) is zeker belangrijk.. maar denk niet dat iemand die aan het lessen is en de bocht niet haalt ff tegenstuur geeft.. vindt ik wat meer voor de oefening met het pionetje, dus het snelle uitwijken,.. je weet wel rem eraf, tegenstuur en uitwijken,...

Denk niet dat ze zo extreem door de bocht ging dat ze moest tegensturen om platter en scherper er door heen te gaan,... ze moest gewoon ff goed door de bocht kijken...

my 2 cents,..

en dus weten de meeste motorrijders dit ook niet :] :] :]

Vraag het me af, zullen we er eens een poll van maken,..
 
Laatst bewerkt:
En toen moest ze uitwijken om de berm niet in te gaan, dus..............
 
...
En dat soort momenten zullen helaas nog wel vaker komen als je je rijbewijs hebt ;)

:^ Met ruim drie maanden en 'pas' 4100km kan ik dit alleen maar beamen O-)

En verder: ferry heeft opzich wel gelijk, maar ik denk dat Kaasszje een realistischer beeld schetst.

[me]Snarfman heeft gisteren bij de OBT6 weer het nodige bijgeleerd op de smalle, en soms met modder besmeurde, dijkweggetjes.[/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan