Het MV Agusta topic deel IV

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, waarom een MV?

Ik denk dat iedereen voor zichzelf een andere reden heeft. Als eerste vind ik dat iedereen moet kiezen wat hij leuk vindt en wat voor hem daarbij qua budget past.

Ik heb jaren japans gereden. Met heel veel plezier. Yamaha en veel Kawasaki. Maar na jaren supersport was ik gewoon toe aan wat anders. Ik had niet meer het wauw-gevoel.

Ik wist wel wat ik wel wilde. Ik wil een motorfiets die je niet op iedere straathoek ziet staan en ik wil een naked bike.

Ik heb veel rond gekeken bij bv Benelli en bij Moto Morini.

Uiteindelijk werd het een nieuwe MV Brutale. Ik reken de km-prijs niet uit, ik reken het verbruik niet uit. Ik weet alleen dat hij betaald is en dat ik met een big smile iedere km onder me door laat gaan. En staat hij in de garage dan denk ik iedere keer, wat een mooie motor.

Let wel, ik kan dit ook doen (financieel) en mijn partner (zelf rijdend op een Kawa Z1000) vind dit ook leuk. Maar ik weet zeker dat ik ook veel plezier zou hebben op een Honda/Kawasaki/Yamaha/KTM of op mijn woon-werk verkeer Kymco.

Geniet van je motor en bepaal zelf wat je voor dit genot over hebt.

Laat ook anders denkenden in hun waarde en we hebben samen nog vele fijne km's.
 
Oorzaak slechte behandeling:
1- swing arm bouten te strak of te los
2- hoge druk water reiniging
3- te hoge ketting spanning

Ja en als je het idiot proof wil hebben, dan vinden ze weer een nwe idiot uit. Dus welkom tot de club

Nee, helaas is dit niet waar. Het komt er op neer dat de constructie (en m.n. het lager) niet goed is. Ook bij mij is het lager stuk gegaan na 10.000km, terwijl alle drie de punten die je noemt niet van toepassing waren. Ik heb hier vorig jaar met een vertegenwoordiger van MV Agusta over gesproken. Eerst was het ontkennen, maar uiteindelijk gaf ie wel toe dat het lager in het verleden een probleem is geweest (tegenwoordig gebruiken ze een ander lager). Overigens kost het herstel € 90,00 dus dat valt ook wel weer mee. Doet me denken aan Aprilia die altijd vol houdt dat ze geen probleem hebben met de achterrem, terwijl hordes rijders geen achterrem hebben door een foute constructie (hebben ze nu eindelijk opgelost bij de nieuwe modellen).

Aanvulling op de punten:
1. Geloof er weinig van. Ik heb die hub in mijn handen gehad en ik zou het knap vinden als je die uit model kunt "knijpen" met 2 bouten. Verder is het zo dat de hub geheel rondom is ingeklemd. Dus als je die 2 bouten aandraait, klemt ie de hub niet alleen van boven en van onderen. De krachten komen rondom en dan heb je heel wat kracht nodig om de hub te vervormen. Stel de hub zo iets uit model gaan, dan moet je ook nog eens het lager uit model duwen weten te duwen, terwijl die weer volledig rondom ingeklemd is in de hub zelf. Volgens mij heb je dan iets meer nodig dan de paar Nm van die bouten.

2. Water is ook iets waar ik vraagtekens bij zet. Je kunt met de hogedrukreiniger niet rechtstreeks op het lager spuiten. Het enige dat het daarbinnen kan worden is nat van het doorsijpelen. Echter ook dat is voor het lager geen probleem aangezien dit een gesloten lager is en geheel gevuld met lagervet. Dat vet stoot sowieso vocht af, dus hoe zou dit het lager kunnen verwoesten of extra laten slijten? En waarom hoor je dan niemand over de voorwiellagers, terwijl daar eenzelfde soort lagers worden gebruikt.

3. Is een optie die hier invloed op heeft, maar is voor iedere motor schadelijk (los van MV). Het lager in motorblok kun je daarmee ook naar de haaien helpen. Is wel iets dat het achterwiellager sneller kan laten slijten, juist vanwege de slechte constructie (lees: te zwak lager).
 
Laatst bewerkt:
Ja, waarom een MV?

Ik denk dat iedereen voor zichzelf een andere reden heeft. Als eerste vind ik dat iedereen moet kiezen wat hij leuk vindt en wat voor hem daarbij qua budget past.

Ik heb jaren japans gereden. Met heel veel plezier. Yamaha en veel Kawasaki. Maar na jaren supersport was ik gewoon toe aan wat anders. Ik had niet meer het wauw-gevoel.

Ik wist wel wat ik wel wilde. Ik wil een motorfiets die je niet op iedere straathoek ziet staan en ik wil een naked bike.

Ik heb veel rond gekeken bij bv Benelli en bij Moto Morini.

Uiteindelijk werd het een nieuwe MV Brutale. Ik reken de km-prijs niet uit, ik reken het verbruik niet uit. Ik weet alleen dat hij betaald is en dat ik met een big smile iedere km onder me door laat gaan. En staat hij in de garage dan denk ik iedere keer, wat een mooie motor.

Let wel, ik kan dit ook doen (financieel) en mijn partner (zelf rijdend op een Kawa Z1000) vind dit ook leuk. Maar ik weet zeker dat ik ook veel plezier zou hebben op een Honda/Kawasaki/Yamaha/KTM of op mijn woon-werk verkeer Kymco.

Geniet van je motor en bepaal zelf wat je voor dit genot over hebt.

Laat ook anders denkenden in hun waarde en we hebben samen nog vele fijne km's.

Zo gaat het mij ook. Alhoewel ik het merendeel Europees gereden heb, maar ook van de Japanners veel plezier gehad. En nu dus van de MV. En van een Triumph Trophy van 20jr oud. Heel wat anders, loodzwaar, traag, slecht remmen, maar ook met veel plezier.
 
Heb toch maar gisteren uit voorzorg de lagers van de Hub vervangen....naald lager was nog goed en dubbelrijig kogellager minder dus was op tijd.. was 100 euro kwijt 2 lagers en twee seals..gewoon bij de lagerboer, moest bij Dipi 300 Euro betalen,als ik de losse Hub zou brengen,en dat was zonder arbeidsloon ppppppfffffffffff,het was ongeveer op het gemakkie 4 uur werk..wel belangrijk een goede moment sleutel,die zowel links als rechts om kan..
 
Heb toch maar gisteren uit voorzorg de lagers van de Hub vervangen....naald lager was nog goed en dubbelrijig kogellager minder dus was op tijd.. was 100 euro kwijt 2 lagers en twee seals..gewoon bij de lagerboer, moest bij Dipi 300 Euro betalen,als ik de losse Hub zou brengen,en dat was zonder arbeidsloon ppppppfffffffffff,het was ongeveer op het gemakkie 4 uur werk..wel belangrijk een goede moment sleutel,die zowel links als rechts om kan..
Precies.... gewoon zelf doen. Destijds ben ik naar een MV Agusta dealer gegaan. Kreeg ik te horen dat ik een nieuwe hub moest hebben voor een dikke € 600,00. Daarna even rondgeneust welk lager het moest zijn en inderdaad zelf er in zetten.

€ 100 voor de hele handel is wel goedkoop. Ik was toen alleen voor de "dubbel" lager van SKF iets van € 90,00 kwijt. SKF werd aangeraden vanwege de kwaliteit en minimale tolleraties die de lagers hebben. Omdat het al een bedenkelijk onderdeel is op de motor, heb ik maar het zekere voor het onzekere genomen.
 
Het dubbele lager was van SKF,en het grote naaldlager van INA,maar krijg wel 50% korting van mijn werk vandaar...de prijs...het zijn ook niet van die lagers die ze altijd wel hebben liggen,er is een Australier als ik het goed heb, op het agusta.net die heeft zelf een gemodificeerde Hub gedraaid,met aan de rechterzijde,2x een dubbel lager,en daarmee de levensduur zeker verdubbeld..

The rear hub you have been waiting for - MVAgusta.net
 
Hier zijn reactie m.b.t het leveren van zón gemodicficeerde HUB ongeveer 600 Euro.

Wel geld,dan maar elk jaar goed controleren..

Hi Erik,thanks for your inquiry,the hub is $740.00AUD plus postage,the hub is complete,pregreased and uses your original axle.What model is your bike,if you want more info just PM me,thanks again,Mitch
 
Precies.... gewoon zelf doen. Destijds ben ik naar een MV Agusta dealer gegaan. Kreeg ik te horen dat ik een nieuwe hub moest hebben voor een dikke € 600,00. Daarna even rondgeneust welk lager het moest zijn en inderdaad zelf er in zetten.

€ 100 voor de hele handel is wel goedkoop. Ik was toen alleen voor de "dubbel" lager van SKF iets van € 90,00 kwijt. SKF werd aangeraden vanwege de kwaliteit en minimale tolleraties die de lagers hebben. Omdat het al een bedenkelijk onderdeel is op de motor, heb ik maar het zekere voor het onzekere genomen.
Zou het INA lager dan van mindere kwaliteit zijn?
 
Ina zit er origineel in meen ik. Of dat slechter/beter is weet ik niet. Mijn info komt van www.mvagusta.net, waar dit werd aangeraden. Volgens mij gebruiken ze nog steeds Ina (dus dat zal wel goed zijn). Alleen is het geen dubbel-lager meer, maar eentje met 3 rijen. Althans dat gaf die van MV Agusta toen aan. Heb zo'n nieuwe Hub nog nooit gezien.

Zelf doe ik om de 2 jaar even checken in de winter hoe het er voor staat. Ik heb namelijk 1x gehad dit ik onderweg in Duitsland met een kapot lager ben komen te staan en dan is het einde oefening.
 
Heb zo'n nieuwe Hub nog nooit gezien.

die met die gaten

Mv_Agusta_Official_Rear_Hub[2].jpg


146_1006_10_z+2010_MV_agusta_f4+swingarm.jpg
 
Nee, helaas is dit niet waar. Het komt er op neer dat de constructie (en m.n. het lager) niet goed is. Ook bij mij is het lager stuk gegaan na 10.000km

Mijne was na 36000km nog goed, is dat dan geluk? Heb jij dan exacte uitval percentages?
 
Laatst bewerkt:
Dat de vertegenwoordiger van MV Agusta dat aangeeft, is niet zonder reden? En waarom passen ze het lager aan als er geen probleem is? Op www.mvagusta.net staan genoeg mensen met dezelfde problemen. Als bijvoorbeeld een fabriek een terugroepactie doet met een bepaald probleem, wil ook niet zeggen dat iedereen ook dan dat probleem heeft.

Op www.mvagusta.net zijn identieke verhalen lezen, zoals het ook voor mij geldt: nooit met een hogedrukreiniger de motor schoongemaakt, de schroeven altijd aangedraaid met 30 Nm en kettingspanning die conform het werkplaatsboek is (eerder ietsie slapper). Als dat dan als redenen worden opgevoerd, dan is dat napraterij wat elders soms wordt geschreven zonder daar goed over na te denken. Maar als er een aanwijsbare reden, is dan ben ik in elk geval dankbaar en zal ik die ter harte nemen om problemen te voorkomen. Ik sta er niet om te springen dat het lager weer een keer de geest gaat geven ;-)
 
Laatst bewerkt:
Ina zit er origineel in meen ik. Of dat slechter/beter is weet ik niet. Mijn info komt van www.mvagusta.net, waar dit werd aangeraden. Volgens mij gebruiken ze nog steeds Ina (dus dat zal wel goed zijn). Alleen is het geen dubbel-lager meer, maar eentje met 3 rijen. Althans dat gaf die van MV Agusta toen aan. Heb zo'n nieuwe Hub nog nooit gezien.

Zelf doe ik om de 2 jaar even checken in de winter hoe het er voor staat. Ik heb namelijk 1x gehad dit ik onderweg in Duitsland met een kapot lager ben komen te staan en dan is het einde oefening.
hm ok dat wilde ik maar al te graag voorkomen. Ik heb er nu ook weer INA's in zitten. Heb ook een kijkje genomen op de blogspot waar een Nederlander een manual heeft gemaakt bij het vervangen van de lagers. Niet dat ik iets merkte aan de lagers maar dan weet ik zelf tenminste wanneer ze zijn vervangen. Voor de rest wil ik in bijvoorbeeld iedere winter even de hub eruit pakken om te kijken en het naaldlager opnieuw in te vetten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan