Het onverharde Alpen-passen topic

Op het einde van de zomer gaan een maat en ik nog eens terug richting Salbertrand.

Een soort van short-ski, maar dan met de motor. Heb een dag of 4 gepland om te gaan rijden.

We gaan camperen, en ik dacht om dat te doen bij camping Gran Bosco. Volgens velen toch wel een topplaatsje? Iemand van hier er al geweest? Het ligt op z'n eigen, dus het is wel de bedoeling dat we elke avond lekker kunnen eten en drinken.... :P


De ritten die ik heb voorzien zijn:
- via Briancon over col d'Izoard tot op de top van de Bonette, om dan terug te keren via de Parpaillon.
- via Briancon en de Galibier over de col de l'Iseran om dan via lac de Cenis onverhard terug te keren
- twee dagen offroad, Assietta, Finestre, Jafferau en Sommeiler.

Zie ik nog mooie stukken over het hoofd die haalbaar zijn vanuit Salbertrand?
 
We hebben afgelopen najaar een paar dagen op Gran Bosco gestaan. Leuke camping met een goed restaurant (il Bule) en gratis douchen (Hollander hé 8-)). Op de camping staan veel lui met offroad motoren e.d. dus genoeg te zien en te praten. Je mag ook je auto met aanhanger naast je tent parkeren, ik vermoed wel een beetje afhankelijk van de drukte. Kortom, goeie no nonsense camping met een mooi grasveld en goed restaurant.

545126FD-A706-42F9-A313-BD19911F48AC.jpeg
 
Prima camping, goed sanitair, veel gelijkgestemde offroaders, en in het restaurant zeker een van de beste pizza's die ik ooit in Italië heb gehad :9~
 
Hmmm, 1 keer een onverharde bergrit gedaan. En die ene keer was genoeg. Was niet eens een pas!
Op bezoek bij een vriend die de zomer doorbracht in het huis van zijn dochter. Helaas werd de riolering in "het dorp" aangelegd dus moesten we via een bosweggetje daarheen.
Leuk joh: alleen keien, omgevallen bomen, een steigingsgraad van 30%, en een tegenligger op een 1-baans-pad...
We hebben echt alles gehad wat je niet wilt tegenkomen.
Hubbie op een VFR 1200 (getuned) met bijna alle bagage, ik op een CBF600.
Hij eigenlijk teveel vermogen, ik net te weinig.
Altijd leuk, zo'n avontuur. Zeker als je het kunt navertellen, maar niet voor herhaling vatbaar.
 
Hubbie op een VFR 1200 (getuned) met bijna alle bagage, ik op een CBF600.
Hij eigenlijk teveel vermogen, ik net te weinig.

Dat het niet de meest geschikte motoren zijn voor zo'n ritjes ok, maar te weing vermogen met een CBF600? Dan doe/deed je toch iets verkeerd hoor...

Hoe ruiger het wordt, hoe makkelijker gasten met lichte éénpitters het gaan krijgen, en die hebben meestal niet eens 50pk. ;)
 
Gran Bosco zal het gaan worden.

Mijne maat heeft een daktent op z'n busje, ikzelf twijfel nog of ik zo'n "pod" ga reserveren of dat ik een tentje ga meenemen...
Ben eigenlijk niet zo'n kampeerder.... :)

Op de foto's hierboven zie ik de pod's toch kortbij de tenten staan, mogen de busjes met daktent daar ook bij of is er een afzonderlijke ruimte voor zo'n "buscampers"?
Het is wel de bedoeling dat we bij mekaar in de buurt kunnen slapen...


Ondertussen ook nog wat trackjes toegevoegd.... La Riposa en Lago Nero gaan we proberen ook mee te pikken.
 
Ze hebben een veldje waar ze meestal alle offroaders neerzetten, dat is het veld rechts naast het toiletgebouw. Aan de rand daarvan staan enkele pods, daar staan de busjes meestal ook gewoon. Ook op het middenterrein staan een aantal pods, als je door de slagboom rijdt dan rij je daar als het ware tegenaan. Daar kunnen geen busjes bij staan. Hangt er dus een beetje vanaf welke pod je toegewezen krijgt. Maar zo groot is de camping nou ook weer niet, dus het is niet dat je een heel eind uit elkaar staat.

Alleen als het echt druk is gebruiken ze het veld vanaf de ingang gezien links, maar volgens mij zetten ze daar alleen tentkampeerders. Ik heb daar in ieder geval nog nooit auto's zien staan.

Aan de rand van het veld zie je nog net een aantal pods staan. Zoals je ziet kan het er in het hoogseizoen best druk zijn, en dan stampen ze het veld ook aardig vol. Dit is wel tijdens het Stella Alpina weekend, dan is de hele omgeving overladen met offroaders, buiten de periode valt het best mee.

IMG_1811.JPG


Andere kant van het veld, zoals je ziet staan de busjes er gewoon tussenin
IMG_1810.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dat het niet de meest geschikte motoren zijn voor zo'n ritjes ok, maar te weing vermogen met een CBF600? Dan doe/deed je toch iets verkeerd hoor...

Hoe ruiger het wordt, hoe makkelijker gasten met lichte éénpitters het gaan krijgen, en die hebben meestal niet eens 50pk. ;)


Te weinig vermogen op het onverhard kan eigenlijk bijna niet, het gaat hooguit wat minder snel. Teveel vermogen is nog eerder een probleem.
 
Ben op zoek naar een all roader die het beste voor on- en verhard heeft, en geeft :P
Een goldwing met het gewicht van een wr, en alles wat daar tussen zit.

maw. hoeveel km/u verhard?
Hoeveel km onverhard? en wat versta je onder onverhard? gravel of echte blubber?
Zoveel mogelijkheden etc etc etc.
 
De GS modellen waarmee meer op verharde wegen gereden zal worden en zo af en toe ook mee de blubber in kan ;)
 
Okay ook hier weer een lekkere bumb van het topic.

Ik heb wat gpx bestanden van off road routes in de Alpen (Ligurische Grenzkammstrasse, dat soort dingen).
Als ik deze in Myrouteapp importeer dan kan ik er niet heel veel mee op de in die app aanwezige kaarten.
Elke optie (tomtom, Gamrin, Here, Googlemaps) maakt er weer een ander zooitje van.

Ik heb geen Garmin en ook geen enkele ervaring met Basecamp (wil ik graag zo houden) maar is er een alternatief om deze routes toch te kunnen bewerken?
Voor het rijden heb ik Osmand op mijn telefoon, betaalde versie dus alle kaarten die nodig zijn kan ik downloaden.

Zal ik toch aan het Basecampen moeten??
Zo ja, ik heb geen Garmin dus geen kaarten, maar daar konden toch ook gewoon de open source street maps in?

EDIT:
Iets verder ondertussen (ja ik verveel me)
Garmin basecamp geïnstalleerd, en de openstreetmap van Frankrijk en Italië geïnstalleerd.
Nu maar eens kijken of ik het programma begrijp en er routes in en weer terug uit krijg.

Alternatieven zijn nog steeds welkom ;)
 
Laatst bewerkt:
Blijf in Basecamp werken met tracks en niet met routes. De track moet je exporteren uit Basecamp en importeren in je telefoon in Osmand. Ik ken Osmand niet, want ik werk met Garmin, maar in beide gevallen zou ik de track pas omzetten naar route in het navigatie apparaat zelf.
 
Blijf in Basecamp werken met tracks en niet met routes. De track moet je exporteren uit Basecamp en importeren in je telefoon in Osmand. Ik ken Osmand niet, want ik werk met Garmin, maar in beide gevallen zou ik de track pas omzetten naar route in het navigatie apparaat zelf.
Goede tip ook weer, ik zag wel de optie om er een route van te maken.
Voorals nog is het puur een controle van de route die ik heb gedownload.
Waar begint die, waar eindigd die, klopt hij nog met de "huidige" wegen, enz.

Ik denk dat ik toch de routes blijf maken in de My route app, daar heb ik ook zo een gold account voor.
Maar deze zag er goed uit, en ik heb het begin en eindpunt gezien, dan kan ik via MRA een route er heen en weer van weg maken.
 
Afgelopen week weer heerlijk een paar dagen in de Alpen gespeeld. Woensdag Finestre en Assietta gedaan, die zijn eigenlijk gesloten op woensdag en zaterdag dus ik heb een beetje gesmokkeld. Afsluiting is tot 17:00 uur, net iets na 16:00 uur ging ik de Finestre op. Paar MTB'ers tegengekomen, maar verder niks. MTB'ers bleken Nederlands te zijn, dus op de top nog een tijdje staan praten. Toen ik de Assietta opging was het inmiddels exact 17:00 uur, dus keurig volgens de regels. Heel de Assietta los van twee schaapsherders niks tegengekomen. Ik ben afgedaald naar Oulx, want ik wilde naar Salbertrand. Ik heb het dus niet gecheckt, maar het leek erop dat ook het stuk naar Sestriere (itt vorig jaar) gewoon open was. Ik zag in ieder geval geen afsluiting.

Overnacht in Salbertrand, was rustiger dan normaal, maar toch nog redelijk wat volk. Donderdagochtend vanaf Salbertrand de naar de Jafferau, door de tunnel die sinds een aantal jaar weer open is, maar waar we vorig jaar (door motorproblemen van mijn maatje) niet aan toegekomen zijn. Top van de Jafferau nog niet te bereiken door de sneeuw. Ook al ging het maar om een sneeuwveldje van een paar meter, ik ga niet staan glibberen op een smal richeltje, soms moet je weten wanneer je moet stoppen. Bovendien ben ik toch al vaak zat boven geweest.

Vanaf Jafferau door naar de Sommeiller, dit jaar geen Stella Alpina maar ik kon het toch niet laten. Eenmaal bij de refuge bleek dat de Sommeiller tegenwoordig is gesloten op donderdag (en dat was het...), en niet meer op vrijdag-zaterdag-zondag. Leuk dat ze dat steeds veranderen. De weg is afgesloten met een slagboom en er zit iemand in het hokje, dus je kunt er ook niet stiekem langs helaas. Zat niks anders op dan weer af te dalen.

Daardoor had ik wel wat meer tijd voor de volgende, Passo della Mulattiera, waar ik nog nooit geweest was. Eerst vanaf Beaulard onverhard omhoog naar de Punta Colomion. Nogal een slecht pad, heel veel grove en scherpe stenen, niet echt leuk. Op de Punta Colomion een bakkie gedaan bij de Refuge (leuke tent en goeie koffie btw!). Terwijl ik daar zat kwam er nog een groepje motorrijders boven, maar dan vanaf de andere kant, dus blijkbaar was er nog een andere weg omhoog. Bij de beheerder van de hut even gevraagd of de Mulattiera te doen was, en volgens hem kon het wel met de motor. Voor auto's is het te smal. Die kant opgegaan, en inderdaad was het met de motor wel te doen. Wel wat spannender dan de bekendere passen in de omgeving. Het pad is redelijk slecht en op sommige plekken is het weggeslagen waardoor er nog maar een smal pad onderlangs over is. Vandaar dat het met auto's dus niet kan. Schitterend uitzicht bovenaan bij het fort, echt een topper. Na een half uurtje weer afgedaald, het was heet en het zweet liep op allerlei plekken waar het normaal niet echt komt... Helaas was de refuge inmiddels gesloten, dus een koud drankje zat er niet in. Daarna afgedaald via het pad waarover ik eerder de andere motorrijders omhoog zag komen, en dit was vele malen leuker dan de kant waarover ik omhoog kwam. Het komt uit bij de skipiste in Bardonecchia.

Volgende ochtend zou ik weer vertrekken, maar ik kon het niet laten om toch nog even de inmiddels wel geopende Sommeiller op te gaan. Op de camping gevraagd of ik mijn bagage nog even een paar uurtjes kon laten liggen, en nog snel naar de Sommeiller. Was weer genieten!

IMG_20200716_174500.jpg


IMG_20200716_111500.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volgende ochtend zou ik weer vertrekken, maar ik kon het niet laten om toch nog even de inmiddels wel geopende Sommeiller op te gaan. Op de camping gevraagd of ik mijn bagage nog even een paar uurtjes kon laten liggen, en nog snel naar de Sommeiller. Was weer genieten!

Mazzel voor je dat ie net weer open is !
Ziet er erg gaaf uit, was je in je uppie?
Heb je nog lek gereden?
 
@Frazer waarom ben je niet met je nieuwe Yammie gegaan??
Toffe foto's trouwens weer, erg mooi daar.
Ik durfde het niet aan met mijn Guzzi om echt off road te gaan in de omgeving, die is toch echt te zwaar en ik ben er te onervaren voor.
 
Mazzel voor je dat ie net weer open is !
Ziet er erg gaaf uit, was je in je uppie?
Heb je nog lek gereden?

Hij is in de maanden juli en augustus iedere donderdag gesloten om wandelaars en mtb's de ruimte te geven, dus was niet net geopend maar vooral net pech dat het donderdag was. Voorheen was het ieder weekend gesloten, maar daarmee liepen ze waarschijnlijk teveel tol inkomsten mis. Uiteindelijk dus gewoon een centen kwestie onder de noemer van milieu.

Ja ik was alleen, en nee geen lek gereden. Afkloppen, maar ik heb op zulke paden nog nooit lek gereden.
 
@Frazer waarom ben je niet met je nieuwe Yammie gegaan??
Toffe foto's trouwens weer, erg mooi daar.
Ik durfde het niet aan met mijn Guzzi om echt off road te gaan in de omgeving, die is toch echt te zwaar en ik ben er te onervaren voor.

De planning is om in september nog een paar weken op pad te gaan (als de situatie het toelaat uiteraard), dan met de nieuwe motor. Voor garantie ben ik net als jij met de Guzzi nog gebonden aan de dealer, en omdat ik nog geen idee heb waar ik dan heen ga (misschien Oostblok) heb ik niet zo'n zin om daar ergens op zoek te gaan naar een dealer. Als je het zoals jij hebt gedaan vooraf kan plannen gaat het nog wel, maar ergens midden in een vakantie afhankelijk zijn van een dealer, in een land waar ze misschien niet zo dik gezaaid zijn, had ik geen zin in. Als ik de 3700km van deze week met de nieuwe had gedaan kwam ik niet lekker uit met onderhoud. Bovendien heb ik de oude 660 juist gehouden omdat ik daar nog steeds veel plezier mee heb, dus het was zeker geen straf om met deze te gaan.

Snap het wel dat je met de gloednieuwe Guzzi niet meteen dit soort dingen gaat doen hoor. Hoewel LGKS was je nu ook geweest toch? Assietta en Jafferau liggen wat moeilijkheid betreft niet veel hoger. Maar sowieso alleen doen waar je je goed bij voelt. Anders misschien een keer een cursus doen, want je vind het wel leuk toch?
 
Ja ik vind het zeker leuk maar zo vol met bagage en dan vooral de topkoffer is het allemaal toch wel wat "lastig".
Nou ja nieuwe motor, nog wart onwennig en ook dit jaar heb ik mijn dagen eigenlijk gewoon te vol gepland tijdens deze trip.
Daardoor ook niet de ruimte in de tijd om gewoon wat aan te lummelen en te proberen.

Misschien dat ik hier in NL eens wat vaker de TET ga opzoeken, ik woon bij Eindhoven in de buurt.
Daar is wel flink wat te oefenen in het mulle zand, goed voor het gevoel bij de motor.
Of misschien eens een offorad cursus boeken ergens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan