Het SP topic Deel 19

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik had het ook een tijdje bij mijn vorige SP2.... bleek dat de vuldop niet goed afsloot. Alles een goed nagelopen en gecontroleerd en toen was het probleem opgelost. Maar ik schrok me rot toen ie begon te lekken.
 
Nog een rode sp gezien tussen Goes en middelburg... Was jij dat Nelis?

Dat ben ik geweest :-)
Ik zal me even voorstellen in ben Marijn en kom uit Yerseke en sinds een jaar of 2 trotse bezitter van een SP1.
Verder zit ik niet zo heel vaak op het forum, maar vond het wel leuk om te lezen dat ik gespot was:)
Onderweg kreeg ik een telefoontje dus ik stopte even bij dat tankstation.
ff belletje gedaan, en weer verder rijden, althans dat was de bedoeling.
Starten en viel direct weer uit :? leek net of hij geen benzine meer kreeg, gekeken achter de kapjes maar niks kunnen vinden, dus anwb gebeld.
Bleek dat de massadraad van mijn brandstofpomp kapot was omdat deze klem zat tussen mijn frame en tank. Even tijdelijke reparatie en kon weer verder rijden gelukkig O-)


820887160_6_xpIy.jpeg
.
 
hier nog een paar :)



zo staat de motor er nu voor.
volgende week krijg ik nieuwe achterbruglagers en keerringen binnen, dus hoop ik volgend weekend de achterkant af te kunnen bouwen.
en dan komt het spuitwerk van de rest van de motor :)
KAN NIET WACHTEN :)

Mooie hond ook. Meegespoten???
 
Als de vloeistof pal onder de dop staat is alles prima.

Volgens mij is dat nooit het geval, want de hoeveelheid vloeistof die gelijk is aan de maximale uitzetting (hoogst bereikte temp) wordt in het overloop tankje geduwd en komt nooit weer terug. (dat is racey, net als met zo'n monsterflesje eigenlijk).

En dit is omdat er geen expansievaatje op zit. Een expansievaatje heeft een drukregeldop en dat heeft het overlooptankje niet. De overloopslang zit op een pijpje wat in het plafond van het tankje zit. Aan de binnenkant zit geen buis die tot in de vloeistof loopt. Bovendien bevind het tankje zich lager dan de bovenkant van de rads. Het kan nooit weer terug.

Als ie afgevuld en warm geweest is, zal er altijd een luchtbel in zitten. imo.

Volgens mij is het correct om koud de radiateur af te vullen en laat het tankje maar leeg.

Als je de motor uit elkaar hebt gehad, of je hebt onderhoud gepleegd of weet ik veel en je gooit en de radiateur en het tankje vol, dan zal imo, als je gaat rijden je een hoog nivo in dat tankje krijgen. Ik denk dat daar de "problemen" vandaan komen.
 
@Mol sp1: Mooi project, ben benieuwd naar het eindresultaat!

@anderen: allereerst bedankt voor het meedenken.
Zat er nivo in dat wat jij expansievaatje noemt?

Het ding heeft met expansie niks te maken, is gewoon een overloop opvang tankje. Er kan wel wat bij komen, als de rad overloopt, het gaat niet weer terug. Da's mijn mening, niet iedereen deelt die.

Punt is, zat er eerst wat in en nu niet meer, dan lekt ie misschien, of de dop is slecht. Ik denk dat er zo'n pijpje af ligt waar de slang op wordt geschoven.

Maar het kan je linker radiateur ook zijn, of een aansluiting daarvan.

Als je er mee rijdt, waait het overal heen, dan is het helemaal niet te zeggen.

Er zat nivo in, voordat ik ermee ging rijden stond 'ie net onder minimum. Nu dus praktisch leeg. Eerst verdacht ik de dop ook, omdat deze aan de binnenkant wel nat is.
Maar het tankje zelf is/lijkt kurkdroog, ook aan de onderkant.

Een slangetje zou inderdaad kunnen, ik moet het allemaal maar eens wat verder uit elkaar halen. De nattigheid zit in ieder geval aan de linkerkant; het schuim dat aan de linkerkuip geplakt zit vertoont een duidelijke vlek van koelvloeistof.

Het niveau in het overlooptankje zegt niet veel, bij mij gooit ie er ook altijd wat uit, vooral op circuitdagen. Waar het om gaat is dat de radiateurs, slangen e.d. goed dicht zitten en dat ie goed koelt. Dus ga rijden met de temperatuurindicatie op de teller aan. Bij dit weer moet ie mooi op 80 graden blijven. Na de rit sloop je het rechter kuipdeel eraf en als ie koud is draai je de dop van de radiator los. Als de vloeistof pal onder de dop staat is alles prima.

Temperatuur bleef nu ook nog netjes rond 78°C, maar als 'ie langzaam vloeistof verliest dan blijft dat niet goed gaan natuurlijk.

Volgens mij is dat nooit het geval, want de hoeveelheid vloeistof die gelijk is aan de maximale uitzetting (hoogst bereikte temp) wordt in het overloop tankje geduwd en komt nooit weer terug. (dat is racey, net als met zo'n monsterflesje eigenlijk).

En dit is omdat er geen expansievaatje op zit. Een expansievaatje heeft een drukregeldop en dat heeft het overlooptankje niet. De overloopslang zit op een pijpje wat in het plafond van het tankje zit. Aan de binnenkant zit geen buis die tot in de vloeistof loopt. Bovendien bevind het tankje zich lager dan de bovenkant van de rads. Het kan nooit weer terug.

Als ie afgevuld en warm geweest is, zal er altijd een luchtbel in zitten. imo.

Volgens mij is het correct om koud de radiateur af te vullen en laat het tankje maar leeg.

Als je de motor uit elkaar hebt gehad, of je hebt onderhoud gepleegd of weet ik veel en je gooit en de radiateur en het tankje vol, dan zal imo, als je gaat rijden je een hoog nivo in dat tankje krijgen. Ik denk dat daar de "problemen" vandaan komen.

Je uitleg klinkt logisch, zo kan het inderdaad geen expansievat zijn. Echter, er staat wel een minimum en maximum nivo op vermeld, dat zal niet voor niks zijn lijkt me?

Maar ik heb dus niet aan het koelcircuit gesleuteld, tot nu toe ook nooit koelvloeistof hoeven bijvullen. De originele koelvloeistof zit er nu nog in, wat moet ik daar trouwens bijgooien? Er zijn zoveel verschillende koelmiddelen te koop, ik weet bijvoorbeeld niet wat Honda (of de dealer?) er af fabriek in heeft gestopt en wat daar bij mag. Het is groen, dat is het enige dat ik zeker weet.
 
bedankt voor de reacties :) !! top

dit weekend zal er weinig gebeuren aan de motor doordat ik het gewoon mega druk heb.
ik hoop volgend weekend weer verder te kunnen bouwen.
mochten er veranderingen zijn plaats is dat zeker :)
*D



>>>>>> en nee....... haha, die hond was al zwart

(frame is gepoedercoat, das in een oven 200C plus..... dus dat had niet goed gekomen ) haha
_O-
 
Er zijn zoveel verschillende koelmiddelen te koop, ik weet bijvoorbeeld niet wat Honda (of de dealer?) er af fabriek in heeft gestopt en wat daar bij mag. Het is groen, dat is het enige dat ik zeker weet.

Koelvloeistof die je bij de motordealer koopt, merk maakt niet uit. Autospul schijn je niet te moeten gebruiken.
 
Ik laat die remslangen met die koppelingen lekker zitten. Dat SAE huppeldepup wat er op staat is een kwaliteitsnorm. Da's wel goed zo. Moet naar de rechter remklauw een kortere hebben, maar heb uitgevonden, dat die dingen leverbaar zijn vanaf 150mm oplopend met 25mm... daar moet ik ff op wachten...

Ik had er een op gezet die ik nog had liggen, maar die was eigenlijk net te kort. Heb ik de krik er onder gezet om te kijken hoe strak ie maximaal zou komen te staan met de fiets uit de veren... nou die slang ging meteen lekken dus die heb ik in tweeen geknipt en in de kliko gegooid.

Damn, was mooi weer geweest voor een rondje om de kerk. Kon ook niet op de Hawk want daar heb ik de wielen uit tbv van nieuwe sloffen monteren morgen...
 
Koelvloeistof die je bij de motordealer koopt, merk maakt niet uit. Autospul schijn je niet te moeten gebruiken.

Het proeft allemaal even zoet. :+

Wat is er anders aan autospul dan?

Auto, motor, computer, ik gooi overal dezelfde koelvloeistof in, van de bouwmarkt.
 
Weet niet precies maar het was iets met het aantasten van afdichtingen. In autospul ziet iets wat je niet in een motor wilt hebben. Zal het wel opzoeken ...
 
Hebbes...

Choosing a motorcycle coolant should be straightforward. Motorcycle engines are made of aluminium. It stands to reason that if we chose a name brand coolant that featured compatibility with aluminium as well as 7 or 8 other metals, we'd be safe, right?

Well it turns out that we'd be wrong. At least for Honda motorcycles. Coolants do more than prevent freezing and protect from overheating. They also protect from corrosion. Traditional automotive coolant contains silicates as part of its anti-corrosive additive mix. It appears that silicates (abrasive in nature) damage the Honda water-pump seals. There have been a spate of Honda water-pump failures that typically occur within one year of having replaced the OEM coolant with silicate-based automotive coolant.
 
Ik had het ook een tijdje bij mijn vorige SP2.... bleek dat de vuldop niet goed afsloot. Alles een goed nagelopen en gecontroleerd en toen was het probleem opgelost. Maar ik schrok me rot toen ie begon te lekken.


had ik ook na het eerste ritje, schrok me dood
kap eraf gehaald komt het gewoon uit het dopje van het tankje.
dus eigenlijk is hij gewoon te vol gedaan of ook het tankje gevuld als ik het zo lees hier?

maar kan je bij een sp1 uit 2000 ook je temperatuur zien op het display?

nadat ik de koelvloeistof op me laars en frame zag zitten dacht ik :kijk ff naar de temp. en kwam er toen achter dat het nergens stond/staat.

maar na een kort proefritje echt gereden van de week *O* :9~ *O* :9~
wat geweldig zeg
 
Laatst bewerkt:
voor de temp kan je het knopje van je dagteller reset indrukken,zo kan je kiezen wat je wilt aflezen,temp,km of dag teller
 
Voor het onderstaande geldt, n.o.t.k. en t.e.a.b. :)

Ik heb nu even wat foto's bij de eerder opgesomde lijst SP1 delen toegevoegd!

Zie topic verkoop HIER

Grtn :W
Gerben

Ps. de regenset, tandwielen en as-crashpads zijn al verkocht, merci Herwin! :)
Ps.2 de carbon snorkel en de kabelkoppelingombouw zijn gereserveerd :)
 
Laatst bewerkt:
iemand nog een origineel achterspatbord te koop?,voor een Sp1 uit 2000.

Ik heb een undertail erop zitten nu,maar iedereen klaagt dat ze de knippers heel slecht zien..dus ik ga m terug bouwen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan