Het span dat ik eigenlijk niet had moeten kopen.

leotje60

MF veteraan
Donateur
14 sep 2009
4.786
3.920
Leiden
Maar blij ben dat ik het toch gedaan heb. Het is ruim een jaar geleden begonnen met dit berichtje van Corrosie.
Toen ik dat las maakte mijn hart een sprongetje. Ik ben nu een goede 40 jaar bezig met zijspannen, beschouw Moto Guzzi als mijn favoriete merk en heb in 80 en 81 bij Ed Pols gewerkt, de man achter de Moturist zijspannen. Hier hing mijn naamkaartje aan!! *O*
Mijn verstand zei echter meteen, niet doen! Je hebt geen tijd, geen ruimte en nog een heleboel andere projecten.-O-
Ik heb dus een paar dagen met zeer gemengde gevoelens rondgelopen en uiteindelijk heb ik het er met een goede vriend over gehad en die zei meteen, dat moet je doen, en zet alles maar bij mij neer.*O*
Dus contact opgenomen met Corrosie en met hem overeengekomen dat ik het span nog een paar maanden bij hem mocht laten staan:} totdat ruimte en vervoer geregeld waren. Uiteindelijk heb ik het span ergens in mei opgehaald.
Het span is een groot woord, het is een project. De trekker is een Moto Guzzi SP2 waar de voorvork en het voorwiel aan ontbreken maar op zich is dat geen probleem, er moeten 15"wielen in komen en ik heb al vaker schommelarm vorken gemaakt. Verder is de motor in prima staat, het blok heeft na revisie weinig kilometers gedraaid en is voorzien van een mooie zijspanaansluitset. Cosmetisch mag er wel wat aan gebeuren, vooral het blok en de versnellingsbak hebben nogal wat aanslag en viezigheid. Het plan is dan ook ook om het blok uit het frame te halen zodat ook het frame onder handen genomen kan worden. Het is niet de bedoeling het blok uit elkaar te halen.
Het zijspan is zoals gezegd een Moturist, uitgevoerd in Kawasaki groen :r dus daar moet t.z.t. wel wat aan gebeuren.
Het (voorlopige) plan van aanpak is, eerst alles demonteren bij vriend Jos thuis en dan het frame meenemen naar mijn huis alwaar ik dan eerst wielen en een voorvork kan maken. Daarna kunnen alle frame delen gepoedercoat worden, Jos heeft goede contacten bij een poedercoat bedrijf waar hij veel werk laat doen. Blok en bak zullen met soda gestraald worden.

Door allerlei privé omstandigheden waar ik jullie verder niet mee zal vermoeien ben ik lang niet aan dit soort projecten toegekomen, ook zijspanracen is op een laag pitje komen te staan. Maar onlangs was het eindelijk zover, alles is gedemonteerd.
SP1.jpg
SP2.jpg
SP3.jpg
SP4.jpg
SP5.jpg
SP6.jpg
SP7.jpg
 
Goed zo Leo!
En ook jij weer lekker aan de sleutel!

Komt opeens weer een boel interessants bij hier op MF
 
Een beter keus van moto kan een mens niet maken , ik volg .
Veel plaatjes graag en een uitgebreid hoofdstuk wat betreft het maken van de wielen
Alwast bedankt en succes met jou project
Grtz Fox
 
Guzzi, Moturist, dat is volgens mij een gouden combinatie. Helaas vonden mijn "prive omstandigheden" het niet zo''n goed idee om tot aanschaf over te gaan.
 
Vandaag een beetje aan het bedenken geweest hoe ik e.e.a.aan ga pakken. Ik wil eerst een achterwiel bouwen, dan kan ik het frame netjes op hoogte op de heftafel zetten. Dan het voorwiel en dan de schommelarm voorvork. Eerst maar eens kijken wat er allemaal bij hoort. Er zat al een begin van een achterwiel bij dat er in eerste instantie best interessant uitzag.
SP23.jpg
SP22.jpg


Maar hoe langer ik er naar keek hoe minder ik het zag zitten. Om te beginnen vind ik zo'n Smart wiel in een motorfiets gewoon lelijk. Ten tweede zit de remschijf aan de kant van de cardan, dus moet ook de remklauw aan die kant komen, zoals sommige kleine Guzzi's dat hebben en volgens mij ook enkele BMW modellen. Om dat te realiseren moet er nogal wat aan het cardanhuis verbouwt worden en dat zie ik niet zitten. Wel een leuk detail is, is dat het wiel voorzien is van een Guzzi transmissiedemper. Waarschijnlijk uit een oud wiel gezaagd.
SP21.jpg


Ik heb in een grijs verleden een aantal wielharten laten gieten waar losse velgschalen tegenaan geschroefd kunnen worden. Ik gebruik die ook in mijn BMW en aangezien ik daar nog wat van heb liggen is het niet meer dan logisch die ook in dit span te gaan gebruiken.

Dit is een wiel van de BMW
SP13.jpg

Uit een oud wiel van een SP1 heb ik de meenemer plus transmissiedemper gezaagd.
SP11.jpg
SP12.jpg

En nu aan de slag om deze aan het wielhart te knopen.
SP14.jpg
 
Als de diameter niet teveel scheelt met dat opstaande randje in dat gietstuk? "achterzijde" transmissiedemper vlak draaien en de boutgaten aftekenen....
 
Ik sta versteld wat sommigen kunnen .... Ik ben al trots op mezelf als ik het klein onderhoud helemaal volgens het boekje gedaan heb. Mijn max prestatie tot nu toe was een achterband vervangen en remblokjes vervangen. Aandrijfriem scooter wisselen is volgend project ..
 
Ik sta versteld wat sommigen kunnen .... Ik ben al trots op mezelf als ik het klein onderhoud helemaal volgens het boekje gedaan heb. Mijn max prestatie tot nu toe was een achterband vervangen en remblokjes vervangen. Aandrijfriem scooter wisselen is volgend project ..
moet je je niet slecht over voelen hoor , je zal misschien andere zaken heel goed doen waar degene die " kan lassen / of slijpen / of van een vierkant wiel een rond maken " met zijn duim in zijn mond rond gaat lopen ... :Y _O-
 
moet je je niet slecht over voelen hoor , je zal misschien andere zaken heel goed doen waar degene die " kan lassen / of slijpen / of van een vierkant wiel een rond maken " met zijn duim in zijn mond rond gaat lopen ... :Y _O-
Volledig mee akkoord, ik kan zelf verre van wat sommigen hier kunnen , maar vind het toch altijd leuk om de grenzen ( proberen) te verleggen
 
Terug
Bovenaan Onderaan