Het span dat ik eigenlijk niet had moeten kopen.

Met de K75 EML. Terug van het EGT vanuit de Ardennen naar beneden naar Luik. Dat is een eindeloze helling met plakken asfalt en diepe sporen in verschillende kleuren. Gelukkig kan je een zijspan sturen met het gas want het voorwiel deed niets meer. Op een 135 bandje trouwens.
 
Met de K75 EML. Terug van het EGT vanuit de Ardennen naar beneden naar Luik. Dat is een eindeloze helling met plakken asfalt en diepe sporen in verschillende kleuren. Gelukkig kan je een zijspan sturen met het gas want het voorwiel deed niets meer. Op een 135 bandje trouwens.
Ik merk met de TRX ook dat ik moet uitkijken in de nattigheid. Nou heeft waarschijnlijk de €40 Astronaut achterband geen schuld. Maar voor zit een Vredestein. Beide zijn 175 breed, bewust niet breder. Maar net voor, op en net na natte rotondes is het nou eenmaal spiegelglad.
Ik heb met de XJ wel eens glijpartijtjes gehad op dd nattigheid, maar nooit aquaplaning. Hulde voor die scooterband.
 
Ik rij momenteel met metzler block k een belachelijk smalle band 4" breed dat is iets van rond de 100 .
Aquaplaning ? Nog nooit meegemaakt ik rij nochtans het jaar door ,en al veel in de regen gereden .
Die banden hebben echt goede grip op nat wegdek
Verder hebben ze ook heel stijve wangen .
Hopelijk vind ik banden van dezelfde kwaliteit de dag dat ik verander naar 15" wielen
 
voor een hele brede autoband geeft niet persé een heel fijn stuurgedrag hoor. Mijn BMW staat rondom op 125 banden en dat gaat uitstekend. Weleens aquaplaning gehad?
heb je gelijk in ...... maar ze staan zo mooi _O-

vriend van mij is met een rocket3 + armec + aanhanger op autosnelweg in de ronde gegaan !! is er met de schrik vanaf gekomen ....
 
tsja, heb er ook serieus over getwijfeld, maar wilde perse 16 inch achter, en dan blijkt 175 gewoon de smalst leverbare band.......... voor zit 145 maar dat is een speciale anti-aquadrijf band met een rond lopend profiel (zeggen ze.........)
 
Als de diameter niet teveel scheelt met dat opstaande randje in dat gietstuk? "achterzijde" transmissiedemper vlak draaien en de boutgaten aftekenen....
Als ik dat doe blijft er van de demper niet veel staan en verlies ik veel sterkte. Bovendien zit er door het gietstuk een stalen buis waar beide wiellagers inzitten, en die wil ik graag intact laten. Ik heb er eerst eens rustig naar gekeken en ik heb er zowaar een schetsje van gemaakt! En nee, ik laat het niet zien.
Eerst de demper maar eens ontdaan van de resten van de spaken.
SP25.jpg

En daarna aan de kant van de remschijf de bevestigingspunten zo'n anderhalve centimeter ingekort.
SP24.jpg

Daarna het wielhart uitgedraaid zodat de demper er netjes in past, plus de pasvlakken van de velgschalen.
SP17.jpg

Daar is het gietstuk een heel stuk lichter van geworden :P
SP15.jpg

Zo zit de demper nu in/aan het wielhart.
SP16.jpg

Ik heb een wat bredere velgschaal die aan de kant van de demper komt te zitten en een smallere voor de andere kant. Samen met het wielhart is de totale breedte van de velg aan de binnenkant 98mm. De originele Smartvelg is 100.
SP18.jpg

Het hele wiel ziet er nu zo uit.
SP19.jpg

En zo is de positie in de achtervork. Ik ben er blij mee.
SP20.jpg

Nu moet ik eerst uit de Grote Voorraad een remschijf opduikelen. Het geheel is iets breder geworden dan het origineel maar volgens mij is de achtervork van een SP2 breder dan die van een SP1 waar het wiel uit komt dat ik voor de demper heb gebruikt. Volgend weekend kijken we verder.
 
Ja, dat had ik ook een beetje. Het wiel wordt wel behoorlijk verstopt zo.
 
Ik zit hier al een half jaar na te denken hoe eraan te beginnen ... en bij u zijn ze in een paar dagen al af
Ehh, ik heb het span al meer dan een jaar geleden gekocht? Eindelijk de motivatie gevonden om wat te gaan doen.
Bovendien heb ik wel vaker wielen gemaakt, elke keer leer je bij. En niet onbelangrijk, ik heb alles al liggen.
Als alles volgens plan loopt ga ik dit weekend wat met de remschijf doen dus daar komen ook weer plaatjes van.
 
  • Geweldig
Waarderingen: EHE
Terug
Bovenaan Onderaan