Het TET (TransEuroTrail) topic

Hoe zorgen jullie dat de motor niet gestolen wordt als je langer op pad gaat? Bel je verschillende hotels op tot je iets vind met een veilige stalling? Hebben campings en hostels ook regelmatig goede stallingen? Een 2019-2021 type ktm 690 lijkt me de ideale motor maar ik zou hem nergens durven parkeren en er gek van worden om hier steeds mee bezig te zijn. Wildkamperen, campings en hostels vallen dan af en als je langer op reis gaat maken hotels de trip al snel een stuk duurder lijkt me?
 
Laatst bewerkt:
Hoe zorgen jullie dat de motor niet gestolen wordt als je langer op pad gaat? Bel je verschillende hotels op tot je iets vind met een veilige stalling? Hebben campings en hostels ook regelmatig goede stallingen? Ik zou dolgraag een ktm 690 aanschaffen maar ik zou er gek van worden om continu bang te zijn voor diefstal. Een 2019-2021 type lijkt me de ideale motor maar ik zou hem nergens durven parkeren. Campings en hostels vallen dan af en als je langer op reis gaat maken hotels de trip al snel een stuk duurder.
Ik zou dan juist op een camping gaan staan. Dan lig je naast je motor. Zelf leg ik hem zo vast aan de tent, dat de tent afgebroken moet worden om de motor weg te kunnen tillen. Ik slaap altijd prima naast m'n motor.
Daarbij is de sociale controle op de camping een stuk groter.

Hotels zou ik juist niet relaxed vinden. Is vaak op drukke plekken, waar je eventueel je motor uit het zicht hebt, niemand weet bij wie die motor hoort. Nee, dan liever een camping.
 
Die vraag zit ik ook mee, ik ben dan wel een hotelganger maar zou ook graag mijn motor afgesloten willen zien 's nachts, liefst in een garage. Booking.com biedt dit filter helaas niet. Mijn interesse gaat vooral naar Frankrijk, Spanje en Portugal.
 
Hoe zorgen jullie dat de motor niet gestolen wordt als je langer op pad gaat? Bel je verschillende hotels op tot je iets vind met een veilige stalling? Hebben campings en hostels ook regelmatig goede stallingen? Een 2019-2021 type ktm 690 lijkt me de ideale motor maar ik zou hem nergens durven parkeren en er gek van worden om hier steeds mee bezig te zijn. Wildkamperen, campings en hostels vallen dan af en als je langer op reis gaat maken hotels de trip al snel een stuk duurder lijkt me?
Wat heeft dit met de TET te maken?
Of zoek je een gerichte lokatie langs de TET om te overnachten?
 
B&b nemen die in het buitengebied van een plaats liggen . Die bieden vaak wat meer plaats voor de stalling.
 
Ik weet van zuidoost Europa dat het gajus daar juist op de campings zit, dit werd door de lokale politie uitgelegd. Alles wordt er nagelopen en leeggeroofd als je even weg bent. Ze gaan er dagje of 2 staan met een busje/kamper, scouten, jatten wat ze willen en rijden snel weer de grens over, de politie is machteloos. Ze zijn al over de grens voordat je aangifte doet en een leuke TET motor is al snel een target, dan hoeven ze maar 1 ding te jatten en het is meer waard dan een paar telefoons. De motor in de tent zetten had mooi geweest maar dat lijkt me geen optie vanwege de benzinedampen.

Misschien is het een kwestie van de juiste campings zoeken maar je weet nooit wat je aantreft.

Diefstal verzekeren en niet druk maken vind ik geen optie. Je parkeerd ook geen dure enduro op straat lijkt me, daar is het gewoon te kostbaar voor ondanks de verzekering. Dan maar een goedkopere motor helaas. Een camping is net zo risicovol als je de verkeerde hebt.
 
Laatst bewerkt:
Schijfremslot, de minimale eis de die verzekering stelt. Als ze hem willen hebben nemen ze hem toch wel mee.

Wat ik wel bij me heb is een stukje visdraad van een meter of 2. Bindt je om de standaard of een spaak, beetje in het gras wegwerken zodat het niet zichtbaar is. Het andere eind bindt je in de tent ergens vast aan iets wat herrie maakt als het omvalt, pannen ofzo, of je stoel. En dan maar snurken. Gebruik ik eigenlijk alleen op ongure plekjes, paar keer in Roemenië en Servië, verder vrijwel nooit. V

Niet te druk om maken verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Ze zijn al over de grens voordat je aangifte doet en een leuke TET motor is al snel een target, hoeven ze maar 1 ding te jatten en het is meer waard dan een paar telefoons
Maar ook lastiger door te verkopen. Dat soort lui willen snel en makkelijk door te verkopen spul, en makkelijk weg te moffelen. Dat is een motor meestal niet.
 
Ik zou dan juist op een camping gaan staan. Dan lig je naast je motor. Zelf leg ik hem zo vast aan de tent, dat de tent afgebroken moet worden om de motor weg te kunnen tillen. Ik slaap altijd prima naast m'n motor.
Daarbij is de sociale controle op de camping een stuk groter.

Hotels zou ik juist niet relaxed vinden. Is vaak op drukke plekken, waar je eventueel je motor uit het zicht hebt, niemand weet bij wie die motor hoort. Nee, dan liever een camping.
Hoe maak je hem vast aan de tent? De tenten die ik heb kun je overal zo doorknippen of uit elkaar schuiven. Met wat creatief ondersteunen of weer in elkaar schuiven is het makkelijk te voorkomen dat de tent omvalt. Het is dan vrij nutteloos om er een kettingslot oid. aan vast te maken.
 
Bel je verschillende hotels op tot je iets vind met een veilige stalling?
Ja precies dat, maar veel hotels hebben dat wel op de site staan.
Ook niet te krampachtig doen want ook uit afgesloten garages worden motoren gehaald als ze willen.
Booking gebruik ik om geschikte hotels te zoeken en vervolgens op die hotels googelen.
Er zijn ook motorhotel-, motorcamping-sites.
Bij mobikehotel.com en bikerbetten.nl geven ze meestal aan wat voor parkeermogelijkheid er is, maar extra navraag bij reservering kan nooit kwaad. Zijn vast wel meer van dit soort sites want deze zijn behoorlijk DE gericht.
 
Hoe maak je hem vast aan de tent? De tenten die ik heb kun je overal zo doorknippen of uit elkaar schuiven. Met wat creatief ondersteunen of weer in elkaar schuiven is het makkelijk te voorkomen dat de tent omvalt. Het is dan vrij nutteloos om er een kettingslot oid. aan vast te maken.
Door een onderdeel wat de stokken in je tent laat staan. Als je zorgt dat als dat kapot gaat je tent in elkaar pleurt merk je dat wel als ze er mee aan de haal gaan.
 
Hoe zorgen jullie dat de motor niet gestolen wordt als je langer op pad gaat? Bel je verschillende hotels op tot je iets vind met een veilige stalling? Hebben campings en hostels ook regelmatig goede stallingen? Een 2019-2021 type ktm 690 lijkt me de ideale motor maar ik zou hem nergens durven parkeren en er gek van worden om hier steeds mee bezig te zijn. Wildkamperen, campings en hostels vallen dan af en als je langer op reis gaat maken hotels de trip al snel een stuk duurder lijkt me?
Op stuurslot.
Van hier t/m Marokko geen enkele poging tot diefstal mee gemaakt.

Motor is doorgaans geen gelegenheidsdiefstal.
 
Atacama Motorfiets Tent Groen
Wel een vrij lompe tent...

Als alternatief:
Staalkabel aan een tentharing knopen en die haring diep in de grond trappen. Vervolgens het slaapgedeelte van je tent bovenop die haring zetten. Het uiteinde van de kabel knoop je uiteraard aan je motor vast. Voor het beeld nog even een schijfremslot.

Als ze het dan uberhaupt durven om naast je tent die kabel door te knippen is de kans in ieder geval groot dat je het hoort of voelt.

Zelf rij ik een motor van 14 jaar oud dus ik maak me niet zo druk 😊
 
Daarbij, als je zo bang bent dat je motor gestolen wordt, kun je dan niet beter wat goedkopers doen? Heb je er dan niet meer plezier van?
 
Ik vergeet meestal een extra slot mee te nemen..
Gewoon op het stuurslot dus en dat was het wel.

Als ik het niet vergeet dan gaat er een schijfremslot mee.
 
In Marokko wist een agent me zelfs te vertellen dat het daar helemaal geen roofgoed was.
Grote zware Adventure motoren komen daar niet voor, dus niemand zoekt onderdelen. Een motor in zijn geheel verhandelen is ook daar papierwerk bij nodig en er zijn er maar te weinig die zoiets naar waarde kunnen kopen. Verder staan daar nog serieuze straffen op diefstal, en dan in het bijzonder als je daarmee de naam/eer van dat land aantast.
Toeristen vallen daar ook onder de beschermde diersoorten en in mijn belevenis moet je het wel heel erg bont maken wil je daar iemand die voor een overheid werkt tegen je in het harnas jagen.

Volgens mij geldt hetzelfde voor het Oostblok. Dat soort motoren vallen overal behalve in ''het rijke westen'' gewoon te veel op. Dingen die te veel opvallen is gewoon waardeloze handel. Al helemaal als iemand daarna gestrand is en enorme bonje gaat schoppen in de achtertuin van die gelegenheidsdief (daar gaat het bij motoren die op reis gestolen worden om).
 
Daarbij, als je zo bang bent dat je motor gestolen wordt, kun je dan niet beter wat goedkopers doen? Heb je er dan niet meer plezier van?
Ik was/ben ook van plan om een oude motor te kopen maar het steekt toch wel een beetje. Het lijkt me echt gaaf om met de ktm 690 te gaan maar hij is gewoon te diefstalgevoelig. Ik was benieuwd hoe men het deed tijdens (TET) reizen en er zijn toch goede tips langsgekomen. Maar inderdaad, een oudere motor lijkt me verstandiger.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan