Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
@bikerfreak nee serieus.
Ik ben 8 weken terug vader geworden, heb een vrouw, een hond en een kat.
2 motoren, de brommer van mijn vrouw, een oldtimer caravan en een auto.
Oh en een jaren 30 woning...
Ik heb maar 2 handjes hé
Maar dat neemt niet weg dat ik niet tof projectje zou willen maken.
Heel tof voorbeeldje
Desert Runner: BMW F650 GS Funduro by BCKustoms
A #coronavirusbikebuildoff rally raider...The BMW F650 Funduro, introduced in 1993, aimed at a new sector of the motorcycle market. It was a single-cylinder, chain-drive, 48-hp dual-purpose machine that cost only $200 more than a Honda NX650 Dominator -- about half the price of the larger GS sibwww.bikebound.com
Bekijk bijlage 1624109
Maar ik mis er ook een beetje de ruimte voor om fatsoenlijk binnen te kunnen knutselen.
Ik heb er 1 voor je gevonden:@jos16 wow wat ontzettend vet zeg, wat een gave machine is dat geworden.
Ook een hele toffe klus ruimt zo waar ze in staat
Bommes start marktplaats op, opzoek naar een oude Guzzi
Goed lijstje!
Ik mis alleen een kleine griptang, erg handig, ook te gebruiken als tijdelijke koppeling of rem handel of schakel pedaal.
Voedsel: ik beperk me tot een aantal (4) gevriesdroogde maaltijden als backup. Meestal kijk ik in lokale buurtsupers in het vriesvak naar italiaans/aziatisch/spaans (paella). Soms eens een restaurantjeHeb m erbij gezet!
Met binnenbanden betekent dat dus:Reparatie/gereedschap onderweg
- Bandenplak setje en als je binnenbanden heb dan is dat ook een fijne om een thuiskomer te hebben.
Ik zou zelf de pack indd veel kleiner houden, maar ik dacht ik stel gewoon een lijstje op wat je zo'n beetje zou moeten hebben. Ook als je met een groepje gaat bijvoorbeeld kan je het verdelen maar dan weet je wat je een beetje nodig hebt.Wat ben je van plan te gaan doen? Meerdaags het buitenland in of enkel een nachtje over in NL?
Je wilt een enduro die je mijns inziens gaan gebruiken/beladen als All-roader. Op zich niks mis mee, maar de grote voordelen van een enduro ben je dan kwijt.
Als je gewoon een enkel nachtje over gaat zou ik de pack lijkt veel kleiner houden!
Zal dit nog ff specifiiek erbij zetten inddMet binnenbanden betekent dat dus:
plakspul + bandenlichters + asmoersleutel (voor- en achteras) + pomp
eventueel een trail jack (in NL is er vaak wel een boom of paal in de buurt, waardoor je met je spanband ook een wiel van de grond kan krijgen, op de open vlakte moet je op zoek naar een stapel stenen)
Grappig, jullie hebben dezelfde setting aan motoren als onsVorige week het volledige Nederlandse deel van de TET gereden, was goed te doen met zware motoren + bepakking, af en toe was het zand wel erg mul en werd het wat zwoegen. Maar dat zal intussen wel al beter gaan na de regen van de afgelopen dagen.
En die koffers steken stiekem best wel wat uit, in allebei een deuk gereden door tegen uitstekende stukken boom te rijden Kamperen was ook nog wat fris, twee keer wakker geworden met ijs op de motor. Maar een heerlijke week gehad!
Bekijk bijlage 1628113Bekijk bijlage 1628116
Hi allemaal,
Heb de afgelopen week zo'n beetje dit topic van begin tot eind gelezen (naar mijn idee erg tof) en ook de keuze gemaakt al voor een motor voor de TET. Gezien ik ook graag supermoto wilde rijden, via het forum aan een wr450 uit 2009 gekomen in top staat maar deze wil ik dus ook voor de TET gebruiken. Lijkt me gewoon erg leuk om te doen en een motor voor meerdere doeleinden is natuurlijk top!
Aan de hand van het topic heb ik een beetje een lijst opgesteld en dacht misschien is het handig om deze is te delen om te kijken of ik nog iets mis of dat er toevoegingen voor zijn, altijd welkom.
En het is misschien handig voor andere 1e lezers die willen beginnen om een soort checklist te hebben voordat ze aan de TET beginnen. Hieronder heb ik het lijstje:
TET Lijst
Rijder materiaal:
Tassen
- Lichtere helm gewenst, eigen voorkeur (cross staat wat agressiever naar omstanders ipv adv) V
- Waterdichte crosslaarzen, naar mijn idee wel een must V
- Body bescherming of jas met bescherming (altijd fijn) V
- Prima jas waar je je in kan bewegen of iets van een trui, in ieder geval niet al te warm maar wel wat warms meenemen uiteraard V
- Prima broek die ook makkelijk droogt oid (waterdicht of afstotend lijkt me prettig) V
- Setje thermokleding komt wel van pas V
- Extra shirt, Pas als je meer dan een paar dagen gaat
- Extra onderbroek (mocht er sprake zijn van remsporen dan 2 ofso) V
- Handschoenen zijn eigen keuze maar ik denk dat korte de voorkeur hebben ivm staan op de motor V
- Makkelijk lichtgewicht tentje Zeker, een 2 persoons is een aanrader gezien je met zachte niet af te sluiten bagage zal gaan rijden.
- 1 kookpitje + pannetje Pas doen als je meer dan een halve week oid naar buiten NL gaat. Anders zonde van je tijd en je bespaart er praktisch niks mee. Lekker uit eten.
- Mes en lepel (ik gebruik een vork nogal weinig) Zie bovenstaand
- Voedsel Zie bovenstaand, niet meer dan een dagvoorraad, met een enduro moet je toch elke dag tanken, dus je bent elke dag in bewoond gebied.
- Drinken V
- GoPro (ben ik zelf wel fan van) Eigen voorkeur
- Drone (wens voor mij want het lijkt me erg nice om te hebben) Wel erg kwetsbaar als je m langer meeneemt natuurlijk. Ook een nodige bulk aan ruimte die je kwijt bent.
Navigatie materiaal:
- Klein rugzakje met camelbag (vind ik zelf prettig en geen probleem) Eigen voorkeur
- Zadeltassen (ik zou eigenlijk nog niet echt weten welke, heb me hier nog niet over ingelezen) V, maar pas als je langer weg gaat.
- Tas voor op de frontfender (Kan makkelijk bij een wr450) V, al zou ik eerder een klein tasje op de topkofferplek doen.
Motor
- Telefoon à Osmand app werkt goed, paar euro betalen voor de betaalde versie kan geen kwaad V
- Garmin Zumo schijnt goed te werken voor de tracks (dingen als een TT rider 550 oid werkt niet want die stuurt je over wegen) V
- Verder heb je ook gewoon de TET app V
- Routes gewoon downloaden (op de TET website) en gaan V
Regels
- TET is in principe te doen met alle motoren, of het verstandig is, is een tweede (quote van @Clank, pagina ik weet niet meer welke) Kan met alle, op een Enduro eigenlijk te makkelijk en mijn inziens wat saai. Op elke motor waar je niet fatsoenlijk op kunt staan heftig voor je uithoudingsvermogen.
- Zet een mooi setje banden op erop, ik heb verschillende dingen gelezen maar ik zie vooral terugkomen dat de Anakee Wild wel een goeie 50/50. Ook de bridgestone AX41 schijnt wel prima te zijn. Uiteindelijk verschilt het erg wat je als rijder prettig vind. 50/50 is van beide een beetje iets maar ook weer van beide een beetje niets dus zelf even overweging maken. TKC80 is ook al een aantal keer voorbij gekomen maar met flinke blubber loopt die vol. Maar ook de Mitas E07 en E09 zijn voorbij gekomen waarin geloof ik de E09 wel als fijn bestempeld wordt voor lang meegaan. En er zullen er vast nog meer zijn die hier niet staan. Alles in de categorie even grof of grover dan de Metzeler Tourance is grof genoeg, zeker op jouw motor. Zelf vind ik de TKC80 tegen vallen in de modder. Een K60 is meer dan afdoende en gaat gewoon veel langer mee. Erg vergelijkbaar met de E07, maar de K60 is nog enigsinds menselijk erop te krijgen.
- Een wat grotere tank is prettig wanneer je rijd op een enduro motor (bijvoorbeeld wat ik in gedachte heb, een WR450F) V
- Ik zou zelf een RAM mount monteren waarop je bijvoorbeeld een quadlock case ball mount kan zetten voor je telefoon, de houder van de tomtom eventueel maar ook waar je een Garmin in kan doen. Zo kan je gemakkelijk wisselen. Tevens ook een gopro mount is handig wanneer je die meeneemt. V
- Zorg voor een usb oplaad aansluiting, is gewoon makkelijker. V
- Carterbescherming is wel een fijne om te hebben Op een enduro in NL overbodig naar mijn mening.
Reparatie/gereedschap onderweg
- Hou je aan de verkeersregels, daar waar staat verboden in te rijden = omkeren en omrijden. V
- Hou rekening met andere mensen, wandelaars, ruiters, MTB’ers etc etc. Bij paarden even stoppen is vaak wel gewenst, al las ik ook van iemand dat soms paarden daar ook van kunnen schrikken dus wees erop voorbereid. V
- Niet te hard knallen Zeker op een enduro, je hebt je vertoning al niet mee en als je gaat knallen gaat het ook direct heel hard. All-roaders zijn nog een beetje beschermd tegen te hard knallen gezien hun intimiderende massa.
- Zorg dat de TET blijft leven, niet alleen voor ons Nederlanders maar ook voor de omwonende buren die de TET bij ons willen rijden. V
- Verder staat er nog een mooie Code of conduct hiero V
- Bandenplak setje en als je binnenbanden heb dan is dat ook een fijne om een thuiskomer te hebben. Jij gaat binnenbanden hebben. Een 19' kun je zowel voor als achterin wel kwijt met wat moeite. Mijn ervaring is dat binnenbanden ook echt goed naar de klote zijn na lekrijden dus plakken wil dan vaak al niet meer. Wel bandenlepels mee en iets om lucht in de band te krijgen als je een binnenband mee neemt. De kans is klein dus geen grote zware compressor. Een handpompje of een mini compressor zou moeten volstaan. Zelf heb ik meestal niks hiervan bij me gezien de kans gewoon klein is en je meestal wel ergens in de buurt bent.
- Koppeling/gaskabel, kan er makkelijk 1 breken oid maar gebeurd niet vaak (denk ik) In NL is alles om de hoek, wij hebben stil gestaan op een zondag zonder, maar dat is een zeldzaamheid. Was ook met een brommer, daarvan is de kwaliteit van dat soort dingen toch minder.
- Doppensetje+inbus doppen om je motor uit elkaar te halen als het nodig is (of sleutels, is maar net wat je fijner vind naar mijn idee) Je standaard kitje is 99% van de tijd voldoende om je motor te strippen
- Combitang, waterpomptang Zie bovenstaand
- Platte schroevendraaier en een kruiskop (you never know why you might need ‘em) Zie bovenstaand
- Spanbandje Heel goeie, liefst 2, maar @Traffic Taurus maar
- Kleine griptang, kan een koppeling of remhendel vervangen in tijden van nood, of schakelpedaal Wel ver gezocht op een enduro op een korte trip. Zorg voor goede handkappen dan ben je die zorg al 99,99% kwijt en houd je ook je vingertjes nog.
Edits: toevoeging gereedschap > kleine griptang