Het TET (TransEuroTrail) topic

@jos16 wow wat ontzettend vet zeg, wat een gave machine is dat geworden. :9~
Ook een hele toffe klus ruimt zo waar ze in staat :t

Bommes start marktplaats op, opzoek naar een oude Guzzi
 
Laatst bewerkt:
@bikerfreak nee serieus.
Ik ben 8 weken terug vader geworden, heb een vrouw, een hond en een kat.
2 motoren, de brommer van mijn vrouw, een oldtimer caravan en een auto.
Oh en een jaren 30 woning...

Ik heb maar 2 handjes hé :+

Maar dat neemt niet weg dat ik niet tof projectje zou willen maken.
Heel tof voorbeeldje

Bekijk bijlage 1624109

Maar ik mis er ook een beetje de ruimte voor om fatsoenlijk binnen te kunnen knutselen.

En dit kwam ik daarstraks tegen op 2dehands. Ook een prima tet motor!

Bmw f650gs
 
@jos16 wow wat ontzettend vet zeg, wat een gave machine is dat geworden. :9~
Ook een hele toffe klus ruimt zo waar ze in staat :t

Bommes start marktplaats op, opzoek naar een oude Guzzi
Ik heb er 1 voor je gevonden:
 
Iemand ervaring met de Buse Enduro pro laarzen??
Ik heb nu een setje 2de hands gekochte Forma cross laarzen, opzich voor wat ik er mee doe wel erg "cross"
Van dit soort adventure laarzen sluiten misschien beter aan met wat TET werk en af en toe een bospaadje.
 
Als Forma je goed past kan ik de Adventure aanraden. Zit echt heel erg lekker, je kunt er ook nog fatsoenlijk op lopen, geeft veel bescherming en is echt waterdicht.
Ze zien er niet direct uit als echte crosslaarzen, met een gewone motorbroek er overheen zijn ze niet meer opvallend dan gewone Daytona's.
 
Dat is niet dezelfde onderzool. Maar ook hierover heb ik veel goede verhalen gehoord.
Sterker nog, door onderstaand verhaal ben ik bij Forma terecht gekomen:
 
Zondagochtendje op de motor, TET van Valkenswaard naar Deurne.
Tussen het luiers verschonen, huishouden en algehele zondagochtend traagheid had ik niet veel meer tijd dan voor dit korte stukje.

1619950260-600-x-450px-IMG_20210502_092751.jpg


1619950261-600-x-450px-IMG_20210502_092809.jpg


2 andere rijders gezien, eentje in de buurt van Nederweert op een Yamaha T7 (zwart dacht ik) en eentje in de buurt van Liessel op een of andere lichtere crosser.
Wederzijds was er niet echt aandrang om te stoppen want meer dan een duimpje omhoog was er niet :+

1619950261-600-x-450px-IMG_20210502_102125.jpg


1619950261-600-x-450px-original_12d9bc8e-1bcf-4ce7-a139-50e1e81dfc2e_IMG_20210502_102141.jpg


Flink wat mulle stukken er bij dus het was her en der weer goed opletten om de Italiaanse 2 wieler op haar bandjes te houden.
 
Hi allemaal,
Heb de afgelopen week zo'n beetje dit topic van begin tot eind gelezen (naar mijn idee erg tof) en ook de keuze gemaakt al voor een motor voor de TET. Gezien ik ook graag supermoto wilde rijden, via het forum aan een wr450 uit 2009 gekomen in top staat maar deze wil ik dus ook voor de TET gebruiken. Lijkt me gewoon erg leuk om te doen en een motor voor meerdere doeleinden is natuurlijk top!
Aan de hand van het topic heb ik een beetje een lijst opgesteld en dacht misschien is het handig om deze is te delen om te kijken of ik nog iets mis of dat er toevoegingen voor zijn, altijd welkom.
En het is misschien handig voor andere 1e lezers die willen beginnen om een soort checklist te hebben voordat ze aan de TET beginnen. Hieronder heb ik het lijstje:

TET Lijst

Rijder materiaal:
  • Lichtere helm gewenst, eigen voorkeur (cross staat wat agressiever naar omstanders ipv adv)
  • Waterdichte crosslaarzen, naar mijn idee wel een must
  • Body bescherming of jas met bescherming (altijd fijn)
  • Prima jas waar je je in kan bewegen of iets van een trui, in ieder geval niet al te warm maar wel wat warms meenemen uiteraard
  • Prima broek die ook makkelijk droogt oid (waterdicht of afstotend lijkt me prettig)
  • Setje thermokleding komt wel van pas
  • Extra shirt
  • Extra onderbroek (mocht er sprake zijn van remsporen dan 2 ofso)
  • Handschoenen zijn eigen keuze maar ik denk dat korte de voorkeur hebben ivm staan op de motor
  • Makkelijk lichtgewicht tentje (budget > decathlon, duurder > MSR of Hilleberg bijvb Akto
  • Kookpitje + pannetje: extreem compact is een Esbit brander (ook te koop bij de dump) i.c.m. een pannetje van Sea to Summit daar is ook een mok/maatbeker van
  • Mes en lepel: top notch; Spork, ook verkrijgbaar in kunststof (low budget) maar die breken nog al eens
  • Voedsel (bijvoorbeeld 4 gevriesdroogde maaltijden als back up, wat groenten pakketten in de supermarkt in de buurt of restaurantje opzoeken)
  • Drinken
  • GoPro (ben ik zelf wel fan van)
  • Drone (wens voor mij want het lijkt me erg nice om te hebben)
Tassen
  • Klein rugzakje met camelbag (vind ik zelf prettig en geen probleem)
  • Zadeltassen (ik zou eigenlijk nog niet echt weten welke, heb me hier nog niet over ingelezen)
  • Tas voor op de frontfender (Kan makkelijk bij een wr450)
Navigatie materiaal:
  • Telefoon à Osmand app werkt goed, paar euro betalen voor de betaalde versie kan geen kwaad
  • Garmin Zumo schijnt goed te werken voor de tracks (dingen als een TT rider 550 oid werkt niet want die stuurt je over wegen)
  • Verder heb je ook gewoon de TET app
  • Routes gewoon downloaden (op de TET website) en gaan
Motor
  • TET is in principe te doen met alle motoren, of het verstandig is, is een tweede (quote van @Clank, pagina ik weet niet meer welke)
  • Zet een mooi setje banden op erop, ik heb verschillende dingen gelezen maar ik zie vooral terugkomen dat de Anakee Wild wel een goeie 50/50. Ook de bridgestone AX41 schijnt wel prima te zijn. Uiteindelijk verschilt het erg wat je als rijder prettig vind. 50/50 is van beide een beetje iets maar ook weer van beide een beetje niets dus zelf even overweging maken. TKC80 is ook al een aantal keer voorbij gekomen maar met flinke blubber loopt die vol. Maar ook de Mitas E07 en E09 zijn voorbij gekomen waarin geloof ik de E09 wel als fijn bestempeld wordt voor lang meegaan. En er zullen er vast nog meer zijn die hier niet staan.
  • Een wat grotere tank is prettig wanneer je rijd op een enduro motor (bijvoorbeeld wat ik in gedachte heb, een WR450F)
  • Ik zou zelf een RAM mount monteren waarop je bijvoorbeeld een quadlock case ball mount kan zetten voor je telefoon, de houder van de tomtom eventueel maar ook waar je een Garmin in kan doen. Zo kan je gemakkelijk wisselen. Tevens ook een gopro mount is handig wanneer je die meeneemt.
  • Zorg voor een usb oplaad aansluiting, is gewoon makkelijker.
  • Carterbescherming is wel een fijne om te hebben
Regels
  • Hou je aan de verkeersregels, daar waar staat verboden in te rijden = omkeren en omrijden.
  • Hou rekening met andere mensen, wandelaars, ruiters, MTB’ers etc etc. Bij paarden even stoppen is vaak wel gewenst, al las ik ook van iemand dat soms paarden daar ook van kunnen schrikken dus wees erop voorbereid.
  • Niet te hard knallen
  • Zorg dat de TET blijft leven, niet alleen voor ons Nederlanders maar ook voor de omwonende buren die de TET bij ons willen rijden.
  • Verder staat er nog een mooie Code of conduct hiero
Reparatie/gereedschap onderweg
  • Bandenplak setje (plakspul, bandenlichters, asmoersleutel voor- en achteras) en als je binnenbanden heb dan is dat ook een fijne om een thuiskomer te hebben.
  • Trail jack is een optie
  • Koppeling/gaskabel, kan er makkelijk 1 breken oid maar gebeurd niet vaak (denk ik)
  • Doppensetje+inbus doppen om je motor uit elkaar te halen als het nodig is (of sleutels, is maar net wat je fijner vind naar mijn idee)
  • Combitang, waterpomptang
  • Platte schroevendraaier en een kruiskop (you never know why you might need ‘em)
  • Spanbandje
  • Kleine griptang, kan een koppeling of remhendel vervangen in tijden van nood, of schakelpedaal






Edits:
toevoeging gereedschap > kleine griptang
toevoeging gereedschap > specifieker banden reparatie + trail jack
toevoeging rijder materiaal > voedsel aantal maaltijden
toevoeging rijder materiaal > kookpit + pan
toevoeging rijder materiaal > bestek
 
Laatst bewerkt:
Goed lijstje!
Ik mis alleen een kleine griptang, erg handig, ook te gebruiken als tijdelijke koppeling of rem handel of schakel pedaal.
 
Heb m erbij gezet!
Voedsel: ik beperk me tot een aantal (4) gevriesdroogde maaltijden als backup. Meestal kijk ik in lokale buurtsupers in het vriesvak naar italiaans/aziatisch/spaans (paella). Soms eens een restaurantje
Tentje: low budget; ga naar de Decathlon, top notch; MSR of Hilleberg, zelf heb ik de Akto
Kookpitje + pannetje: extreem compact is een Esbit brander (ook te koop bij de dump) i.c.m. een pannetje van Sea to Summit daar is ook een mok/maatbeker van
Mes en lepel: top notch; Spork, ook verkrijgbaar in kunststof (low budget) maar die breken nog al eens
 
Wat ben je van plan te gaan doen? Meerdaags het buitenland in of enkel een nachtje over in NL?

Je wilt een enduro die je mijns inziens gaan gebruiken/beladen als All-roader. Op zich niks mis mee, maar de grote voordelen van een enduro ben je dan kwijt.
Als je gewoon een enkel nachtje over gaat zou ik de pack lijkt veel kleiner houden!
 
Vorige week het volledige Nederlandse deel van de TET gereden, was goed te doen met zware motoren + bepakking, af en toe was het zand wel erg mul en werd het wat zwoegen. Maar dat zal intussen wel al beter gaan na de regen van de afgelopen dagen.

En die koffers steken stiekem best wel wat uit, in allebei een deuk gereden door tegen uitstekende stukken boom te rijden :) Kamperen was ook nog wat fris, twee keer wakker geworden met ijs op de motor. Maar een heerlijke week gehad!

20210429_114120.jpg
20210424_152303.jpg
 
Reparatie/gereedschap onderweg
  • Bandenplak setje en als je binnenbanden heb dan is dat ook een fijne om een thuiskomer te hebben.
Met binnenbanden betekent dat dus:
plakspul + bandenlichters + asmoersleutel (voor- en achteras) + pomp
eventueel een trail jack (in NL is er vaak wel een boom of paal in de buurt, waardoor je met je spanband ook een wiel van de grond kan krijgen, op de open vlakte moet je op zoek naar een stapel stenen)
 
Wat ben je van plan te gaan doen? Meerdaags het buitenland in of enkel een nachtje over in NL?

Je wilt een enduro die je mijns inziens gaan gebruiken/beladen als All-roader. Op zich niks mis mee, maar de grote voordelen van een enduro ben je dan kwijt.
Als je gewoon een enkel nachtje over gaat zou ik de pack lijkt veel kleiner houden!
Ik zou zelf de pack indd veel kleiner houden, maar ik dacht ik stel gewoon een lijstje op wat je zo'n beetje zou moeten hebben. Ook als je met een groepje gaat bijvoorbeeld kan je het verdelen maar dan weet je wat je een beetje nodig hebt.

Zelf zie ik me meer gewoon een dag gaan of een enkel nachtje oid. Wellicht als het nog meer gaat kriebelen dan wordt dat nog meer. Buitenland zou ik gewoon de motor meenemen in een busje of trailer oid en dan stukjes rijden

Met binnenbanden betekent dat dus:
plakspul + bandenlichters + asmoersleutel (voor- en achteras) + pomp
eventueel een trail jack (in NL is er vaak wel een boom of paal in de buurt, waardoor je met je spanband ook een wiel van de grond kan krijgen, op de open vlakte moet je op zoek naar een stapel stenen)
Zal dit nog ff specifiiek erbij zetten indd
 
Vorige week het volledige Nederlandse deel van de TET gereden, was goed te doen met zware motoren + bepakking, af en toe was het zand wel erg mul en werd het wat zwoegen. Maar dat zal intussen wel al beter gaan na de regen van de afgelopen dagen.

En die koffers steken stiekem best wel wat uit, in allebei een deuk gereden door tegen uitstekende stukken boom te rijden :) Kamperen was ook nog wat fris, twee keer wakker geworden met ijs op de motor. Maar een heerlijke week gehad!

Bekijk bijlage 1628113Bekijk bijlage 1628116
Grappig, jullie hebben dezelfde setting aan motoren als ons :]
 
Hi allemaal,
Heb de afgelopen week zo'n beetje dit topic van begin tot eind gelezen (naar mijn idee erg tof) en ook de keuze gemaakt al voor een motor voor de TET. Gezien ik ook graag supermoto wilde rijden, via het forum aan een wr450 uit 2009 gekomen in top staat maar deze wil ik dus ook voor de TET gebruiken. Lijkt me gewoon erg leuk om te doen en een motor voor meerdere doeleinden is natuurlijk top!
Aan de hand van het topic heb ik een beetje een lijst opgesteld en dacht misschien is het handig om deze is te delen om te kijken of ik nog iets mis of dat er toevoegingen voor zijn, altijd welkom.
En het is misschien handig voor andere 1e lezers die willen beginnen om een soort checklist te hebben voordat ze aan de TET beginnen. Hieronder heb ik het lijstje:

TET Lijst

Rijder materiaal:
  • Lichtere helm gewenst, eigen voorkeur (cross staat wat agressiever naar omstanders ipv adv) V
  • Waterdichte crosslaarzen, naar mijn idee wel een must V
  • Body bescherming of jas met bescherming (altijd fijn) V
  • Prima jas waar je je in kan bewegen of iets van een trui, in ieder geval niet al te warm maar wel wat warms meenemen uiteraard V
  • Prima broek die ook makkelijk droogt oid (waterdicht of afstotend lijkt me prettig) V
  • Setje thermokleding komt wel van pas V
  • Extra shirt, Pas als je meer dan een paar dagen gaat
  • Extra onderbroek (mocht er sprake zijn van remsporen dan 2 ofso) V
  • Handschoenen zijn eigen keuze maar ik denk dat korte de voorkeur hebben ivm staan op de motor V
  • Makkelijk lichtgewicht tentje Zeker, een 2 persoons is een aanrader gezien je met zachte niet af te sluiten bagage zal gaan rijden.
  • 1 kookpitje + pannetje Pas doen als je meer dan een halve week oid naar buiten NL gaat. Anders zonde van je tijd en je bespaart er praktisch niks mee. Lekker uit eten.
  • Mes en lepel (ik gebruik een vork nogal weinig) Zie bovenstaand
  • Voedsel Zie bovenstaand, niet meer dan een dagvoorraad, met een enduro moet je toch elke dag tanken, dus je bent elke dag in bewoond gebied.
  • Drinken V
  • GoPro (ben ik zelf wel fan van) Eigen voorkeur
  • Drone (wens voor mij want het lijkt me erg nice om te hebben) Wel erg kwetsbaar als je m langer meeneemt natuurlijk. Ook een nodige bulk aan ruimte die je kwijt bent.
Tassen
  • Klein rugzakje met camelbag (vind ik zelf prettig en geen probleem) Eigen voorkeur
  • Zadeltassen (ik zou eigenlijk nog niet echt weten welke, heb me hier nog niet over ingelezen) V, maar pas als je langer weg gaat.
  • Tas voor op de frontfender (Kan makkelijk bij een wr450) V, al zou ik eerder een klein tasje op de topkofferplek doen.
Navigatie materiaal:
  • Telefoon à Osmand app werkt goed, paar euro betalen voor de betaalde versie kan geen kwaad V
  • Garmin Zumo schijnt goed te werken voor de tracks (dingen als een TT rider 550 oid werkt niet want die stuurt je over wegen) V
  • Verder heb je ook gewoon de TET app V
  • Routes gewoon downloaden (op de TET website) en gaan V
Motor
  • TET is in principe te doen met alle motoren, of het verstandig is, is een tweede (quote van @Clank, pagina ik weet niet meer welke) Kan met alle, op een Enduro eigenlijk te makkelijk en mijn inziens wat saai. Op elke motor waar je niet fatsoenlijk op kunt staan heftig voor je uithoudingsvermogen.
  • Zet een mooi setje banden op erop, ik heb verschillende dingen gelezen maar ik zie vooral terugkomen dat de Anakee Wild wel een goeie 50/50. Ook de bridgestone AX41 schijnt wel prima te zijn. Uiteindelijk verschilt het erg wat je als rijder prettig vind. 50/50 is van beide een beetje iets maar ook weer van beide een beetje niets dus zelf even overweging maken. TKC80 is ook al een aantal keer voorbij gekomen maar met flinke blubber loopt die vol. Maar ook de Mitas E07 en E09 zijn voorbij gekomen waarin geloof ik de E09 wel als fijn bestempeld wordt voor lang meegaan. En er zullen er vast nog meer zijn die hier niet staan. Alles in de categorie even grof of grover dan de Metzeler Tourance is grof genoeg, zeker op jouw motor. Zelf vind ik de TKC80 tegen vallen in de modder. Een K60 is meer dan afdoende en gaat gewoon veel langer mee. Erg vergelijkbaar met de E07, maar de K60 is nog enigsinds menselijk erop te krijgen.
  • Een wat grotere tank is prettig wanneer je rijd op een enduro motor (bijvoorbeeld wat ik in gedachte heb, een WR450F) V
  • Ik zou zelf een RAM mount monteren waarop je bijvoorbeeld een quadlock case ball mount kan zetten voor je telefoon, de houder van de tomtom eventueel maar ook waar je een Garmin in kan doen. Zo kan je gemakkelijk wisselen. Tevens ook een gopro mount is handig wanneer je die meeneemt. V
  • Zorg voor een usb oplaad aansluiting, is gewoon makkelijker. V
  • Carterbescherming is wel een fijne om te hebben Op een enduro in NL overbodig naar mijn mening.
Regels
  • Hou je aan de verkeersregels, daar waar staat verboden in te rijden = omkeren en omrijden. V
  • Hou rekening met andere mensen, wandelaars, ruiters, MTB’ers etc etc. Bij paarden even stoppen is vaak wel gewenst, al las ik ook van iemand dat soms paarden daar ook van kunnen schrikken dus wees erop voorbereid. V
  • Niet te hard knallen Zeker op een enduro, je hebt je vertoning al niet mee en als je gaat knallen gaat het ook direct heel hard. All-roaders zijn nog een beetje beschermd tegen te hard knallen gezien hun intimiderende massa.
  • Zorg dat de TET blijft leven, niet alleen voor ons Nederlanders maar ook voor de omwonende buren die de TET bij ons willen rijden. V
  • Verder staat er nog een mooie Code of conduct hiero V
Reparatie/gereedschap onderweg
  • Bandenplak setje en als je binnenbanden heb dan is dat ook een fijne om een thuiskomer te hebben. Jij gaat binnenbanden hebben. Een 19' kun je zowel voor als achterin wel kwijt met wat moeite. Mijn ervaring is dat binnenbanden ook echt goed naar de klote zijn na lekrijden dus plakken wil dan vaak al niet meer. Wel bandenlepels mee en iets om lucht in de band te krijgen als je een binnenband mee neemt. De kans is klein dus geen grote zware compressor. Een handpompje of een mini compressor zou moeten volstaan. Zelf heb ik meestal niks hiervan bij me gezien de kans gewoon klein is en je meestal wel ergens in de buurt bent.
  • Koppeling/gaskabel, kan er makkelijk 1 breken oid maar gebeurd niet vaak (denk ik) In NL is alles om de hoek, wij hebben stil gestaan op een zondag zonder, maar dat is een zeldzaamheid. Was ook met een brommer, daarvan is de kwaliteit van dat soort dingen toch minder.
  • Doppensetje+inbus doppen om je motor uit elkaar te halen als het nodig is (of sleutels, is maar net wat je fijner vind naar mijn idee) Je standaard kitje is 99% van de tijd voldoende om je motor te strippen
  • Combitang, waterpomptang Zie bovenstaand
  • Platte schroevendraaier en een kruiskop (you never know why you might need ‘em) Zie bovenstaand
  • Spanbandje Heel goeie, liefst 2, maar @Traffic Taurus maar :9
  • Kleine griptang, kan een koppeling of remhendel vervangen in tijden van nood, of schakelpedaal Wel ver gezocht op een enduro op een korte trip. Zorg voor goede handkappen dan ben je die zorg al 99,99% kwijt en houd je ook je vingertjes nog.

Edits: toevoeging gereedschap > kleine griptang
 
Hier mensen die met een nek brace rijden?

Ik twijfel een beetje of dat bij all-road rijden wel nodig is.
Ja natuurlijk voegt het iets toe wat betreft veiligheid. Maar met (mijn) lage snelheden is het misschien wat overkill..??
 
Laatst bewerkt:
Deed er zelf altijd 1 met de motorcross om, maar lijkt met me wat extreem bij TET-rijden. Maar aan de andere kant kan het natuurlijk nooit kwaad. Alleen wel stuk minder "bewegingsruimte" met je hoofd door zo'n ding. Je moet zegmaar echt je lichaam draaien om naast je te kijken.
 
Maatje van mij rijdt er altijd mee maar ikzelf ga er niet aan beginnen. Ik ben in de laatste 5 jaar wel 50 keer gevallen in het terrein maar ik heb nooit iets. Mijn nek is net elastiek blijkbaar.
 
Een ongeluk zit in een klein hoekje natuurlijk, maar iedereen kent zijn eigen rijstijl het beste. Ik kies er bewust geen omdat ik toch nog een zekere vrijheid wil hebben en niet helemaal ingesnoerd wilt zijn. Verder rij ik dan wel met goede laarzen Alpinestars Tech 7 en normale motorprotectie in de kleding.
 

Bijlagen

  • E6654B3C-45EC-4DB0-9D8F-D912BCAD14B6.jpeg
    E6654B3C-45EC-4DB0-9D8F-D912BCAD14B6.jpeg
    97,6 KB · Weergaven: 44
Terug
Bovenaan Onderaan