Het Zijspan Café

Status
Niet open voor verdere reacties.
Aha, ich verstehe es gibt hier ein sehr biezondere kanariën, ein ganz groosse oder vieleicht ist es doch mal ein groosse Ganz! Is die overmaatse roeiboot ook nog een overnaadse sloep?

Voordat ik de boot kocht die ik nu heb een andere bekeken en daarin zat een Vire benzinemotor, ook leuk voor de liefhebber, wordt wat zeldzamer. Echter, genoeg oud spul thuis, was mijn gedachte, op het water toch maar iets recentere techniek en diesel in verband met brandgevaar.

En kraftwerk en andere electronishe muziek is niet meteen mijn smaak, maar hier op de jukebox gaat het prima.
Omdat Kraftwerk recent weer wat in het nieuws was had ik deze al eens opgezocht. Een vroege voorloper en in 1969 in de ploatenkast van het jongerencentrum waar ik ooit begon te werken, alhoewel ik het toen nog geen werk noemde!

Is dit de Forelle?
 
Laatst bewerkt:
Met bootjes heb ik zeker wel wat, ik moet er mijn brood mee verdienen. Bovendien woon ik op een woonboot en doe ik ook nog een beetje duiken, ook graag vanaf een boot. (Overigens had ik nog nooit van Forelle gehoord)

Al te vaak posten doe ik ook niet, vind typen niet heel makkelijk, maar ik lees wel graag mee met wat er zoal gebeurd overal. Ik kijk toch bijna elke dag wel even op het forum.
 
Hey, leuk, wist niet dat ik dit ooit nog eens terug ging horen, zeker 30 jaar geleden toen ik de mannen van de piratenzender "Radio Centraal" in Antwerpen nog vroeg van wie dat was en toen zeker nooit gedacht dat ik dit nu weer zou horen/zien op een Youtubeclipje :)


Als het café hier leegloopt met carnaval, dan kom ik hier wat rust zoeken :z
(starterke haat carnaval)
 
Ik heb weinig met boten, wel met water en in mijn jeugd ook eens gewaterskied achter het motorbootje van mijn nonkel op de plassen van Aldenijk (bij Maaseik). Zou wel eens willen jetskiën :9~
Nooit gedoken (wou ik ook), heb teveel problemen met druk op mijn trommelvliezen.
 
Ik heb weinig met boten, wel met water en in mijn jeugd ook eens gewaterskied achter het motorbootje van mijn nonkel op de plassen van Aldenijk (bij Maaseik). Zou wel eens willen jetskiën :9~
Nooit gedoken (wou ik ook), heb teveel problemen met druk op mijn trommelvliezen.

Brute dingen die jetski's en ik heb inmiddels aardig wat Belgen ontmoet met een zwak voor bootjes en de Zeeuwse stromen. Dat maakt de sfeer in de jachthaven wel zo leuk.

En in de jukebox druk ik deze in!
 
Kippenvelmuziek! Mooi filmpje ook :Y

Dit vond Eduard tussen wat oud papier:

|(

IMG_2138kl.JPG
 
als we hier in het zijspan cafe muntjes in de jukebox doen moeten er wel zijspan singels in zitten. dus ik draai deze vanavond . uit mijn motorsingel verzameling.
full
 
Is op woensdag al weer helemaal goed gemaakt ;)

Hier een weekje vrij om verbouwing boost te geven. Zijn druk aan het af sausen enz.
Volgende week ergens de vloer leggen en gaan we eindelijk weer beneden voor de TV ;)
 
Hmm, bootjes..... k; dan kom ik ook maar even bar-hangen....... niet verwacht dat hier aan te treffen....... maar ik heb een rubberbootje O-)

verder kriebelt het water alleen maar vreselijk en heb ik fantastische herinneringen aan mijn (helaas vergeefse) pogingen voor het ongeval om eigenhandig (en alleen) een 27 meter lange klipper uit 1902 weer onder zeil te brengen en er op de Donau mee te gaan charteren.......... was heel mooi gelijnd klipperschip ex binnenvaart, maar door de vorige eigenaren teveel mishandeld om met mijn (financiele en technische) middelen haalbaar te zijn en toen ik na het ongeval en de revalidatie na veel aarzelen weer aan boord kwam was alles gestolen en of gesloopt en heb ik de draad niet meer op kunnen pakken.

zit wel af en toe nu mijn dochter wat ouder wordt te denken (heel stilletjes......... vrouwlief maakt me af;-)) om een klein zeilertje te kopen....

en geef me nu maar een dubbele single malt............. and skip the ice............
 
Laatst bewerkt:
Kijk, een jukebox in onze kroeg, dat slaat aan en mooier, beter, toepasselijker, 't maakt mij niet uit, iederéén scoort en Brel, ja die kwam graag in het café van Brugge tot Gent en alles eromheen en nog wel wat verder ook.

En ik zie hier veel moois, schiterrende singlehoesjes waarvan ik het bestaan niet eens kon vermoeden.

Mijn stadsgenoot 3wheel heeft een uit het leven gegrepen verhaal. De goesting sluimert. ook mijn geschiedenis met boten ken ups en downs. Zelf ben ik als kind met een rubber autobandje begonnen, spande er waslijndraad in en om zodat er iets van een bodem in zat. Daar achteraan ploeterend heb ik mijn eerste slagen gezwommen, gewoon in de Schie waar de rijnaken voorbij kwamen. Een echte boot was het natuurlijk niet. Die kwam jaren later met het opknappen van een houten kano. En daar zijn er nog een aantal op gevolgd met de nodige kanokampeertochten. Niet eens zoveel jaar geleden bedacht ik toch nog eens te willen kunnen zeilen en heb toen les genomen. Ooit weken lang in La douce France met de zeilboot van een vriend gezorven, maar steeds op de motor. Die boot wasqua opbouw kuis verrot, zeilen een zootje en mijn kennis/kunde toen nog onvoldoende. Nu bezit ik een klein kajuitzeiljachtje, zolang de recessie niet te hard toeslaat. Voor de geïnteresseerde, de kenner, het is een zogenaamde Falmouth Working Boat, een oestervisser's boot diende als model/plug voor dit zeewaardige scheepje. Het is een S-spant, gaffelgetuigde langkieler met een relatief korte mast maar met de lange giek en kluiverboom op te tuigen met een relatief groot zeiloppervlak. Het zeilen hiermee is dan ook ouderwets werken aan boord. Dat moet 3wheel aanspreken als ik zijn verhaal en voorkeur voor een scheepstype lees.

Het mag duidelijk zijn de koffie smaakt mij goed hier, 's morgens dan, hè.


Edit, Starterke, goede wiets, typerend voor de zijspan ontwikkeling!
 
Laatst bewerkt:
@ Starterke, goed getroffen! :}


Edit; omdat wij zelden Hongaren horen, en al helemaal niet met een Felberspan op de hoes! (zie platenhoesjes Vox)
 
Laatst bewerkt:
Foutje bedankt. Haastige spoed is zelden goed.
Per ongeluk maar 1 pizza besteld.... De Vrouw is nu dus al lekker aan het eten en ik ben in afwachting van de mijne... :9
 
Voor de geïnteresseerde, de kenner, het is een zogenaamde Falmouth Working Boat, een oestervisser's boot diende als model/plug voor dit zeewaardige scheepje. Het is een S-spant, gaffelgetuigde langkieler met een relatief korte mast maar met de lange giek en kluiverboom op te tuigen met een relatief groot zeiloppervlak. Het zeilen hiermee is dan ook ouderwets werken aan boord. Dat moet 3wheel aanspreken als ik zijn verhaal en voorkeur voor een scheepstype lees.

Het mag duidelijk zijn de koffie smaakt mij goed hier, 's morgens dan, hè.


Edit, Starterke, goede wiets, typerend voor de zijspan ontwikkeling!

Oude schepen zijn inderdaad mijn ding; zelf had ik geen zeewaardig exemplaar (hoewel er ook platbodem klipperschepen voor de kleine kustvaart gebouwd zijn, die hebben echter een veel kleinere spant-afstand anders is de romp te slap) mijn klipper was voor de grote rivieren gebouwd, relatief breed een forse zeeg en een hoge kop, voor zover ik heb kunnen achterhalen gebouwd als 2 master met een heel afwijkende mast plaatsing; de hoofdmast op de luikenkap met de tuigage aan de den waardoor het gangboord volledig vrij ligt, bezaanmastje stond op een klein mastdek (dacht men) tegen de voorkant van de roef.
Er was echter bijna niets terug te vinden van de originele vorm en hoewel ik het schip heb gekocht op basis van een taxatie en met vlak-rapport heb ik mij gewoon enorm vergist in de technische staat van de romp; schip was gebruikt om te baggeren met een grote kraan op het voordek; maar er was geen beun geplaatst dus je kunt je de staat van de spanten wel een beetje voorstellen en ik dacht heel naief dat ik dat allemaal wel een beetje terug in vorm kon kloppen, in de kimmen bleek echter beton gestort waardoor 70-80% van de spanten in de kim was doorgerot en eigelijk vervangen had moeten worden; het enige wat eigelijk in redelijke staat was was de 130pk Volvo Penta 10ltr 6-cylinder, die was in de jaren 70 geplaats en heeft bij de uiteindelijke gedwongen verkoop nog het meest opgeleverd. Omdat ik het schip echter rechtstreeks uit de binnenvaart gekocht heb in de tijd dat de europese sloop-regeling nog van kracht was heb ik mezelf geld-technisch een behoorlijk oor aangenaaid, omdat ik als niet vrachtvaart zelf niet meer onder de sloop-premie viel (en deze kort nadat ik het schip kocht zoiezo werd afgeschaft omdat de nederlandse vloot voldoende gesaneerd was.........)
Heb op de PC zo snel geen foto's van mijn schroothoopje :P ...........
Zeilen e.d. heb ik overigens geleerd bij de Dorus Rijkers-groep 25 hier in het rotterdamse; niets was mooier als met windkracht 8 op de randmeren tekeer gaan; alle jachten e.d. waren dan gevlucht maar een scouting getuigde lelievlet komt dan pas lekker op gang (staat om veiligheids reden maar 12 kwadraat op terwijl het schip is ontworpen voor 16.....)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan