Het Zijspan Café

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oude schepen, en zijspannen...
Een onverwachte, en volkomen logische combinatie.
Toen ik nog in Groningen woonde had ik een paar vrienden die met oude schepen bezig waren, genre zeiltjalk, klipperaak, en sommigen van hen hadden ook een motorfiets.
Dus dat is helemaal logisch.
De cartoon die Starterke heeft geplaatst, voor wie geen Frans spreekt:
Titel Dernier Carré kun je vertalen als 'Achterhoedegevecht" of "Last stand"
En verder: van links naar rechts
Geef toch eens toe. Zet minstens een windscherm. Stap over op de auto, papa. De auto wacht op je.
NOOIT!
Evengoed is het natuurlijk een prachtig span... :-)
Wie gaat er zoiets bouwen?
Groeten,
Eduard.
aka Doudou
 
:P
Klik om te vergroten.
[afbeelding]

Met zowel Ago op de MV, als Hailwood op de Honda six; niet te vergeten de 50cc Suzuki met 16 (!!) versnellingen; geluiden waarvan je de rillingen over de rug lopen! Wordt in de garage opgezet als inspiratiebron tijdens het sleutelen...



full
 
Ik fantaseer nog even verder.....
Zoiets bouwen, met een Trabant, of een Goggomobil, of met een oude NSU 1000,
Als je zoiets nog kunt vinden op de sloop....
Dan een Yam 750 3-cylinder met cardan eraan, dat trek je niet, dus toch maar een BMW 1200 of zo...
Of zelfs een Goldwing als krachtbron.....
Fantaseren is gelukkig gratis.
Groeten,
Doudou
 
Voor de fantast die verder durft te gaan, ik rommel al 20 jaar met Trabantjes...
Ik heb nog wel een carrosserietje in de aanbieding voor een paar kratten bier of een mooie whiskey ofzo...
En om dan even bootjes en Trabantjes samen te brengen:

010920101571.jpg


Hier nog met Evinrude 2pk..
 
Voor de fantast die verder durft te gaan, ik rommel al 20 jaar met Trabantjes...
Ik heb nog wel een carrosserietje in de aanbieding voor een paar kratten bier of een mooie whiskey ofzo...
En om dan even bootjes en Trabantjes samen te brengen:

[afbeelding]

Hier nog met Evinrude 2pk..

:} :}

Trabantjes zijn cool!

Edit: DB heeft niks met water ...
 
Laatst bewerkt:
Oude schepen zijn inderdaad mijn ding; zelf had ik geen zeewaardig exemplaar (hoewel er ook platbodem klipperschepen voor de kleine kustvaart gebouwd zijn, die hebben echter een veel kleinere spant-afstand anders is de romp te slap) mijn klipper was voor de grote rivieren gebouwd, relatief breed een forse zeeg en een hoge kop, voor zover ik heb kunnen achterhalen gebouwd als 2 master met een heel afwijkende mast plaatsing; de hoofdmast op de luikenkap met de tuigage aan de den waardoor het gangboord volledig vrij ligt, bezaanmastje stond op een klein mastdek (dacht men) tegen de voorkant van de roef.
Er was echter bijna niets terug te vinden van de originele vorm en hoewel ik het schip heb gekocht op basis van een taxatie en met vlak-rapport heb ik mij gewoon enorm vergist in de technische staat van de romp; schip was gebruikt om te baggeren met een grote kraan op het voordek; maar er was geen beun geplaatst dus je kunt je de staat van de spanten wel een beetje voorstellen en ik dacht heel naief dat ik dat allemaal wel een beetje terug in vorm kon kloppen, in de kimmen bleek echter beton gestort waardoor 70-80% van de spanten in de kim was doorgerot en eigelijk vervangen had moeten worden; het enige wat eigelijk in redelijke staat was was de 130pk Volvo Penta 10ltr 6-cylinder, die was in de jaren 70 geplaats en heeft bij de uiteindelijke gedwongen verkoop nog het meest opgeleverd. Omdat ik het schip echter rechtstreeks uit de binnenvaart gekocht heb in de tijd dat de europese sloop-regeling nog van kracht was heb ik mezelf geld-technisch een behoorlijk oor aangenaaid, omdat ik als niet vrachtvaart zelf niet meer onder de sloop-premie viel (en deze kort nadat ik het schip kocht zoiezo werd afgeschaft omdat de nederlandse vloot voldoende gesaneerd was.........)
Heb op de PC zo snel geen foto's van mijn schroothoopje :P ...........
Zeilen e.d. heb ik overigens geleerd bij de Dorus Rijkers-groep 25 hier in het rotterdamse; niets was mooier als met windkracht 8 op de randmeren tekeer gaan; alle jachten e.d. waren dan gevlucht maar een scouting getuigde lelievlet komt dan pas lekker op gang (staat om veiligheids reden maar 12 kwadraat op terwijl het schip is ontworpen voor 16.....)

Er zit natuurlik een minder leuke kant aan het verhaal maar evenzogoed lees ik wel mooie termen en gaan er scheepsbellen rinkelen. Afgelopen zomer heb ik op de Grevelingen de waterscouts volop in actie gezien. Lag ook meermaals in hun directe omgeving afgemeerd en dan komt het al snel tot een gesprek, ook zij voeren met onder de sloopregeling gekochte 'moederschepen'. En ik viel met mijn gaffeltje beslist niet uit de boot bij dit gezelschap. Van jouw zeilervaring kan ik nog wel wat leren zo te lezen. Deze zomer wil ik voor het eerst de kluiver eens een keer bijzetten. Kluiverboom 2.90 m. voor het scheepje uit. Mijn zeilparner is daar wel wat huiverig voor. Afgelopen seizoen zo geleidelijk aan de rifs uitgenomen en het volle 29 kwadraats grootzeil gaan benutten.
Zeillessen in ons geval op open boten op de Kralingse plas bij http://www.henkvangent.nl/keuze/zeilinstructie/sto.php gehad. Ook heel leuk en goede sfeer. Authentiek karakter, die Henk!. En dan is de overstap naar de Zeeuwsche stromen en ons kajuitjachtje niet onbescheiden te noemen. :X

Aangaande de Donau, ook mijn interesse, boekje hier op de plank met die titel. Niet zozzer over het varen maar wel oover de gschiedenis van aan te varen plaatsen.
Het idee alleen al tot de Zwarte Zee te kunnen varen is zinsbegoochelend. Ik heb er in Budapest op gevaren, eind jaren negentig, op uitnodiging van de BMW club Hongarije (Treffen aldaar) en was meteen verkocht. verder zo hier en daar wat filmpjes bekeken en volg wat blogs over de rivieren. Man on the River - London to Istanbul 2012



Ja, schepen en spannen, allebei sfeer in mijn beleving!
 
mijn voxan zijspan aangebouwd door www.basicsidecars.com zal te zien zijn in de voxan stand op de motorbeurs in utrecht.
dus als je naar de beurs gaat kom dan even langs in hall 9 stand A030.

full
 
Laatst bewerkt:
Aangaande de Donau, ook mijn interesse, boekje hier op de plank met die titel. Niet zozzer over het varen maar wel oover de gschiedenis van aan te varen plaatsen.
Het idee alleen al tot de Zwarte Zee te kunnen varen is zinsbegoochelend. Ik heb er in Budapest op gevaren, eind jaren negentig, op uitnodiging van de BMW club Hongarije (Treffen aldaar) en was meteen verkocht. verder zo hier en daar wat filmpjes bekeken en volg wat blogs over de rivieren. Man on the River - London to Istanbul 2012



Ja, schepen en spannen, allebei sfeer in mijn beleving!

BMW club Hongarije?? grapje zeker? wij hebben wel erg veel gemeen......... ik was in de tijd dat het hele scheeps verhaal speelde bevriend met Zsolt, de toenmalige eigenaar van Bikercamp Budapest en voorzitter van de BMW clubs Budapest en Hongarije..........
De basis van mijn bedrijfsplan was namelijk om het schip geschikt te maken voor vervoer van een aantal motorfietsen (had een heftruckmast in het vooronder staan die bedoeld was voor de lift..........) en dan in samenwerking met Bikercamp gecombineerde motor/zeil vakanties te organiseren in Hongarije
Bikercamp bestaat overigens nog steeds maar wordt nu gedreven door zijn vrouw; zsolt is helaas in 2004 bij een ongeval om het leven gekomen
 
Laatst bewerkt:
Oke.

Ik hou niet zo van blond.

Oe-oe-oerendhard kort door de bocht, imho!


BMW club Hongarije?? grapje zeker? wij hebben wel erg veel gemeen......... ik was in de tijd dat het hele scheeps verhaal speelde bevriend met Zsolt, de toenmalige eigenaar van Bikercamp Budapest en voorzitter van de BMW clubs Budapest en Hongarije..........
De basis van mijn bedrijfsplan was namelijk om het schip geschikt te maken voor vervoer van een aantal motorfietsen (had een heftruckmast in het vooronder staan die bedoeld was voor de lift..........) en dan in samenwerking met Bikercamp gecombineerde motor/zeil vakanties te organiseren in Hongarije
Bikercamp bestaat overigens nog steeds maar wordt nu gedreven door zijn vrouw; zsolt is helaas in 2004 bij een ongeval om het leven gekomen

Neen, zeker geen grap, zelf ooit redacteur van het BMW clubblad geweest ken ik de geschiedenis van Zsolt. Ik moet het nakijken om precies het jaar van het treffen nog te weten maar die Hongaren waren ongelooflijk gastvrij. Alles hadden ze uit de kast getrokken om het treffen tot een succes te maken. Het was kort nadat zij onder het communistische juk uit waren en eindelijk de wens tot het organiseren van het treffen waar konden maken. Zo hadden ze diverse andere clubs bereid gevonden eraan mee te werken en zo was het o.a. mogelijk om met een Antonov uit de tweede wereldoorlog een rondje boven het Balatonmeer te vliegen. Ook de toerriten met die 'huzaren' waren zeer sportief te noemen. Lekker gaan over de Poesta maar ook de meer heuvelachtige wegen. Programma van drie volle dagen en bomvol activiteiten, varen op een ondergrondse rivier, zwemmen in het thermaal meer van Hévíz, zigeunerfeest met eten, paardenshow, varen op het Balatonmeer met eten en bezoek aan Budapest met rondvaart op de Donau. Mijn allerbeste motor- en ook autotreffen ooit. Combinatie met treffen van fraaie klassieke automobielen kan zo zijn voordeel hebben.

Edit: BMW Europatreffen Tihany, Hongarije 12/16 mei 1999.

Motorblokje van de Antonov om o.a. mijn persoon tot op een aardige hoogte mee te voeren. Bij de start stond het hele toestel in een blauwe walm en dacht ik van oei, dat is slechts een éénmotorig toestel. :?

Antonov_PZL-Kalisz_ASz-61R_1000_hp_7_cyl_radial_engine.jpg




Ik heb in 2004 een groot feest meegemaakt in Budapest bij de BMW club...
Toeval bestaat niet...

Machtig leuk en ook dat 'gedoe' met die trabi's!!!

Geen Trabi maar wel leuk! Blauwe Walm,.....Go...ggo!

:W
 
Laatst bewerkt:
Watergekoelde Harlie, dat zie je niet veel.
Evengoed zonde van het oude beestje. Het zal vast de eerste keer niet zijn, en ze zullen hem vast weet netjes opknappen.
 
Zo ben je even niet aanwezig, beginnen ze een kroeg.
Dus ook maar efkes een biertje vatten.

Ben even 2 uur bezig geweest om bij te lezen pfffffffffffffffffffffffffffffff.

Wel veel reclame over een vossenspan gezien ;)
 
Hier komende week de laatste loodjes van de verbouwing aan de binnenkant.
De wanden zitten in de kleur en nu nog de laminaatvloer leggen en alles aflakken.

Kleur was natuurlijk geen twijfel over ;)

full

full

full

full


Daar komt straks deze kachel nog aan de wand, maar dan in anteraciet kleur.

full
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan