hoe inhalen als je niet later kunt remmen

Wat ik eigenlijk bedoel is dat er veel mensen zijn die wel de motor-olie verversen maar niet de olie op de voorpoten.
Heb je oude olie dan kun je dat wel werken.
Optijd verversen kan zeker geen kwaad.
Zeker bij te slape veren.
 
En wat ik bedoel is dat wanneer je je vering verbetert je later kunt remmen én eerder op het gas. En nog wat extra bodemspeling en precieser sturen als bonus! ;)
 
Ik haal ook regelmatig in de bocht in omdat ik een 400cctje rij op het circuit en ik het van de rechte stukken dus niet hoef te hebben, HOE ik het doe ?

eerst zowiezo kijken hoe vroeg diegen remt voor een bocht , remt die erg vroeg is het makkelijk , iets later remmen en al voor hem zitten zodra je de bocht instuurt ...

Remt die wel hard maar jij toch harder , rem jezelf naast degene zodat hij ziet dat je aan de binnenkant zit bij hem bij het insturen van de bocht blijf ook goed aan de binnekant dan en duw diegene niet naar buiten (krijg je ruzies van enzo :X ) Doe dit trouwens alleen als je wel sneller ben dan diegene in de bocht anders krijg je rare situatie's

Pak je hem niet op het remmen ?? dan wordt het lastig hem aan de binnenbocht te pakken aangezien hij gelijk na het insturen naar de binnenbocht zal komen en je er zo af zal drukken hij ziet niet wat d'r achter hem gebeurt ... Geef dus gewoon flink gas en ga hem buitenom voorbij , zorg er wel voor dat je voor het einde van de bocht hem voorbij ben of minimaal naast hem zit zodat hij je ziet omdat hij je anders weer buiten van de baan zal drukken .... zit je naast hem en twijfel je of hij je wel gezien heeft .. gewoon remmen en hem voor laten, volgende bocht weer proberen ....

Moraal van dit verhaal ... zorg dat je voorligger je te zien krijgt en dus merkt dat je er langs wil en KAN ...
 

:^

Heb ook nog niet veel circuit ervaring... Maar aan het eind van de 2de circuit dag begon ik het een kleinbeetje door te krijgen. Idd een hogere bochten snelheid en eerder uitacceleren zodat je na de bocht / uitkomen aan de binnenkant kan inhalen.

Of uitremmen... en aan de binnenkant ervoor proberen te zetten. Kan mislukken omdat je van de ideale lijn afmoet en dus bij het uitkomen van de bocht weer ingehaald kan worden... en je moet even het lef hebben om hem er binnen te knallen.

Met open circuit dagen zeg ik altijd maar: better safe then sorry


 
Laatst bewerkt:
Laat gerust je achterkant maar wat slingeren en stotteren ... nog een kunstje is als je de moto vanachter voelt slingeren naar links en het is een rechtse bocht is het eigenlijk het moment om hem plat te gooien (wel niet te plat :) zo kan je soepel de bocht in sturen .
en om dan in de bocht mensen in te halen zou ik zeggen meer op het gas in de bocht en ga er langs de binnenkant nog maar voorbij .
 
het verhaal van rev peejay en guz klopt...gewicht bepaalt je remweg niet..

als je een vrachtwagen tov een auto laat remmen...10.000kg tegen bijv 1000kg, moet de vrachtwagen meer remkracht opbouwen en overbrengen naar asfalt dan de auto...dat klopt.

maar een vrachtwagen heeft meer schijven, groter, krachtigere remmen, groter rubberopvlak van de wielen...dus per saldo is het dus mogelijk dat een vrachtwagen sneller stilstaat als een auto...

kijk bij racen met autoos of f1 of motogp, dan is het wat anders, als de ene mindere remmen heeft bij hetzelfde gewicht...sja...dan wint diegene met de meeste remkracht...nu bij motogp of f1 is het verschil van de persoon die erop zit of je laat kan remmen ja of nee...en niet de motorfiets...

maar ff op je verhaal terug te komen...
zwabberen en stuiteren betekend gewoon een KUT veringsinstelling...doordat (ff duur woord gebruiken)dynamische aslastverplaatsing van achter naar voor te snel gaat, nu kom je onder in je voorvork terecht terwijl je nog niet je maximale remkracht aan het gebruiken bent...

hoe los je dit op?
ingaande demping harder zetten voorkant. en achterkant uitgaande demping harder zetten...de motor zal nu een stuk stabieler voelen. dit betekent dat je voor je gevoel later kan remmen omdat de motor rustig blijft...

bij laat remmen heb je een hoop lef nodig en een super stabiele motorfiets...
het vereist een zeer goeie techniek om laat te remmen, en daarna het insturen van de bocht...dit kan vaak veel harder dan je denkt...maar omdat het "ver kijken de bocht door" vaak nog ontbreekt schept dit onrust in je rijden en daardoor een lage snelheid van het insturen van de bocht...

het enige wat je hier aan kan doen, is veel trainingen volgen, en veel doen...dan leer je het vanzelf...(een beetje aanleg en talent is dan wel nodig wil je het uiterste eruit halen...)

t klinkt misschien stom maar bij een crt training of een dagje zandvoort leer je eigenlijk niet hard en met een goeie techniek remmen...dat leer je alleen op een vro training... (met als verlengde remmen in de bocht..., als je dit namelijk kan, kan je namelijk later remmen het zo geheten remmende de bocht in...tot op de helft van de bocht (dit is heel moeilijk...)en dan meteen eigenlijk alweer opbouwen van het gas...

sjee heel verhaal..ik hoop dat je er wat aan hebt....
 
en dan hebben we het nog niet eens gehad over je lijn kiezen van de bocht, het verdedigend opzetten van je lijn...dus als jij de binnenkant inhaalt dan dwing je diegene om aan de buitenkant te blijven...

en zo zijn er nog wel een hoop dingen... :) ik ga niet alles vertellen..zit ik hier ff het les programma van race academy uitteleggen...kom maar een training volgen :)
 
ok, je wilt je rempunt verschuiven maar hoe kun je dit het
beste aanpakken op een nat (circuit)wegdek?

Een nat circuit rijdt niet veel anders dan een droog circuit. Ten slot van rekening heeft iedereen het zelfde probleem. Het verschil met een droog circuit is alleen, dat sommige mensen grotere ballen hebben dan andere. De onderlinge verschillen qua snelheid worden steeds groter. Alle bovenstaande commentaren zijn ook van toepassing op een natte baan. Je moet alleen je bochtsnelheden en je moment van remmen afstemmen op de baancondities!!
 
ok, je wilt je rempunt verschuiven maar hoe kun je dit het
beste aanpakken op een nat (circuit)wegdek?
precies hetzelfde...je heb alleen 30% minder grip...
dus je mooiere lijnen rijden..niet plotseling aan gas, en opbouwend remmen...dus met nog meer verstand rijden...ipv met je ballen... :) uh...met ballen.. :P
 
Interessante verhalen moet ik zeggen. Heb nog niet veel eravring op een circuit, maar dat komt nog wel...*P

Volgens mij is er niet zoveel verschil met tussen nat/droog op het circuit enerzijds en nat/droog op de openbare weg, afgezien van het uitremmen, inhalen en ideale lijn etc. Hoewel ideale lijn op de openbare weg ook belangrijk is, verschil is meestal dat je die meestal niet haalt vanwege andere weggebruikers.

Als het op de openbare weg nat is moet je in bochten ook niet alks een wilde beer aan de gashendel draaien, wil te overeind blijven. Het blijven vasthouden aan lijnen en vooral niet verkrampt op de motor gaan zitten is essentieel. Veel mensen onderschatten de mogelijkheden van motoren op natte wegdekken en denken dat je in een bocht meteen onderuit glijdt. Dit valt in de praktijk erg mee. Dit wil uiteraard niet zeggen dat je je rijgedrag niet hoeft aan te passen!
:+
 
het verhaal van rev peejay en guz klopt...gewicht bepaalt je remweg niet..

etc. etc.
Gewicht kan wel degelijk invloed hebben op de remweg, maar dat hangt een beetje af van de opzet van je bike.

Grote vraag is hierbij: zijn je remmen sterk genoeg om wielen aan het blokkeren te krijgen.

- Ja? Bepalend voor de remweg wordt dan de band. Hierbij geldt niet dat de verhouding tussen belasting en langskracht (wrijvingscoefficient) constant is. Dit komt omdat een band van rubber is, en rubber 'plakt' (ja, ook een 'normale' band). Dat betekent dat bij lage belastingen de wrijvingscoefficient toeneemt. Ofwel, bij hoge belasting (meer gewicht)neemt ie af, en kan je dus minder hard remmen. (dit effect is overigens ook gelijk de verklaring achter brede banden, iemand zich daar wel eens over verbaasd? )

- Nee? De beperkende factor voor je remweg is de over te brengen kracht op schijven, klauwen, etc etc. Met meer massa heb je nog meer kracht nodig, terwijl je al aan de grens zat, gevolg: langere remweg.

Uiteraard is elke massa wel te vertragen, als je er maar genoeg rubber, klauwen en schijven aan knoopt, maar bij 1 bepaalde voertuigsetup heeft massa dus wel invloed op de remweg.
 
Interessante verhalen moet ik zeggen. Heb nog niet veel eravring op een circuit, maar dat komt nog wel...*P

Volgens mij is er niet zoveel verschil met tussen nat/droog op het circuit enerzijds en nat/droog op de openbare weg, afgezien van het uitremmen, inhalen en ideale lijn etc. Hoewel ideale lijn op de openbare weg ook belangrijk is, verschil is meestal dat je die meestal niet haalt vanwege andere weggebruikers.

Als het op de openbare weg nat is moet je in bochten ook niet alks een wilde beer aan de gashendel draaien, wil te overeind blijven. Het blijven vasthouden aan lijnen en vooral niet verkrampt op de motor gaan zitten is essentieel. Veel mensen onderschatten de mogelijkheden van motoren op natte wegdekken en denken dat je in een bocht meteen onderuit glijdt. Dit valt in de praktijk erg mee. Dit wil uiteraard niet zeggen dat je je rijgedrag niet hoeft aan te passen!
:+

Er is wel degelijk verschil.... op de openbare weg liggen vaak olie/diesel/benzine resten welke met nat weer een filmlaag op het asfalt vormen.
Zelfs bij zeer lage snelheid kan zo'n olie laag je aardig verassen. Op een circuit kan zoiets ook gebeuren, maar hier worden dergelijke sporen vaak direct op geruimd. Dat is nou het grote verschil tussen het circuit en de openbare weg. Ohhh ja.......het verkeer op de openbare weg schijnt ook nog mee te tellen.
 
En is het ook niet zo dat je zwaarepunt van je motor hoger komt te liggen doordat jij meer massa hebt? Je zou zeggen dat je motor dan sneller een stoppie wil maken zodat je minder snel stil staat? Als je er met 2 man opzit en dan test, ligt je gewicht verder naar achter, zodat je met meer kracht kan remmem met je voor rem....
 
misschien toch eens tijd voor andere (betere) bandjes als je zo rijdt en je krijgt dan al angstzweet. uit ervaring heb ik geleerd dat andere bandjes een wereld van verschil kan zijn (afgezien van een goede vering en versie olie in de veerpoten) in je grip en derhalve je vertrouwen in de fiets.

ik neem de bochtjes in de eifel sneller op een allroadje met perfecte banden dan een supersport op <piep>banden. ik heb nu zelfs op mijn supersport TOERbanden liggen en daarmee kan ik harder in de bochten rijden dan met de sportbanden die ervoor derop lagen (en ze slijten niet zo hard)
 
Hallo Bikefreak,

in bochten inhalen (binnendoor of buitenom) is net als een kneedown.
Het lijkt spannend (is het ook!), maar je moet het gewoon doen. Klinkt misschien raar maar is gewoon een kwestie van lef. Als je lekker zit, gewoon erom heen/binnendoor!
Als je het een keer gedaan hebt begrijp je wat ik bedoel.
Ga iemand achterna in de bocht en als je een lekkere lijn hebt gewoon doorzetten.
Je merkt dan dat je angst voor niets is geweest en voor je het weet rij je een heleboel mindere goden in de bochten voorbij. Kicken!

Succes
 
misschien toch eens tijd voor andere (betere) bandjes als je zo rijdt en je krijgt dan al angstzweet. uit ervaring heb ik geleerd dat andere bandjes een wereld van verschil kan zijn (afgezien van een goede vering en versie olie in de veerpoten) in je grip en derhalve je vertrouwen in de fiets.

ik neem de bochtjes in de eifel sneller op een allroadje met perfecte banden dan een supersport op <piep>banden. ik heb nu zelfs op mijn supersport TOERbanden liggen en daarmee kan ik harder in de bochten rijden dan met de sportbanden die ervoor derop lagen (en ze slijten niet zo hard)


Dan klopt er iets niet met je rijstijl!!! Als je met een tourband harder door de bochten kan dan met een raceband, dan klopt er echt iets niet. Misschien is het een goede tip voor Rossi en consorte, die hebben daar vast nog niet over na gedacht. Een tourband is immers ontworpen als kilometervreter met een goede grip. Een race band is ontworpen als een gripvreter met een belabberd aantal kilometers.
 
Gewicht kan wel degelijk invloed hebben op de remweg, maar dat hangt een beetje af van de opzet van je bike.

Grote vraag is hierbij: zijn je remmen sterk genoeg om wielen aan het blokkeren te krijgen.

heel verhaal...
sorry maar ik ben het echt niet met je eens...tis gewoon een slecht verhaal.

heb jij wel een vrachtwagen gezien met autoremschijven en dunne bandjes? elke auto, vrachtauto, motor wordt toch met een bepaald soort materiaal in mekaar gezet.

een gemiddelde autoband haalt 8 m/s2 vertraging (bij blokkeren) bij niet blokkeren kan je nog meer eruit halen...

een gemiddelde motorband kan 9,81 m/s2 vertraging halen ...oftewel 1G negatief... een beetje echte motorband, bijv rennsport, supercorsa kan wel tegen de 14m/s2 halen....oftewel bijna 1,5G ...geloof me..dan wordt je licht in je hoofd.

dus gewicht maakt nogmaals geen drol uit...bij normale voertuigen..met normale remvertragingen (auto/motor race sport daar buiten gelaten)
 
en of je die vertraging nou moet halen...ijzeren, carbon, plastic'en remschijven/banden enz. dat maakt weinig uit...

9.81 mtr p/s2 is gelijk aan 9.81 mtr p/s2
 
Terug
Bovenaan Onderaan