hoe maken julie een knee down?

Politieberichten 9/5 (13.00 uur) en 10/5 (07.00 uur)
Heerenveen: motorrijder over de kop
Donderdagavond omstreeks 19.45 uur is een 37-jarige motorrijder uit Heerenveen op het klaverblad van de A7 onderuit gegaan. In een bocht raakte hij de grond, waarna de motor drie maal over de kop ging en onder aan het talud tot stilstand kwam. De motor was total loss en is afgevoerd. De ambulance kwam voor niets ter plaatse. De bestuurder kwam met de schrik vrij.

En blijf ook nog een beetje voorzichtig :(
Deze nam "knee down" wel erg serieus. Werd een "head down" dus....

Ook wel total down genoemd ...
 
bedankt voor alle info!!

Vandaag dus in een keer bijna een hele set pads aan flarden gereden!

Dus het gevoel is er, zelfs het uitlaatchroom op asfalt gevoel dus.

Erg bedankt, er is een andere wereld opengegaan!
 
Zoals gezegd heb ik nu mn kneepads en kom een eind.

( bijna een uitlaat down dus) maar krijg nog niet de knie tegen het asfalt.

Kunnen jullie me het eens stap voor stap uitleggen.

ik doe het volgende, ik ga wat naast mn zadel zitten ( hoeveer moet het?),voor de bocht dus. dan schuin de bocht in en dan mn knie naar rechts of links. en dan dus geen contact '(

Moet ik wellicht mn knie meer schuin naar voren steken??

tell me please?
Nut?

Het idee is,op het moment dat je zo snel door de bocht gaat dat je met steppen en uitlaat over het asfalt gaat en je nog schuiner moet om de bocht te halen,dan verplaats je nog wat gewicht in de vorm van je lichaam of hoofd of knie,een kombie van allen kan ook.
de kinders van net 18 steken eerst hun knie uit en gaan hangen tot hun knie de grond raakt,dit bij 50-60 km per uur,dit heet onvermogen,maar staat stoer op de parkeerplaats,die gesleten pads.

Okee,ik word zeer gelieft ik weet het,ik hou ook van jullie :)

J.J.
 
nee kronkel, gisteren de snelste was denk rond de 100 ofzo?

dus een ECHTE kneedown, nadat ik hem met 10 kmpu had geoefend ;)
 
krijg ze niet aan de grond, en schaamrandjes zijn op 2-3 mm na verdwenen...
 
Laatst bewerkt:
Nut?

Het idee is,op het moment dat je zo snel door de bocht gaat dat je met steppen en uitlaat over het asfalt gaat en je nog schuiner moet om de bocht te halen,dan verplaats je nog wat gewicht in de vorm van je lichaam of hoofd of knie,een kombie van allen kan ook.
de kinders van net 18 steken eerst hun knie uit en gaan hangen tot hun knie de grond raakt,dit bij 50-60 km per uur,dit heet onvermogen,maar staat stoer op de parkeerplaats,die gesleten pads.

Okee,ik word zeer gelieft ik weet het,ik hou ook van jullie :)

J.J.
En waarom verplaatsen we dan niet als eerste meer gewicht door ons bovenlichaam verder over te laten hangen? Is toch meer massa, niet dan? Het gewicht van je knie is echt niet voldoende voor het wel halen van de bocht als je er voor de rest al helemaal naasthangt, hoor... Daarnaast is de hellingshoek niet altijd bepalend voor de bochtsnelheid. minder hangen en toch sneller gaan is juist de kunst...
Dus de knie uitsteken is een erg vreemde methode om de bocht te halen... Risico is dan ook dat je nog net iets schuiner gaat met je fiets...

Je kan natuurlijk altijd nog wat verder gaan hangen en je achterwiel optillen ofzo en dat is echt errug fout... En daar komt de kneedown dus van pas...

Door met je knie je hellingshoek te controleren en dus de limiet van de hellingshoek zo af te tasten, kan je voorkomen dat je te schuin gaat en de controle verliest...

Dat is eigenlijk het nut...

Wat veel motorrijders doen, is recreatief kneedownen... Gewoon voor de lol de knie aan de grond...

Een kneedown bij 50-60? Da's knap... Het dichtst bij een kneedown kom ik bij 110-120 op een klaverblad...

Onvermogen? Misschien, maar is dat niet bij een hoop stunts?

Wheelie: ik kan de voorkant niet laaghouden en toch snel optrekken...

Stoppie: Mijn remtechniek is verkeerd / ik kan niet maximaal remmen...

Kneedown: Vermindert het gevoel over je fiets, want het contactvlak met de fiets is kleiner... dus: ik heb een verkeerde bochtentechniek... (op de openbare weg dan)

Driften: Ik weet niet maximale grip uit de banden te halen zonder over de limiet te gaan...

Allemaal onvermogen, maar ook allemaal leuk om goed te beheersen... Zolang iemand niet alles op alles zet om een van deze stunts te beheersen en de rest (bochtentechniek, remtechniek enzo)verwaarloost, is er toch geen probleem?

En ja, ook bij mij ben je erg geliefd ;) En je hebt ergens wel gelijk... Je ziet soms motorrijders die nog geen week na het behalen van het papiertje alleen nog maar aan kneedownen denken... Knie uitsteken op het klaverblad en verbaasd zijn dat je met 70 niet aan de grond komt... Maar dat betekent niet dat iedereen die graag een kneedown doet (ook al is het op dat moment niet functioneel) het alleen maar doet om populair te zijn op de parking... Ook niet de 18 of 19 jarigen... Je komt zo wat generaliserend en uit de hoogte over, ook al zul je het vast niet zo bedoelen, we zijn tenslotte allemaal motorrijdende maatjes hier, toch? :)

Nog een tip: Ik slijt m'n pads altijd effe op de slijptol... ;) Stoer effect en toch veilig... :P
 
Ach heb nu pas m'n stepjes aan de grond gereden, dus eerst de knie. Gewoon omdat het een leuk gevoel is. Of je er nou ver naast hangt of niet...

Stepjes aan de grond vind ik trouwens geen leuk gevoel. Heb het nou al een keer of 20 gehad, en iedere keer schrik ik nog een beetje.
 
Het zit hem puur in de zithouding. Vorig jaar op zolder haalde ik dezelfde bochtensnelheden als diverse jongens die wel kneedown gingen (ging zelfs nog sneller dan sommigen). Ik zorg eerst dat ik netjes een bocht door kom, die kneedown komt vanzelf een keer.
 
In de Eiffel werd vrolijk gekneedowned door lui die gelijk met mij op reden, terwijl ik nog niet eens de stepjes aan de grond reed. Het schijnt dus redelijk makkelijk te kunnen, al moet er dan wel gehangen worden denk ik.
 
Nut?

Het idee is,op het moment dat je zo snel door de bocht gaat dat je met steppen en uitlaat over het asfalt gaat en je nog schuiner moet om de bocht te halen,dan verplaats je nog wat gewicht in de vorm van je lichaam of hoofd of knie,een kombie van allen kan ook.
de kinders van net 18 steken eerst hun knie uit en gaan hangen tot hun knie de grond raakt,dit bij 50-60 km per uur,dit heet onvermogen,maar staat stoer op de parkeerplaats,die gesleten pads.

Okee,ik word zeer gelieft ik weet het,ik hou ook van jullie :)

J.J.

NUT??

Laten we het daar eens over hebben op een MOTORFORUM?!?

Wat is het nut van meer als 20 pk? 20pk is ook 120 km/u.

wat is het nut van motor rijden? een bmw c1 of auto is veiliger warmer enz.

Wat is het nut van een achtbaan? na 10 min sta je weer beneden.

Wat is het nut van het leven? binnen 100 jaar ben je toch dood.

Moet alles dus nut hebben? , dacht het niet!!
En ik hoop niet dat jij mij bedoelde als mannetje van 18 die alleen maar kneed om stoer te doen op de parkeerplaats.
Ik zeg toch ook niet dat jij een ouwe lul bent omdat je het niet doet? ( daar ga ik vanuit tenminste anders wist je dat het NUT van binnen zit, nl het gevoel ervan).

Dus laat iedereen lekker in zn waarde als ventje van 18 of ouwe lul of wat dan ook en laat hem of haar zn motor zo berijden als ie zelf wil. (als het maar relatief veilig blijft!)

Amen.
 
NUT??

Laten we het daar eens over hebben op een MOTORFORUM?!?

Wat is het nut van meer als 20 pk? 20pk is ook 120 km/u.

wat is het nut van motor rijden? een bmw c1 of auto is veiliger warmer enz.

Wat is het nut van een achtbaan? na 10 min sta je weer beneden.

Wat is het nut van het leven? binnen 100 jaar ben je toch dood.

Moet alles dus nut hebben? , dacht het niet!!
En ik hoop niet dat jij mij bedoelde als mannetje van 18 die alleen maar kneed om stoer te doen op de parkeerplaats.
Ik zeg toch ook niet dat jij een ouwe lul bent omdat je het niet doet? ( daar ga ik vanuit tenminste anders wist je dat het NUT van binnen zit, nl het gevoel ervan).

Dus laat iedereen lekker in zn waarde als ventje van 18 of ouwe lul of wat dan ook en laat hem of haar zn motor zo berijden als ie zelf wil. (als het maar relatief veilig blijft!)

Amen.
:^ :}
 
Volgens mij laten julliie je opnaaien door KRONKEL.

Denk het ook. Doe het touwens wel op de foute manier op een grote rotonde zodat ik weet bij welke hellingshoek mijn knie de grond raakt (nog niet gelukt overigens :( ), kan ik daarna altijd proberen het "netjes" te doen.
 
Disclaimer

Ik neem geen verantwoordelijkheid als je jezelf bezeerd, torenhoge fleppen incasseert, in de gevangenis belandt of je vrouw/man je verlaat als je de dingen die je nu gaat leren in de praktijk brengt. Dit zijn mijn ervaringen op het gebied van kneedowns en ik kan ook niet garanderen dat die voor iedereen hetzelfde zijn! Ga NIET over je grens heen: als je het eng vindt, STOP dan, schrik reacties zijn funest voor je eigen welzijn! Als je er nu al zin in hebt, veel plezier!


HET RECEPT

Knietjes rijden is één van de meest ontspannende vormen van motorrijden. Het biedt over het algemeen meer voordelen dan nadelen. Vrouwen vinden knieschrapende motorrijders helemaal The Bomb (hoewel ze altijd het tegendeel zullen beweren; aard van het beestje) en voor de vrouwelijke lezers onder ons; welke man wordt nou niet opgewonden van een dame die zonder moeite haar knie aan de grond plakt?
Verder de blikken van automobilisten als je ze buitenom inhaalt, de bocht induikt, de vonken van de voetsteunen af laat vliegen en vervolgens achteromkijkend twee vingers in je neus steekt.

Juist.. weegt allemaal weer keurig af tegen boetes, schade, letsel, gedeukte ego's (of zeg maar bekraterde) en straatgevechten met diezelfde automobilisten die je van je motor plukken en je eigenhandig een paar klappen wijzer maken. Mensen, ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: DRAAG DIE BESCHERMENDE KLEDING. Mensen hebben de handige eigenschap dat ze wel twee keer denken voordat ze iemand met kevlar knokkels en titanium kneesliders aanpakken.


Ingrediënten

De benodigdheden voor een middagje knieën in relatieve veiligheid zijn niet gering.


MOTOR.
Ik ga er voor het gemak (en ook je eigen gemak) maar even van uit dat je geen zijspan of aanhangwagen aan je motor gekoppeld hebt. Verder kun je met elke, in redelijke staat verkerende, motor je knie aan de grond rijden (heck, ik heb het zelfs mensen met Harleys zien doen). Zorg ervoor dat je banden in goede staat verkeren en dat er niets mis is met je balhoofd en vering.

BESCHERMING.
Je bent bezig met een verrichting waarbij het minste kiezeltje op de weg je motor uit balans kan brengen. Helm, handschoenen, goed pak (bij voorkeur met kneesliders) en laarzen. DRAAG ze, ik toon geen medelijden met mensen die onderuit gaan in hun t-shirtje en korte broek.

EEN GOED STUK EFFEN ASFALT.
dus hoe minder van de bovenstaande kiezeltjes hoe beter. Zorg dat er een mooie semi-scherpe bocht in het asfalt zit waar je goed in kunt kijken en dat de strook asfalt breed genoeg is om uit te kunnen wijken mocht het mis gaan!

TOTALE AFWEZIGHEID VAN BLAUW.
Oom Agent heeft een hekel aan knietjes. Hij kan je op de meest waanzinnige manieren pakken. "Roekeloos rijgedrag" of "Niet in volledige controle van de motorfiets" of "Het in gevaar brengen van andere verkeersdeelnemers". You name it, they have a ticket for it.

ZELFVERTROUWEN.
Het liefst een gezonde dosis, maar een beetje mag ook. Zelfvertrouwen van een kat in een boom is out of the question.






Bereiding

Oké, je hebt je in je pak gehesen, je moed bij elkaar geraapt, een bocht uitgezocht en geïnformeerd naar de lokale controles bij het politiebureau. Nu ben je bijna klaar om te beginnen met je eerste schreden op het Verlichte Pad Der Knieschrapers. Voordat je zonder nadenken die knie uitsteekt (pas op fietsers!) en de bocht induikt doe je er verstandig aan om nog enkele voorbereidende maatregelen te treffen.


Rijd je banden goed warm! Warme banden "plakken" goed aan het asfalt en dat geeft je niet alleen meer zelfvertrouwen maar ook meer kansen om de bocht veilig uit te komen. Ga bijvoorbeeld even een blokkie om (10-15km is wel genoeg) en schroom niet om een paar keer te slalommen (meer wrijving betekent banden sneller warm). Laat het geheel een minuut of wat sudderen op een mooi stuk voorverwarmd asfalt (ZON, als je op dit moment je föhn al in je tanktas gestopt hebt kun je beter nu kappen met motorrijden.)
Neem de bocht een aantal keer op je gemak en kijk of er geen rotzooi in de bocht ligt. Die doe ik ELKE keer weer als ik ga knieën (ook al heb ik de bocht al 200 keer genomen). Laatst was er een trekker door die bocht gereden en die had me toch een portie landbouwdiesel verloren.

En dan nu het ECHTE werk.die knie aan de grond. Stap voor stap.


Nader de bocht (bocht naar rechts links naderen, bocht naar links vice versa) met een constante snelheid. Bepaal van te voren hoe hard je hem ongeveer gaat nemen, en houd je gas dan constant op die snelheid.
Kruip dicht tegen de tank aan.
Zet de neus van de voet die de bocht in wijst met het puntje van de neus op de voetsteun (zodat je voet niet het asfalt raakt)
Verplaats je kont. Bocht naar rechts; kont naar rechts. Bocht naar links; vice versa. Ga er voor je gevoel een flink eind naasthangen en steek je knie uit. Niet een klein beetje, maar ook voor je gevoel weer lekker extreem, alsof je een split maakt (boxershorts werken hier beter dan ballenknijpers, heren).
Zorg ervoor dat je schouders recht blijven tijdens het rijden en niet afzakken.
Leun voorover zodat je armen een beetje gebogen staan. Dat haalt druk van het stuur, het is tijdens het knierijden absoluut niet de bedoeling dat je armen gestrekt zijn. Laat het stuur zijn werk maar doen en houd je armen ontspannen.
Kijk de bocht in. De motor gaat de kant op waar jij naar kijkt. Ga niet naast je staren, of naar je kilometerteller, of naar die onwijs mooie blonde dame die op haar picknickstoeltje is gaan zitten kijken naar jouw gestuntel.
Laat de motor nu de bocht "invallen" (je mag met je heupen wel meewerken, vooral als je lerende bent vergemakkelijkt dat het insturen van de motor). Onthoud dat je het gas er NOG STEEDS CONSTANT op hebt staan. Zodra je de bocht instuurt ga je een beetje gas geven. De kunst is om het gewicht op het achterwiel te houden, dat is namelijk het stabielst. Als je van het gas afgaat bij het insturen krijg je al het gewicht op je voorwiel en dan gaat de motor zwabberen. Gooi je de motor zonder gas de bocht in en geef je pas halverwege de bocht gas, dan komt er ineens teveel gewicht op het achterwiel en dan kan je achterwiel uitbreken. Houd je knie uit, kont naast het zadel, armen ontspannen en KIJK DIE BOCHT IN.
Bij het uitkomen van de bocht gewoon het gas er constant ophouden (rijd eerst maar eens je knie aan de grond voordat je fel gaat uitaccelereren). Want wat merkte je? Je knie zat niet aan de grond. Dit is een normaal verschijnsel. Als je het gevoel krijgt "Jaaaa, nou zou die knie toch wel moeten schrapen" kun je nog een paar centimeter verder voordat ie het ook daadwerkelijk doet. Herhaal de bovenste stappen gewoon en blijf fanatiek dooroefenen tot het lukt. Het zal ff schrikken zijn als je ineens het asfalt op je slider voelt, ga vooral niet van het gas af als dat gebeurt. Dan krijg je weer het gewicht op het voorwiel, richt de motor zich op en ga jij linea recta richting de vangrail / sloot / vrouw op picknickstoeltje.en dat wil je niet.
Herhaal de bovenste stappen tot het je lukt. Het kan voorkomen dat je heel lang moet oefenen voordat het je echt lukt en dat is niet erg. Voordat ik mijn eerste knie aan de grond kreeg ben ik wel 40 keer door dezelfde bocht gegaan. Geef vooral niet op. Als het je eenmaal lukt en je blijft dooroefenen wordt het een automatisme, dan ga je ongemerkt ook steeds platter.

Merk je nou bij jezelf dat de motor heel onstabiel is in de bochten dan kan dat zijn doordat je op een onwijs oud lel rijdt waar de roest vanaf fladdert, of je zit te krampachtig op de motor. Toegegeven, in het begin is het enorm wennen om naast je motor te gaan hangen, en juist daarom ga je je spieren aanspannen. Daardoor voel je alle kleine trillingen in de motor door jezelf heengaan, ook de dingen die je niet hoort te voelen. De motor kiest zijn eigen weg wel, houd dat in je achterhoofd! Blijf ontspannen en als je ff de zenuwen hebt, kom dan op adem langs de kant van de weg alvorens het weer te proberen. Probeer ook niet te fanatiek achter elkaar je knie aan de grond te krijgen. Vaak doet een nachtje erover slapen je meer goed dan het voor de 40e keer te missen op één dag.

Nog ff de belangrijkste punten benadrukken:


Draag bescherming
Nader de bocht met constante snelheid
Ga NOOIT van het gas af in een bocht. Geef rustig gas bij
KIJK DE BOCHT IN
Gebruik je KNIE niet als schokdemper, dan raakt de motor uit balans. Laat hem rustig "skiën" over het asfalt

Serveertips (of Voor De Gevorderden)

Knietje aan de grond rijden is geen probleem meer, maar je merkt dat de motor af en toe wel instabiel is, of je wilt een keer die voetsteunen aan de grond krijgen. Tips om stabiliteit te bewaren tijdens het knieën.


Zet tijdens het invallen en knieën met je voet eens druk op de buitenste voetsteun, zodat je jezelf eigenlijk een beetje optilt. Je benen gaan dan als extra "schokdemper" functioneren. Er zit minder gewicht op de motor, er trilt minder mee en dus kan de motor zijn weg makkelijker vervolgen.
Hang je bovenlichaam ook naast de motor. Dit zorgt ervoor dat de motor makkelijker en sneller de bocht invalt, zodat je die bocht nog extremer kan nemen.
Leun de buitenste arm tijdens het knieën eens op de tank. Een extra "draaipunt" helpt de motor juist in te laten vallen en richting te laten kiezen.

Napret (of That's Basically It)

Als het goed is zijn op dit moment je kneesliders tot op je pak afgesleten, is er niks meer van je voetsteunen over, kom je om in de schulden van de bekeuringen en hangt die mooie vrouw om je nek. Wat wil je nog meer?
Okay, cut the bullshit;
Nu heb je door hoe IK mijn knietjes rijd. Iedereen heeft zijn eigen stijl dus je zult echt niet van iedereen hetzelfde horen, en er zullen ook mensen zijn die mijn techniek verfoeien, but it works for me, so why shouldn't it work for you? Mensen, heel veel succes en plezier met het knietje rijden
:} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}
 
Disclaimer

Ik neem geen verantwoordelijkheid als je jezelf bezeerd, torenhoge fleppen incasseert, in de gevangenis belandt of je vrouw/man je verlaat als je de dingen die je nu gaat leren in de praktijk brengt. Dit zijn mijn ervaringen op het gebied van kneedowns en ik kan ook niet garanderen dat die voor iedereen hetzelfde zijn! Ga NIET over je grens heen: als je het eng vindt, STOP dan, schrik reacties zijn funest voor je eigen welzijn! Als je er nu al zin in hebt, veel plezier!


HET RECEPT

Knietjes rijden is één van de meest ontspannende vormen van motorrijden. Het biedt over het algemeen meer voordelen dan nadelen. Vrouwen vinden knieschrapende motorrijders helemaal The Bomb (hoewel ze altijd het tegendeel zullen beweren; aard van het beestje) en voor de vrouwelijke lezers onder ons; welke man wordt nou niet opgewonden van een dame die zonder moeite haar knie aan de grond plakt?
Verder de blikken van automobilisten als je ze buitenom inhaalt, de bocht induikt, de vonken van de voetsteunen af laat vliegen en vervolgens achteromkijkend twee vingers in je neus steekt.

Juist.. weegt allemaal weer keurig af tegen boetes, schade, letsel, gedeukte ego's (of zeg maar bekraterde) en straatgevechten met diezelfde automobilisten die je van je motor plukken en je eigenhandig een paar klappen wijzer maken. Mensen, ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: DRAAG DIE BESCHERMENDE KLEDING. Mensen hebben de handige eigenschap dat ze wel twee keer denken voordat ze iemand met kevlar knokkels en titanium kneesliders aanpakken.


Ingrediënten

De benodigdheden voor een middagje knieën in relatieve veiligheid zijn niet gering.


MOTOR.
Ik ga er voor het gemak (en ook je eigen gemak) maar even van uit dat je geen zijspan of aanhangwagen aan je motor gekoppeld hebt. Verder kun je met elke, in redelijke staat verkerende, motor je knie aan de grond rijden (heck, ik heb het zelfs mensen met Harleys zien doen). Zorg ervoor dat je banden in goede staat verkeren en dat er niets mis is met je balhoofd en vering.

BESCHERMING.
Je bent bezig met een verrichting waarbij het minste kiezeltje op de weg je motor uit balans kan brengen. Helm, handschoenen, goed pak (bij voorkeur met kneesliders) en laarzen. DRAAG ze, ik toon geen medelijden met mensen die onderuit gaan in hun t-shirtje en korte broek.

EEN GOED STUK EFFEN ASFALT.
dus hoe minder van de bovenstaande kiezeltjes hoe beter. Zorg dat er een mooie semi-scherpe bocht in het asfalt zit waar je goed in kunt kijken en dat de strook asfalt breed genoeg is om uit te kunnen wijken mocht het mis gaan!

TOTALE AFWEZIGHEID VAN BLAUW.
Oom Agent heeft een hekel aan knietjes. Hij kan je op de meest waanzinnige manieren pakken. "Roekeloos rijgedrag" of "Niet in volledige controle van de motorfiets" of "Het in gevaar brengen van andere verkeersdeelnemers". You name it, they have a ticket for it.

ZELFVERTROUWEN.
Het liefst een gezonde dosis, maar een beetje mag ook. Zelfvertrouwen van een kat in een boom is out of the question.






Bereiding

Oké, je hebt je in je pak gehesen, je moed bij elkaar geraapt, een bocht uitgezocht en geïnformeerd naar de lokale controles bij het politiebureau. Nu ben je bijna klaar om te beginnen met je eerste schreden op het Verlichte Pad Der Knieschrapers. Voordat je zonder nadenken die knie uitsteekt (pas op fietsers!) en de bocht induikt doe je er verstandig aan om nog enkele voorbereidende maatregelen te treffen.


Rijd je banden goed warm! Warme banden "plakken" goed aan het asfalt en dat geeft je niet alleen meer zelfvertrouwen maar ook meer kansen om de bocht veilig uit te komen. Ga bijvoorbeeld even een blokkie om (10-15km is wel genoeg) en schroom niet om een paar keer te slalommen (meer wrijving betekent banden sneller warm). Laat het geheel een minuut of wat sudderen op een mooi stuk voorverwarmd asfalt (ZON, als je op dit moment je föhn al in je tanktas gestopt hebt kun je beter nu kappen met motorrijden.)
Neem de bocht een aantal keer op je gemak en kijk of er geen rotzooi in de bocht ligt. Die doe ik ELKE keer weer als ik ga knieën (ook al heb ik de bocht al 200 keer genomen). Laatst was er een trekker door die bocht gereden en die had me toch een portie landbouwdiesel verloren.

En dan nu het ECHTE werk.die knie aan de grond. Stap voor stap.


Nader de bocht (bocht naar rechts links naderen, bocht naar links vice versa) met een constante snelheid. Bepaal van te voren hoe hard je hem ongeveer gaat nemen, en houd je gas dan constant op die snelheid.
Kruip dicht tegen de tank aan.
Zet de neus van de voet die de bocht in wijst met het puntje van de neus op de voetsteun (zodat je voet niet het asfalt raakt)
Verplaats je kont. Bocht naar rechts; kont naar rechts. Bocht naar links; vice versa. Ga er voor je gevoel een flink eind naasthangen en steek je knie uit. Niet een klein beetje, maar ook voor je gevoel weer lekker extreem, alsof je een split maakt (boxershorts werken hier beter dan ballenknijpers, heren).
Zorg ervoor dat je schouders recht blijven tijdens het rijden en niet afzakken.
Leun voorover zodat je armen een beetje gebogen staan. Dat haalt druk van het stuur, het is tijdens het knierijden absoluut niet de bedoeling dat je armen gestrekt zijn. Laat het stuur zijn werk maar doen en houd je armen ontspannen.
Kijk de bocht in. De motor gaat de kant op waar jij naar kijkt. Ga niet naast je staren, of naar je kilometerteller, of naar die onwijs mooie blonde dame die op haar picknickstoeltje is gaan zitten kijken naar jouw gestuntel.
Laat de motor nu de bocht "invallen" (je mag met je heupen wel meewerken, vooral als je lerende bent vergemakkelijkt dat het insturen van de motor). Onthoud dat je het gas er NOG STEEDS CONSTANT op hebt staan. Zodra je de bocht instuurt ga je een beetje gas geven. De kunst is om het gewicht op het achterwiel te houden, dat is namelijk het stabielst. Als je van het gas afgaat bij het insturen krijg je al het gewicht op je voorwiel en dan gaat de motor zwabberen. Gooi je de motor zonder gas de bocht in en geef je pas halverwege de bocht gas, dan komt er ineens teveel gewicht op het achterwiel en dan kan je achterwiel uitbreken. Houd je knie uit, kont naast het zadel, armen ontspannen en KIJK DIE BOCHT IN.
Bij het uitkomen van de bocht gewoon het gas er constant ophouden (rijd eerst maar eens je knie aan de grond voordat je fel gaat uitaccelereren). Want wat merkte je? Je knie zat niet aan de grond. Dit is een normaal verschijnsel. Als je het gevoel krijgt "Jaaaa, nou zou die knie toch wel moeten schrapen" kun je nog een paar centimeter verder voordat ie het ook daadwerkelijk doet. Herhaal de bovenste stappen gewoon en blijf fanatiek dooroefenen tot het lukt. Het zal ff schrikken zijn als je ineens het asfalt op je slider voelt, ga vooral niet van het gas af als dat gebeurt. Dan krijg je weer het gewicht op het voorwiel, richt de motor zich op en ga jij linea recta richting de vangrail / sloot / vrouw op picknickstoeltje.en dat wil je niet.
Herhaal de bovenste stappen tot het je lukt. Het kan voorkomen dat je heel lang moet oefenen voordat het je echt lukt en dat is niet erg. Voordat ik mijn eerste knie aan de grond kreeg ben ik wel 40 keer door dezelfde bocht gegaan. Geef vooral niet op. Als het je eenmaal lukt en je blijft dooroefenen wordt het een automatisme, dan ga je ongemerkt ook steeds platter.

Merk je nou bij jezelf dat de motor heel onstabiel is in de bochten dan kan dat zijn doordat je op een onwijs oud lel rijdt waar de roest vanaf fladdert, of je zit te krampachtig op de motor. Toegegeven, in het begin is het enorm wennen om naast je motor te gaan hangen, en juist daarom ga je je spieren aanspannen. Daardoor voel je alle kleine trillingen in de motor door jezelf heengaan, ook de dingen die je niet hoort te voelen. De motor kiest zijn eigen weg wel, houd dat in je achterhoofd! Blijf ontspannen en als je ff de zenuwen hebt, kom dan op adem langs de kant van de weg alvorens het weer te proberen. Probeer ook niet te fanatiek achter elkaar je knie aan de grond te krijgen. Vaak doet een nachtje erover slapen je meer goed dan het voor de 40e keer te missen op één dag.

Nog ff de belangrijkste punten benadrukken:


Draag bescherming
Nader de bocht met constante snelheid
Ga NOOIT van het gas af in een bocht. Geef rustig gas bij
KIJK DE BOCHT IN
Gebruik je KNIE niet als schokdemper, dan raakt de motor uit balans. Laat hem rustig "skiën" over het asfalt

Serveertips (of Voor De Gevorderden)

Knietje aan de grond rijden is geen probleem meer, maar je merkt dat de motor af en toe wel instabiel is, of je wilt een keer die voetsteunen aan de grond krijgen. Tips om stabiliteit te bewaren tijdens het knieën.


Zet tijdens het invallen en knieën met je voet eens druk op de buitenste voetsteun, zodat je jezelf eigenlijk een beetje optilt. Je benen gaan dan als extra "schokdemper" functioneren. Er zit minder gewicht op de motor, er trilt minder mee en dus kan de motor zijn weg makkelijker vervolgen.
Hang je bovenlichaam ook naast de motor. Dit zorgt ervoor dat de motor makkelijker en sneller de bocht invalt, zodat je die bocht nog extremer kan nemen.
Leun de buitenste arm tijdens het knieën eens op de tank. Een extra "draaipunt" helpt de motor juist in te laten vallen en richting te laten kiezen.

Napret (of That's Basically It)

Als het goed is zijn op dit moment je kneesliders tot op je pak afgesleten, is er niks meer van je voetsteunen over, kom je om in de schulden van de bekeuringen en hangt die mooie vrouw om je nek. Wat wil je nog meer?
Okay, cut the bullshit;
Nu heb je door hoe IK mijn knietjes rijd. Iedereen heeft zijn eigen stijl dus je zult echt niet van iedereen hetzelfde horen, en er zullen ook mensen zijn die mijn techniek verfoeien, but it works for me, so why shouldn't it work for you? Mensen, heel veel succes en plezier met het knietje rijden
:} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}
Wat een lap tekst :) :}
 
weet je wat mij hielp, mn voet met de zool op het uiteinde van mn steppie zetten.

en als eerste kneedown voor het gevoel ben ik rondjes gaan draaien met 10 km/u steeds schuiner en hangen en dan kneeen!

toen ging het en nu dus knie, steppie, uitlaat, alles aan de grond!!

en het voelt zo goed, beter als wat dan ook!!
ongelofelijk!!! als je daar hangt met je knie , dat geluid dat gevoel, woooooooowwwwww echt bizar!!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan