Ja precies, als de snelheid 100% klopt dan kan je dus zonder koppeling schakelen. [Dit is volgens mij ook de beredenering waarom dit op een motor kan. Doordat de versnellingsbak constant-mesh is hoeven de tandwielen zelf niet in elkaar geschoven te worden, maar alleen de schakelnokken in de desbetreffende gaatjes. Bij het opschakelen naar een hogere versnelling moet je het toerental van de motor verlagen om perfect te 'matchen' dit gebeurt automatisch als je de juiste stand van je gashendel weet voor de hogere versnelling.
Bij terugschakelen is dit toch lastiger. Klopt de beredenering dan dat je schakelnokken versnellen als je tussengas geeft zodat die er naadloos inglijden?
Die is voor een koekblik. Wel bruikbaar evengoed maar terugschakelen gaat iets anders volgens mij. In een auto is het een koud kunstje
hmm thx. ik maak me alleen een beetje zorgen omdat ik dat dus moet gaan doen bij volle belasting van de bak. gaat het dan ook gewoon zoals beschreven in die how to?
ja, volgende punt wat me een halve minuut koste om te begrijpenhoe doe je dat terugschakelen op een 2wieler. tussengas geven lukt me zonder problemen. maar zonder te ontkoppelen teruschakelen durf ik niet
Op schakelen kan heel makkelijk zonder koppeling.
Probeer het maar eens.
Rij in de 1e versnelling weg, trek door tot je naar de 2e versnelling wilt schakelen, druk met je voet onder tegen het schakelpedaal, draai je gas een fractie terug en meteen er weer op. Je zal merken dat je overgeschakeld hebt naar de 2e versnelling. Deze methode kan je natuurlijk bij elke opschakeling toepassen. Het wordt in de racerij gebruikt om tijd winst te realiseren. Op straat kan het ook maar heeft weinig zin.
Terug schakelen kan je beter niet zonder koppeling doen je helpt gegarandeerd je bak naar de kl*ten.
Dat topic waar je uit quote heb ik vanmiddag geopend omdat ik daar over na zat te denken en er niet helemaal uit kwam met de beredenering erachter.
Als je normaal opschakelt dan zul je je gashendel altijd een bepaald stukje terug draaien om de toeren aan te laten sluiten bij de volgende, hogere versnelling. als je dan je koppeling op laat komen en je voelt geen horten of stoten, dan weet je dat dat het toerental is dat je moet hebben.
Zoals Squishy ook zegt moet je je voet al tegen de shifter houden, maar ook niet te lang, want volgens mij drukt dan je schakelvork tegen de schakelnok aan en dat kan op den duur niet goed zijn. (alhoewel ik dit ook niet 100% zeker weet, iemand meer info?)
tis ook niet voor op straat gelukkig
maar ik begrijp dus dat het gas niet helemaal dicht hoeft om over te schakelen?!
klinkt eng
Je gas moet juist niet helemaal dicht, omdat je toerental dan teveel daalt en je motor langzamer draait dan het bijbehorende toerental van je versnellingsbak in die versnelling. dus je moet het punt vinden waar de verhoudingen tussen de versnellingen kloppen in de stand van je gashendel.tis ook niet voor op straat gelukkig
maar ik begrijp dus dat het gas niet helemaal dicht hoeft om over te schakelen?!
klinkt eng
Het begint hier aardig op een vrijdag middag topic te lijken
Bier en chips liggen al klaar
Ja oke, hij was een beetje erg flauw ja. Maar zo op de vrijdagmiddag kon 'ie nog net dacht ik zo.nouhou
ja, volgende punt wat me een halve minuut koste om te begrijpenhoe doe je dat terugschakelen op een 2wieler. tussengas geven lukt me zonder problemen. maar zonder te ontkoppelen teruschakelen durf ik niet