- 12 mei 2008
- 38.729
- 7.754
wie weet het me uit te leggen hoe het werkt?
ik doe zelf mee aan verschijdene brommersprints (ja lach maar) en daar viel me op dat iemand schakelde zonder te ontkoppelen. het klonkt niet echt gezond
ben daarna even gaan praten met een vriend van me die ik van een forum ken en zelf ook motor rijd. en die vertelde mij dat het opschakelen als volgt gaat:
toerenmaken, gas los, direct opschakelen, gas er weer op.
sounds easy.
laatst op een meeting even geprobeerd. klonk niet echt gezond
in het topic over 'blipping' staat dit
er zou dus een juist toerental zijn waarop je zonder problemen kunt overschakelen zonder te ontkoppelen. hoe kom je erachter waar dit punt zit?
vraag me alsjeblieft niet om het gewoon net zo lang te proberen tot ik er zelf achter ben, want dan ben ik 3bakken verder :p
zelfde verhaal voor terug schakelen zonder te ontkoppelen? hoe gaat dat in zn werking?
bvd!
owja. t mag dan vrijdag zijn, maar houd het een beetje ontopic aub
ik doe zelf mee aan verschijdene brommersprints (ja lach maar) en daar viel me op dat iemand schakelde zonder te ontkoppelen. het klonkt niet echt gezond
ben daarna even gaan praten met een vriend van me die ik van een forum ken en zelf ook motor rijd. en die vertelde mij dat het opschakelen als volgt gaat:
toerenmaken, gas los, direct opschakelen, gas er weer op.
sounds easy.
laatst op een meeting even geprobeerd. klonk niet echt gezond
in het topic over 'blipping' staat dit
Ja precies, als de snelheid 100% klopt dan kan je dus zonder koppeling schakelen. [Dit is volgens mij ook de beredenering waarom dit op een motor kan. Doordat de versnellingsbak constant-mesh is hoeven de tandwielen zelf niet in elkaar geschoven te worden, maar alleen de schakelnokken in de desbetreffende gaatjes. Bij het opschakelen naar een hogere versnelling moet je het toerental van de motor verlagen om perfect te 'matchen' dit gebeurt automatisch als je de juiste stand van je gashendel weet voor de hogere versnelling.
Bij terugschakelen is dit toch lastiger. Klopt de beredenering dan dat je schakelnokken versnellen als je tussengas geeft zodat die er naadloos inglijden?
er zou dus een juist toerental zijn waarop je zonder problemen kunt overschakelen zonder te ontkoppelen. hoe kom je erachter waar dit punt zit?
vraag me alsjeblieft niet om het gewoon net zo lang te proberen tot ik er zelf achter ben, want dan ben ik 3bakken verder :p
zelfde verhaal voor terug schakelen zonder te ontkoppelen? hoe gaat dat in zn werking?
bvd!
owja. t mag dan vrijdag zijn, maar houd het een beetje ontopic aub