Hoe nieuwe banden inrijden

willemsuper

MF'er
23 dec 2008
113
1
Veendam
Hoi,

Even een stomme vraag :? Ga voor het eerst met nieuwe banden het circuit op maar ehh hoe moet dat met de gladde laag die op de banden zit.. Rij normaal op gebruikte banden maar nu voor het eerst op een nieuwe set.

Groet,

Wouter
 
Eerste toer een beetje oppassen (niet te bruut) maar voor de rest gewoon normaal doen. Zeker ook wat hellingshoek nemen.
 
Ben geen expert, maar volgens mij hebben de circuit georiënteerde banden minder beschermlaag dan de straat georiënteerde banden. Ikzelf rij altijd met Pirelli SC banden en daarmee vanuit de bandenwarmers eigenlijk direct van kiet zoals Buuk aangeeft.
 
Laatst bewerkt:
Ben geen expert, maar volgens mij hebben de circuit georiënteerde banden minder beschermlaag dan de straat georiënteerde banden. Ikzelf rij altijd met Pirelli SC banden en daarmee vanuit de bandenwarmers eigenlijk direct van kiet zoals Buuk aangeeft.
Klopt, doordat er veel minder/geen silica in zit zijn de banden veel makkelijker te lossen uit de mal. Daardoor hoeft er geen losmiddel toegevoegd te worden.
Omdat daarnaast circuitbanden niet bewaard worden hoeft er ook geen conserveringslaag op te zitten. Dat is ook de reden dat circuitbanden veel sneller verouderen (ook als ze ongebruikt zijn).
 
Oke dat scheelt, je leest met straatbanden dat deze toch wel een behoorlijk beetje ingereden moisten worden en zag dit al niet voor me op het circuit. Banden warmers erom en dan komt het goed : )

Dank voor jullie antwoorden!
 
Bij racebanden kan je er altijd even een lapje met wasbenzine overhalen voordat je de bandenwarmers erom doet. Ze zijn gelijk voelbaar stroever! Ik doe meestal alleen de nieuwe voorband.

En bij straatbanden zou ik bovenstaande heel goed aanpakken bij voor en achterband :)
 
Bij racebanden kan je er altijd even een lapje met wasbenzine overhalen voordat je de bandenwarmers erom doet. Ze zijn gelijk voelbaar stroever! Ik doe meestal alleen de nieuwe voorband.

En bij straatbanden zou ik bovenstaande heel goed aanpakken bij voor en achterband :)

Yep, doe ik ook al is het maar voor tussen de oren.
 
LET OP: Bij straat banden NOOIT oplosmiddelen gebruiken!
Hiermee maak je de weekmakers in de band kapot, en zal deze veel sneller uitdrogen!
Gewoon inrijden met een normaal tempo gedurende ongeveer 100km. Deze afstand hangt af van de buitentemperatuur, rijstijl, en of het 1 of meerdere ritten is. De band moet gewoon lauwwarm gereden worden, dan zal 80% van de losmiddelen verdampen. De resterende 20% moet je er af rijden.
 
:Y temperatuur in de band brengen is de oplossing.

(of met conti gaan rijden, die gebruiken een ander procudee om de band uit de mal te halen)
Let wel op dat dit maar voor enkele modellen opgaat, niet voor het merendeel van de Conti's.
Oh ja, niemand uit de branche durft met nieuwe Conti's die niet ingereden moeten worden meteen voluit te gaan. Ze zullen het ongetwijfeld veel beter doen, maar om ermee voluit te gaan is vragen om moeilijkheden.

Kijk, we moeten het probleem niet erger maken dan het is. De kans bestaat inderdaad dat je met nieuwe banden op je bek gaat, maar als je "normaal" rijdt valt het allemaal wel mee......
 
Leg deze reactie eens uit?
Alle informatie die ik zo ongeveer wekelijks krijg van alle fabrikanten (en hun personeel) zeggen namelijk van wel. Maar wie weet heb jij wel betere informatie dan de professionals?

Bij zowel straat als circuitbanden geen oplosmiddelen gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ah. Ik las er in dat je het oneens was met mijn stelling dat je geen oplosmiddelen moest gebruiken, vandaar dat ik om toelichting vroeg. Dank je.
 
Terug
Bovenaan Onderaan