Hoe snel filter jij door de file?

Hoe snel filter jij door de file?

  • Ik filter liever/nog niet

    Stemmen: 8 3,2%
  • Ik filter meestal met een verschil van 10 km/h

    Stemmen: 56 22,1%
  • Ik filter meestal met iets meer verschil dan 10 km/h

    Stemmen: 141 55,7%
  • Ik let er eigenlijk nooit op

    Stemmen: 63 24,9%

  • Totaal aantal stemmers
    253
Mijn ervaring en wijsheden:
Als motorrijder ben je heel erg afhankelijk van de goodwill en oplettendheid van automobilisten tijdens het filteren (appende bestuurders heb je meestal wel door, bij weefvakken kun je verwachten dat de hele massa auto's naar links of rechts van rijstrook gaat wisselen). Bij filteren door een stilstaande file is er nog het gevaar van auto deuren die ineens open gaan.
Filteren moet (vind ik) nog steeds alleen tussen de meest linker rijstrook en de rechts er van gelegen rijstrook (alleen daar verwacht een automobilist als het goed is de filterende motoren), als de linker rijstrook eindigd dan rij ik zover mogelijk door en wissel vrij laat van "filter" strook (hier opletten en ook er van bewsut zijn dat automobilisten daar even terecht geen aandacht voor de filterende motorrijder hebben).
Als automobilist ervaar ik dat de zichtbaarheid van motorrijders niet verbeterd met knipperlichten of andere middelen, het blijft opletten geblazen en bewust ruimte geven als er een file onstaat.
De snelheid tijdens filteren is uiteraard hoger dan de snelheid van de file (duh), hoeveel sneller is dynamisch: formeel maximaal 10 km/u sneller, soms gaat het wel wellicht iets sneller (als motorrijder en als automobilist is het onmogelijk de snelheden in te schatten en telkens op je snelheidsmeter kijken is ondoenlijk).
Autombilisten die om welke reden dan ook je bewust en onverwacht in een fuik laten rijden ondernemen een poging tot moord. Het is zowiezo mijn stellige overuiging dat je als motor rijder vaak beter af bent uit een benarde situatie te komen door snelheid verhogen in plaats van remmen.
Met zijkoffers lijkt filteren iets lastiger, in de praktijk is mijn R1200RT niet veel breder met de koffers, het is meer het idee (ik heb vorig jaar nog met vol bepakte motor langs Parijs gefiltert: de Fransman in driedelig pak zig-zaggend op zijn scooter is echter niet bij te houden, die liet ik dan ook indien mogelijk voorbij gaan).

Hier staat de file gedragscode die de overheid ook hanteert:
Samenspel in de file - Motorplatform
 
Ik heb 1 raad voordegene die als een dwaas filteren door file met meer als 30 km snelheidsverschil want ik stuur zo naar links of rechts met truck want zo is het niet bedoeld ,je aanpassen schijnt erg moeilijk te zijn tegenwoordig
Als ik 30km per uur in file rij en komt er 1 met 60km aan dan hoop ik dat hij een goeie reactiesnelheid heeft ,en er zijn er zat die dit met idioot snelheidsverschil doen
Ja weet al wat komt aan reactie,s
is eigen rechter spelen maar ik heb hier geen begrip voor en rij al 35 jaar motor.
Ik heb 1 raad voordegene die als een dwaas filteren door file met meer als 30 km snelheidsverschil want ik stuur zo naar links of rechts met truck want zo is het niet bedoeld ,je aanpassen schijnt erg moeilijk te zijn tegenwoordig
Als ik 30km per uur in file rij en komt er 1 met 60km aan dan hoop ik dat hij een goeie reactiesnelheid heeft ,en er zijn er zat die dit met idioot snelheidsverschil doen
Ja weet al wat komt aan reactie,s
is eigen rechter spelen maar ik heb hier geen begrip voor en rij al 35 jaar motor.
HAHAHAHAHAHAHAHA ik ken genoeg gasten die je daarvoor je veilige cabine uitsleuren. Jij eigen rechter andere mensen ook eigen rechter verhaal.
 
Eigen rechter spelen met een auto of vrachtwagen is gewoon bloedlink en ook bloedirritant.

Met de ene motor glibber je ook wat makkelijker door de file dan met de andere, met mn Duc gaat het ook een stuk sneller dan met mn Honda.
Voor een gemiddelde (gefrustreerde, jaloerse?) automobilist komt het misschien over als scheuren terwijl het snelheidsverschil waarschijnlijk lager is dan dat het gevoelsmatig overkomt.
 
Ik heb 1 raad voordegene die als een dwaas filteren door file met meer als 30 km snelheidsverschil want ik stuur zo naar links of rechts met truck want zo is het niet bedoeld ,je aanpassen schijnt erg moeilijk te zijn tegenwoordig
Als ik 30km per uur in file rij en komt er 1 met 60km aan dan hoop ik dat hij een goeie reactiesnelheid heeft ,en er zijn er zat die dit met idioot snelheidsverschil doen
Ja weet al wat komt aan reactie,s
is eigen rechter spelen maar ik heb hier geen begrip voor en rij al 35 jaar motor.
Ik denk dat ik de enige ben die begrip kan opbrengen hiervoor? We zijn het er allemaal over eens dat we geen Franse taferelen hebben hier. Zal leuk zijn als jij net wilt gaan filteren vóór tonnetje en je wordt getorpedeerd door een mongool die in volle vaart voorbij komt. Ik maak op mijn beurt geen extra ruimte voor mensen die niet tussen baan 1 en 2 rijden, en motiveer ze daar (hopelijk) mee dat ze lekker die linker banen pakken. Geniet ik ook niet van, maar straks stuurt een blikker op de middelste baan in een reflex naar links en heeft diegene een motorrijder op de kap die zich wel netjes aan de gedragsregels hield.

Een drie keer raden wat er gebeurd als er veel ongelukken komen met filtrerende motorrijders... Juist!
 
Blabla bla. Jij rijd zeker ook fietsers aan omdat ze geen hand uitsteken?
Op zich nog best een discussie: Ga jij (gesloten bestelbus) in de binnenstad uitwijken of een noodstop uitvoeren voor iemand die zomaar de weg op loopt, met misschien wel (motor/brom/trap) fietsers twintig centimeter achter of naast je? Dus het risico dat je een ander de vernieling in rijdt? Misschien een typisch Amsterdam probleem hoor 😂.

Maar even on-topic wilde ik jullie even verblijden met dit prachtige plaatje vanmorgen:
IMG_20190307_082152382~2.jpg
Dichter bij wereldvrede zijn we volgens mij nog nooit geweest.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik de enige ben die begrip kan opbrengen hiervoor? We zijn het er allemaal over eens dat we geen Franse taferelen hebben hier. Zal leuk zijn als jij net wilt gaan filteren vóór tonnetje en je wordt getorpedeerd door een mongool die in volle vaart voorbij komt. Ik maak op mijn beurt geen extra ruimte voor mensen die niet tussen baan 1 en 2 rijden, en motiveer ze daar (hopelijk) mee dat ze lekker die linker banen pakken. Geniet ik ook niet van, maar straks stuurt een blikker op de middelste baan in een reflex naar links en heeft diegene een motorrijder op de kap die zich wel netjes aan de gedragsregels hield.

Een drie keer raden wat er gebeurd als er veel ongelukken komen met filtrerende motorrijders... Juist!

Ik denk ook dat jij de enige bent
Ik denk dat ik de enige ben die begrip kan opbrengen hiervoor? We zijn het er allemaal over eens dat we geen Franse taferelen hebben hier. Zal leuk zijn als jij net wilt gaan filteren vóór tonnetje en je wordt getorpedeerd door een mongool die in volle vaart voorbij komt. Ik maak op mijn beurt geen extra ruimte voor mensen die niet tussen baan 1 en 2 rijden, en motiveer ze daar (hopelijk) mee dat ze lekker die linker banen pakken. Geniet ik ook niet van, maar straks stuurt een blikker op de middelste baan in een reflex naar links en heeft diegene een motorrijder op de kap die zich wel netjes aan de gedragsregels hield.

Een drie keer raden wat er gebeurd als er veel ongelukken komen met filtrerende motorrijders... Juist!

Yep ik denk ook dat jij de enige bent hahahaha. Je verhaal is een beetje wat als verhaal en geen extra ruimte maken is iets heel anders dan moedwillig je truck ervoor gooien.
 
Ik maak op mijn beurt geen extra ruimte voor mensen die niet tussen baan 1 en 2 rijden, en motiveer ze daar (hopelijk) mee dat ze lekker die linker banen pakken.
Voor de duidelijkheid: rijstrook 1 is is volgens Rijkswaterstaat de meest linker rijstrook, tegen de middenberm aan.
https://www.incidentmanagement.nl/P...s rijkswegen 3 - bpsfolderab_tcm100-25205.pdf
Ik heb het zelfde als ik automobilist speel: ik hou rekening met motorrijders tussen rijstrook 1 en 2 en schrik me altijd lam als er motorrijders opduiken tussen rijstrook 2 en 3.
Ik schreef al eerder:
"Filteren moet (vind ik) nog steeds alleen tussen de meest linker rijstrook en de rechts er van gelegen rijstrook (alleen daar verwacht een automobilist als het goed is de filterende motoren), als de linker rijstrook eindigd dan rij ik zover mogelijk door en wissel vrij laat van "filter" strook (hier opletten en ook er van bewsut zijn dat automobilisten daar even terecht geen aandacht voor de filterende motorrijder hebben)."
 
Mijn snelheid pas ik altijd aan de situatie aan. Weeromstandigheden, tijdstip verkeer enzo. De alarmlichten laat ik uit en gebruik mijn knippers om andere weggebruikers te laten zien wat ik van plan ben bij bijv weer invoegen. Om mensen te waarschuwen als ze me niet zien en zijdelings gaan bewegen gebruik ik even de 1 cylinder plof.
 
Files wisselen continu van snelheid. Meestal zit ik wel in de buurt van die +10km/h, maar als ik 30 rijd en de file staat plotseling helemaal stil, en ik zie het verderop weer rijden, ga ik niet op de km/h precies vertragen omdat er 100m aan auto's effe stilstaat.

Meestal duik ik ruim op tijd terug de rij in. Zodra het consistent 30 rijdt, soms al. Maar soms schiet ik even richting de 80 als er geen ruimte is tussen de versnellende auto's. Mag niet, wel veiliger dan er gewoon tussen blijven rijden biddend om een gaatje.
 
Ik heb een vraag over of filteren in deze situatie is toegestaan;
Stel er zijn twee rijbanen, de linkerbaan heeft een rood kruis, en op de rechterbaan staat het verkeer stil. Mag je dan over de middenlijn rijden als daar de ruimte voor is?
 
Ik heb een vraag over of filteren in deze situatie is toegestaan;
Stel er zijn twee rijbanen, de linkerbaan heeft een rood kruis, en op de rechterbaan staat het verkeer stil. Mag je dan over de middenlijn rijden als daar de ruimte voor is?
Waarom zou je als spookrijder willen rijden ?
 
Is dit een serieuze reactie, of een beetje een bijdehante opmerking? De vraag lijkt mij persoonlijk wel duidelijk, al weet ik het antwoord eigenlijk niet. Ben wel benieuwd.

Al kan t denk geen kwaad op zich. Als je binnen de rechterbaan blijft
 
Ik heb een vraag over of filteren in deze situatie is toegestaan;
Stel er zijn twee rijbanen, de linkerbaan heeft een rood kruis, en op de rechterbaan staat het verkeer stil. Mag je dan over de middenlijn rijden als daar de ruimte voor is?
Mijn inziens is dat niet toegestaan aangezien de linkerrijbaan geen geldige rijbaan is op dat moment. Je mag immers tussen twee rijbanen filteren, maar niet bij een enkel rijbaan.
 
Een rood kruis is gelijkgesteld met een rood verkeerslicht. Daar mag je dus nooit rijden.

Al doe ik het zelf ook wel hoor, dan neem ik zelfs vol de rijstrook, dat is wat veiliger. Nog nooit boete voor gekregen, maar als dat ooit gebeurd zal het niet min zijn...
 
Mijn inziens is dat niet toegestaan aangezien de linkerrijbaan geen geldige rijbaan is op dat moment. Je mag immers tussen twee rijbanen filteren, maar niet bij een enkel rijbaan.
Eens, en daarnaast qua veiligheid zou ik het ook niet doen, die rijstrook in met een reden gesloten.
 
Mijn inziens is dat niet toegestaan aangezien de linkerrijbaan geen geldige rijbaan is op dat moment. Je mag immers tussen twee rijbanen filteren, maar niet bij een enkel rijbaan.
Maar je mag wel inhalen op een enkele baan. Als je de rij auto's links inhaalt en niet op de andere rijstrook komt is dit volgens mij gewoon legaal.
 
Maar je mag wel inhalen op een enkele baan. Als je de rij auto's links inhaalt en niet op de andere rijstrook komt is dit volgens mij gewoon legaal.
Dus zeg maar als je langs een Canta of een Renault Twizzy moet rijden? Anders weet ik niet hoe je langs wilt gaan zonder op de andere rijbaan terecht te komen. Of vergelijk je het met een enkele rijbaan met tegenliggend verkeer zoals op een N weg?
 
Ik heb een vraag over of filteren in deze situatie is toegestaan;
Stel er zijn twee rijbanen, de linkerbaan heeft een rood kruis, en op de rechterbaan staat het verkeer stil. Mag je dan over de middenlijn rijden als daar de ruimte voor is?

Zolang je op de middenlijn rijdt, dan rij je in principe niet over de afgekruisde rijstrook en ben je naar mijn idee niet fout. Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe je het doet. Ik doe het in zo'n situatie ook en probeer dan zoveel mogelijk op de niet afgekruisde strook te blijven. Natuurlijk steekt er wel eens een auto wat meer uit en pak ik dan ook wel eens een klein stukje van die afgekruisde rijstrook mee. Ik ga niet vol op die strook rijden, hoewel dat wel veiliger is. Daarmee werk je het onbegrip en de irritatie van de andere weggebruikers juist in de hand. Bovendien kan die strook ook zijn gesloten omdat er iets op de weg ligt. Zodra ik bij de reden van de afsluiting kom zorg ik altijd dat ik ruim van te voren weer in de rij voeg, zodat wegwerkers of hulpverleners niet schrikken of mogelijk denken dat ik blijf doorrijden. Dan maar even stilstaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Ik heb het laatst 2x weer gedaan. Ik rijdt dan met 10-20 km snelheidsverschil ertussen. Dan heb je genoeg reactie tijd voor als er iets gebeurt. Totnogtoe gaf iedereen me ruim baan.
 
......of een Renault Twizzy moet rijden?

Die moest ik ff googlen Jean.....
Aha, een BMW C1 maar dan met 4 wielen :+

ff weer ontopic: Ik woon in de polder en als er bij ons file is bestaat dat uit 1 tractor en 7 auto’s erachter dus dat valt mee.
Als ik wel in een file kom buut’n t dorp dan filter ik met ongeveer 10 extra erdoor.

En wat betreft alarmlichten gebruiken; al zet je een Ali-express ledbalk aan, zevenentwintig xenonflitsers, in een roze balletpakje en voorzien van 6 discoballen op je helm zien ze je tóch niet. (Althans, daar ga ik gewoon vanuit)
 
Dus zeg maar als je langs een Canta of een Renault Twizzy moet rijden? Anders weet ik niet hoe je langs wilt gaan zonder op de andere rijbaan terecht te komen. Of vergelijk je het met een enkele rijbaan met tegenliggend verkeer zoals op een N weg?
Plek zat als ze maar een beetje opschuiven. Daarbij steekt de helft van je motor op de afgesloten rijbaan
 
Die moest ik ff googlen Jean.....
Aha, een BMW C1 maar dan met 4 wielen :+

ff weer ontopic: Ik woon in de polder en als er bij ons file is bestaat dat uit 1 tractor en 7 auto’s erachter dus dat valt mee.
Als ik wel in een file kom buut’n t dorp dan filter ik met ongeveer 10 extra erdoor.

En wat betreft alarmlichten gebruiken; al zet je een Ali-express ledbalk aan, zevenentwintig xenonflitsers, in een roze balletpakje en voorzien van 6 discoballen op je helm zien ze je tóch niet. (Althans, daar ga ik gewoon vanuit)

Ik ook. Maar de file die ik tegenkom als het verkeerslicht op rood staat filter ik meestal niet tussendoor. Alleen op de snelweg naar mijn vriendin, behalve dat ik meestal rijd op tijdstippen dat ik gewoon 130-140 kan rijden.
 
En wat betreft alarmlichten gebruiken; al zet je een Ali-express ledbalk aan, zevenentwintig xenonflitsers, in een roze balletpakje en voorzien van 6 discoballen op je helm zien ze je tóch niet. (Althans, daar ga ik gewoon vanuit)

Plus dat de gedragscode voorschrijf om geen alarmlichten te gebruiken. Als je dat wel doet heb je dus kans dat je bij een aanrijding meer schuld krijgt toegekend door de rechter.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Zolang je op de middenlijn rijdt, dan rij je in principe niet over de afgekruisde rijstrook en ben je naar mijn idee niet fout. Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe je het doet. Ik doe het in zo'n situatie ook en probeer dan zoveel mogelijk op de niet afgekruisde strook te blijven. Natuurlijk steekt er wel eens een auto wat meer uit en pak ik dan ook wel eens een klein stukje van die afgekruisde rijstrook mee. Ik ga niet vol op die strook rijden, hoewel dat wel veiliger is. Daarmee werk je het onbegrip en de irritatie van de andere weggebruikers juist in de hand. Bovendien kan die strook ook zijn gesloten omdat er iets op de weg ligt. Zodra ik bij de reden van de afsluiting kom zorg ik altijd dat ik ruim van te voren weer in de rij voeg, zodat wegwerkers of hulpverleners niet schrikken of mogelijk denken dat ik blijf doorrijden. Dan maar even stilstaan.
Ik zat laatst dus in deze situatie, en dit was hoe ik het had aangepakt, Maar de irritatie van andere weggebruikers was te merken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan