BMW-Wouter
MF veteraan
Mijn ervaring en wijsheden:
Als motorrijder ben je heel erg afhankelijk van de goodwill en oplettendheid van automobilisten tijdens het filteren (appende bestuurders heb je meestal wel door, bij weefvakken kun je verwachten dat de hele massa auto's naar links of rechts van rijstrook gaat wisselen). Bij filteren door een stilstaande file is er nog het gevaar van auto deuren die ineens open gaan.
Filteren moet (vind ik) nog steeds alleen tussen de meest linker rijstrook en de rechts er van gelegen rijstrook (alleen daar verwacht een automobilist als het goed is de filterende motoren), als de linker rijstrook eindigd dan rij ik zover mogelijk door en wissel vrij laat van "filter" strook (hier opletten en ook er van bewsut zijn dat automobilisten daar even terecht geen aandacht voor de filterende motorrijder hebben).
Als automobilist ervaar ik dat de zichtbaarheid van motorrijders niet verbeterd met knipperlichten of andere middelen, het blijft opletten geblazen en bewust ruimte geven als er een file onstaat.
De snelheid tijdens filteren is uiteraard hoger dan de snelheid van de file (duh), hoeveel sneller is dynamisch: formeel maximaal 10 km/u sneller, soms gaat het wel wellicht iets sneller (als motorrijder en als automobilist is het onmogelijk de snelheden in te schatten en telkens op je snelheidsmeter kijken is ondoenlijk).
Autombilisten die om welke reden dan ook je bewust en onverwacht in een fuik laten rijden ondernemen een poging tot moord. Het is zowiezo mijn stellige overuiging dat je als motor rijder vaak beter af bent uit een benarde situatie te komen door snelheid verhogen in plaats van remmen.
Met zijkoffers lijkt filteren iets lastiger, in de praktijk is mijn R1200RT niet veel breder met de koffers, het is meer het idee (ik heb vorig jaar nog met vol bepakte motor langs Parijs gefiltert: de Fransman in driedelig pak zig-zaggend op zijn scooter is echter niet bij te houden, die liet ik dan ook indien mogelijk voorbij gaan).
Hier staat de file gedragscode die de overheid ook hanteert:
Samenspel in de file - Motorplatform
Als motorrijder ben je heel erg afhankelijk van de goodwill en oplettendheid van automobilisten tijdens het filteren (appende bestuurders heb je meestal wel door, bij weefvakken kun je verwachten dat de hele massa auto's naar links of rechts van rijstrook gaat wisselen). Bij filteren door een stilstaande file is er nog het gevaar van auto deuren die ineens open gaan.
Filteren moet (vind ik) nog steeds alleen tussen de meest linker rijstrook en de rechts er van gelegen rijstrook (alleen daar verwacht een automobilist als het goed is de filterende motoren), als de linker rijstrook eindigd dan rij ik zover mogelijk door en wissel vrij laat van "filter" strook (hier opletten en ook er van bewsut zijn dat automobilisten daar even terecht geen aandacht voor de filterende motorrijder hebben).
Als automobilist ervaar ik dat de zichtbaarheid van motorrijders niet verbeterd met knipperlichten of andere middelen, het blijft opletten geblazen en bewust ruimte geven als er een file onstaat.
De snelheid tijdens filteren is uiteraard hoger dan de snelheid van de file (duh), hoeveel sneller is dynamisch: formeel maximaal 10 km/u sneller, soms gaat het wel wellicht iets sneller (als motorrijder en als automobilist is het onmogelijk de snelheden in te schatten en telkens op je snelheidsmeter kijken is ondoenlijk).
Autombilisten die om welke reden dan ook je bewust en onverwacht in een fuik laten rijden ondernemen een poging tot moord. Het is zowiezo mijn stellige overuiging dat je als motor rijder vaak beter af bent uit een benarde situatie te komen door snelheid verhogen in plaats van remmen.
Met zijkoffers lijkt filteren iets lastiger, in de praktijk is mijn R1200RT niet veel breder met de koffers, het is meer het idee (ik heb vorig jaar nog met vol bepakte motor langs Parijs gefiltert: de Fransman in driedelig pak zig-zaggend op zijn scooter is echter niet bij te houden, die liet ik dan ook indien mogelijk voorbij gaan).
Hier staat de file gedragscode die de overheid ook hanteert:
Samenspel in de file - Motorplatform