hoe synchroniseer ik carb's?

De Kawaman

MF veteraan
2 apr 2002
6.515
1
Gouda
heb ik hhier speciaal gereedschap voor nodig?

kan veel zelf heb dit alleen nog nooit gedaan.

ff een keer zien/horen en ik kan het waarschijnlijk ook.
Is best duur om te laten doen hoor ik net.


vraag 2. waarom hebben motoren geen zelf stellene kleppen?
Zelfs mn 12 jaar oude auto heeft dat???
 
Als je aan de afstelling begint, moet je weten welke toleranties er zijn beschreven.
vb: bij mijn fiets mag er een afwijking van 60 mm
zijn, voor je moet afstellen. Staar je niet blind op een cm want na 100km heb je alweer verschillende waarden.
 
Op woensdag 28 augustus 2002 02:40 schreef Bert.....of Henk het volgende:Voordeel van hydraulische aandrijving is juist dat de totale bewegende massa (geen tuimelaar) minder wordt, waardoor kleppen sneller geopend kunnen worden.

Tuimelaar ? In welke eeuw leef jij ? :?
 
hm in mijn auto werkt dit via spoelkanelen die zichzelf automatisch vullen.
gaat de klep neer gaat het kanaal open en vult de stoter zich, gaat ie weer op sluiten de kanalen en staat de druk op de olie.

alleen met koude motor nog wel es tikken totdat de olie erin zit.

Dat zijn dus zelf denkende kleppen. :) Er zijn trouwens ook motoren die dat hebben, de honda cb750 (>1991) is er een voorbeeld van. Het openen van de kleppen gaat gewoon met een nokkenas en het sluiten met een klepveer.

Voor echte high-performance motoren gebruiken ze ipv een klepveer luchtdruk. Ik meen me te herinneren dat met name aprilla er over dacht om een MotoGP replica te gaan bouwen die dat had, maar daar vanaf zag omdat het te onhandig zou zijn. Als de motor eenmaal draait is het geen probleem aangezien de motor dan zelf voor de benodigde druk zorgt, maar het starten wordt wat moeilijk.
 
Tuimelaar ? In welke eeuw leef jij ? :?
Een Duc heeft wel een soort van tuimelaars:
fig4b.gif


Maar verder is het idd. toch allemaal DOHC
 
Had ooit eens gelezen dat je bij 2 cilinders gewoon een slangetje kan gebruiken met een klein beetje olie er in en dan afstellen tot dat de olie stil blijft staan.

Iemand een idee of dit ook klopt ?
 
heb ik hhier speciaal gereedschap voor nodig?

kan veel zelf heb dit alleen nog nooit gedaan.

ff een keer zien/horen en ik kan het waarschijnlijk ook.
Is best duur om te laten doen hoor ik net.


vraag 2. waarom hebben motoren geen zelf stellene kleppen?
Zelfs mn 12 jaar oude auto heeft dat???

Voor de geinteresseerde, ik heb nog wel een set van 4 nieuwe vacuummeters voor een zacht prijsje liggen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan