Is het bordje bebouwde kom/naam dorp erop, ook niet verplaatst?Er is hier ook een stuk dijkweg buiten de bebouwde kom, richting een nieuw stuk woonwijk, dat altijd 60 was. Daar hebben ze 30 van gemaakt en verkeersdrempels neergelegd. Tsja, ik ga netjes 30 rijden waar de woonwijk écht begint, maar daarvoor profiteer ik van de zachte vering van m'n SV. Dat soort dingen snap ik gewoon echt niet, waarom al 500m er voor 30km/h doen en niet gewoon 50-100m er voor. Dat is meer dan genoeg om af te kunnen remmen voor het hypothetische kind dat vanuit huis direct de straat op remt ofzo.
Precies waarom ik zo tegen politieke correctheid ben. Het begint met het afkeuren van taalgebruik. Het eindigt in een berg dode lichamen. Politieke correctheid is een milde, slecht herkenbare vorm van communisme. Gevierendeeld worden op social media? Social media is niet de echte wereld. De eeuwig pisnijdige bende op social media zijn bijna onherstelbaar geprogrammeerd om eeuwig pisnijdig te zijn.
Anyway.
Het wegennet en de manier waarop wij hierover bewegen is een stuk ingewikkelder dan het lijkt. Je kunt veel leren over logistiek en logica als je goed kijkt naar stroomrichtingen en kruisingen. Dat gezegd hebbende, het is onmogelijk dat de infrastructuur letterlijk overal de optimale doorstroming kan bereiken. Men maakt fouten. Kruising A in een slaperig dorpje met een snelheidslimiet van 30 in een schoolzone kan erg gevaarlijk worden wanneer het heeft geregend en de zon weerkaatst op het natte wegdek. Kruising B in een slaperig dorpje is in dezelfde omstandigheden een stuk minder gevaarlijk want de stroomrichting is noord/zuid, in plaats van west/oost. Een auto van 1300kg met 30kmu terwijl de bestuurder bijna geheel verblind wordt houdt zich dan wel aan de regels, maar is toch echt rete-gevaarlijk. Idem met sneeuw, of platgereden bladeren. Of een straat volgeparkeerd met auto's want ouders laten hun kinderen niet naar school fietsen.
Op papier klinkt een overkoepelende 30-regel prima. In de praktijk is de situatie anders. 30 kan veel te hard gaan door omstandigheden. Er moet dus op lokaal niveau gekeken worden naar de toepassing van snelheidslimieten, niet op nationaal niveau.
Maar omdat de politiek nooit hun handen thuis kunnen houden gaan ze toch aan de regels zitten kutten. En zoals zo vaak het geval is, is de praktijkuitvoering niet geheel volgens plan. En de oppositie komt met dergelijke overkoepelende beweringen - 30 is te langzaam! De statistieken voor ongevallen geven geen aanzet tot snelheidsverlaging! Enzovoort. Het probleem is wederom dat een schoolzone in een drukke stad als Amsterdam anders is dan een schoolzone in Zeeland. Beweringen voor of tegen snelheidsverlaging zijn bij plek A wel correct, en bij plek B niet. Probeer daar maar eens één lijn in te trekken. Je gaat onvermijdelijk gevaarlijke situaties creëren ergens in het land met deze regels terwijl je op de meerderheid van de plekken waarschijnlijk wel de veiligheid bevordert. Wederom - bepaal op lokaal niveau.
En omdat we het over de twee meest aan corruptie onderhevige activiteiten in de samenleving hebben - politiek en statistieken - zul je zien dat wanneer een 50-naar-30 regel ingevoerd wordt, de verantwoordelijke politici onderzoeken laat uitvoeren waaruit 'blijkt' dat het aantal ongevallen in betreffende zones van x terug naar x is gegaan. Uiteraard als 'gevolg' van hun beleid. Is dat argument waterdicht? Natuurlijk niet. Daar gaat het niet om in de politiek, het gaat om schijnheiligheid en zetels.
Zoals zovaak gebeurt in de politiek zijn de politici met systemen aan het rammelen die veel diepgaander en ingewikkelder zijn dan het lijkt.
Pessimisme modus uit.
Nietes!...je mag niet zeggen dat er gevierendeeld wordt dat is in strijd met een of andere regel of punt in het burger wetboek conventie van Genève boek van Nostradamus artikel dinges paragraaf iets welke een of andere partij vast wel een keer een halve eeuw over vergaderd heeft.Tsja, wat moet ik er aan toevoegen, niets toch?
Het klopt dat er geen draagkracht is onder de bevolking, alleen met enquêtes knikken ze wel allemaal braaf van ja. Want je mag geen nee zeggen van de Nederlandse maatschappij want dan word je gevierendeeld.
Ja weet ik maar rijd tegenwoordig gewoon normaal. Ik rijd voor mijn plezier en heb absoluut geen haast. Zes ogen open en gaan@Erwin GS
Flitsmeister is ook een optie. Werkt aardig goed i.c.m. headsetje
Ik krijg heel vaak het idee dat regels worden ingevoerd omdat sommige bestuurders hun naam op een bepaald iets willen drukken, of om hun eigen baan te verantwoorden..Regels worden ingesteld om het voor een zo groot mogelijke groep veilig te maken. Deze regels zijn er in eerste instantie alleen gekomen omdat te veel bestuurders niet zelf na kon denken en/ of aan het verkeer deel kon nemen.
Daarnaast heeft ook niet iedereen het vermogen om goed te anticiperen. (want ondanks de huidige regels gebeuren er nog ongelukken.)
Het verlagen van de snelheid in de bebouwde kom is op sommige plekken best logisch. Het is echter aan de gemeentes zelf om deze te interpreteren en toe te passen. (net zoals de gemeentes niets te zeggen hebben over de provinciale wegen die op hun gemeente aansluiten, ze kunnen enkel advies uitbrengen)
Als iedere gemeente nu gevraagd wordt om de snelheidsbeperkingen aan te passen op de dag van de week, stand van de zon, gladheid van de weg, hoeveelheid blad en mensen die er op dat moment zijn dan is dat best een uitdaging. Je kan het niet overlaten aan het denkvermogen van verkeersdeelnemers zelf. Dat station is al gepasseerd door het invoeren van verkeersregels.
Voor sommige mensen is de verscherping van de regels onbegrijpelijk (zie hierboven), voor sommige werkt het prima en voor een kleine groep zal het nog steeds niet voldoende zijn om zich ongeval vrij te verplaatsen.
De overheid kan het nooit voor iedereen goed doen. Er blijven altijd alu- hoedjes en communisme roepende gekkies rondlopen in Nederland.
Dan zat er zo'n mafkees naast mij met een drumstokje op het dashbord te rossen, "gas gas GAS".Was bij mij ook zo inderdaad.
Als je een rijinstructeur hebt die je aanleert dat je over +60km zou moeten rijden..... dan houdt die politieagent daar vast ook rekening meeVroeger moest ik met rijlessen en het examen altijd +10 boven de max rijden.
Doorrijden en je aan het verkeer aanpassen, en meerijden met de gangbare snelheid.
3 maanden geleden werd ik van de weg gehaald door een agent in burger die ongeveer even oud was als mij.
En dat was niet zo wat ik zei enne.... En toen drong het schijnbaar door, en mocht ik verder rijden zonder boete
De politieagent was even oud als mij, dus hij had dezelfde procedure doorlopen met het halen van zijn rijbewijs.Als je een rijinstructeur hebt die je aanleert dat je over +60km zou moeten rijden..... dan houdt die politieagent daar vast ook rekening mee
Stil nou.......................................................Maar goed bij de meeste auto's is de afwijking zo'n 10 km te hoog dus bij 10 km te hard zit je precies goed of een pietsje te snel.