Hoe vaak rij jij te hard?

Ik ben laatst te hard gegaan op de mountain bike! 53 waar 50 mocht, wel berg af natuurlijk.

Volgens mij kun je op een fiets zonder (hulp)motor niet te hard rijden.
Er is geen wettelijke verplichting om een snelheidsmeter op die fiets te hebben.
Je hoeft dus niet over de middelen te beschikken om je aan een maximum snelheid te houden. Dus kun je je daar ook niet aan houden. O-)
 
Volgens mij kun je op een fiets zonder (hulp)motor niet te hard rijden.
Er is geen wettelijke verplichting om een snelheidsmeter op die fiets te hebben.
Je hoeft dus niet over de middelen te beschikken om je aan een maximum snelheid te houden. Dus kun je je daar ook niet aan houden. O-)
Volgens mij klopt dit niet. Op mijn brommer uit 1968 zit ook geen snelheidsmeter hiermee moet ik mijzelf toch ook aan de snelheid houden?
 
Mijn top op de mountainbike is 77 km per uur, ergens in de Alpen gehaald.
Ik heb in Frankrijk ooit eens een mountain bike gehuurt, toen had ik nog een erg goede conditie, ik ben ruim een uur aan het omhoog aan het fietsen geweest, en ik was binnen 10 minuten weer beneden.
Geen idee hoe hard het ging, maar het was wel eng, ik kon net genoeg afremmen om de bochten te halen..
 
In 2022 voornemens wellicht meer op snelheid te letten ivm de 50-100 vermeende onopvallende radarauto's die op de weg zouden moeten komen. Momenteel rijd ik minimaal met her verkeer mee + 10 km sneller met wat uitschieters.
 
Als ik de snelheidslimiet moet overschrijden zodat ik een leeg stuk weg kan bezetten en het autoverkeer achter mij kan laten, dan doe ik dat. Mijn veiligheid > regels. Neem een kijkje in de eerste 10 auto's die je bij je volgende rit tegenkomt. Telefoongebruik, telefoongesprekken al dan niet handsfree, Big Mac naar binnen werken, airco instellen, handschoenenkastje openmaken, gesprek met passagier... niet autorijden. Ik wil niet gesandwich'd zitten tussen deze pannenkoeken terwijl ze allemaal een 1000+ kg moordwapen met halve aandacht besturen. Als ik recht voor ze zit is de kans het grootst dat ik word gezien en dus rekening mee gehouden word.
 
Heb op de A2 in de trajectcontrole wel eens iemand gezien met het hele dossier van Taghi op zijn schoot liggend bezig de zaak aan het voorbereiden.
Hij had nog net niet de laptop aan de navigatiehouder geklikt.
 
Op je achterwiel hangende auto's heb ik echt geen zin in. BBK rij ik netjes, daarbuiten gemiddeld denk ik plus 15 -20 km, maar in principe altijd rijbewijsveilig.
Een leuke lichtere motor voor erbij staat nog wel op het verlanglijstje. Thuis snappen ze dat niet, dat snap ik dan weer niet ;), maar helaas geen ruimte.
 
Ik zie hier net over de grens in duitsland toch altijd een snelheidsvermindering van 100 naar 70 bij wat scherpere bochten. Dus ik kan jouw bevindingen niet bevestigen.
En over het vele waarschuwen in NL. Ik vind dat wel OK. Sta je tenminste niet ineens in de berm als de bocht toch iets scherper was dan je zelf had ingeschat. sowieso heb ik weinig te klagen over de Nederlandse wegen en de borden. Prima in orde allemaal
Misschien dat ie in de war is met Ierland.
 
Ik rij nooit boven de maximum snelheid.
Helaas blijkt dat steeds vaker iets verkeerds te zijn hier in Nederland, gezien de reacties soms...
Prima, zo lang je maar niet eeuwig op de linkerbaan blijft hangen en in gaat halen met een snelheidsverschil van 1 kilometer per uur.
 
Laatst bewerkt:
Op je achterwiel hangende auto's heb ik echt geen zin in. BBK rij ik netjes, daarbuiten gemiddeld denk ik plus 15 -20 km, maar in principe altijd rijbewijsveilig.
Een leuke lichtere motor voor erbij staat nog wel op het verlanglijstje. Thuis snappen ze dat niet, dat snap ik dan weer niet ;), maar helaas geen ruimte.

Heb inderdaad meer plezier op Alp dan op m'n R6, kan ook liggen aan de offroad capaciteiten zodat ik op rondweg Veenendaal door de berm de file voorbij kan_O-
 
  • Leuk
Waarderingen: Mens
Volgens mij klopt dit niet. Op mijn brommer uit 1968 zit ook geen snelheidsmeter hiermee moet ik mijzelf toch ook aan de snelheid houden?

snelheidsmeter op een brommer is wel verplicht vanaf 2006. Dat is dus nu iig opgelost. Daarvoor moet je idd gokken? met het verkeer mee?

Voor fietsers geld volgens mij idd geen snelheidslimiet.
Uiteraard kan een agent je prima bekeuren met art. 5 wanneer je gevaar veroorzaakt en dat kan maar zo wanneer je als een dolle door de bbk gaat.

OT.
Ik rij ook altijd te snel, mij voorgenomen om me met de elek. motor precies aan de snelheid te houden ivm accuverbruik.
Maar ik heb daar toch een partij moeite mee, geen idee waar dat weg komt.

Ik zal wel een intern gehaast mannetje zijn :+
 
Mijn top op de mountainbike is 77 km per uur, ergens in de Alpen gehaald.
Op de racefiets zat ik in de Alpen vaak genoeg boven de 90. Een enkele keer zelfs boven de 100.
Volgens mij klopt dit niet. Op mijn brommer uit 1968 zit ook geen snelheidsmeter hiermee moet ik mijzelf toch ook aan de snelheid houden?
Op oude brommertjes is teller niet verplicht.
Kom je voor keuring door weer eens een WOK, en er zit toch een teller op het stuur, dan MOET ie het doen!
 
Volgens mij klopt dit niet. Op mijn brommer uit 1968 zit ook geen snelheidsmeter hiermee moet ik mijzelf toch ook aan de snelheid houden?

Op die brommer, ook al is ie uit 1968, zit toch een (hulp)motor, ik had dat er juist bijgezet
Volgens mij kun je op een fiets zonder (hulp)motor niet te hard rijden.
omdat het alleen geldt voor fietsen voortgedreven op spierkracht (en zwaartekracht blijkt uit een aantal reacties :)).
 
Op je achterwiel hangende auto's heb ik echt geen zin in. BBK rij ik netjes, daarbuiten gemiddeld denk ik plus 15 -20 km, maar in principe altijd rijbewijsveilig.
Mijn ervaring is dat als je gewoon 80-85 op de rechterbaan rijdt dat er dan niemand op je achterwiel komt hangen. Misschien telt daar in mijn geval wel een beetje "oldtimer-gunfactor" bij mee, maar de gemiddelde vrachtwagen houdt meer afstand tot mij op de motor dan wanneer ik daar zou rijden met een auto (wellicht wil de vrachtwagenchauffeur mij ook graag blijven zien). Met een beetje actief "plaats op de weg" (wat links van het midden, behalve bij een invoegstrook, dan wat meer naar rechts om zo zichtbaar mogelijk te zijn voor baan-wisselend verkeer) heb ik nooit het idee dat ik onveilig ben als ik gewoon met de verkeersstroom mee hobbel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mens
Mijn ervaring is dat als je gewoon 80-85 op de rechterbaan rijdt dat er dan niemand op je achterwiel komt hangen.
Misschien telt daar in mijn geval wel een beetje "oldtimer-gunfactor" bij mee, maar....................
Als ik een speciaal oud beessie zie rijden, dan ga ik er maar al te vaak kort erbij rijden of inhalen met 0.3km/h.
Meestal doe ik een duimpje omhoog en effe meegenieten van dat oude spul!

Enkele jaren terug heb ik een oude Panhard naar Heemstede gereden.
Dan zijn er veel weggebruikers die alle aandacht hebben en naar je zwaaien. LEUK!!! :t :t
 
snelheidsmeter op een brommer is wel verplicht vanaf 2006. Dat is dus nu iig opgelost. Daarvoor moet je idd gokken? met het verkeer mee?
De snorbrommer loopt 45. Hiermee rijdt ik dan ook altijd 45.
Net als met de motor en de auto. Ik rijdt zo hard als het kan als de omstandigheden het toelaten. BBK netjes aan de snelheid houden en daarbuiten tot de voorligger voor me zit.
 
Mijn ervaring is dat als je gewoon 80-85 op de rechterbaan rijdt dat er dan niemand op je achterwiel komt hangen. Misschien telt daar in mijn geval wel een beetje "oldtimer-gunfactor" bij mee, maar de gemiddelde vrachtwagen houdt meer afstand tot mij op de motor dan wanneer ik daar zou rijden met een auto (wellicht wil de vrachtwagenchauffeur mij ook graag blijven zien). Met een beetje actief "plaats op de weg" (wat links van het midden, behalve bij een invoegstrook, dan wat meer naar rechts om zo zichtbaar mogelijk te zijn voor baan-wisselend verkeer) heb ik nooit het idee dat ik onveilig ben als ik gewoon met de verkeersstroom mee hobbel.
Ik bedoel meer op B wegen. Op de snelweg kun je je aanpassen aan de baan die je kiest.
En ik vermoed dat een vlecht bij sommige bijdehandjes soms toch wat eerder ''s kijken wat ze doet" reacties uitlokt.

Maar eerlijk gezegd, het is ook gewoon een beetje "welke bekeuringsrisico durf je te lopen, en wat vind je zonde.";)
 
Terug
Bovenaan Onderaan