hoe verwarm jij je hobbyruimte?

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Mijn garage is nu onverwarmd, het is wel prettig wanneer ik in deze maanden wat wil frotten het er ook een beetje aangenaam is qua temperatuur.

Maar waarmee verwarmen jullie je hobbyruimte?

Zelf heb ik een steens garage met electra, maar zit te denken om iets met gasfles
en een buitendoorvoer van rookgas.

Wil wel graag een buitenafvoer anders heb je met co co2 en waterdamp te maken
En vanwege gereedschap is het extra vocht inbreng niet handig.
 
Laatst bewerkt:
Winters die hebben we niet meer in NL. Mss eens een weekje enkele graden onder nul.
Het lijkt erop dat we de echte winter kwijt zijn geraakt. Jammer dat daar steeds meer regen voor in de plaats lijkt te komen.

Elfsteden-tochten zullen er wrs ook niet meer gaan komen.
Dat is niet alleen dat het niet meer ECHT gaat vriezen, maar ook dat 100-duizenden bezoekers/ deelnemers, steeds dikker ijs nodig maken.

Wie weet nog de 'barre' winter van 1963? Nou ik wel hoor!
Samen met mijn broer toen in de achtertuin (vroeger was dat aanmerkelijk meer dan 5 m2) een iglo gemaakt, van uitgestoken blokken sneeuw van wel 10-15cm dik. Tegenwoordig is er, als je geluk hebt, mss net 3cm sneeuw gevallen, die half in de dag al weer is weg gedooid.
Mijn vader was toen voor werk in Groningen. Die moest in hotel want kon niet thuis komen vanwege sneeuwduinen.
 
Stukje meer landinwaarts is het nog steeds zo hoor, ik heb wel moeten overnachten op de snelweg vanwege heftige sneeuwval... Collega pal achter me, lekker soepje en koffie gemaakt... Jaar of 4 geleden, Duitsland, Ludwigshafen
 
Noem dat maar ijs??
NL kampioenschap op natuurijs is NIET georganiseerd. IJs niet dik genoeg.
Vraag is ook of we dit jaar nog voldoende vorst gaan krijgen, om dit te organiseren.
In verleden was vrijwel ieder jaar genoeg kou om ook op grote plassen te kunnen schaatsen.

Bij ons gaat het over ijs. In de bergen is het sneeuw.
Die valt bijna niet en anders dooit het wel rap weg.
 
Dat warmer/ kouder worden is van alle tijden.

Ooit was zuid-Limburg een tropische zee (beestjes in de mergel) en Drenthe was een ijsvlakte. (hunnebedden uit Noorwegen)
Daarom maak ik me geen zorgen dat 't nu warmer wordt.
Zoals nu uitziet ligt NL blijkbaar over een paar 1000 jaar weer in de tropen.
Da's mooi. Scheelt weer in de gasrekening!
 
Hebben jullie ook rookmelders in je schuur/stalling/werkplaats/hobbyruimte ?
Een gekoppelde hittemelder (idem zoals in de keuken): geen invloed van lasrook of uitlaatgassen en als hij afgaat gaat alles binnen ook af. Garage is aangebouwd aan het huis, dus ik wil het wel horen als er iets mis gaat (ook omgekeerd trouwens, als de kinderen slapen en ik in de garage bezig ben wil ik in de garage ook horen als er in huis iets begint te smeulen).
Belangrijker zijn trouwens brandblussers: wat ben je met detectoren als je dan niets kan doen als er iets begint te branden.
 
Belangrijker zijn trouwens brandblussers
Ja. Vroeger als kind hadden wij in het huis van de buren op de begane grond brand. Frituurpan in de fik en die viel vervolgens om tijdens een bluspoging (marmeren tegel op een pan leggen, ja, brilliant idee..) Heel de keuken uitgefikt en de keuken van de eerste verdieping daarboven. Wij woonden op de tweede.

Eenmaal zoiets mee gemaakt blijft dat hangen. Zo heb ik in huis op alle etages een blusser hangen. In de wasmachine ruimte en in de meterkast een automatische blusser. Schuim vat van 6 liter met een sprinklerkop. En in de schuur ook een blusser. Daarnaast idd rookmelders.

Ik hoop het allemaal nooit nodig te hebben maar ik vindt het fijn dat t er hangt. Goedkoop zijn die blusses allemaal niet. Kan wel begrijpen dat niet iedereen zo fanatiek dan die dingen als ik overal op gaat hangen… maar ik dus wel.
 
Heb je de laatste 10 jaar ooit wel is iemand met vlokken gehad?
tja , daar zeg je wat , geen idee eigenlijk , nou , dan stap ik over op de volgende reden dat ik aspen stook in dat ding , de verbranding is schoner dan gewone diesel , het schijnt dat het behoorlijk scheelt in de vervuiling in de heater zelf , eigenlijk wil ik in de bus gewoon geen risico nemen wat dat betreft , die in de schuur gaat gewoon diesel in
 
maar met die nieuwe diesel is dat ook zo ?

Bedoel je de brandstof of de auto?

Ik heb het een paar jaar terug nog gehad met mijn tractor. Het zou kunnen dat daar nog zomerdiesel in heeft gezeten. Maar ik kan me ook voorstellen dat niet alle tankstations tijdig over gaan naar winterdiesel.
Sindsdien haal ik de diesel voor de tractor alleen midden in de winter.
 
Bedoel je de brandstof of de auto?

Ik heb het een paar jaar terug nog gehad met mijn tractor. Het zou kunnen dat daar nog zomerdiesel in heeft gezeten. Maar ik kan me ook voorstellen dat niet alle tankstations tijdig over gaan naar winterdiesel.
Sindsdien haal ik de diesel voor de tractor alleen midden in de winter.
Handiger zou zijn zomer en winter tractor.
Hoef je ook geen banden te wisselen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan