Dat klopt. Ik vroeg me echter af wanneer ik niet meer aan de eisen (profieldiepte) voldoe. Volgens mij is dat al vanaf aanschaf van een nieuwe band niet meervolgens mij zijn ze op als de slijtnokjes gelijk liggen met het loopvlak
Daar zit 'm dan ook mijn probleem; gehele omtrek betekend dus dat waar het pijltje staat hij hier al niet meer aan voldoet als je de omtrek van het loopvlak neemt van links naar rechts.Ik ben dan geen baksteen, maar dan had je 'm ff moeten PM'en ofzo...
In de regeling voertuigen, bij de permanente eisen staat:
art 5.4.27 lid 4: De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,0 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.
Wijze van controle: Visuele controle, waarbij het wiel wordt rondgedraaid. In geval van twijfel wordt de profieldiepte gemeten met de profieldieptemeter.
(linkje: Klik!)
Als ik die foto zo zie, daar kan je nog wel even mee vooruit. Al is op een foto natuurlijk wat vertekend. Ga bij twijfel ff langs je bandenboer en laat het even meten.... Of meet het ff met een proefieldieptemeter (3x woordwaarde!) of schuifmaatje oid....
Voertuigeisen voor motoren én dan paragraaf 3.7
1 mm. is de minimum eis echter 't lullige is dat die slijtagenokjes zich op 2 mm. bevinden én dat de APK eis/norm voor auto's 1,6 mm voorschrijft over 75% van het loopvlak (óók bij autobanden zitten die nokjes op 2 mm. overigens).
Voor motoren is er bar weinig tot niks geregeld, mede ook doordat het loopvlak een niet duidelijk te definiëren iets is en er geen APK is (gelukkig), én ben je dus overgeleverd aan het humeur van een agent/controleur óf aan je eigen inzicht/vertrouwen in de band.
kijk weer wat geleerd. meende altijd dat je aan de eisen van het desbetrefende land moest voldoen.Voertuigeisen voor motoren én dan paragraaf 3.7
1 mm. is de minimum eis echter 't lullige is dat die slijtagenokjes zich op 2 mm. bevinden én dat de APK eis/norm voor auto's 1,6 mm voorschrijft over 75% van het loopvlak (óók bij autobanden zitten die nokjes op 2 mm. overigens).
Voor motoren is er bar weinig tot niks geregeld, mede ook doordat het loopvlak een niet duidelijk te definiëren iets is en er geen APK is (gelukkig), én ben je dus overgeleverd aan het humeur van een agent/controleur óf aan je eigen inzicht/vertrouwen in de band.
[edit]
En in Duitsland hoef je als Nedelander met een in Nederland geregistreerd voertuig niet te voldoen aan de duitste TÜV normen/keuringen maar moet je voldoen aan de Nederlandse normen/eisen.
[/edit]
kijk weer wat geleerd. meende altijd dat je aan de eisen van het desbetrefende land moest voldoen.
Heb ook ooit is gehoord dat je onder je auto winterbanden MOET doen als je in duitsland rijd.
kijk weer wat geleerd. meende altijd dat je aan de eisen van het desbetrefende land moest voldoen.
Heb ook ooit is gehoord dat je onder je auto winterbanden MOET doen als je in duitsland rijd.
Da's geen kwestie van moeten of wet .... maar ingeval van een aanrijding waarbij je betrokken raakt ben je verzekeringstechnisch altijd aansprakelijk, óók al stond je bij wijze van spreken stil.
Fraaie reactieVoertuigeisen voor motoren én dan paragraaf 3.7
1 mm. is de minimum eis echter 't lullige is dat die slijtagenokjes zich op 2 mm. bevinden én dat de APK eis/norm voor auto's 1,6 mm voorschrijft over 75% van het loopvlak (óók bij autobanden zitten die nokjes op 2 mm. overigens).
Voor motoren is er bar weinig tot niks geregeld, mede ook doordat het loopvlak een niet duidelijk te definiëren iets is en er geen APK is (gelukkig), én ben je dus overgeleverd aan het humeur van een agent/controleur óf aan je eigen inzicht/vertrouwen in de band.
Dat moet je in veel gevallen wel degelijk, denk aan de umweltzones en de winterbanden.kijk weer wat geleerd. meende altijd dat je aan de eisen van het desbetrefende land moest voldoen.
Onder meer de ANWB beweert dat hier. Da's echter onzin, je moet aangepast zijn aan de omstandigheden, maar winterbanden of sneeuwkettingen zijn geen harde eis, zoals zoveel zaken (denk 130 als adviessnelheid in Duitsland) dat niet zijn. Ben je niet aangepast aan de omstandigheden dan krijg je daar overigens gewoon een boete voor en winterbanden vallen daar zeker onder.Heb ook ooit is gehoord dat je onder je auto winterbanden MOET doen als je in duitsland rijd.
Voertuigeisen voor motoren én dan paragraaf 3.7
1 mm. is de minimum eis echter 't lullige is dat die slijtagenokjes zich op 2 mm. bevinden én dat de APK eis/norm voor auto's 1,6 mm voorschrijft over 75% van het loopvlak (óók bij autobanden zitten die nokjes op 2 mm. overigens).
Voor motoren is er bar weinig tot niks geregeld, mede ook doordat het loopvlak een niet duidelijk te definiëren iets is en er geen APK is (gelukkig), én ben je dus overgeleverd aan het humeur van een agent/controleur óf aan je eigen inzicht/vertrouwen in de band.
[edit]
En in Duitsland hoef je als Nedelander met een in Nederland geregistreerd voertuig niet te voldoen aan de duitste TÜV normen/keuringen maar moet je voldoen aan de Nederlandse normen/eisen.
[/edit]
Voertuigeisen voor motoren én dan paragraaf 3.7
1 mm. is de minimum eis echter 't lullige is dat die slijtagenokjes zich op 2 mm. bevinden én dat de APK eis/norm voor auto's 1,6 mm voorschrijft over 75% van het loopvlak (óók bij autobanden zitten die nokjes op 2 mm. overigens).
Voor motoren is er bar weinig tot niks geregeld, mede ook doordat het loopvlak een niet duidelijk te definiëren iets is en er geen APK is (gelukkig), én ben je dus overgeleverd aan het humeur van een agent/controleur óf aan je eigen inzicht/vertrouwen in de band.
[edit]
En in Duitsland hoef je als Nederlander met een in Nederland geregistreerd voertuig niet te voldoen aan de duitste TÜV normen/keuringen maar moet je voldoen aan de Nederlandse normen/eisen.
[/edit]
Nee, je krijgt in Dld wel degelijk een verbaal als je zonder winterbanden rijdt.
Nee, je krijgt in Dld wel degelijk een verbaal als je zonder winterbanden rijdt.
Da's wel heel stellig Jan.
Als er een "harde" eis ligt over winterbanden, dan zie je volgens mij altijd dat er met periodes gewerkt wordt (van 1 november tot 1 april bijvoorbeeld)
Op een zonnige winterdag, met een temperatuur van +10, zonnetje en nergens sneeuw.... krijg je nergens een bekeuring als je niet op winterbanden rijd.
Daarom staat er ook dat je banden moet hebben die voorbereid zijn op winterse omstandigheden. Op die manier hoef je geen periodes toe te kennen. In de praktijk komt het er op neer dat je eigenlijk "altijd" met winterbanden "moet" rijden, het is immers niet haalbaar om ze in de kofferbak mee te nemen en steeds te wisselen als het weer omslaat.
Mocht je vinden dat ik het helemaal verkeerd heb, dan wil ik daar graag bewijs van zien.
Thanks.
Wanneer is het gebruik van winterbanden in Duitsland verplicht?
Het is in Duitsland slechts verplicht winterbanden te hebben als er winterse weersomstandigheden zijn. Raadpleeg hiervoor het weerbericht. Als er geen winterse omstandigheden zijn, hebt u geen winterbanden nodig. Hebt u geen winterbanden? Blijf dan bij (verwachte) gladheid, ijzel of sneeuw thuis.
Wat zijn winterse omstandigheden?
Van winterse omstandigheden is in elk geval sprake bij sneeuw, ijs of gladheid. Er zijn nog geen rechterlijke uitspraken over welke weersomstandigheden dat nu precies zijn. We zullen de ontwikkelingen blijven volgen en u via onze site op de hoogte houden.
De verplichting tot een winteruitrusting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof.
Geldt er voor gebruik van winterbanden een vaste periode?
Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is. Finland en Oostenrijk kennen wel een vaste periode. In Oostenrijk is het vanaf 2008 verplicht -tussen 1 november tot 15 april- bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. Het laatste mag slechts als het geen schade aan het wegdek toebrengt. In Finland zijn winterbanden verplicht van 1 december tot 1 maart.
Quote ANWB:Overigens was de vraag niet in welke periode winterbanden al dan niet verplicht zijn of onder welke omstandigheden, de vraag was of je er een boete voor kon krijgen. Volgens de ANWB en vele andere sites dus wel......
Maar het komt op hetzelfde neer, je moet er gewoon aan voldoen.Even 2 algemene mis-gedachtes uit de wereld helpen
APK EISEN ZIJN GEEN WETTELIJKE NORMEN.....
Zoals door diverse mensen hier gemeld krijg je er wel degelijk een boete voor, ook zonder ongeval, als je je niet aanpast aan de omstandigheden, wat wettelijk wel verplicht is. Juridisch een verschil, in de praktijk niet, bij winterweer moet je gewoon winterbanden hebben op straffe van een boete en gedoe met de verzekering.Alleen bij een ongeval ( maar ook bij b.v. vast komen zitten in de sneeuw, en je blokkeerd een weg of uitrit) wordt er gekeken of de banden van invloed zijn geweest op het ongeval, en dan kan daar een PV voor gegeven worden, wat het voor de tegenpartij makkelijker maakt te procederen. Dit kan b.v. nooit zo zijn als je op zomerbanden rijdt, en er rijdt iemand achter op je in de file.
Tsjah, heb jij wel 's gehoord van een APK voor motorfietsen? Je opmerking is dus volstrekt irrelevantDan de profieldiepte meten volgens de APK...
Ik ben dan geen baksteen, maar dan had je 'm ff moeten PM'en ofzo...
In de regeling voertuigen, bij de permanente eisen staat:
art 5.4.27 lid 4: De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,0 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.
Wijze van controle: Visuele controle, waarbij het wiel wordt rondgedraaid. In geval van twijfel wordt de profieldiepte gemeten met de profieldieptemeter.
(linkje: Klik!)