Hoelang kunnen we nog motorrijden?

... Het is een kwestie van eerst sparen en dan uitgeven.
...
De gewone mens kan nog amper sparen, en al zeker niet in B. Nergens is de belastingdruk zo hoog tegenover inkomen.

In België heb je, als je mensen ziet met mooie auto's en onnodige dure I phones, drie mogelijkheden;
1 - ze hebben veel geld dankzij anderen en/of een groot loon. Dit is een minderheid.
2 - ze leven in schulden, soms diepe schulden, de grootste groep.
3 - het zijn jongeren die op hotel zitten. Hotel Chez maman et Père. Ook best een grote groep ...
 
De gewone mens kan nog amper sparen, en al zeker niet in B. Nergens is de belastingdruk zo hoog tegenover inkomen.

In België heb je, als je mensen ziet met mooie auto's en onnodige dure I phones, drie mogelijkheden;
1 - ze hebben veel geld dankzij anderen en/of een groot loon. Dit is een minderheid.
2 - ze leven in schulden, soms diepe schulden, de grootste groep.
3 - het zijn jongeren die op hotel zitten. Hotel Chez maman et Père. Ook best een grote groep ...
Vreemd :?
Ik (wij)hou(den)elke maand geld over
Heb een modaal inkomen en werk niet over, klus niet bij
Ben zelf lui te noemen :+
 
Vreemd :?
Ik (wij)hou(den)elke maand geld over
Heb een modaal inkomen en werk niet over, klus niet bij
Ben zelf lui te noemen :+
Volgens je profiel woon je ergens in Indonesië.

Ook geen idee wat jij een "modaal" inkomen noemt, maar in B kan je niet sparen met een arbeidersloontje.

Edit: sparen kan eigenlijk wel, maar in beperkte mate. Een beetje sparen om eens een nieuwe gsm of tv of dergelijke te kopen, dat kan. Maar "ik wil binnen 5 jaar een full elektrische auto, dus ik spaar er wel effe voor en betaal die dan in 1 keer", of "ik ga een paar jaar sparen om bij aankoop van een woning 1/4 uit de hand te betalen" doe je hier niet met een arbeidersloon :N
 
Ook geen idee wat jij een "modaal" inkomen noemt, maar in B kan je niet sparen met een arbeidersloontje.

Het modale inkomen is dat getal waarvan 50% minder verdient en 50% meer. Omdat je dat niet keihard kunt bereken (niet alle data voorhanden) wordt dat een paar keer per jaar geschat.

In Nederland staat het nu op €36.000/jaar.

In België wordt zo te zien het modale inkomen niet berekend.
 
Het modale inkomen is dat getal waarvan 50% minder verdient en 50% meer. Omdat je dat niet keihard kunt bereken (niet alle data voorhanden) wordt dat een paar keer per jaar geschat.

In Nederland staat het nu op €36.000/jaar.

In België wordt zo te zien het modale inkomen niet berekend.

Modaal is in de statistiek hetgeen dat het vaakst voorkomt. In het cultureel woordenboek noemen ze dit: Het is het inkomen van een ‘modale werknemer’: een gehuwde werknemer met een niet‑werkende partner, een inkomen iets beneden de premiegrens Ziekenfondswet (2002: 30.700 euro per jaar) en twee kinderen tussen 6 en 11 jaar.

Inmiddels is dat blijkbaar bijgesteld naar €36000 per jaar. Met een dusdanig inkomen zou de op dit moment goedkoopste elektrische auto ongeveer een jaarsalaris kosten, namelijk een e-up met maximaal 225 km actieradius voor €21975.
 
Volgens je profiel woon je ergens in Indonesië.

Ook geen idee wat jij een "modaal" inkomen noemt, maar in B kan je niet sparen met een arbeidersloontje.

Edit: sparen kan eigenlijk wel, maar in beperkte mate. Een beetje sparen om eens een nieuwe gsm of tv of dergelijke te kopen, dat kan. Maar "ik wil binnen 5 jaar een full elektrische auto, dus ik spaar er wel effe voor en betaal die dan in 1 keer", of "ik ga een paar jaar sparen om bij aankoop van een woning 1/4 uit de hand te betalen" doe je hier niet met een arbeidersloon :N

Ff voor je beeldvorming
Geen hypotheek meer, huis is vrij
Geen huur
Geen thuiswonende kid
1 kleindochter
Geen schulden
We zuipen en roken niet en ik ga niet naar de hoeren
Geen auto, geen dure telefoon abonnement
Ik motor en trein naar het werk
We doen geen gekke dingen we leven eigenlijk saai
Alleen in het weekend nootjes bij de televisie :+
En het zijn geen tientjes wat we overhouden ;)
Ik woon in nederland (gelukkig)
 
...in Nederland staat het nu op €36.000/jaar.
...
Eventjes je linkje bekeken ... 2175€/maand ... netto!
Dan ben je bij ons relatief dik betaald. Ik kom daar lang niet aan. En dan zijn er nog velen die met nog minder moeten doen. Een winkelbediende heeft dikwijls met moeite 1200€/maand netto. En dat met een zeer hoge belastingdruk.
Meestal zijn dat mensen die een goed betaalde partner hebben, want anders moeten die geholpen worden door sociale steun of zo.
Die mensen wonen dus meestal in sociale woningen, elektriciteit via een pre-paid kaart. Kaart leeg, elektricitiet uit.
De ochtend erop telefoontje naar de baas, "sorry baas, mijn elektrische auto is niet geladen, de elektriciteit bleek deze nacht opgesoepeerd te zijn."
Baas, "hoe? ik wist niet dat ik je zoveel betaalde dat je een elektrische auto kon kopen?"
Werker: "doe je ook niet, mazr omdat de elektriciteit op was wilde ik je dat wijsmaken, zodat ik gewettigd afwezig ben, net zoals ik bij openbaar vervoer stakingen toevallig die dag met de trein moest komen, want wet je, thuis zitten levert meer stempelgeld op dan loon wanneer ik kom werken :+ "
 
Ff voor je beeldvorming
Geen hypotheek meer, huis is vrij
Geen huur
Geen thuiswonende kid
1 kleindochter
Geen schulden
We zuipen en roken niet en ik ga niet naar de hoeren
Geen auto, geen dure telefoon abonnement
Ik motor en trein naar het werk
We doen geen gekke dingen we leven eigenlijk saai
Alleen in het weekend nootjes bij de televisie :+
En het zijn geen tientjes wat we overhouden ;)
Ik woon in nederland (gelukkig)
Tja, dát veranderd natuurlijk de hele situatie 👍

Roken en zuipen doe ik ook niet, en buiten de kosten die ik ermee bespaar, ben ik daarom vooral blij vanwege de gezondheid.

Voor de andere voordelen dien ik nog 7 jaar geduld uit te oefenen, behalve hypotheek, die zal nog 25 jaar duren, maar houd ik bewust laag.

Ik zou ook graag zonder auto kunnen leven, en ik denk er ook aan daar een oplossing voor te zoeken. Maar, als ze hier dat rekeningrijden invoeren, zal ik daar nog sneller werk van maken. Dat rekeningrijden zou mij, ongeveer, 1500€ per jazr gaan kosten. Ik ben niet gek hoor, daar doe ik niet aan mee.

Ik woon ONgelukkig in België. Verhuizen staat in de planning, mazr ja, het gras lijkt altijd groener bij de buren, daarom is het nog niet zo ...
 
Eventjes je linkje bekeken ... 2175€/maand ... netto!
Dan ben je bij ons relatief dik betaald. Ik kom daar lang niet aan. En dan zijn er nog velen die met nog minder moeten doen. Een winkelbediende heeft dikwijls met moeite 1200€/maand netto. En dat met een zeer hoge belastingdruk.
Meestal zijn dat mensen die een goed betaalde partner hebben, want anders moeten die geholpen worden door sociale steun of zo.
Die mensen wonen dus meestal in sociale woningen, elektriciteit via een pre-paid kaart. Kaart leeg, elektricitiet uit.
De ochtend erop telefoontje naar de baas, "sorry baas, mijn elektrische auto is niet geladen, de elektriciteit bleek deze nacht opgesoepeerd te zijn."
Baas, "hoe? ik wist niet dat ik je zoveel betaalde dat je een elektrische auto kon kopen?"
Werker: "doe je ook niet, mazr omdat de elektriciteit op was wilde ik je dat wijsmaken, zodat ik gewettigd afwezig ben, net zoals ik bij openbaar vervoer stakingen toevallig die dag met de trein moest komen, want wet je, thuis zitten levert meer stempelgeld op dan loon wanneer ik kom werken :+ "

€2175 netto is echt niet wat de gemiddelde arbeider als salaris heeft. Als vrachtwagenchauffeur met zoveel ervaring dat je in de hoogste salarisschaal zit, staat op €2670,89 per maand voor binnenlands vervoer. En dan hebben we de afgelopen jaren nog een inhaalslag gemaakt ook....
 
België is toch ook niet failliet.
Nog niet maar het scheelt niet veel....
Laat België maar failliet gaan! Laat België maar vallen!
Ik zou er baat bij hebben })
Maar vóór de val moet ik wel zorgen dat ik in Wallonië woon.

Ga ik niet uitleggen in dit topic waarom ...

Edit: ja, ik meen het serieus, van mij mag België ophouden te bestaan :(
 
In NL is de staatsschuld ongeveer 49% van wat alle Nederlandse met elkaar verdienen in een jaar.
De rente en de aflossing hierover moeten we met zijn alle opbrengen.

In BE is de staatsschuld ongeveer 100% van wat alle Belgen samen in een jaar verdienen.
De rente en aflossing daarover zal relaties 2x zo hoog zijn als in NL.

Tot voor een aantal jaren keken veel Nederlanders stik jaloers naar België.
De belastingen waren daar toen veel lager en de kosten van levensonderhoud waren ook nog eens een stuk goedkoper.

Uiteraard heeft alles zo zijn prijs en daar komt men nu achter in België.
Triest voor de tegenstemmers maar Sinterklaas regeringen heb je overal zolang het stemmen oplevert.
Je zit aardig in de buurt.....
Staatsschuld landen naar BNP
 
Meestal ben ik de laatste gebruiker van auto's en motoren, en ik schat mijn kansen op een lang en gelukkig samenzijn dan ook zo goed mogelijk in bij aankoop.
Mijn ervaring met ICE voertuigen is dat je het afscheid vaak zelf nog wel een tijdje kan rekken (doe zelf onderhoud en reparaties), met BEV's zie ik die mogelijkheden nog niet (einde batterij/electronica=einde voertuig)
En dat is in de kern de reden dat ik het niet zie gebeuren voor mijzelf de eerste twintig of dertig jaar.
Sustainable heeft voor mij dan ook een heel andere betekenis dan voor veel anderen.
 
Het probleem van de 3e groep is dat ze automatisch de 2 groep worden later in hun leven.
Studenten in NL hebben vrijwel allemaal een dure telefoon en en laptop.
Allemaal betaald van de Stufi en aanvullende beurs.
Mijn kinderen werden door hun studiegenootjes voor gek verklaard dat ze geen aanvullende beurs hadden aangevraagd en ook nog een bijbaantje hadden.
Ook deden ze heel normaal met de spullen die ze kochten.

Nu werken ze inmiddels allemaal en twee van drie wonen nog thuis.
Nog steeds maken ze keuzes en doen zeer zuinig aan. Een woning kopen zal tzt dan ook gaan lukken.
Mijn oudste heeft bijna een jaar met haar vriend in huis gewoond ook al hadden ze beiden een goede baan.
Ze gingen zelfs met ons mee op vakantie en no-shit Sherlock ze hadden ineens geld om een huis te kunnen kopen.

Ik verwacht dat de snurkers die nu heel veel oude dure spullen hebben van de Stufi nu nieuwe dure spullen willen en ook nog een grote studieschuld hebben.
Daarnaast zullen ze klagen dat alles te duur is en zich afvragen hoe een mens nu moet rondkomen.

Dus ja, in NL heb je ze ook in deze drie groepen.
Zo ben ik dus ook opgevoed. Zelf je broek ophouden. Nu is het zo dat ik 2 kinderen heb, 8 en 10 jaar oud. Deze willen straks misschien wel gaan studeren,wat papa dan mag gaan betalen. Ik probeer ze ook duidelijk te maken dat je je geld maar 1 keer kan uitgeven. Ik zeg niet dat ik het slecht heb, m'n meisje werk ook nog, maar de centen moeten wel verdient worden. Uitgeven aan dingen die ik niet nodig heb doe ik dus niet. Ik kan nu alles goed betalen en ook nog wat sparen. Dit om tegenvallers op te vangen. Maar als men mij gaat verplichten om alles op elektra te gaan doen is dus mijn hele potje schoon leeg! Stap voor stap zou het misschien nog kunnen, maar dan moet ik de kinderen gaan uitleggen dat we een paar jaar niet op vakantie kunnen.
 
Het is te gek voor woorden dat (vrijwel) iedere generatie het steeds beter heeft gehad in Nederland sinds de negentiende eeuw.
En nu zullen we gedwongen een stapje terug moeten doen, en wordt er gedaan alsof de wereld vergaat. Dat doet de wereld ook wel, maar hopelijk nu nog niet....
Een stapje terug , dat gaat zomaar niet. Ik doe mijn boodschappen met een roestige fiets en de supermarkt is te ver om te lopen. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan