hoeveel geld?

Je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Zolang je veiligheid maar voorop stelt. Een beetje leuke motor heb je al voor 300 euro hoor. Als je echt budget wilt gaan. Verzekering stelt weinig voor als je een barrel hebt (denk aan 2 tientjes per maand). Wegenbelasting is rond de 70 euro per jaar, afhankelijk van waar je woont.

Klopt,

even gezocht:

Ik betaal voor de VF750CS (1995)

rond de 7 euro belasting / mnd
en omgerekend zo'n 18 euro / mnd verzekering

Onderhoud is nu rond de 400 euro per jaar(gemiddeld)

Kleding was ooit, zo'n 500 a 600 euro eenmalig tot vervanging ervan.
Helm - handschoenen - kleding (allweather) - schoenen (van mijn werk)
Oja druppellader, optimus 3 (2004 gekocht)

veel onderhoud als bougies en filters, doe ik zelf
remolie vervangen, motorolie ook.

afstellen motor eens per 2 a 3 jaar, laat ik dan doen.

ANWB voor de auto, 120 / jaar mag ook bellen voor de motor
en dan ook in het buitenland (Europa)



Best wel veel zelf en aan de andere kant ook wat echte onkosten.



:W
 
Je bedoelt dat HJC helmen geen E-keur hebben? :P

Ik zie dat je ANWB pechulpservice hebt? Èchte motorrijders zitten natuurlijk bij de KNMV.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een paar maanden geleden motorkleding gekocht. Ik was ongeveer 600 kwijt.

broek: 120 (textiel)
jas: 200 (textiel)
laarzen: 130
handschoenen: 50
helm: 100 (was een tijdelijke actie)

Ik denk dat dit de minimumuitrusting is die je moet hebben. Aangezien ik geen idee had waar ik op moest letten (het is ook mijn eerste pak) heb ik redelijk eenvoudige spullen uitgezocht. Ik kan daarna wel gaan kijken wat ik echt belangrijk vind aan de kleding en dat gaan upgraden.

Maar je vergeet ook nog wat:

sloten (mijn motor moet buiten staan, dus heb een schijfremslot en een lange ketting gekocht). Beiden volgens de laatste verzekeringsnormen. Van verschillend fabrikaat om het dieven zo lastig mogelijk te maken.

sloten: 130

Brandstofkosten: volstrekt afhankelijk van kilometers, rijstijl en type motor. Benzine kost nu rond de 1.35EUR en sommige motoren rijden 1 op 13 en andere 1 op 25. Onderhoudskosten zijn ook erg afhankelijk van het aantal kilometers en de staat. Ketting, remmen en banden en standaard beurten zijn grotendeels afhankelijk van het aantal kilometers.

Mijn verzekering (oude motor, WA+) kost net iets meer dan 100 EUR per jaar. Ik heb net mijn eerste motor gekocht maar heb al wel wat langer mijn rijbewijs (wat wellicht weer scheelt).

Verder is gehoorbescherming een absolute aanrader.

Wat je tegenwoordig aan rijopleiding kwijt bent, heb ik geen idee van.

Ik zou als je je rijbewijs hebt gewoon een simpele beginnersmotor kopen of eentje die al op 25kw staat.
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt dat HJC helmen geen E-keur hebben? :P

Ik zie dat je ANWB pechulpservice hebt? Èchte motorrijders zitten natuurlijk bij de KNMV.. ;)

Ja juist wel, heb er namelijk 2 voor de bijrijders. En met E-keur dan.

KNMV, moet ik eens zoeken...
het kan altijd goedkoper maar de kleine letters betaal je voor.
Dus ik had toen gekozen voor ANWB........dus
 
Mijn man heeft een aantal maanden geleden zijn rijbewijs gehaald. Kosten theorie examen CBR: ± € 35,-. Boeken en CD's heeft hij kunnen lenen van de rijschool waar hij gelest heeft. Een pakket van 10 motorlessen incl. beide examens -> € 650,-.
Om je een idee te geven...
 
Dat lijkt me niet duur! Ben overigens benieuwd of BikeChick al een autorijbewijs heeft? Scheelt je weer in het opbouwen van verkeersinzicht.
 
Nou ja, dan heb je nog even de tijd om te sparen :). Maar let wel dat de meeste vooruitzichten van hoeveel lessen je nodig zult hebben worden gegeven door mensen die al een autorijbewijs hebben. Zij hoeven dan alleen nog maar te wennen aan de bediening van de motor. Dan ben je er niet met 10 lessen en zijn 30 tot 40 lessen mee waarschijnlijk.
 
Welnee. Met duizend euro kom je al een heel eind hoor.

Laat je niet afschrikken door uitspraken als "motorrijden is duur, als je geen geld hebt begin er dan maar niet aan." Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo veel BS in één zin gezien.

Motorrijden is heerlijk goedkoop, helemaal vergeleken met autorijden (ik heb naast de motor ook een koekblik. En dat gaat maar nèt, voor een arme student).

De duurste aankopen voor jou zijn je pak en de motor zelf. Mooi pak ben je voor 300 wel klaar, helmpie van 100 euro.. Misschien wil je ietsje duurder gaan, zeg 500 euro. Dan de motor, voor een 250cc heb je aan 500 euro wel genoeg.

Voordeel van 250cc t.o.v. 500cc is dat onderhoud een stuk goedkoper is. Voorbeeld: Vorige week een bandje gekocht a 48 euro + 15 euro oplegkosten. Vergelijk dat met een 500cc motor (gs500, er5, cb500) dan ben je dubbel zo veel kwijt. Niet dat zoiets zo schrikbarend is. Maar voor 500 euro heb je dan wel weer een redelijk afgetrapte 500cc motor, uitzonderingen daar.


Lang verhaal, het komt er op neer dat je niet zo druk hoeft te maken dat je anderhalf miljoen moet sparen omdat het zo duur is.. Want dat valt reuze mee. :z
 
ja n ja het is meer het feit, heb een aantal baantjes gehad, en elke keer werd k ontslagen om niks :S
ben nu heel erg veranderd serieuzer etc, :) dus heb vrijdag mijn tweede gesprek bij de v&d hopelijk krijg ik het baantje.. :(
maar het wordt moeilijk om 4000 euro te sparen stel het wordt hem niet..ik verdien rond de 120 per maand (uitgaan van 12 uur per week)..
maar wat als ik mijn motor etc alles bij elkaar heb, ik 18/19 ben en een motor heb etc..en k wordt ontslage.. heb ik toch een probleeem ivm verzekering en geen inkomen..
 
Een motor kan je voor 22€ schorsen. Dan hoef je geen belasting of verzekering over te betalen. Maar het mag dan niet op de openbare weg staan.




Volgens mijn schatting kost het zo'n 2000€ om een jaartje te rijden. In die jaar zal je waarschijnlijk ook veel leren over hoe en wat. Dan kan je ook je eigen weg kiezen.

Honda CB250 = 800€
WA Verzejering = 85€/jaar (voor iemand die 18 jaar oud is bij unive.nl)
Brandstofverbruik = 16€/300km
Onderhoud = 350€/jaar (gemiddeld geschat)
Wegenbelasting = 76€
____________________________________________
1500€ voor de eerste jaar met brandstof voor 5000km.


Motorkleding:
Helm en handschoenen kan je het best nieuw kopen, die moet je passen en moet goed zitten.
Kijk bij motorwinkels in de buurt, Hans Van Wijk Motoren, MotoPort Wateringen, of op www.motozoom.nl , www.louis.de
In de winter heb je vaker acties.
Helm = 130€ (Nolan N62, Scoorpion, etc, redelijke helmen)
Handschoenen = 30€
Motorbroek = 70-100€
Motorjas = 120-140€
Laars = 40-150€ (Lidl laars 40€)
_______________________________________
Ongeveer 500€ voor een goedkope set kleding.

De eerste jaar
Motorkleding + Motor + Brandstof = ongeveer 2000€

Daarna wordt het niet veel goedkoper als je een andere motor wilt hebben, een andere helm etc. Maar ik denk van 3000€ kan je twee jaar lang op de CB250 rijden. Daarna krijg je automatisch een grote rijbewijs, waarna je waarschijnlijk wat groters zal nemen.

succes met sparen en kiezen
 
Laatst bewerkt:
dat je ouders je rijbewijs betalen is natuurlijk lekker meegenomen. dat scheelt je namelijk al meteen weer een paar honder euro aan lessen en examens. en je kan het zo goedkoop/duur maken als je zelf wil.
 
ik denk dat ik voorlopig sowieso minimaal (als ik definitief wordt aangenomen) 2000 euro spaar :)
en apart zet ;) en daarna zie ik wel :).
 
Hmm, zal eens aan mijn Mam (Pap is niet meer) vragen
of zij wil schikken na 29 jaar.............. wellicht scheelt mij
dat dan ook 3 a 4 honderd euro.










Mam?.......................heb je even. })
 
gisteraaf dus met mijn vader er over gesproken, nja alles was goed.. maar ik moest hem persee bij een motorzaak kopen.. iemand daar tips over? ik bedoel :) bij iemand (particulier) kijken en testen :) en iemand mee nemen die er verstand van heeft is toch wel genoeg? :(
 
gisteraaf dus met mijn vader er over gesproken, nja alles was goed.. maar ik moest hem persee bij een motorzaak kopen.. iemand daar tips over? ik bedoel :) bij iemand (particulier) kijken en testen :) en iemand mee nemen die er verstand van heeft is toch wel genoeg? :(

Hoi
Je moet altijd goed opletten als je iets koopt ook bij een zaak.
En niet blind gaan op de eerste de beste "droom" motor.
Er zijn er genoeg te koop.
Let op hoe hij er bij staat onderkant van de vorkpoten zijn meestal na een schuiver niet vervangen maar wel beschadigd. Net als de carterdeksels
ook staat van de ketting remblokken enz. Het gaat niet alleen om nieuwe banden. Ketting setje tikt ook weer lekker aan op je budget.
Maar je hebt de tijd om je rustig in te verdiepen.
Want er zijn zoveel leuke beginners motoren naast de CBR 600F.
 
Hoi
Je moet altijd goed opletten als je iets koopt ook bij een zaak.
En niet blind gaan op de eerste de beste "droom" motor.
Er zijn er genoeg te koop.
Let op hoe hij er bij staat onderkant van de vorkpoten zijn meestal na een schuiver niet vervangen maar wel beschadigd. Net als de carterdeksels
ook staat van de ketting remblokken enz. Het gaat niet alleen om nieuwe banden. Ketting setje tikt ook weer lekker aan op je budget.
Maar je hebt de tijd om je rustig in te verdiepen.
Want er zijn zoveel leuke beginners motoren naast de CBR 600F.
iknow heb ook al veel leuke gezien , cbr was alleen voorbeeld :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan