Hoeveel watt over bij aansluiten accessoires?

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
5.024
2.578
Een korte vraag betreft het gebruik van accessoires op mijn motor.
Het gaat om een Honda CBF600S uit 2006. Volgens de handleiding levert de dynamo van de motor 340 watt bij 5000rpm (zie tabel hieronder) Vervolgens heb ik in de handleiding gekeken welke andere verbruikers er altijd aan staan en deze van het totaal afgehaald. Nu zou er dus 261 watt over zijn aan te gebruiken vermogen.

Welke andere verbruikers moet ik nog van het totaal afhalen?

d3cf5e65183e18011d7e7c867f7ff81a.png


7b03250854b8f12a4b4b031ed116090e.png
 
De eerste zaken waar ik denk zijn de knipperlichten, die gebruiken de meeste mensen vaker dan je denkt.Dan de electronische ontsteking en, als jouw Honda dat heeft, eventueel de injectie.
Denk er wel aan dat je in drukstadsverkeer lang niet altijd de 5000 toeren haalt, veel stationair draait(bijvoorbeeld wachtend voor een stoplicht)en met veel verbruikers aan dan alsnog de accu leegtrekt.
 
brandstof pomp gebruikt natuurlijk ook altijd maar ik weet niet of die er op zit bij jouw maar ga er maar van uit dat het niet heel erg overbemeten is. zeker als je er rekening mee houd dat dat de productie sterk afneemt als je minder als 5000 rpm draait en dat gebeurt nogal eens. verder heb je ook nog verliezen zoals de spanningsregelaar die nooit 100% doorlaat. dat ding produceert continu warmte ook als je alle vermogen van de generator elders nodig hebt. en warmte is ook vermogen. en dan moet je dus ook nog over houden om de accu weer bij te laden na het starten binnen een redelijke tijd.
tijdens meten gebruikt ABS niet zo veel tijdens ingrijpen wel. ontsteking gebruikt behoorlijk. toen de generator van mijn auto niet goed werkte kon ik op een 60Ah accu ongeveer 2,5 uur rijden als ik zo veel mogelijk verlichting uit liet. dus geen richting aangeven zo min mogelijk remmen en geen verlichting aan.
o ja vergeet dingen als een elektrische koelwaterpomp en koelventilator niet.
 
Laatst bewerkt:
koelfan...sensoren.....er wordt natuurlijk ook het nodige door de SR in warmte omgezet..

Denk je dat bedrijven zoals Honda een overkill aan vermogen ( dus koper en magneten) in je motor plaatst?
Die worden echt wel berekend op wat er nodig is, geen cent te veel hoor
 
Laatst bewerkt:
Een korte vraag betreft het gebruik van accessoires op mijn motor.
Het gaat om een Honda CBF600S uit 2006. Volgens de handleiding levert de dynamo van de motor 340 watt bij 5000rpm (zie tabel hieronder) Vervolgens heb ik in de handleiding gekeken welke andere verbruikers er altijd aan staan en deze van het totaal afgehaald. Nu zou er dus 261 watt over zijn aan te gebruiken vermogen.

Welke andere verbruikers moet ik nog van het totaal afhalen?

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat is het wat je uiteindelijk wilt weten?
 
Ik heb nu 2 breedtestralers op de valbeugels zitten die ik 's avonds op buitenwegen gebruik om beter te kunnen zien. Deze zijn ieder 18watt maar geven nog niet echt voldoende licht. Ik wil deze gaan vervangen door 2 verstralers van ieder 40 watt.
 
's avonds op buitenwegen ..... gaan vervangen door 2 verstralers van ieder 40 watt.
Op die buitenwegen rij je neem ik aan een redelijk toerental, dat scheelt dus alweer. Tachtig wat is redelijk wat, maar ook weer niet extreem veel.

Gebruik je ook nog groot licht naast de verstralers? Waar je wel rekening mee moet houden is dat 80W bijna 9A is. Daar moet de bekabeling en de schakelaars tegen kunnen. Je schakelt de verstralers al in via een relais?

Kijk anders eens naar LED verstralers: veel licht met relatief weinig stroomverbruik.
 
Op die buitenwegen rij je neem ik aan een redelijk toerental, dat scheelt dus alweer. Tachtig wat is redelijk wat, maar ook weer niet extreem veel.

Gebruik je ook nog groot licht naast de verstralers? Waar je wel rekening mee moet houden is dat 80W bijna 9A is. Daar moet de bekabeling en de schakelaars tegen kunnen. Je schakelt de verstralers al in via een relais?

Kijk anders eens naar LED verstralers: veel licht met relatief weinig stroomverbruik.
80:14 is 5,7A
 
Op die buitenwegen rij je neem ik aan een redelijk toerental, dat scheelt dus alweer. Tachtig wat is redelijk wat, maar ook weer niet extreem veel.

Gebruik je ook nog groot licht naast de verstralers? Waar je wel rekening mee moet houden is dat 80W bijna 9A is. Daar moet de bekabeling en de schakelaars tegen kunnen. Je schakelt de verstralers al in via een relais?

Kijk anders eens naar LED verstralers: veel licht met relatief weinig stroomverbruik.

De breedtestralers nu zijn direct aangesloten op de accu via een relais (Je kan ze dus alleen maar aan zetten als het contact aan staat)

Ik zal geen groot licht gebruiken in combinatie met de verstralers.

Edit: Kan net zo goed even de verstralers linken:
https://nl.aliexpress.com/store/pro...32651119841.html?spm=2114.12010608.0.0.cMIxwf
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu 2 breedtestralers op de valbeugels zitten die ik 's avonds op buitenwegen gebruik om beter te kunnen zien. Deze zijn ieder 18watt maar geven nog niet echt voldoende licht. Ik wil deze gaan vervangen door 2 verstralers van ieder 40 watt.

Van dit soort mensen moet ik dus echt volledig van op de pot.

Ik woon zelf ook in een buitengebied en kom elke dag dit soort mensen tegen, zowel koekblik als motor, met daar de grootlichten van aan en de breedte stralers of hoe die klote dingen ook heten.
En ze zijn altijd te laat met die lichtmassa uit te doen en dan zit ik volledig verblind in het koekblik of op de motor. Nee dat is lekker veilig

Als je het niet kan zien in het donker moet je naar Hans Anders oid en anders niet rijden in het donker als je zo nachtblind als de nete bent.

Ik mag ook niet rijden als ik teveel gedronken heb.
 
Ik heb nu 2 breedtestralers op de valbeugels zitten die ik 's avonds op buitenwegen gebruik om beter te kunnen zien. Deze zijn ieder 18watt maar geven nog niet echt voldoende licht. Ik wil deze gaan vervangen door 2 verstralers van ieder 40 watt.

Is het dan niet handiger om te kijken naar lampen met andere reflectoren/spiegels erin die veel meer lichtopbrengst geven ? Dan verbruik je hetzelfde maar meer lichtopbrengst.
 
Een goede set welke ook nog eens goed afgesteld is zou geen enkel probleem op moeten leveren.

Met grootlicht blijven rijden terwijl er tegenliggers aankomen is gewoon asociaal.

Zelf zou ik alle zekeringen bij elkaar optellen, het wattage berekenen aan de ruimte kant (dus 12.5v i.p.v. 14v) en dan kijken wat je "over" hebt. Dat door 2en delen en dan zit je wel veilig. Sowieso beter om het direct vanaf de accu (apart gezekerd) met een relais te laten schakelen om geen bestaande draden te belasten.

Verder weet ik niet wat de regels zijn m.b.t. verstralers, ik zie ze tegenwoordig op elke all-road zitten aan de valbeugels.

Zelf heb ik 2 LED lampen met lens, geven een heel gebundelde straal, maar ik heb ze niet als verstralers gemonteerd. ze zitten bij mij aan de binnenkant van de valbeugels en ze verlichten de weg vlak voor de wielen. Reden: Je valt beter op en ik zit niemand dwars.
 
Laatst bewerkt:
Een goede set welke ook nog eens goed afgesteld is zou geen enkel probleem op moeten leveren.

Met grootlicht blijven rijden terwijl er tegenliggers aankomen is gewoon asociaal.

Zelf zou ik alle zekeringen bij elkaar optellen, het wattage berekenen aan de ruimte kant (dus 12.5v i.p.v. 14v) en dan kijken wat je "over" hebt. Dat door 2en delen en dan zit je wel veilig. Sowieso beter om het direct vanaf de accu (apart gezekerd) met een relais te laten schakelen om geen bestaande draden te belasten.

Verder weet ik niet wat de regels zijn m.b.t. verstralers, ik zie ze tegenwoordig op elke all-road zitten aan de valbeugels.

Zelf heb ik 2 LED lampen met lens, geven een heel gebundelde straal, maar ik heb ze niet als verstralers gemonteerd. ze zitten bij mij aan de binnenkant van de valbeugels en ze verlichten de weg vlak voor de wielen. Reden: Je valt beter op en ik zit niemand dwars.
Dat je dat zelf zou doen moet je natuurlijk helemaal zelf weten maar ik kan dat iemand anders niet aanraden want het slaat helemaal nergens op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan