Honda ADV 350

En wat zijn je ervaringen daarmee?
Ik had de indruk dat er iets minder geluid uit de eindtransmissie kwam maar dat kan evengoed verbeelding zijn. Ik heb in de SH fora gelezen dat er schade aan de eindtransmissie van de SH is voorgekomen die, mogelijk, te wijten is aan het gebruik van motorolie. Normaal gesproken gaat zo’n eindtransmissie met goede olie erin nooit kapot.
 
word er in de motor en eindoverbrenging dezelfde olie gebruikt?
In al de scooters die ik al gereden heb werd er steeds voorgeschreven om er 80w90 of 75w80 in te doen.
Is er iemand die de olie al vervangen heeft door andere?
En waren de knikkers dan weg die je hoort tijdens het rijden
Nee, zowel de Forza 350 als de ADV 350 “knikkerden” na de oliewissel gewoon verder. Dit geluid komt echt uit de variator.
 
Ik had de indruk dat er iets minder geluid uit de eindtransmissie kwam maar dat kan evengoed verbeelding zijn. Ik heb in de SH fora gelezen dat er schade aan de eindtransmissie van de SH is voorgekomen die, mogelijk, te wijten is aan het gebruik van motorolie. Normaal gesproken gaat zo’n eindtransmissie met goede olie erin nooit kapot.
Inderdaad, gaat nooit kapot.
De reden waarom Honda gewone motorolie voorschrijft is me niet bekend, maar ik neem aan dat ze weten wat ze doen, en dat het niet hun bedoeling kan zijn om hun klanten op kosten te jagen. Ervaring met motorfietsen hebben ze meer dan genoeg om er hun conclusies op te baseren.
Ik heb geen Honda SH, maar moest ik er één hebben dan zou ik volgen wat Honda voorschrijft, net zoals ik volg wat Piaggio voor mijn Beverly voorschrijft.
 
Inderdaad, gaat nooit kapot..
Uhmm jawel, die gaan dus wel kapot. Zie bovenstaande link.
Ik heb geen Honda SH, maar moest ik er één hebben dan zou ik volgen wat Honda voorschrijft, net zoals ik volg wat Piaggio voor mijn Beverly voorschrijft.
Dat kan. Maar TS is daar niet bij geholpen.

Ik onderstreep je idee dat er geen kwade intenties van Honda zijn maar ik denk dat je wellicht een andere mening zou krijgen als je de ervaringen met zowel de SH 150 als de SH 300 transmissie verder zou onderzoeken.
Er is wel een duidelijke correlatie tussen het gebruik van de motorolie (in Nederland, België, Duitsland, het VK)en transmissieschade bij Honda SH 125/150, PCX 125/150 en de Honda SH 300 dat een oorzakelijk verband niet uitgesloten kan worden en zelfs vrij aannemelijk is.

Ook bestaat er een duidelijke correlatie tussen het gebruik van de transmissieolie en het NIET ontstaan van transmissieschade dat een oorzakelijk verband ook vrij aannemelijk is.

Dat de markt waar deze scooters voor bedoeld is (Azië) misschien geen transmissieolie heeft, moeilijk aan kan komen of gewoon niet kan onderscheiden van motorolie verklaart misschien de keuze van Honda om veiligheidshalve motorolie voor te schrijven. Beter olie dan geen olie. Maar voortschrijdend inzicht van honderden (intensieve) gebruikers laat zien dat de transmissieolie echt beter werkt en mogelijk zelfs ernstige schade voorkomt.

In het geval van TS wordt een goed onderbouwd advies gegeven om transmissieolie te gebruiken om die schade te voorkomen. Het is wellicht wat kort door de bocht om "ik neem aan dat ze weten wat ze doen" als argument te gebruiken om TS terug te sturen naar motorolie als transmissieolie.
 
Correctie:

@Bathman; ik lees nu even terug in het topic dat je wel degelijk geschreven hebt dat met de juiste olie deze transmissies niet kapot gaan. Sorry.

Daarmee kan voorgaande post wellicht wat uit de bocht schieten. Niet persoonlijk bedoeld, ik zou graag mensen behoeden voor ernstige transmissieschade.
 
(...)

In het geval van TS wordt een goed onderbouwd advies gegeven om transmissieolie te gebruiken om die schade te voorkomen. Het is wellicht wat kort door de bocht om "ik neem aan dat ze weten wat ze doen" als argument te gebruiken om TS terug te sturen naar motorolie als transmissieolie.
OK, je hebt je punt gemaakt.

Ik heb het probleem niet want Piaggio schrijft voor de Beverly duidelijk gear-olie 80W-90 voor.
 
@PeterCC, het was ook aan jou gericht dat mijn reactie een beetje uit de bocht vloog. Het was kritisch/opbouwend bedoeld maar kwam mijns inziens nogal belerend over. En dat past niet bij het gesprek dat gevoerd werd. Nogmaals sorry.
 
Voorop gezegd ik heb vanaf nieuw transmissie olie in mijn sh350 gedaan. (Natuurlijk eerst de motorolie eruit).
Dat is mijn eigen beslissing.
De andere kant van de medaille:
Ik hou er rekening mee dat ik nou net dat ene geval kan zijn dat mijn SH transmissie in de soep loopt. En dan heb ik volgens het instructie boekje niet de voorgeschreven olie gebruikt en kan zomaar de garantie (claim) vervallen.
Nou heb ik altijd het geluk (afgeklopt op massief zwaar eikenhout) dat ik nog nooit een maandagochtend model nieuw koop en vertrouwen heb in den Honda merk en dealer.
Al met al een beetje dubbel gevoel.
 
Vario na 2500Km
20230516_130625.jpg
20230516_130758.jpg
20230516_130807.jpg
20230516_130817.jpg
20230516_131930.jpg

En overgestapt naar Dr Pulley Tech 20Gr
20230516_133031.jpg
20230516_133053.jpg

Ik had ook de sliders besteld die ze voorschrijven voor een Honda Forza 350 omdat de ADV niet in hun lijst staat maar die passen jammer niet
zwart is origineel.
20230516_132748.jpg
20230516_132406.jpg

Hij is nu vlotter op het gas en de knikkers zijn er nog maar heb de indruk dat het bij een constante snelheid wel iets minder is.
Ik heb ook gemerkt dat er bij de originele rollen redelijk wat links en rechts speling is in hun ligplaats.
Bij de Dr Pulley is dat veel minder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rmc
Vario na 2500Km
Bekijk bijlage 1879837
Bekijk bijlage 1879840
Bekijk bijlage 1879841
Bekijk bijlage 1879842
Bekijk bijlage 1879843

En overgestapt naar Dr Pulley Tech 20Gr
Bekijk bijlage 1879844
Bekijk bijlage 1879846

Ik had ook de sliders besteld die ze voorschrijven voor een Honda Forza 350 omdat de ADV niet in hun lijst staat maar die passen jammer niet
zwart is origineel.
Bekijk bijlage 1879848
Bekijk bijlage 1879849

Hij is nu vlotter op het gas en de knikkers zijn er nog maar heb de indruk dat het bij een constante snelheid wel iets minder is.
Ik heb ook gemerkt dat er bij de originele rollen redelijk wat links en rechts speling is in hun ligplaats.
Bij de Dr Pulley is dat veel minder.
Mooie Foto’s! Jammer dat het “knikkeren” nog niet weg is. Maakt de Yamaha X-Max300 dat irritante geluid ook? Iemand ervaring?
 
Mooie Foto’s! Jammer dat het “knikkeren” nog niet weg is. Maakt de Yamaha X-Max300 dat irritante geluid ook? Iemand ervaring?
Ieder type motor (scooter) heeft typische eigen geluiden. Dan is het voor mij wel goed om te weten waar het vandaan komt en zo hoort. Wat dat betreft is een elektrische scooter ideaal voor mensen die iets met geluid hebben.
 
Ieder type motor (scooter) heeft typische eigen geluiden. Dan is het voor mij wel goed om te weten waar het vandaan komt en zo hoort. Wat dat betreft is een elektrische scooter ideaal voor mensen die iets met geluid hebben.
Helemaal waar. De elektrische scooter is meestal zwaar, heeft beperkte rijafstand tussen het laden, langdurige laadtijden en soms weinig bagageruimte onder het zadel. Ook is een elektrische scooter voor mij te stil 😂. Voor mij is de ADV 350 het beste compromis van eigenschappen. Maar wie weet komt er ooit een beter compromis.
 
Ieder type motor (scooter) heeft typische eigen geluiden. Dan is het voor mij wel goed om te weten waar het vandaan komt en zo hoort. Wat dat betreft is een elektrische scooter ideaal voor mensen die iets met geluid hebben.
Mijn Beverly heeft buiten het motorgeluid, het uitlaatgeluid dus, geen typische eigen geluiden. Niet dat die luid is want gewoon de standaard af-fabriek uitlaat.
Van de transmissie hoor ik niets.
Enkel de voorrem geeft zo een moeilijk te omschrijven licht raspend geluid.
 
Ja de tijd dat je op 500 m aan het geluid herkende welke motor of auto kwam aanrijden is op uitzonderingen na verleden tijd. Dat vind ik best wel jammer. Maar toch zou ik nu het typische geluid van piaggio Beverly motor scooter nog wel van mijn betere honda SH350 kunnen onderscheiden. 😇
 
Ik rij altijd zelf met de Beverly en ik weet dus niet hoe die klinkt, hoe omstaanders die horen.
Een Vespa GTS kan ik wel redelijk makkelijk herkennen. Heeft zo een typisch geluid, tenminste met de standaard uitlaat.
 
Die kerel zegt dat het om een 1 cilinder 330cc SOHC (Single Over Head Camshaft) 4 kleppen motor gaat die 21,5 pk (horse power) produceert.

21,5pk?

Zal wel niet.
De SH 350 met wellicht diezelfde 330cc motor heeft 21,6kW of 29pk.

Vreemd om in een promo film zo een fout te maken.
 
Gister in bezit gekomen van een adv 350 ben van plan om er beugels op te zetten van hepco en becker. iemand ervaring ermee ?
 
Hebbie je 750 nie meer dan?
Hepco is volgens mij een gerenomeerd tasse merk.. zâh goed motte zèn..
 
Terug
Bovenaan Onderaan