Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Dank voor jullie reacties! De automaat heeft mij in de auto al overtuigd (de DSG) en met wat flippers op het stuur rijdt dat gewoon prima. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit bij de AT ook zo (en zelfs beter) is en jullie ervaringen en de filmpjes die ik intussen op YT heb gezien, hebben me doen besluiten om de DCT in ieder geval niet uit de weg te gaan. Ik wacht tot ik de juiste AT tegenkom, hopelijk met DCT, maar mocht het een gewone versie zijn, dan is dat ook ok.

Overigens ben ik ook eens voorzichtig aan het kijken om een AT uit Duitsland te halen, hoewel dat momenteel natuurlijk lastig is qua Corona. Liefst niet te ver, dus max. 100 km rondom Aachen ofzo.
De prijzen liggen wat lager daar, ook voor de DCT uitvoering. Ik weet dat er BPM bijkomt, maar een hele nette 2017, 1e eigenaar met 9k km op de teller komt op EUR 9800,- (vraagprijs, kan vast nog wel wat af). Rest-BPM bedraagt een kleine ca. EUR 800,-. Als je hem na de winter invoert ;)
 
@OSJ Liefst zou ik voor de tricolor-uitvoering gaan, maar dit is inderdaad een mooi exemplaar. Voor deze prijs (zelfde leeftijd en km’s) vind ik ze in NL niet. België zou zelfs nog makkelijker zijn, ik woon net een half uurtje van de BE grens vandaan en ben daar ook geregeld voor werk. Alleen nu even niet en na de nieuwe maatregelen van gisteren wordt het ook niet makkelijker voorlopig.
 
Ik hou van de herfst ochtenden. Lekker uitwaaien en ontspannen aankomen op het werk. Elke dag geniet ik meer van de Africa Twin!

FD92E041-CD07-4458-9A2A-6421C3449DC0.jpeg
 
Ik vind mijn africa twin adventure sport 2018 iets te hoog. Tijdens gewoon gebruik geen probleem, als ik een noodstop moet maken heb ik soms het idee dat mijn benen net te kort zijn of als de motor iets op een hellend vlak staat kan ik hem moeilijk rechtop zetten voor weg te rijden als hij op de zijstandaard staat.

Nu zie ik op internet verschillende opties.

Optie 1.
Het zadel van de adventure sport uitvoering is 30mm hoger als van een standaard africa twin. Past een nieuw zadel van een standaard twin?

Optie 2.
Bijvoorbeeld hier bij MDI zie ik of een verlagingsring voor tussen de schokbreker, of andere dogbones om een en ander te verlagen.

Optie 3.
De voorvorkpoten door de kroonplaten laten zakken,

Kan ik optie 3 uitvoeren zonder optie 2. Of beïnvloed dit de rijeigenschappen te veel?
En anders om? Kan ik optie 2 uitvoeren zonder optie 3?

Heeft iemand ervaring met een van bovenstaande opties? Of heeft iemand nog een beter alternatief voor mij.
Ik lees verhalen op internet dat de zijstandaard ingekort moet worden na verlagen, krijg je de motor wel op de middenbok getrokken of moet deze ook ingekort worden?

Gr Foexie
 
Ik ga ervan uit dat je zadel in de laagste stand staat. Maar een 30mm lager zadel van een gewone AT zou ik zeker even proberen.
Best mogelijk dat je eentje mag testen van iemand. Kopen is direkt duur.
 
Ik ga ervan uit dat je zadel in de laagste stand staat. Maar een 30mm lager zadel van een gewone AT zou ik zeker even proberen.
Best mogelijk dat je eentje mag testen van iemand. Kopen is direkt duur.

Yess ik ben er van op de hoogte dat het zadel 2 standen heeft. Hij zit inderdaad in de laagste stand.

Is er toevallig iemand op MF in de regio Waalwijk/Tilburg waar ik een zadel van een standaard Africa Twin mag testen.

Gr Foexie
 
Kijk eens of je iets kunt regelen met firma Pols in Waalwijk? Jouw lokale honda dealer!
Prima zaak, heb er mijn AT ook in onderhoud. Ze hebben t nodige africa twin materiaal in de showroom staan.
 
Ben nu een ruime week de trotse eigenaar van een AT. Na 6 jr de Vstrom verkocht, waar ik veel mooie kms mee heb gemaakt. De Suzuki reed heerlijk en vertrouwd, maar de Twin rijd hemels! Moet nu alleen nog even opzoek naar een kofferset. Maar de tijd van kamperen met hele gezin is net voor bij (vorig weekend, dag na ontvangst er direct een weekend weg mee geweest) en zal in het voorjaar weer van start gaan dus heb nog wel eventjes (tips zijn welkom)
 

Bijlagen

  • IMG-20201003-WA0054.jpg
    IMG-20201003-WA0054.jpg
    132 KB · Weergaven: 11
  • image-696c8b54-e2cd-4672-8990-69d8720326cc.jpg
    image-696c8b54-e2cd-4672-8990-69d8720326cc.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 12
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Ben nu een ruime week de trotse eigenaar van een AT. Na 6 jr de Vstrom verkocht, waar ik veel mooie kms mee heb gemaakt. De Suzuki reed heerlijk en vertrouwd, maar de Twin rijd hemels! Moet nu alleen nog even opzoek naar een kofferset. Maar de tijd van kamperen met hele gezin is net voor bij (vorig weekend, dag na ontvangst er direct een weekend weg mee geweest) en zal in het voorjaar weer van start gaan dus heb nog wel eventjes (tips zijn welkom)

Gefeliciteerd!
Ik ben zelf heel tevreden met de originele honda zijkoffers, vooral het makkelijk aanbrengen en afnemen van de koffers vind ik geweldig, zeker omdat er dan geen groot kofferrek blijft hangen...
Veel plezier met de AT en succes met de zoektocht naar een geschikte kofferset!
 
Lezen best veel dat de orginele koffers worden afgeraden omdat ze niet tegen een stootje kunnen..snel doorhangen. Het zijn niet de goedkoopste sets en vind het daarom ook vrij lastig..
 
Kijk eens of je iets kunt regelen met firma Pols in Waalwijk? Jouw lokale honda dealer!
Prima zaak, heb er mijn AT ook in onderhoud. Ze hebben t nodige africa twin materiaal in de showroom staan.
Goede tip. Ik ben pas sinds kort woonachtig in deze regio, nog niet bekend met pols. Ga daar zeker eens kijken en informeren
 
Lezen best veel dat de orginele koffers worden afgeraden omdat ze niet tegen een stootje kunnen..snel doorhangen. Het zijn niet de goedkoopste sets en vind het daarom ook vrij lastig..
Mijn ervaring is dat de originele koffers inderdaad snel beschadigen, daarbij gaan ze naar de zijkant open, dit vind ik zelf erg onpraktisch? Ik zou liever deksels aan de bovenkant zien, voordeel is dat de originele van Honda geen kofferrek vragen, ik weet niet of er al aftermarked iets te krijgen is op de originele kofferbevestiging.
Voordeel van een kofferrek is dan wel weer dat je er met spinnen (stieken) vanalles aan vast kunt knopen.
Dat mis ik bij mijn motor wel.
 
Ja dat klopt. Weekendje weg de rol achter op knopen was even zoeken hoe we dat gingen doen. Voorkeur is ook bij mij om van bovenaf in te laden. Dat had ik bij mijn vorige motor, Suzuki dl 650, ook. Veel handiger inpakken. Zit nu te kijken naar koffer van Heavy Duites. Maar dan komen ze inderdaad aan een rek.
 
Wat ik goed vind aan de originele honda is dat ze niet extra breed uitsteken zoals koffers aan een rek. Ook wel vaker gelezen dat ze niet echt tegen een stootje kunnen, maar ik verwacht dat dat meevalt als je er niet mee gaat offroaden ...
Doordat ze zo snel afgehaakt zijn vind ik het laden best meevallen, maar zal langs boven laden nog steeds zen voordelen hebben
 
Als ik even in mag breken; kijk eens naar koffers van Shad. De SH23. Bouwen erg smal en zijn bovenladers. Plus ze kosten niet de hele wereld, inclusief rek rond de €350.
Ik ga ze tzt ook voor de KTM bestellen.
 
Zitten er bij de Orginele hondakoffers ook een binnentas bij? Met een vaste vorm?
Binnentassen zijn wel te koop maar zitten er niet standaard bij. Ik heb ivm het niet nodig zijn van een rek ook gekozen voor de originele koffers. Voorzichte conclusie na 2 vakanties is dat via zijkant laden niet handig is en dat er niet erg veel in kan. Volgende set-up wordt Moskomoto reckless 80 systeem.
 
Ik heb net een originele kofferset kunnen kopen, ik had de givi trekker 42 en 32 op een rek, maar die zijn te breed voor mijn gevoel.
Maar... Nu moet ik de sloten aanpassen, aangezien ze van een andere crf1000 komen.
Moet ik nu nieuwe cilinders kopen, of kan ik de oude sloten aanpassen?
Wie heeft raad?
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Volgens mij kan je bij een Honda dealer de sloten laten vervangen zodat er slotjes inzitten die werken op jouw contactsleutel.
Niet helemaal zeker van, maar neem eens contact op met een dealer in je buurt?
 
Volgens mij kan je bij een Honda dealer de sloten laten vervangen zodat er slotjes inzitten die werken op jouw contactsleutel.
Niet helemaal zeker van, maar neem eens contact op met een dealer in je buurt?
Dat kan zeker!
Maar het is leuker om het zelf te doen.
Ik heb de sloten er al uit gehaald. En ik denk dat de cilinders aan te passen zijn.
Ik heb geen sleutel, het probleem is nu dat ik de plastic bescherming van de cilinder er niet af krijg.
 
Lastig klusje lijkt me, zonder sleutel. Wel benieuwd wat je resultaat zal zijn! Succes!
 
Het is gelukt!
Op de cilinder zelf zit een stopper, die kun je met een mesje indrukken, dan komt het slot zelf uit de plastic houder.
Ik heb de originele cilinders weten aanpassen aan mijn sleutel.
Hij paste op 1 nokje na, dat heb ik verwijderd. De nokjes zijn los verkrijgbaar, dan kan ik het juiste nokje alsnog installeren.
Maar het werkt prima verder

De handleiding voor de cilinder staat hier:

http://cdn.powersports.honda.com/documentum/MW01/08L72-MJP-A60.pdf


Hoe je de sloten eruit moet halen staat hier:


Nu heb ik wel een complete set givi over met dragers en toolbox
 
Het is gelukt!
Op de cilinder zelf zit een stopper, die kun je met een mesje indrukken, dan komt het slot zelf uit de plastic houder.
Ik heb de originele cilinders weten aanpassen aan mijn sleutel.
Hij paste op 1 nokje na, dat heb ik verwijderd. De nokjes zijn los verkrijgbaar, dan kan ik het juiste nokje alsnog installeren.
Maar het werkt prima verder

De handleiding voor de cilinder staat hier:

http://cdn.powersports.honda.com/documentum/MW01/08L72-MJP-A60.pdf


Hoe je de sloten eruit moet halen staat hier:


Nu heb ik wel een complete set givi over met dragers en toolbox

Goed zo, dat ging zo te horen nog vrij vlot dan!
Ik heb ook gekeken naar een givi kofferset maar dat is me ook te breed. Dat is wel een voordeel bij de nc750 en de crosstourer, daar hangt de uitlaat laag en kan je de kofferset smaller houden.

Ik ben tot nu toe tevreden van de honda kofferset op mijn AT, toen ik de motor kocht zat er al een gat in de linkerzijkoffer, maar dit heb ik met epoxylijm langs binnen weer geplakt en aan de buitenzijde bedekt met stickers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan