Honda CB350 1972

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
:W

Na een vorig minder/niet geslaagd projectje met een XS850, bleef het toch kriebelen om een oldtimer te kopen. De XS was niet de motor die ik af wilde bouwen omdat het een veel te logge machine was. Ik liep van de week tegen een CB350 aan, die eigenlijk perfect aansluit op hetgeen wat ik wil. Klein twin blokje met een leuk geluid, leuk frame, smal, trommelremmen en veel onderdelen voor te krijgen. Daarnaast nog genoeg spul te koop om hem wat meer pit te geven. Dus op naar het noorden van het land en daar een CB350 uit 1972 op te halen. Met één kick kwam er leven in het motortje om vervolgens een klein stukje te rijden. Ik was meteen verkocht. De CB schakelde goed, geen gekke geluiden en trok ook goed door. Alleen viel hij langzaam uit bij gas los. Maar dat is vast te verhelpen. Op de aanhanger ermee en naar huis :)

De bedoeling is om er iets "cafe racer" achtig iets van te makan. Rustig aan op het gemak de boel uit elkaar halen, geen haast :)

Eerste indruk van de fiets was dat de kabelboom er erg slecht aan toe was. Nu had ik al begrepen dat de elektra op de CB350 niet al te geweldig was. Dus die moet ik sowieso gaan vernieuwen. Verder is de fiets best in orde, geen rotte moeren/bouten die al eens zijn verpruts door een vorige eigenaar. Uitlaatbochten zien er goed uit en de dempers zijn als nieuw. Wel zat er nog wat rubber (stukjes o-ring waarschijnlijk) tussen de afgetapte olie. Maar hier hebben blijkbaar meer CB's last van.

Ik ga eerst het blokje gedeeltelijk uit elkaar halen om te kijken wat vervangen dient te worden en wat de huidige staat is. Ik ga nog niets aan het blok aanpassen. Zodra ik weet wat er vervangen moet worden gaat het blok weer in elkaar. Het blok ga ik laten stralen. Hopelijk zijn in de tussentijd de nieuwe pakkingen, o-ringen etc binnen. Dan gaat het blok weer uit elkaar om te controleren of er niet overal glasparel zit. Verdere aanpassingen aan het blokje om er meer pit uit te persen komen later pas. Wel gaat de startmotor eraf, kick only :P

Zo kocht ik de CB

pQZm5ts.jpg


z4iEGTM.jpg


cRKof5U.jpg


j3Glbm9.jpg



De carbs waren aardig vies, dus die mogen even gaan badderen in een ultrasoon.
Gelukkig waren pakkingen etc nog allemaal in goede staat.

zCCNZJa.jpg


XhJvXGT.jpg



Kroonsteentjes :/

eiPUwqx.jpg



Blokje eruit
Startmotor er al afgehaald. Moet alleen even kijken hoe ik hier een nette afsluitdop voor krijg gedraaid.

61stqvY.jpg


57S3YD4.jpg


ptH1QCJ.jpg


0FpWmdX.jpg


scChqnZ.jpg



Koppelingskorf was gelukkig niet ingeslagen

DrTnZJC.jpg
 
Mooie fiets en ziet er zo op die eerste foto erg netjes uit. Toch vind ik het persoonlijk jammer dat die motoren die er zo origineel uit zien worden omgebouwd naar een cafe racer.
En dit zegt iemand die helemaal gek is van cafe racers
 
Caferacers vind ik persoonlijk het mooist als ze dicht bij het origineel zitten.zeker bij oldtimers.dus alleen stuurtje,zadeltje,uitlaatjes evt.spatbordjes eraf.zo ging het tenslotte vroeger ook.
Kun je hem ook weer makkelijk origineel maken en behoudt hij zijn waarde.
 
Ja inderdaad, mocht je in de toekomst geen zin meer hebben in de zithouding is ie altijd weer terug te bouwen.
 
Volgens mij was de fiets toch niet zo heel erg origineel.
Maar alle spullen worden bewaard :Y


Cilinders eraf

IuthOVs.jpg


Ai, voor beide zuigers maar vervangen dan :)

ynIDVoi.jpg


Hoon sporen zijn er ook niet echt meer.

yrDVFV1.jpg
 
Je kan het blokje ook laten natstralen, je hoeft niks af te plakken, blijven geen glaskorreltjes achter.
Parelstralen geeft een grovere struktuur waar vuil zich weer op hecht, natstralen "verdicht" de struktuur van het aluminium en kan er minder makkelijk vuil op blijven zitten.
 
Niet veel spannends te melden.
Van het weekend het frame, vork, velgen etc allemaal uit elkaar gehaald.
Nu ik de staat van het blok weet heb ik alvast een bestelling geplaatst bij David Silver Spares
Heel veel onderdelen te krijgen voor de CB :Y
Helaas waren de contactpuntjes niet op voorraad, dus die bestel ik wel ergens anders.
Nieuwe zuigerringen waren bijna even duur als een complete zuiger met ringen.
Dus dan maar twee nieuwe zuigers erin :)

Verder een berg seals voor het blok, nieuwe uitlaatkleppen (één was er krom), boutjes, rubbertjes, kabeltjes en dat soort ongein besteld. Direct maar alle lagers vervangen en een nieuwe kettingset eronder.

De standaard chrome velgen hadden allemaal putjes in de laag. Dat krijg ik er helaas niet meer uit. Dus de spaken, nippels en velgen worden ook maar vervangen.

Blok zit weer tijdelijk in elkaar en wordt deze week even naar de straler gebracht.
Ik ben nog aan het twijfelen of ik het frame laat spuiten of coaten.

En een setje Mikuni VM30 carbs op het oog :9
 
Laatst bewerkt:
Super!!

Mooi project, en mooi motorke :)
Ik deel alleen niet je mening over cafe racers, maarja tis jouw motor :z

Succes ermee, blijf je volgen :)
 
Laatst bewerkt:
Hee, weer een 350 twin. Het worden er steeds meer! Onderdelen worden op het moment rap duurder omdat ze nogal gewild zijn in de hipster-cafe scene en ook in de classic racer scene. Ik vind ze zelf leuker om te zien in originele uitvoering maar dat kan zijn omdat ik daar bij mijn eigen project voor gekozen heb. Was mijn eerste originalo project. Vroeger bouwde ik zelf ook liever alles om maar op een gegeven moment heb je dat ook een keer gezien.

Hoe was je nokkenas en volgers? Krukas nog een beetje redelijk? Distributie met rollers zou ik sowieso even vervangen want dat is echt een zwak punt bij de twin. Ik heb zelf een ander span mechanisme gemonteerd (slider type in plaats van roller type). Met een 350 twin kan het nogal eens tegenvallen als je het blok los trekt. De mijne liep eigenlijk best goed maar toen ik hem uit elkaar haalde bleek eigenlijk alles wel kiele kiele te zijn. Dus heb ik maar geïnvesteerd. Ik zit nu zelf in de afrondende fase. Het enige dat nog echt hoeft te gebeuren is een paar nieuwe bobines. Die zijn al onderweg.
 
Laatst bewerkt:
Die slider type spanner heb jij bij boretech uit de USA gehaald? Kwamen er nog invoerkosten bij?
Volgens mij moet de kop dan ook aangepast worden meen ik ergens gelezen te hebben.
 
Dan maar direct de spanner bestellen, ben ik van de originele ook af.

Volgers zagen er nog goed uit.
Nokkenas had wat pitting op 1 nok. Ben nog aan het twijfelen wat ik daarmee ga doen.

De onderdeeltjes stromen binnen *O* . Wel de verkeerde kleur tandwielen en ketting gekregen -O-
 
Laatst bewerkt:
dus dat wordt, net zoals bij de mijne, nieuwe zuigers en veren en opnieuw opboren :+... En vergeet dan even niet de spanrollen...de grote kost je 68 euri :+ :+
Spanrollen? je bedoeld van de nokkenas ketting?
Die ga ik vervangen voor zo'n slide type uit de USA met Tsubaki ketting.
 
Let er trouwens ook even op of de ketting niet op het rubber op het nokkenastandwiel gaat lopen. Ik moest daar een stukje vanaf draaien. Volgens mij is dat vooral het geval als je een laat type fatcam hebt maar je kunt het gewoon zelf controleren als je zo'n nokkenas niet kunt herkennen.

@triaatje.... ik heb geen haast om het blok terug te krijgen maar ik wil hem wel een keer terug hoor.
 
Ik wil de lasjes op het frame netjes maken. Hoe kan ik dat het beste doen voordat het naar de straler gaat?
 
Ik heb alleen de laspikken die er los aanhingen weggeslepen en geschuurd. Vooral op de plekken die je nog ziet als hij in elkaar zit. Dat was met weinig moeite haalbaar en hij is er best van opgeknapt.

Voor de rest is er met zo'n oud Honda frame geen houden aan want het laswerk van ome Honda liet sowieso nogal te wensen over in die tijd.

Je zal het vast allemaal kunnen wegslijpen en opnieuw lassen maar dan zou ik er niet op gokken dat hij ook altijd mooi recht blijft.
 
De onderdelen stromen binnen *O* Zuigers, pakkingen, seals, clipons, kettingset, schroefjes, boutjes, spaken, lagers, etc.
Komende week komen de velgen binnen als het goed is.
En het blok en frame gaan naar de straler.

Ik hoop eind volgende week te kunnen beginnen met het blok.

Ik zoek trouwens nog mooie shocks. Iemand ervaring met YSS? Die Hagon shocks vind ik niet mooi.

F3KMqyQ.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb TEC dempers gekocht. Lijken erg op de standaard dempers en ze zijn ook nog eens goed te betalen. Rijdt verder ok vind ik. Maar als je ook wel eens iemand achterop wil hebben dan zijn ze wel wat te licht. Voor mij voldoet het prima. Het wordt toch nooit een moderne motor qua wegligging en dat is ook niet mijn streven

http://www.tecbikeparts.com/Honda_shock_applications.php
full
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de tip.
Vind ze alleen niet zo mooi.
heb ze het liefst met een zwarte veer. En zonder die kapjes aan de bovenkant.

Zoiets :Y

E%20302%20Shocks.jpg




Blokje en de trommelremmen liggen bij de straler. Ik hoop dat ze komende week klaar zijn.

Verder nog de nokkenaskettingspanner binnen gekregen (helaas wel invoerkosten moeten aftikken)

rN9WAnZ.jpg



En een nieuw setje velgen 8-)

eikERp8.jpg



Zojuist "even" de balhoofdlagers eruit getikt B|
Nu alle beugeltjes en klemmetjes die ik niet ga gebruiken van het frame halen.
Ben aan het twijfelen of ik het laat poedercoaten of spuiten. Spuiten vind ik persoonlijk iets mooier. Maar coaten is natuurlijk weer iets harder.

RfPNPnI.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tjah lakken of coaten, beide hebben voor-en nadelen...
Leuk project :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan