Honda CB650Z: Spaakwielen ipv sterwielen

Rogier650

Rookie
22 dec 2022
3
1
Enige tijd geleden heb ik een Honda CB650Z gekocht met de bedoeling om deze om te bouwen tot caferacer. Spaakwielen zijn in mijn ogen essentieel hierbij welke werden aangeschaft. Al snel stuitte ik op een aardig aantal problemen waarbij het (met name voorkant) geen plug and play was.

De voorzijde lijkt nu helemaal passend en werkend. De achterzijde vermoedde ik dat het een stuk eenvoudiger was. Wiel centreren, nieuw pasbusje en klaas is kees. Het lijkt echter alsof de achterbrug afwijkend is waardoor de ketting niet mooi recht (zal) lopen. Iemand hier meer ervaring mee?

Is de achterbrug van een CB650 inderdaad afwijkend van een CB550?
 

Bijlagen

  • Motor 1.jpg
    Motor 1.jpg
    287,1 KB · Weergaven: 41
  • Motor 2.jpg
    Motor 2.jpg
    211,5 KB · Weergaven: 40
Als je motor/model niet met beide type wielen is geleverd kan je er van uitgaan dat plug and play niet opgaat .
Kans dat er wat aangepast moet worden is niet denkbeeldig .
Als je wielen nu in lijn staan maar je ketting niet dan zal daar een oplossing voor moeten zoeken .
Waar gaat het mis met die ketting ?
Moet die meer naar buiten of meer naar binnen ??
 
1671791090083.jpeg


1671791058639.jpeg


Ik heb dat zo gedaan, eerst wiel in het midden en dan de tandwielen uitlijnen.
Achterwiel was ik een 6 mm ofset nodig.

Heb bij een andere motor de tandwielhouder af moeten laten draaien. Moet je wel kijken of je genoeg vlees hebt.
 
Als je motor/model niet met beide type wielen is geleverd kan je er van uitgaan dat plug and play niet opgaat .
Kans dat er wat aangepast moet worden is niet denkbeeldig .
Als je wielen nu in lijn staan maar je ketting niet dan zal daar een oplossing voor moeten zoeken .
Waar gaat het mis met die ketting ?
Moet die meer naar buiten of meer naar binnen ??
Dank voor je reactie. Gezien de CB650 een doorontwikkeling is van de CB550 (waar de spaakwielen van afkomstig zijn) had ik de hoop dat het wel makkelijker zou zijn. Het lijkt erop dat de ketting circa 1 cm naar binnen moet.
 
Bekijk bijlage 1833065

Bekijk bijlage 1833064

Ik heb dat zo gedaan, eerst wiel in het midden en dan de tandwielen uitlijnen.
Achterwiel was ik een 6 mm ofset nodig.

Heb bij een andere motor de tandwielhouder af moeten laten draaien. Moet je wel kijken of je genoeg vlees hebt.
Dank voor je reactie. Om het met een laser te controleren had ik al in mijn gedachte. Deze week ff doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan