Honda CB750 F1

1 okt 2014
39
0
Haren
Eind 2014 een Honda CB750 F1 aangeschaft.
full

full


Begin 2015 druk bezig geweest om de motor weer op de weg te krijgen, mede met hulp van dit forum
De top plus carburateurs zijn gereviseerd.
full

full

Zie dit topic voor meer detail:'CB750F loopt nog maar op 2 cilinders'

De rest van 2015 lekker wezen toeren en nu...
Moet het helemaal anders
full

full

full

full

full

full


Planning en inspiratie mag niet ontbreken:
full
 
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de midden bok van het frame krijg?
Er zit een as in waarbij het lijkt of die aan beide zijdes gefelst is.
En deze as zit muurvast aan de midden bok zelf.
full

full

full

full


Ik zie zo niet hoe ik dit er tussen uit krijg, iemand tips?
 
Hallo.

Als ik me niet vergis was bij mijn K2 de as er van links naar rechts uitgegaan.
Zo lijkt het op de foto's bij jou ook te moeten.
Met flink heet stoken en een hamer ( blokje hout of iets dergelijks er tussen ) moet die er uit komen.

Oh en straks met het opbouwen niet vergeten eerst de middenbok erin te doen en daarna de achterbrug pas!
Anders krijg je de veer die aan het maantje moet en met geen mogelijkheid aan ( bij mijn k2 is dat zo in elk geval )

Groeten en succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Die dingen zitten altijd muurvast.
Maar ...... Ze gaan los met:
- veel geduld
- veel kruipolie (echte en geen wd 40)
- een week tijd
- een hulpstuk als bv een oude dop met dezelfde diameter als de bus.
 
Update:

Eerst het motorblok sauber gemaakt
Ervoor:
full

full

full


Voorbereiden met thinner en verfafbijt:
full


Daarna:
Lakken
full

Deksels polijsten en nieuwe RVS-bouten erin
full

full

full

full
 
Poedercoaten
full

Duurde wel even maar heel tevreden over het resultaat!
full

Nieuwe lagers in de naven
full


Wielopbouwen
Ervaring met racefiets en BMX wielen een motorwiel moet geen probleem zijn.
Geduldig werk maar met de hulp van Talisker niet vervelend
full

full
 
Voorvorkpoten monteren
full



De eerste poot monteren was geen probleem.
De tweede daarin tegen lukt me niet, het verenpakket draait mee tijdens het vastzetten.
In het WPB staat dat de bout die de boel bij elkaar houdt onderin de poot met een moment van 8-12Nm aangedraaid moet worden, ik kom niet eens tot 5 Nm.

De boosdoener
full


Ik heb de poot gedemonteerd en heb met een vijl de vlakken waar het veerpakket over door draait ietwat opgeruwd. Daarna heb ik de poot op spanning gebracht en ben toen geen draaien.
Op deze manier kreeg hem nog maar net op 8Nm aangedraaid voordat het pakket weer door draaide.
full

full

Het voelt niet helemaal lekker.
Weet een van jullie waarom het veren pakket doordraaid?
En hoe borg ik dat de bout niet losraakt of olie gaat lekken?

Let wel, de voorvorkpoot van de F1 is anders dan die van de K modellen
full
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Misschien zit er nog een beetje olie onderin de vork?

Groeten en succes ermee.
 
Koker zoeken die in je zuiger (nr 7) past of met de luchtsleutel even aanpikken.
 
Zelf een hulpstuk maken zoals op de foto. De kop van een m10 of m12 bout past in de kop van het onderdeel 7 op de tekening. De dop op de foto verlengen zodat de ratel erop kan. Aan de onderkant van de vorkpoot een passende imbus sleutel. Dan moet het lukken.

full
 
Laatst bewerkt:
Zelf een hulpstuk maken zoals op de foto. De kop van een m10 of m12 bout past in de kop van het onderdeel 7 op de tekening. De dop op de foto verlengen zodat de ratel erop kan. Aan de onderkant van de vorkpoot een passende imbus sleutel. Dan moet het lukken.

[afbeelding]


De dop moet dan wel een aardig eind verlengd worden want onderdeel '7' valt in onderdeel '3'.
En wat bedoel je met dat de kop er precies in past? De kop van een M10 bout schuift inderdaad makkelijk in onderdeel '3' maar het sluit niet mooi aan op de kop van onderdeel '7'.
Interessant concept, gebruik je dit zelf ook?
 
Onderdeel 7 heeft een zeskantige uitsparing aan de bovenkant. Daarin moet de kop van de bout. Kwestie van proberen wat de goede maat is. Aan de andere kant twee moeren en je hebt een home made tool.

Onderdeel 3 op de tekening is inderdaad nogal lang. Ik heb indertijd 2 lange verlengstukken van een doppenset gebruikt om de lengte te overbruggen. Als onderdeel 7 eenmaal geblokkeerd is kun je de bout aan de onderzijde van de vorkpoot zonder problemen los of vast draaien.
 
Je kan ook een draadeind gebruiken en twee moeren tegen elkaar vastdraaien, heb je gelijk een goede lengte en zonder lassen.
 
Kijk eens aan, bij mijn voorvork poot heeft onderdeel 7 geen uitsparing waar een zeskant bout invalt.
Wat dan wel de bedoeling is weet ik niet.
Inmiddels met een luchtrattel het spul aangebeukt, gemonteerd en olie ingegoten.
 
Wielen inmiddels volledig opgebouwd en nieuw rubber omheen
full


Tellerbeugel ontworpen en een setje gemaakt
full


klokje gemonteerd om te kijken of het wat lijkt
full


Kroonplaat aangepast zodat de teller er mooi tussen valt en afgelakt in hoogglans zwart
full
 
Laatst bewerkt:
full


Er zit poedercoat op het contactvlak van de naaf waar de remschijf tegenaan gemonteerd wordt.
Een collega wist mij te vertellen dat je dit niet wil hebben omdat het contact oppervlak nu niet meer egaal is waardoor je schijf slag kan hebben ten opzichte van je remklauw en op termijn je schijf zelfs kan gaan kromtrekken.

Wat zeggen jullie?
 
[afbeelding]

Er zit poedercoat op het contactvlak van de naaf waar de remschijf tegenaan gemonteerd wordt.
Een collega wist mij te vertellen dat je dit niet wil hebben omdat het contact oppervlak nu niet meer egaal is waardoor je schijf slag kan hebben ten opzichte van je remklauw en op termijn je schijf zelfs kan gaan kromtrekken.

Wat zeggen jullie?

Overdreven. Een beetje poedercoater spuit zo egaal dat je dat niet merkt. Wel even de (originele?) remklauwen opnieuw afstellen.
Wat jij wel hebt is poedercoating op de plek waar het hart van de schijf op je naaf moet aansluiten. Dat luistert wel nauw omdat je naaf nu te dik is. Die poedercoat moet er af en dat kan eigenlijk alleen mechanisch: schrapen, schuren, slijpen, draaien etc.
Afbijt doet niets t.o.v. poedercoat, zeker de moderne afbijt niet.
 
Honda CB 750 eigenaren/liefhebbers iemand interesse in een manual van Haynes: Honda CB 750 sohc Fours 736 cc. 1969 to 1979. Ik heb er 2 liggen in de verpakking. 25 € p/st. incl. verzenden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan