Honda CB750 f2 '78 ombouwen tot caferacer

xifiz

MF'er
25 nov 2013
31
0
Zierikzee
Hallo allemaal,
Het sleutelseizoen gaat weer beginnen dus de motor gaat uit elkaar.

Ik heb deze motorfiets enige tijd geleden gekocht in belfeld en deze was omgebouwd tot chopper achtig iets wat er dus niet uitzag vond ik zelf, maargoed daar kijk je dan even omheen.

Begin van de zomer even in een snelvaart fatsoenlijk gemaakt maar nu moet hij er echt aan geloven.

Dit is het lijstje van problemen:

- koppakking lekt olie rondom
- Nokkenasketting klappert veel te erg.
- Doppen op kleppendeksel gaan steeds los.
- Neutraal lampje blijft branden.
- Carburateur lekt uit zn tuut (alle 4)
- Tank en kontje moet opnieuw gespoten worden.
- Motor loopt op 3 cilinders en stottert tot 3000rpm.
- Tank is smerig
- Gashendel gaat zwaar
- Verf van motorblok laat los
- Olie is op (alles eruit gelekt)

En nog veel meer van dit soort dingen.

Reeds heb ik de ketting en tandwielen vervangen, tweedehands tank en kontje geplaatst.

Ik ga van de week beginnen dus dan komen de eerste fotos
Alle tips en truuks zijn uiteraard welkom

Groetjes Ryan
full
 
Zo zag de motor eruit toen ik hem kocht, niet echt mijn stijl maargoed de motor zag er goed onderhouden uit en er was flink wat aandacht aan besteed.
full
 
Hij staat nog steeds op speurders!

kijk hier

Verkoop jij hem?
Of gebruikt iemand jou foto om hem te verkopen.

De omschrijving hier op het forum en op de advertentie stroken niet helemaal
 
Ik heb er idd aan zitten denken om hem weg te doen omdat ik voor een hele kleine prijs een honda supermagna kon kopen. Maar dat is nooit doorgegaan dus de advertentie moest allang van internet.
 
Het resultaat van het eerste sleuteldagje.
Blok eruit getilt en maar even de schade opgenomen

Foto650-D8D8CXOH.jpg

Aftrap is begonnen

Foto650-LEIOWRMV.jpg

Foto650-ZKQQFJF4.jpg

Motor heeft een tikje gehad bij de vorige eigenaar maar gelukkig is het niet ernstig.
Vond het al zo raar dat de valbeugel was afgebroken:(
Contactpuntjes zien er nog goed uit.

Foto650-X4PWMNZN.jpg

Foto650-UASDXAID.jpg

Foto650-VJ8GNRCK.jpg

Dit was de troep in de pan en filter, zaten toch wel grote stukken in van 1mm maar oliefilter zelf was brandschoon en klein gruis was bijna niet aanwezig.

Foto650-B8GRSVSC.jpg

Foto650-X6SPEUQG.jpg

De pakking van de kleppendeksel zat vol met van dat blauwe afdichtingspul.
Volgens mij was er iemand te gierig voor een fatsoenlijke pakking.
Ook zaten er maar 3 van de 14 schroeven daadwerkelijk vast van de deksel.
De rest kon ik er zonder enige vorm van kracht losdraaien, zou je toch niet verwachten na al die jaren.

Foto650-HMSW3XK8.jpg

Cilinder 3 deed mee voor spek en bonen, dus daar kwam het gesputter vandaan:D.

Foto650-NSVZ7YBN.jpg

Nu mag ie weer buiten staan onder zn zeiltje en wordt het tijd om te gaan kijken wat ik moet bestellen.
Zou mijn koppakking nu wel lek zijn aangezien de kleppendeksel totaal niet vast zat.
ketting en spanner wil ik wel vervangen dus sowieso daar even informatie over zoeken ivm met timing etc.
 
Laatst bewerkt:
Als je slim bent haal je de kop er toch af.
Die sputterende 3de cilinder is daar een bijzonder goede reden voor. Kleppen checken dus!
 
Als je slim bent haal je de kop er toch af.
Die sputterende 3de cilinder is daar een bijzonder goede reden voor. Kleppen checken dus! En als ie van onderen al open is, meteen de zuigers eruit voor de veren te inspecteren/vernieuwen.

Ik kan niet in je portemonee kijken, maar dat is wat ik zou doen.....
 
Ik hb de hele winter de tijd dus dat zal wel lukken. Kan alleen qua webshop honda4.nl vinden maar als een kleppendeksel pakkinkie al 17 euro kost wordt het een dure grap.
 
René van Honda4 heeft heelwat onderdelen, dat is in ieder geval een goeie.
Hier kun je ook redelijk wat vinden: cruzinimage_co1484 | eBay-winkels
Heb daar ook al een aantal keer wat besteld en qua verzendkosten is het soms zelfs goedkoper dan vanuit Nederland bestellen. Het bezorgen gaat ook snel je hebt het binnen een week in huis.
 
Ik had ook van honda4.nl gehoord van andere cb rijders in de buurt maar wilde toch even wat vergelijkingsmateriaal. ik ga gelijk even ebay af om te kijken naar onderdelen:)
 
Nou zag ik dat op ebay: Bigbore piston kit voor de honda cb 750f.
Kan ik deze gebruiken of moet ik mn cilinders nog gaan uitboren of iets?

http://www.ebay.nl/itm/79-82-HONDA-...rcycles_Parts_Accessories&hash=item1e7cee6a41
Die kit is voor een model met vierklepskop, zoals al te zien is aan de klepuitsparingen op de zuigers. Het laatste bouwjaar van de tweeklepper is overigens 1979.

Voor een bigbore kit moet de boring vergroot worden, de naam zegt het al.
Dit kan dmv. kotteren van de cilinderbus, of, als die te dun wordt, vervangen van de cilinderbus.
 
Vandaag dag 2 de carburateurs onder handen genomen.
Viezigheid viel opzig wel mee, hier en daar wat witte en lichtbruine aanslag.
Ik heb ze alle 4 compleet uit elkaar gehaald en schoon gemaakt.
Uiteraard was er nog een verassing achter gelaten namelijk een rotte kruiskop waarmee de linker geschuif vast zat op zn draaistang. gelukkig had ik nog zo een grabbit pro liggen om m eruit te draaien.

Na de carb had k nog een uurtje over en heb ik het kontje nog even bijgesneden, geschuurd en eerste laag plasticprimer gespoten.

Fotos van dag 2
Foto650-4ID6EJZG.jpg

Foto650-D4DYKR63.jpg

Foto650-6ASYADHE.jpg


Resultaat:
Foto650-OFNKIAHT.jpg

Foto650-JTI36RSS.jpg


En nog even aan het kontje begonnen:
Foto650-KLHAIN8N.jpg


En dan wordt het nu toch tijd om serieus onderdelen te gaan bestellen.
Ebay is daarbij een goede uitkomst, bedankt rudi91.

Ik ga motorisch niet veel veranderen dit jaar, meer oplopen en misschien volgend jaar is kijken voor evt een bigbore.
 
Check ook de klepgeleiders. Ik heb in '78 een nieuwe F2 gekocht en na 3 maanden zoop ie olie. Bleken de klepgeleiders niet genoeg gehard waren fabriekswege. Met fabrieksgarantie toen nieuwe in laten zetten.
 
Ik heb toch besloten om het blok uit elkaar te halen tot en met de cilinders, zit alleen even te kijken hoe ik die nokkenas ketting er af kan krijgen want pas als die los is kan ik mijn cilinderkop en cilinders verwijderen. ik kijk alleen een beetje tegen timen op als alles weer in elkaar zit. de nieuwe ketting moet natuurlijk weer precies op de goede plek komen te zitten. ik denk dat die nokkenas ketting geklonken zit dus het zal of de ketting doorslijpen worden of alle tuimelaars los, tandwiel los en proberen het zaakje onder de ketting door te schuiven. ik heb al een paar bouten losgedraaid waarmee die tuimelaars etc vast zaten aan de kop maar die zaten nou niet echt vast zegmaar, ik neem aan dat deze op een moment moeten staan of is vast vast? Ik wil morgen even een handboek bestellen op internet of is deze misschien ergens in pdf te verkrijgen op internet?
 
Het is even stil geweest rondom het project wegen flinke verbouwing aan mijn huis.
De motor is intussen af en dit is het resultaat:

Foto650-F8VZL6S7.jpg

Foto650-RI4D4FOP.jpg

Foto650-VZTT6UQZ.jpg


Nu alleen nog de carburateurs afstellen.
De motor loopt soms wel en soms niet tijdens het starten.
Op het moment dat hij helemaal niet ontsteekt en ik even quickstarter in de carb jaag ploft hij wel.
Als hij loopt valt hij uit tijdens het gasgeven en hij gaat toeren maken en blijft even hangen op 3000rpm en valt dat weer terug is stationair.
Ik zal alle vlotterhoogtes nog wel moeten nakijken maar mijn grootte vraag is:

Worden deze start problemen etc opgelost door het syncen van de carbs?
Ik heb hier namelijk nog niet zo veel ervaring mee!
 
Laatst bewerkt:
Klinkt mij als stationair sproeiers.

Allemaal dicht en een slagje of anderhalf a 2 opendraaien. Dan eens proberen.
 
het irriteerde me zo dat ik mn vlotterhoogtes ging afstellen. ik heb dus dat bakje in mn handen en tegelijkertijd bedenk ik me dat de benzinekraan niet dicht zit maar er loopt ook geen benzine uit.
Raar want er zit nog een dikke liter in op zn reserve. toch maar even de benzinekraan eruit gehaald. zit de afdichtingsrubber van de tank/benzinekraan half opgevouwen in het gat van de reserve dusja geen reserve. Ik kan me ook nog herinneren dat ik vorig jaar stil kwam te staan op de zeelandnburg omdat mn reserve niet werkte maar ik dacht dat de toevoerslang te hoog lag maar niet dus! (de eerste foto in deze topic is gemaakt toen ik stond te wachten op benzine bij de zeelandbrug:P)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan