Hallo Mf'ers
Alweer een lange tijd gelden dat ik wat gepost heb, lang verhaal een klein beetje kort, de tik in het blok was dus geen klepje wat niet lekker mee liep maar een kapot drijfstanglager
wat inhield dat het blok klaar was of volledig uit elkaar met alle gevolgen van dien...
dus ik opzoek naar een donor fiets, eentje gevonden waarvan ik dacht dat ik het blok 1 op 1 over kon zetten, een Honda gl500.
Deze aangeschaft en een paar kilometers op gereden om te voelen wat het blok doet.
Toen ik besloot de ombouw te gaan doen kwam ik er achter dat het blok dus niet direct 1 op 1 over te zetten is, ik de fiets dus weer op marktplaats gezet maar geen animo voor, toch maar begonnen met het ombouwen wat inhoud:
achterdeksel overzetten deze had een ander ophang punt dan die van de cx plus de bijbehorende elektra gl is transistor ontsteking en cx is dus cdi ontsteking
dat overgezet en toen het blok weer netjes gemaakt, lees stralen en spuiten.
En toen alles weer terug gebouwd in het frame, toen kwam het volgende start knop: Geen Vonk!
alles na gelopen, nog steeds geen vonk.
Toen begon de zoek toch en ben ik alles door gaan meten, en via een omweg en een hoop zoeken op internet kwam ik er achter dat ik dus foute waardes had in mijn Stator of was het toch mijn cdi de de geest heeft gegeven, afgaande op de foute waardes die de Stator aangaf besloten deze te vervangen door een nieuwe.
Dus weer het zelfde verhaal, blok onder het frame vandaan en weer open nieuwe Stator gemonteerd en aangesloten op de kabelboom.
blok weer dicht en onder het frame gehangen... moment supreme..... 'start knop' ... geen vonk KAK! alles weer door gemeten waardes van de Stator waren top! alleen kreeg wel twee foute waardes van mijn 'pick-up coils'
dus na bijna 30 jaar begint alle elektra het te begeven... weer de poeplap trekken, nu voor een vervangende cdi, de werkt niet vanaf de coils maar direct vanaf de accu dus deze aangeschaft.
Vervangende CDI unit gemonteerd, hiervoor hoefde gelukkig niet weer het blok onder de motor vandaan
En toen 'Start-knop' .... VONK!!
Dus alles weer netjes in elkaar gezet de cdi unit een mooi plekje gegeven en alle kabels weer bij elkaar gebonden en weg gewerkt.
Tank er op vloeistoffen opgetopt en starten, Hij starte moest een beetje wennen maar werd al wat beter qua stationair dus eerste rondje testen.
Toen begonnen met het afstellen lucht benzine mengsel is aardig uit verhouding door de open filters en uitlaten dus eerst proberen te regelen met de luchtschroeven werd al beter maar zaten bijna op de Max, filters afgeplakt en toen pakte hij veel beter op dus.. te veel lucht.
Andere sproeiers besteld 120 en 90 (ongeveer 10⁒ groter) kwam van 112 - 78. deze gemonteerd, en klein stukje proefgereden
het leek bijna een echte motor pakte een stuk beter op en trok ook redelijk door heel zn toeren bereik
wat mij wel opviel is dat mn koelwater niveau zakte
maar zag geen natigheid onder de motor... ik hoopte op een luchtbelbel on het systeem dus een tape-je geplakt om er zeker van te zijn dat het niveau niet verder zakte.
Motor weer naar buiten klein stukje warm gereden ... koelwater lekkage bij mn radiateur... Yes! dus geen interne lekkage!
Dus nu even kijken of ik ergens in de buurt van Rotterdam mn radiateur kan laten solderen/lassen en afpersen.
en dan kan ik verder met afstellen en wie weet is die nu wel klaar voor de volgende zomer
Bedankt voor het lezen (en sorry voor het lange verhaal)