Honda FT500 Bratstyle project

Er zitten eigenlijk maar heel weinig draden richting het balhoofd (contactslot zit onder het zadel) ook het achterlicht valt uit.
 
Oh zo lang geleden, maar door de quarantaine hopelijk weer wat tijd om aan de motor te klooien.
De FT heeft een zeer ingewikkeld start systeem met allerlei extra starter control units en starter solenoid relais en weet ik wat niet allemaal meer. Deze zijn zeer storingsgevoelig en dit lijkt bij mij nu ook problemen te geven.
Op een ander forum (Ascot500.com) de tip gekregen om al die kennelijk overbodige extra control units eruit te halen.
Het electrisch schema gaat dan van dit (wat al aardig uitgedund was)
real new version.png

Naar dit
minus scu.jpg

Het lijkt misschien nog altijd best behoorlijk wat bekabeling maar door de electrische start van de FT kan het niet veel minder worden.
Ik zou eventueel nog de lichtgroen/rode draad en de 1way diode in de fusebox kunnen verwijderen en kunnen vervangen voor een groene (aarde) draad maar dat vind ik op dit moment niet nodig.

Zeker als je kijkt naar het originele schema..
FT500 Wiring Diagram0001A (1).jpg

Op papier nu dus helemaal uitgewerkt, een dezer dagen even tijd vinden om het in de praktijk uit te proberen.
 
Vandaag de kabelboom aangepast volgens het bovenstaande nieuwe schema en alles lijkt te werken!
Alles behalve dan dat de motor nog altijd niet start. De startmotor draait wel maar deze lijkt nog altijd vrij te draaien ondanks dat er wel een nare ratel is.
Ik heb vervolgens de startkoppeling met solenoid los gekoppeld om hier nog eens goed naar te kijken.
De startkoppeling zelf ziet er niet fantastisch uit maar ook weer niet echt dramatisch (zo ziet hij er jaren uit terwijl hij prima functioneerde.
2020-04-01-19-37-42.jpg2020-04-01-19-38-41.jpg
De solenoid zelf bediend een palletje die de startkoppeling (via een hefboom) op zijn plek houdt. Dit palletje wordt terug geduwd door een veertje. Deze veertjes breken op verloop van tijd en de mijne had dat jaren geleden ook al gedaan, daarom had ik deze vervangen voor een aangepaste veer van een pen wat erg goed werkte. Nu zag ik dat het palletje wat langzaam terug ging naar zijn oorspronkelijke positie, ik vermoed dat het palletje of de solenoid zelf een beetje aangekoekt zitten dus dit is een kwestie van schoonmaken.
Wat me meer zorgen baart is de speling die ik gevonden heb op de reductie tandwielen tussen de starter en de startkoppeling.
Zie onderstaand filmpje:

Komende dagen dus nog maar verder spitten om te zien waar dit aan kan liggen en of dit een probleem is of een standaard speling die ik nog nooit eerder had opgemerkt.
 
Het is zoals altijd met deze motor 1 stap vooruit, 2 stappen achteruit.
Waar de electrische problemen nu lijken opgelost komt nu de volgende klapper.
Om te checken waar de speling in de tandwielen vandaan kwam moet ten eerste al de hele linker blokdeksel eraf. Dus olie er uit, uiteraard gescheurde pakking van de blokdeksel..
Toen ik eindelijk bij de tandwieltjes aanbeland was, was de boosdoener wel snel zichtbaar..
c67eac87-6067-46cb-a17c-44a43a6f329e.jpg
3 tanden van dit tandwiel af
a536b89b-3513-4daf-aedb-438e6afbbe77.jpg
en 2 van deze 2 tandwielen.
Dan begint het grote zoeken, waar zijn deze stukjes heen.
De 3 tanden van het eerste tandwiel heb ik in ieder geval gevonden
1tje had ik al horen vallen bij het aflaten van de olie.
De 2de vond ik onderin de deksel die ik net van de motor had gehaald.
En de 3de.... die had zijn weg gevonden de generator/stator in....
4c7804a5-c071-4e21-b0c0-0e8b8a2857a8.jpg4675e782-55db-4df2-8cd5-11b0b68c0dba.jpgddbe13fb-4bdf-4d03-95cb-b75984095c48.jpg
De magneten in de generator zijn best een beetje beschadigd maar ik kan waarschijnlijk met een dremel wel de uitstekende delen weg slijpen.
Bij de stator maak ik me wat meer zorgen. Daar waar de isolatie kapot is geslagen lijken de windingen wel nog intact, maar de 2 'koppen' die beschadigd zijn zien er toch echt wat minder fris uit.

Weet een van jullie toevallig of die koppen en de magneten helemaal glad moeten zijn? of mag een beetje beschadiging zolang het maar niet uitsteekt?

Zoektocht op internet leert wel al dat nieuwe tandwieltjes voor de starter een hel gaan worden om te vinden. Misschien toch maar ombouwen naar kick...
 

Bijlagen

  • d22db752-73c0-4a4c-aa38-a460c6ab0eb9.jpg
    d22db752-73c0-4a4c-aa38-a460c6ab0eb9.jpg
    130,8 KB · Weergaven: 31
De kogel is door de kerk.
Ik ga de FT ombouwen tot kickstart!
Hiervoor heb ik de volgende onderdelen gekocht:
- XL kickstarter as met alle veren en kickstart stopper
- XL koppelingsdeksel met automatische decompressie hevel. In de koppelingscover van de FT zit het gat voor de kickstart as wel, alleen zit hier een prop in. Daarnaast zit de provisie voor de automatisch decompressie er niet in, dus voor de 'makkelijke' weg gekozen en een XL deksel gekocht.
- XL kleppendeksel met decompressie hevel. In de FT kleppendeksel ontbreekt het gat voor de decompressie hevel, vandaar de XL.
- XL statordeksel. Deze is significant anders dan de FT deksel omdat bij de FT hier de electrische start op zit aangesloten. Ook heeft de XL in de stator deksel de olieaftapplug welke bij de FT in het kleine carter zit (Heeft de XL niet).

Zo zit het blokje er nog in:
e09830c2-a5bc-435b-a8a2-60729f00af3d.jpg
En zo is het er alweer uit:
0ccf3d15-230b-4695-82b3-9b8fa7cbbe2b.jpg
Heerlijk zo een luchtgekoeld blok, binnen een uur heb je het blok in je handen.
Om de kickstarter te kunnen monteren moet ik het blok splitsen. Bij de FT (en XL) splitst het blok horizontaal. Volgens het WPHB moet je vanaf boven splitsen en dan moet ook de hele kop en cilinder er af. Ik heb minder dan 50KM geleden nog de kop gereviseerd dus laat dit liever allemaal zitten.
Vandaar dat ik het blok vanuit de onderkant ga splitsen.
Oftewel, blokkie eruit en ondersteboven op een workmate

Het FT blok lijkt heel veel op een XL blok maar er zijn wat verschillen.
Even een aantal op een rij.
Het FT blok heeft de carter ontluchting aan de zijkant in plaats van in het midden van het bovencarter. Ook is het vliegwiel zwaarder en getand voor de e-start:
b15aa61c-4454-4da8-8cac-d200c464000c.jpg
Zoals hierboven al genoemd heeft een FT een carter met daarin een oliefilter terwijl dit bij de XT ontbreekt.
026b8446-3e7c-4319-8b9b-e764ff6b49b4.jpg
De FT heeft wel al het gat voor de kickstartas alleen bij een van de bevestigingspunten van de kickstartstopper zit al een boutje voor een extra olieleiding naar de oliepomp. De oliepomp is ook anders dan de XL. Het boutje is net naast het vliegwiel te zien. Hier moet de stopper op die boven de kickstarter ligt op de linker foto.
550cc451-8b51-4d6d-a9ef-a4c55d19d9e1.jpgkickstartas01.jpg
Dan nog de stator en koppelingscover.
De koppelingscover bij de FT (links) mist het gat voor de kickstaras en de decompressiehevel
IMG_20170501_212809.jpgkoppelingscover02.jpg
De statorcover van de FT (links) heeft de hele uitstulping voor de electrische start maar niet de aftapplug, bij de XL cover moet je wel die voor een 12V hebben met het overzetstuk van 4 boutgaten naar 3 (rechts)
IMG_20170501_214829.jpgstatorcover01.jpgstatorcover02.jpg
 
We zijn weer een stukje verder.
Het blok is gesplitst!
Eerst de patient mooi klaar gelegd op de operatie tafel:
20200412 op de operatietafel.jpg
Om het blok van onder te splitsen moeten uiteraard alle blokbouten los daarnaast moet ook de schroef van de balancer los (en het veertje moet ook los):
20200412 balancer schroef.jpg
Door het gat voor het carter kun je overigens het kickstart gat heel goed zien. Ook het gat waar het clip punt voor de veer doorheen komt is goed te zien. Ik denk dat je, als je de koppeling eraf haalt (om de schroef voor het veer clippunt te kunnen bevestigen) bij een FT best een kickstart zou kunnen installeren zonder het blok te splitsen. Ik ga toch splitsen omdat ik het zeker weten goed wil doen en het ook wel leuk vind om het blok een keer open te maken.
20200412 kickstartgat door carter.jpg
Het blok kwam best lastig uit elkaar. Uiteindelijk heb ik de bouten waar het blok mee in het frame vast zit terug geplaatst zodat ik iets had waar ik voorzichtig met een rubber hamer tegen kon tikken.
Prachtig uitzicht als hij eenmaal los is!
20200412 open onderkant blok.jpg
Alles ziet er nog in hele goede staat uit... bijna alles... de axiale retainer bij de krukas was helaas in flink wat stukken.
20200412 stukjes lager.jpg20200412 the one that broke.jpg
Ik dacht dat ik alles had maar voor de zekerheid heb ik de stukjes bij elkaar gezet in de zitting en ik kwam tot de conclusie dat ik een stukje miste... even zoeken en... Gevonden! precies tussen de nokkenasketting en de geleider gewedged.
20200412 vast stukje.jpg
Natuurlijk in geen mogelijkheid aan te komen met pincetten, magneten en of grijpertjes. Uiteindelijk met een gebogen naald los weten te wippen, uiteraard is het toen naar beneden gevallen de kop in....
Ik weet nu in ieder geval waar het is, het kan eigenlijk geen kant op dus ik maak me er voor nu even geen zorgen over. Als ik de onderkant van het blok straks dicht heb (het stukje kan niet vanuit de kop naar midden in het blok) dan draai ik het blok weer om en hoop ik dat het eruit komt, anders kom ik het tegen als ik de kleppendeksel er weer af haal.
 
Eerste spulletjes zijn binnen!
- Alle keerringen voor de kickstartconversie plus een nieuwe keerring voor de uitgaande as (bekend zwak punt van de blokken dus beter nu vervangen nu het blok open is)
- Nieuwe (althans voor mij) stator. Hij heeft een behoorlijk tijdje bij iemand op een plankje gelegen dus hoop dat hij het gaat doen. Moet in ieder geval de neutraal switch kabel repareren.
- Decompressiehevel en veer van een XL500R. Deze heeft de mogelijkheid voor een handmatige decompressie en de automatische decompressie vanuit de kickstart
- Axiale set ring voor het krukas lager.
- Oliefilters. Die in het blok is slechts 50km oud maar wil de gok niet wagen aangezien er met de kapotte tandwielen waarschijnlijk wel wat metaal in zit.
20200417 eerste spullen.jpg

Jammer genoeg is DHL het grote pakket met de meeste belangrijke delen kwijt (kickstartas, beide zijdeksels en kopdeksel).
Hopelijk vinden ze het snel maar de klantenservice werkt nog niet echt lekker mee.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de keerring van de uitgaande as vervangen.
Deze staat erom bekend dat hij vaak gaat lekken en je kunt hem alleen vervangen door het hele blok te splitsen. Nu ik het blok toch open heb deze ook maar meteeen aangepakt.
De oude keerring was niet meer echt in tiptop staat (wel dicht).
20200419 01.jpg
Met de versnellingsbak in neutraal kun je vervolgens de uitgaande as los tikken. (wel druk blijven houden op de balansas anders kan deze wellicht verspringen en dat wil je niet.
Ik heb uiteindelijk de hele uitgaande as verwijderd om de keerring goed te kunnen vervangen.
20200419 06.jpg20200419 03.jpg
Was nog best een gepriegel om de nieuwe keerring goed om de as te krijgen. Het pasvlak op de as moest ik echt goed schoon en glad maken en ook het tapse stuk tot aan dit pasvlak heb ik helemaal schoon gemaakt en een beetje opgeschuurd.
De binnen ring van de keerring heeft de neiging om op de rand van de as te blijven hangen en binnenstebuiten te keren. Na 3 keer proberen uiteindelijk wel gelukt
20200419 05.jpg20200419 04.jpg

Ook de neutraal draad van mijn nieuwe stator gerepareerd.

Nu nog steeds aan het wachten op DHL voordat ik verder kan. Echt balen had dit weekend genoeg tijd gehad om zo goed als alles om te bouwen. Hoop dat ze mijn pakket snel vinden.
 
DHL is het pakket officieel kwijt...
De verkoper gaat nu proberen een claim in te dienen maar normaal gezien keert DHL 3,40 per KG uit wat natuurlijk bij lange na niet voldoende is om de kosten te dekken.
In totaal zat er in het pakket: Kickstart as, linkerblok deksel XL500r, rechter blokdeksel XL500, cilinderkopdeksel en was losse hendeltjes en beugeltjes. Al met al leuke XL onderdelen die langzaamaan best zeldzaam beginnen te worden dus ook erg zonde van de onderdelen.
Officieel is de verkopende partij verantwoordelijk en zou ik mijn geld terug moeten krijgen of nieuwe onderdelen maar aangezien dit van een particulier komt die ik ook geen oor wil aannaaien wordt dit nog erg lastig.
Heb nu besloten om mijn eigen cilinderkopdeksel te laten bewerken zodat hier de decompressiehendel in kan (is ook beter omdat de kopdeksel gelijnboord is met de kop voor de lagering van de nokkenas).
Ik ga bij mijn eigen rechterblokdeksel de plug uit het kickstartergat halen zodat ik hier alsnog een kickstart op kan bouwen.
Nieuwe kickstartas moet ik wel nog ergens vandaan halen.
Ik heb dan geen automatische decompressie en geen linkerblokdeksel maar het project valt tenminste niet helemaal stil.
Wel echt balen en Kwalitatief Uitermate Teleurstellend van de DHL
 
DHL is nog altijd mijn pakje kwijt maar ik heb een nieuwe kickstart as geregeld.
Bijkomend voordeel is dat deze van een XL500R is en daardoor dikker is dan de as van een XL500S welke nog wel eens wilt breken (20.5mm vs 18mm).
20200428 03.jpg
Ik heb het zogenaamde kickstart 'stopper' plaatje nog wat moeten aanpassen zodat het mooi vlak zit, dit omdat bij de FT een bevestigingsoor van een olieleiding op dezelfde plek zit gemonteerd als deze kickstart stopper. 1.3mm van de onderkant van die stopper afgehaald en nu past het mooi, daarna de as in het onderblok gemonteerd. Grappig om te zien dat de kickstart aangrijpt op het oliepomp tandwiel.
20200428 05.jpg20200428 02.jpg
Er miste 1 ring die bij de verkoper in het blok was blijven plakken, deze komt met een envelop deze kant op en dan kan het blok weer dicht.
Op een Engelstalig forum speciaal voor FT500-tjes ben ik bezig een how-to te maken voor het monteren van een kickstart in een FT blok.
 
Vandaag het blok weer dicht gemaakt.
Redelijk gepiel maar uiteindelijk goed te doen. De schakelvorken goed krijgen is relatief eenvoudig maar vooral de busjes in de 2 lagers is drama.
Eerst een keer of 10 'droog' geoefend met wisselend succes maar hierdoor had ik uiteindelijk wel een redelijk goede tactiek gevonden.
Mijn aanpak uiteindelijk:
- Alle zijwaartse zet ringen op de lagers liggen ipv in het onderblok
- De 2 pinnen die in de lagers moeten vallen in het onderblok zetten ipv in de lagers
- De 2 gaten in de lagers een heel klein beetje (echt 1 graden ofzo) naar de achterkant van het blok draaien
- Onderblok eerst aan de achterkant op de paspin steunen zodat je vanaf de boven/voorkant nog kan checken of het goed gaat met de schakelvorken.
- Zorgen dat de schakelvorken en de plekken waar ze moeten aangrijpen van boven/voor gezien zijwaarts zijn uitgelijnd.
- De onderste 2 schakelvorken vallen automatisch goed in hun zitting, de voorste moet je bij het langzaam sluiten van het carter met een dun voorwerp naar voren duwen zodat deze ook goed valt.
- Daarna zorgen dat alles mooi recht boven elkaar staat en dan aandrukken.
Dit mag best een beetje kracht kosten zolang je het maar niet aan het forceren bent, ik was in het begin denk ik te voorzichtig waardoor ik steeds dacht dat hij niet goed zat.
Bij de FT500 kun je door de carter gaten heel mooi zien of de schakelvorken goed zitten (helaas net niet de voorste die het lastigste is)
20200503 08.jpg
Vervolgens het blokje weer rechtop gezet en de cilinder kop deksel gedemonteerd om deze te kunnen laten bewerken voor de decompressie hendel.
Hier kwam gelukkig het stukje oude afgebroken zet ring weer tevoorschijn.
Mijn nokkenas heeft wel een klein beetje slijtage op de nok voor de uitlaatkleppen:
20200503 05.jpg
Ook de tuimelaar voor de uitlaatkleppen heeft wel wat slijtage sporen.
20200503 06.jpg
Nog maar even kijken of ik deze nog iets mooier kan krijgen of dat dit nog prima is.

Vervolgens de bougie eruit gehaald om met weinig weerstand even te kunnen checken of de kickstart het doet. Conclusie, operatie kickstart is geslaagd!
20200503 04.jpg

Jammer genoeg was de zogenaamde XL500R koppelingsdeksel die ik bij Boonstra had gekocht uiteindelijk van een XL500S (kleine diameter kickstart) dus deze kon ik niet monteren. Ook ben ik er achter gekomen dat een stator cover van een XL nooit gaat passen met een FT stator. De XL cover is niet diep genoeg en ook niet aan te passen zodat de FT stator op de juiste diepte kan worden gemonteerd.
Wel jammer want dat had de zijkant van het blok wel mooi opgeruimd.
 
Ja waarschijnlijk hou ik wel de FT500 stator.
De FT heeft een geavanceerder ontstekingssysteem als een XL. (met CDI)
Normaal gezien heeft de FT ook een behoorlijke accu om de elektrische start aan te kunnen dus moet ook de stator deze accu kunnen opladen.
Doordat ik geen elektrische starter meer heb zou ik een kleinere accu kunnen gebruiken maar ik weet niet of de zwaardere stator ook nodig is voor de CDI ontsteking.
 
We zijn weer een stukje verder.
Ik heb besloten om toch gewoon de FT stator, statordeksel en vliegwiel te gebruiken. Ik wil wel af van (het extra gewicht van) alle electrische start meuk.
Heb dan ook 2 plaatjes gemaakt om de gaten voor de startkoppeling en de startmotor af te dekken.
20200513 04.jpg20200513 02.jpg20200513 05.jpg
De lak op de stator cover was niet meer zo mooi en omdat ik een nieuwe koppelingscover heb gekocht met kickstart gat moest ik toch aan het spuiten.
Eerst geprobeerd met verfafbijt de covers helemaal kaal te krijgen omdat kaal aluminium me wel mooi leek staan bij de motor.
De oude lak werd een soort sterrennacht van Van Gogh.
20200513 03.jpg
Jammer genoeg ging alleen de grijze eerder door mijzelf gespoten laag er vanaf en de zwarte poedercoat laag die vanuit de fabriek erop zit gaf helemaal geen krimp. Handmatig schuren is met alle hoekjes en gaatjes echt geen doen dus besloten dat ik het in hittebestendige verf ga zetten.
20200515 01.jpg20200515 02.jpg
Ik heb hiervoor hittebestendige verf van Maston gebruikt (te krijgen bij de Hornbach). Deze is mat in plaats van hoogglans en omdat ik toch het dichtst bij een kaal aluminium look wilde komen leek mij dit het mooiste.
Na het spuiten heb ik de delen afgebakken in de oven en het is echt heel mooi geworden. De lak heeft ook echt een beetje een textuur alsof het net gestraald aluminium is.
20200515 03.jpg20200515 04.jpg
Ik moet nog even afwachten hoe kras-vast het is maar tot nu toe ben ik niet ontevreden.

Ik moet nog steeds mijn cilinderkop deksel laten aanpassen. Hiervoor moeten er 2 gaatjes geboord worden (5 en 17mm) en een zitting voor een keerring worden gemaakt.
Toevallig een handige Harry die hier wat in zou kunnen betekenen?
 
Heb zeker niet stil gezeten de afgelopen dagen.
Mijn cilinderkopdeksel is gefreesd, erg netjes gedaan, niet goedkoop.. Maar nu past de decompressie hendel wel heel mooi.
20200523 01.jpg 20200523 02.jpg
Vervolgens de deksel met dezelfde verf gespoten als de zijdeksels en afgebakken. Ik heb hem nog niet vast gezet op de kop omdat ik nog aan het kijken ben of ik de tuimelaars ga vervangen (Inlaat tuimelaar heeft wat slijtage).
20200526 02.jpg 20200526 01.jpg
Vervolgens de 'nieuwe' stator gemonteerd, het vliegwiel dat schade had door de stukjes tandwiel gedemonteerd en weer helemaal netjes gemaakt.
Wel besloten om het blok al in het frame te hangen zodat ik kan kijken wat ik verder nog moet aanpassen.
Toch altijd een fijn moment als het ineens weer lijkt op een motor.
20200527 01.jpg 20200527 02.jpg 20200527 03.jpg 20200527 04.jpg
Zoals verwacht komt de kickstart tegen de voetsteunen en het rempedaal. Volgende stap is om hier wat aan te gaan doen (of altijd een imbus sleutel meenemen als ik ga rijden _O-)
20200527 05.jpg 20200527 06.jpg 20200527 07.jpg 20200527 09.jpg 20200527 08.jpg

Carb moet ik nog schoonmaken en monteren maar starten komt erg dichtbij!
 
Er zit inderdaad een mooie slinger in de voetsteun beugel van een XL500 dus is ook een van de dingen die ik wil gaan bekijken.
Ik weet alleen niet of het bevestigingspunt op het frame wel op dezelfde plek zit en ik wil eigenlijk de voetsteun ook niet veel naar voren hebben ivm grondspeling (deze is al flink kleiner geworden door de (veel) kortere voorvork).
Het rempedaal werkt ook flink anders (FT500 heeft schijfrem terwijl de XL500 trommel heeft).
 
Ivm het ontwikkelen van Motor-Forum, is er een nieuwe rubriek toegevoegd.

Daarom is dit topic naar deze nieuwe plek verplaatst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan