Honda MSX125

@dylanpilot 't gaat niet over illegale snelheden, maar als je ermee op 't circuit rijdt, kan hij wel wat extra's gebruiken. Of ik zou me nog een derde moeten aanschaffen, een pitbike. Zo komt de garage wel vol te staan. :) *D
Of je voorziet de MSX van een pitbike blok

 
Oooooohhhh Gromgirl...mijn excuses dan had ik het niet helemaal goed begrepen.
Ik bedoelde het ook niet verkeerd hoor omtrend die illigale snelheden, maar meer in de zin van een 2e motorfiets naast de standaard zijnde Honda MSX125 en dan met die 2e zwaardere motorfiets gewoon wel het benodigde vermogen hebben om vlotter door te kunnen rijden.
Zelf doe ik dat zo, want ook ik ervaar met regelmaat dat mijn fabrieksstandaard MSX125 net effe dat vermogen genoeg tekort komt op de momenten als ik het nodig heb.
Ik had graag gezien dat de MSX125 een 250cc blokje er fabrieks af onder had.
Helaas moeten we het maar doen met zoals het is.
Een 2e zwaardere motorfiets erbij is dan eigenlijk wel een must vind ik.
Maar ook dat ligt uiteraard geheel aan wat iemand doet met de ritten.
Verre lange ritten zijn met een 125cc machine mijninziens toch wel minder prettig dan op een zwaardere machine.
Maar ook hierover zullen de meningen verdeeld zijn want er zijn mensen die op een 150cc machine de wereld overgaan.
 
@Gerdien het gaat er mij vooral om dat wil weten waar de kosten eindigen. Ik hoor veel verhalen van dit en datjes die dan nog extra nodig zijn of moeten versterkt worden. Dat is het mij niet waard. Ik heb nog een Deauville 700 staan voor langere trippen. Dan hou ik hem liever standaard. Heb nu de airbox verwijderd en een dikkere voorbuis gestoken. Geeft mij ietsiepietsie meer pit.
@kawa ted vriend van mij gaat de Takegawa 186 steken. Ik hou jullie op de hoogte.
Hou ons graag op de hoogte met die 186 alleen een cylinder met zuiger ? graag wat meer info / foto`s van het project . leuk om te lezen
 
Hey mensen!
Ik rij nu ongeveer 2 jaar motor, begonnen op een ninja 300, geswitched naar een ZX6r, overgestapt naar XT660, geswitched naar een Husqvarna SM610 en rij nu op een MT-07.

Heb Groms altijd al super geweldig gevonden en zit nu te kijken om of mijn MT weg te doen en puur een grom te rijden, of er een bij te kopen.
Ik rij vrijwel nooit snelweg, heb er echt een hekel aan, en heb al gezien dat met een andere luchtfilter, yoshimura, en andere nokkenassen de Grom een stuk makkelijker accelereert en meekomt in het verkeer.

Ik heb niet de neiging om de Grom te kopen om hem snel te maken, weet wat voor machine het is. Pure Hooligan bike haha.

Zit nu te kijken naar de tweedehands markt, en ik vind ik de prijzen in Nederland veels te hoog. Rond de 3000 euro voor een grom is echt gekkigheid.
In Belgie zitten sommige rond de 2000, sommige zelfs eronder. Staan er twee koop voor 1800/1900.
Invoeren/BPM/keuren komt er ongveer 250 bij dus dat vind ik wel de moeite waard.

Alleen nog de keuze nu of ik de MT weg doe en full-out Grom ga of dat ik hem houd.
 
Koop gewoon die Grom en ga rijden.
Als je de Grom vaker pakt dan de MT, dan deze weg doen,als ik het goed lees, ga je toch niet inruilen.
Extra motor kost je de kop niet, kun je rustig je besluit nemen, maar als je nooit op de snelweg komt, denk ik niet dat je veel meer nodig hebt
 
Mijn advies is om je MT te houden en niet weg te doen maar er een Grom naast te hebben.
Ik rij zelf met een CB500F om die als alleskunner te gebruiken naast mijn Honda Grom en mijn mening is dat je tekort hebt aan alleen maar een Grom.
De meningen hierover zullen per persoon verschillen maar indien je van plan bent om alles te willen doen met alleen maar een Honda Grom dan vind ik dat je bedrogen uit kunt komen.
Mijn Grom is mijn favoriet en kan mij echt bekoren op vele vlakken, maar als ik daadwerkelijk moest kiezen tussen alleen maar rijden op de Grom of op de CB500F dan wist ik het wel.
Ik zou de Grom van de hand doen.
De CB500F kan gewoonweg alles en de Grom heeft helaas zijn beperkingen.
Ik had het graag anders gezien zoals dat de Grom een 250cc zou zijn geweest.
Maar de feiten liggen anders.
Als ik jou was zou ik er nog eens goed over nadenken.
Ik denk bijna zeker te weten dat jij nadien spijt krijgt indien je jouw MT weg zou doen en de hele hobby van het motorrijden moet doen met alleen maar een Honda Grom.
Aan de andere kant......
Ik heb jaren geleden langere tijd rondgereden op een Honda Dylan Sys150cc motorscooter.
Dat was toenertijd mijn enigste vervoermiddel en ging er zelfs mee op vakantie naar het buitenland.
Het kan dus wel, maar zou er nu op de ouwe dag niet meer aan moeten denken.
Succes met je keuze straks.
 
PS: ik kan wel zeggen dat die Honda Grom een verdomd lekker fietsje is hoor.
8B9FC62F-8A67-4B06-A26B-80CB17E099AD.jpeg
 
Mijn 2 minpunten van de Grom vind ik:
Geen machine om de vriendin mee achterop te nemen.
Helaas net iets te weinig vermogen om prettig langere afstanden mee te rijden.

Ik heb de Grom dus puur als vermakelijke machine voor rondje om de kerk en voor niet al te lange Fun-ritjes.
Daarnaast vind ik het een tijdloze en bijzonder mooie machine om te zien.
Met mijn Yoshimura uitlaat erop klinkt ze als een Mechelse herder op steroïden.
Alleen het geluid is al om vrolijk van te worden.
Rijden op de Grom is elke keer weer een beleving en geeft veel plezier.
Rijden op mijn CB500F is als rijden in een Volkswagen Golf of Polo.
Saai en geeft weinig beleving maar je komt wel waar je wezen moet en ook nog eens binnen een vlotte tijdlimiet.
 
Dankje en ben er ook heel blij mee.
Heb haar in 2018 mogen aanschaffen als eerste eigenaar en tot op heden geen spijt van gehad.
Zelfs met de paar manco’s die ze heeft bevalt ze erg goed.
Aanvankelijk wilde ik toen voor een Benelli TNT125 gaan.
Maar kon daar via de motordealer niet aan geraken.
Nu achteraf ben ik blij toch voor de Grom te hebben gekozen.
Ik moet je zeggen dat ik op mijn CB500 doorgaans veel meer en ook makkelijker kilometers maak.
Maar.....ongelogen de waarheid: telkens als ik mijn Grom uit de schuur haal en de machine start om daarna endje mee te gaan rijden is het telkens een feestje.
Er is door de jaren heen inmiddels al veel over geschreven.
Er kunnen veel standaard fabrieks items van de Grom beter.
Om te beginnen met de stock banden.
Die zijn met regen en nat wegdek niet betrouwbaar.
De ketting die erop zit fabrieksaf is geen O-ring ketting maar een fietsketting.
Zit behoorlijk veel rek in en eigenlijk wens je gewoon een O-ring ketting erop.
Het stock zadel vond ik een drama en ellende voor het zitvlak.
Ben als doorrijder toch aardig wat gewend, maar het stock zadel van de Grom was echt om van te janken.
Ritjes van 30 minuten waren al een kwelling en dan overdrijf ik niet.
Heb dat stock zadel al snel laten vermaken en is nu velen malen beter om het langer uit te houden voor het zitvlak.
De stock spiegels benne ook knake en met name het zicht naar achteren hield niet over.
Los daarvan vond ik die ronde stock spiegels oerlelijk en totaal niet bij de toch wel hoekige machine passen.
Inmiddels al andere spiegels erop en ben er blij mee.

Dan de stock fabriekszijnde uitlaat die erop zit.
Klinkt als een Bosch stofzuiger en niks mis mee, maar kreeg er geen beleving en emotie bij.
Die in het begin na de aanschaf gelijk vervangen voor een originele Yoshimura die ik kon overnemen van iemand die zijn Grom had ingeruild bij een motorzaak en op voorhand de originele uitlaat er weer onder had gezet.
Zo’n originele Yoshimura uitlaat komt uit Amerika en zit qua nieuwprijs al rond de 600 euro.
Ik mocht de uitlaat destijds overnemen voor 300 en was er meer dan blij mee.
Het oogt niet alleen beter maar je zou het geluid eens moeten horen.
Het klinkt totaal niet als een 125cc gebakje maar meer als een dikke 600cc eenpitter.
De originele uitlaat toenertijd vervangen was werkelijk 1 van de beste keuzes gemaakt te hebben voor de Grom.

Om het gemak van spullen mee te kunnen nemen heb ik ook gelijk een tanktasje erbij gehaald die dmv een ring vastgeklikt kan worden.
Je kent het systeem vast wel.
Achterop het zadel heb ik een soort van tasje kunnen monteren wat dienst doet om mijn kettingslot mee te kunnen nemen.

De machine start altijd goed en is zeer zuinig in benzine verbruik.
Met mijn normale rijstijl haal ik met gemak 1 liter op 50 kilometer.
Ik kan met gemak 200 kilometer rijden op een volle tank en na het vol aftanken is het echt lachen over hoe weinig centen je kwijt bent aan een tankbeurt.
Ik tank overigens van meet af aan alleen maar met Shell V-power 98 benzine.
Morgen gaat het weer zonnig en stralend weer worden.
Dan het idee om langs te gaan bij een kameraad die eindje verderop woont.
Voor dat soort gelegenheden is deze Honda Grom ideaal om van te genieten.
Het is een machine waar je puur sang van kunt genieten.
Dat doe ik ook wel als ik op mijn CB500 rijd, maar dan met veel minder emotie en plezier.
Mede daarom is en blijft de Honda Grom aka Honda MSX125 een bijzondere machine die niet snel gaat vervelen.
 
Ik ben benieuwd ? of Gromgirl van al die verhalen en mooie foto`s er wat aan heeft ? haar vraag Tunning MSX / Grom Big Bore
 
@dylanpilot Ik heb nog een Honda Deauville NT700VA voor de lange afstandsritten.
Met de MSX doen we de mini4takt-meetings en circuit rijden, door 't stad cruisen en boerenbaantjes.
 
@kawa ted Hij heeft gekozen voor de Kitaco 181cc pack voor Honda MSX / Grom 125. Complete set klaar voor montage met de originele cilinderkop en type 1 nokkenas, met oliekoeler, .... Een kitaco clutchcover en oliespinner eruit. Is nog aan t inrijden maar je ziet/voelt een enorm verschil.
Zelf heb ik mijn airbox nu afgehaald en luchtfilter geplaatst en een boosterplug aangesloten. Is al veel pittiger in 1-2-3' versnelling. Nog wat uitzoeken want in 4' versnelling is de pit eruit, dan is het mondjesmaat versnellen. Heb nog een grotere voorpijp liggen die we van t weekend nog wat moeten aanpassen.
 
@kawa ted Hij heeft gekozen voor de Kitaco 181cc pack voor Honda MSX / Grom 125. Complete set klaar voor montage met de originele cilinderkop en type 1 nokkenas, met oliekoeler, .... Een kitaco clutchcover en oliespinner eruit. Is nog aan t inrijden maar je ziet/voelt een enorm verschil.
Zelf heb ik mijn airbox nu afgehaald en luchtfilter geplaatst en een boosterplug aangesloten. Is al veel pittiger in 1-2-3' versnelling. Nog wat uitzoeken want in 4' versnelling is de pit eruit, dan is het mondjesmaat versnellen. Heb nog een grotere voorpijp liggen die we van t weekend nog wat moeten aanpassen.
De Orginele Cilinderkop er op ? die heeft wel klijne kleppen . de 181 cc moet wel Lucht / Benzine krijgen anders staat i te arm en kan vast lopen
nog wat foto`s ?
 
@kawa ted foto's volgen nog wel. airbox eraf, luchtfilter erop en in het pakket zit een High speed injector. Samen met de I-map en opnieuw ECU reset, is dat normaal in orde.
 
Ik wens jullie heel veel succes. Houd je ons op de hoogte? Ben benieuwd hoe het gaat.
 
Ik had het graag anders gezien zoals dat de Grom een 250cc zou zijn geweest.
Maar de feiten liggen anders.

212cc Zongshen 5 speed blokje eronder van OORacing dan ben je aardig op weg naar die 250cc. Met meer dan 23 paardjes aan de krukas heb je er ongeveer 19 aan het wiel over. Dat is het dubbele van wat je met je standaard MSX hebt......

Zit te wachten totdat de lasser mijn pijp in elkaar kan lassen zodat ik ook weer verder kan met mijn 190cc....
 
212cc Zongshen 5 speed blokje eronder van OORacing dan ben je aardig op weg naar die 250cc. Met meer dan 23 paardjes aan de krukas heb je er ongeveer 19 aan het wiel over. Dat is het dubbele van wat je met je standaard MSX hebt......

Zit te wachten totdat de lasser mijn pijp in elkaar kan lassen zodat ik ook weer verder kan met mijn 190cc....
Zit je Nieuwe Blok er al onder . graag wat foto`s van het project .
 
Het is een STIL hier op het Forum . Oke Vandaag een Leker stukje gereden Ik woon in Haarlem en dacht Ik een keer met de pont IJmuiden
naar Beverwijk kom Ik daar staan er mega rijen fietsen verboden voor Auto`s en Motoren . zegt een leuke Vrouw bij de slagboom rij maar door
je bent een bromfiets Grote Motor rijders boos kijken wel leuk . het voordeel van klein zijn
 
Daar had jij mooi geluk mee zeg.
Met een doorsnee motorfiets was jou dat zekers niet gelukt.
Zelf heb ik de laatste tijd wat meer gereden op mijn 500cc en dan staat de Honda Grom heerlijk te rusten in de schuur aan de druppellader.
Uiteraard lees ik wel mee hier, want dit zijn leuke Topics vind ik.
Zaterdag pak ik de Grom weer nadat de meeste regen en onweersbuien het land uit zijn.
Mag ze weer de nekketrekkert uithangen. Ha ha ha ha
Fijn weekend allemaal.
 
Heerlijke dag vandaag.
Allerhande soorten wegen bereden met de Grom.
Stadswerk, 60 en 80 wegen en zelfs de snelweg gepakt.
Met wind mee ging ze als een malle en wind stond er genoeg.
Met tegenwind moest ze aan de bak. Ha ha ha
Morgen maar weer eens proberen.

EE75B8E8-04B6-49C5-BA71-B2E7E887120C.jpeg
 
Op die vraag kan ik jou helaas geen eerlijk antwoord geven.
En dat is vanwege een aantal redenen:
1: ik had vandaag geen navigatie apparaat mee dus kon mijn daadwerkelijke snelheid niet meten.
2: ik rijd zelden met de gashendel tot de stuit.

Wel tikte ik even 7500 toeren aan en zat rond de 104km per uur op de teller.
Dat is volgens mij rond de 95km per uur aan echte snelheid-kilometers.
Ging bijna vanzelf maar kwam dus puur door de fikse wind mee in de rug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan