Ja, dat houd ik bij, hieronder een totaaloverzicht van de uitgaven en kosten/km. Per jaar heb ik de uitgaven gedetailleerder.Heb je bijgehouden wat het je gekost heeft qua onderhoud?
|
Ja, dat houd ik bij, hieronder een totaaloverzicht van de uitgaven en kosten/km. Per jaar heb ik de uitgaven gedetailleerder.
De uitgaven omvat alles: benzine, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, kleding, tol / veerpont, afschrijving, ed.
De afschrijving is aanschaf (was €2940 in 2011 incl afleveringskosten) / aantal jaren bezit. Geen restwaarde.
Overzicht van 2020 is voor 5 maanden. Kom over al die jaren uit op zo'n 15 cent/km.
Overzicht Verzekering Belasting Onderhoud Benzine Afschrijving Totaal 9 2020 17.55 51.00 471.26 107.64 65 712.78 8 2019 37.92 124.00 100.49 338.88 327 927.96 7 2018 49.14 124.00 215.43 294.14 327 1009.38 6 2017 60.36 124.00 774.54 387.15 327 1672.72 5 2016 90.96 124.00 822.00 446.88 327 1810.51 4 2015 127.02 135.00 1663.50 400.55 327 2652.74 3 2014 132.00 129.20 1193.24 728.21 327 2509.32 2 2013 123.21 117.00 52.92 512.22 327 1132.02 1 2012 120.48 107.00 321.33 441.34 327 1316.82 0 2011 90.36 78.00 419.93 403.38 327 1318.34TOTAAL 15062.56Kosten/km €0.15
Ik verwacht voorlopig geen problemen, binnenkort diverse onderdelen vernieuwen. Die onderdelen heb ik reeds en de kosten daarvan zitten reeds in het jaar 2020.
Het enige is dat het olieverbruik wat begint toe te nemen wat zou kunnen duiden op slijtage zuiger veren en/of cylinderwand.
Ik controleer het oliepijl elke 1000km, voor mij 1 keer per maand. Maar het is nog te overzien, ik denk dat de komende jaren dit geen problemen zal geven.
Het is niet zo erg als mijn oude Kawa Z1000st, die slurpte zeker 1liter olie op de 1000km, echter heeft deze kwaak mij (vrijwel) nooit in de steek gelaten. Slechts 1 keer, toen viel alles in 1 keer uit vlak bij huis. Oorzaak bleek een doorgesleten electriciteit draad, die contact maakte met het frame waardoor de hoofdzekering doorbrandde en werkte niets meer en de motor viel in 1 keer uit. Bij de PCX heb ik 2 keer een doorgesleten draad gehad, van de kilometer teller impuls gever. Echter al dat plastic van de scoot veroorzaakte geen sluiting.
Nieuw blok waarmee maar 30.000 is gereden of op andere wijze uitstekende onderhoudshistorie misschien?100.000km is respectabel.
Maar.
Gewoon even gekeken op een Italiaanse site naar tweedehandsscooters met meer dan 100.000km, enkel Beverly's. Subito.it
24 staan er op.
Een aantal met meer dan 250.000km, 2 met meer dan 500.000km.
En daar vragen ze dan nog 800 - 1200€ voor.
Ik denk dan met mijn simpel verstand: dat kan toch niet waar zijn: 300.000km of meer met een simpele scooter?
Helpt dat? Ik gebruik nu Motul 10W30 MB 100% synthetic. Ik heb nog 2 blikken van 1 liter staan en ga binnenkort de olie verversen. Dan heb ik ruim 1 blik over om 6 a 7 keer bij te vullen.Je zou een 10w40 of zelfs 10w50 kunnen proberen..olieverbruik
Beste,
ik plan mijn eerste onderhoud van de PCX2016.
heeft 2500 km Gelopen en heb deze 2dehands gekocht .
door omstandigheden geen onderhoud vroeger kunnen doen.
nu vraag ik me af of dit zelf doenbaar is voor een gemiddelde techneut of dit toch best langs de dealer gaat.
zoja wat kost zoiets en welke interval hou ik aan voor volgende beurten ?
super bedankt voor jullie antwoorden
Mooie cijfers.Ja, dat houd ik bij, hieronder een totaaloverzicht van de uitgaven en kosten/km. Per jaar heb ik de uitgaven gedetailleerder.
De uitgaven omvat alles: benzine, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, kleding, tol / veerpont, afschrijving, ed.
De afschrijving is aanschaf (was €2940 in 2011 incl afleveringskosten) / aantal jaren bezit. Geen restwaarde.
Overzicht van 2020 is voor 5 maanden. Kom over al die jaren uit op zo'n 15 cent/km.
Overzicht Verzekering Belasting Onderhoud Benzine Afschrijving Totaal 9 2020 17.55 51.00 471.26 107.64 65 712.78 8 2019 37.92 124.00 100.49 338.88 327 927.96 7 2018 49.14 124.00 215.43 294.14 327 1009.38 6 2017 60.36 124.00 774.54 387.15 327 1672.72 5 2016 90.96 124.00 822.00 446.88 327 1810.51 4 2015 127.02 135.00 1663.50 400.55 327 2652.74 3 2014 132.00 129.20 1193.24 728.21 327 2509.32 2 2013 123.21 117.00 52.92 512.22 327 1132.02 1 2012 120.48 107.00 321.33 441.34 327 1316.82 0 2011 90.36 78.00 419.93 403.38 327 1318.34TOTAAL 15062.56Kosten/km €0.15
Ik verwacht voorlopig geen problemen, binnenkort diverse onderdelen vernieuwen. Die onderdelen heb ik reeds en de kosten daarvan zitten reeds in het jaar 2020.
Het enige is dat het olieverbruik wat begint toe te nemen wat zou kunnen duiden op slijtage zuiger veren en/of cylinderwand.
Ik controleer het oliepijl elke 1000km, voor mij 1 keer per maand. Maar het is nog te overzien, ik denk dat de komende jaren dit geen problemen zal geven.
Het is niet zo erg als mijn oude Kawa Z1000st, die slurpte zeker 1liter olie op de 1000km, echter heeft deze kwaak mij (vrijwel) nooit in de steek gelaten. Slechts 1 keer, toen viel alles in 1 keer uit vlak bij huis. Oorzaak bleek een doorgesleten electriciteit draad, die contact maakte met het frame waardoor de hoofdzekering doorbrandde en werkte niets meer en de motor viel in 1 keer uit. Bij de PCX heb ik 2 keer een doorgesleten draad gehad, van de kilometer teller impuls gever. Echter al dat plastic van de scoot veroorzaakte geen sluiting.
Zo te zien een Givi koffer.150 euro is nog ok om de 6000 km
ik ben ook op zoek naar deze topkoffer .
iemand een idee welk merk dit is ?
Zijn de meesten niet of givi of shad?Zo te zien een Givi koffer.
Dat denk ik wel ja...anders Coocase of chinameuk.Zijn de meesten niet of givi of shad?
Dat is een best ding! Hoeveel liter?Jahoor, het mooiste van al die topkoffers is dat je ze bijna allemaal gewoon passend kan maken met een andere bevestigingsplaat...
ik heb bijvoorbeeld pasgeleden die van een matgrijze beverly erop gemonteerd.
Bekijk bijlage 1505271
Vroeger deed ik bijna alles zelf aan de auto's en de motorfiets.Ik ben iemand die alles uitbesteed. Ik ben handig genoeg om het eventueel aan te leren om bijv. olie te verwisselen, maar ik heb er niet de ruimte voor en ook geen tijd, daarnaast wil ik dat het goed gebeurd en dat ik niet onderweg pech strandt door te besparen op onderhoud. Allemaal zaken die je mee moet wegen.
(...)
Gelukkig is het niet snel duur aan de pcx.Vroeger deed ik bijna alles zelf aan de auto's en de motorfiets.
Natuurlijk bij die oudere voertuigen kon je ook nog ongeveer alles zelf, en olie en dergelijke moesten veel regelmatiger ververst of vervangen worden dan bij recente voertuigen.
Maar sinds ik mijn eerste auto nieuw kocht in 1999, daarvoor altijd tweedehands, ben ik daar mee gestopt en toen er dan enkele jaren later een bedrijfswagen kwam al zeker niet meer.
De scooter ga ik niet zelf onderhouden. Wel olie en water checken natuurlijk en de bandenspanning. Maar meer zal het niet zijn.
Hier een kleine 7 km vandaan is er een officiële Piaggio / Vespa dealer dus daar zal ik het onderhoud laten uitvoeren.
Ik ben bij de dichtstbijzijnde motorzaak 150 kwijt. Inderdaad de prijs van 1 band voor de ktm superduke dus zeker niet duur.collega van me heeft een Kawasaki, die was voor nieuwe banden dacht ik ruim 300 euro kwijt. De PCX heeft voor 120 euro incl montage nieuwe sloffen