Honda PCX 125/150 deel 5

Ik ga waarschijnlijk een honda pcx 125CC 2018 kopen binnenkort. Ik ben al aan het uitkijken naar de bandenmaat omwille van het feit dat ik het hele jaar door rijd en dus winterbanden wil voor de scooter. Echter zie ik dat de 2018 versie zeer moeilijk te vinden bandenmaat heeft: 100/80-14M/C . Hoe doen jullie dat? Hebben jullie een adres waar ik die banden kan vinden of kunnen er andere maten opgelegd worden?

Edit: voor de geïnteresseerde onder ons: Banden 110/80-14 | Gratis levering - BandenLeader.be

Eindelijk een nieuw model op het forum

De citygrip zijn goeie banden ik rij er het hele jaar door tot -10 mee.

De banden zijn breder en groter dan het vorige model, dus zal je er ook meer grip mee hebben. De motor zou ook meer vermogen geven. Ben benieuwd naar jou ervaring.
 
de scooter kan niet vol gas zoals een normale motor dit doet. hij maakt wel meer toeren maar bij +- 110 gaat de begrenzer er in. dus als je happy bent om met 100 kmh met een kleine scooter tussen de 120/130+ rijdende autos te rijden... ik iig niet.
maarrr er leest volgens mij iemand mee die dat wel regelmatig doet, dus ieder zn ding
Ik, tot ik afstapte met 90 km/h zonder eerst te stoppen. Ik reed 106km enkele rit waarvan meer dan 70 over de snelweg. Ik heb wel een 150 met zwaardere rollen dus ik kan wat harder en rijd alleen in Groningen, Friesland en Drenthe waar het niet snel druk is.
In de begrenzer rijden is irritant, ik blijf er meestal een paar km/h onder. Maar toen ik de rollen er nog niet in had vond ik het ook best. Met mijn vorige motor reed ik vaak ook al niet harder dan 100. Het is dus een kwestie van instelling en/of gewenning.
Ik denk dat het meer irritant dan slechts is om constant tegen de begrenzer aan te rijden, Honda zou er geen begrenzer op zetten welke slecht is voor de motor.
 
Beste motor forummers,

Sinds de verkoop van mijn motorfiets mis ik het gemak ervan en ben ik van plan een motorscooter te kopen.
De Honda PCX 2018 125 esp spreekt mij aan. Niet zo groot als een Burgman en ook niet zo klein als een Suzuki Address.

Ik zal de scooter voornamelijk gebruiken voor woon-werk verkeer, (10km heen-10km terug) en kleine dagelijks ritjes (ongeveer 10km). Voornamelijk 50 en 80 wegen.

Nu heb ik de volgende vragen:

-Vanwege de vele korte afstanden heb ik mijn vraagtekens. De motor wordt jaarrond gebruikt en door die korte ritjes niet goed warm (>80% max 10km). Hoeveel effect heeft dit op de levensduur en het onderhoud van de motorscooter?
-De eSP (enhanced Smart Power), wat is dat nou en wat zijn de voordelen/nadelen?
-Heeft het nog zin om te groeten naar tegemoetkomende motorfietsers?

Ik denk dat hij met 10 km toch wel aardig warm is hoor. Af en toe gewoon wat langer rondknorren;)
Ik rij dagelijks op dezelfde tijdstippen, dus kom veel woon werk collega motorrijders tegen. 9 van de 10 groet mij wel, dus dat valt me alles mee. Dat hoeft niet aan de PCX te liggen, maar kan ook komen doordat ze respect hebben dat ik het hele jaar door rij als zij al weer in de auto zitten:)
 
Laatste vraag: heel af en toe rij ik een groot stuk op de snelweg (afstand 120km). Om dit constant vol gas te rijden is dat te belastend voor de motor? Je zit dan namelijk wel op het maximum van zijn kunnen. Of heeft dit geen consequenties en kan het prima?

Ik moet zeggen dat nu ik de sliders in mijn 150 cc heb, ik haast niet meer bij de begrenzer in de buurt kom, top ligt richting de 120km/u. Ik rij doorgaans slechts 6 km snelweg rond Utrecht) maar ik rij ook heel af en toe een rit van 110 km, dan rijd ik gewoon niet op zijn top. rond de 100km/u, daarboven heb ik het idee dat mijn gehoor er niet beter op wordt door de herrie. Als ik aan alle kanten ingehaald wordt interesseert me niks, heb die scooter niet om de show te stelen:) Ik krijg bij zo'n afstand vooral last van mijn zitvlak.
 
nee dat gelukkig (nog) niet. Ik heb overigens wel het idee dat door het scooterrijden je buikspieren lekker in vorm blijven, want om nou te zeggen dat ik verder veel buikspier oefeningen doe;)

Verder krijg ik na 3 kwartier pijn in m'n hoofd van die helm, maargoed ik ben echt een forens en vooralsnog geen puur plezier motorrijder.
 
Eindelijk een nieuw model op het forum

De citygrip zijn goeie banden ik rij er het hele jaar door tot -10 mee.

De banden zijn breder en groter dan het vorige model, dus zal je er ook meer grip mee hebben. De motor zou ook meer vermogen geven. Ben benieuwd naar jou ervaring.

ook goed en gratis verzenden openeo city grip 100- 80-14 41 euro
 
Jessedew schreef: Verder krijg ik na 3 kwartier pijn in m'n hoofd van die helm, maargoed ik ben echt een forens en vooralsnog geen puur plezier motorrijder.

Dan wellicht tijd voor een andere helm.
Ik ken het wat jij hebt met een aantal van mijn andere helmen.
Mijn Schuberth helm is 1 van de weinige die totaal geen last geeft en zelfs niet na een dag rijden.
Wellicht een idee.
Vr gr
 
Gezien de meerwaarde van een 150cc op de snelweg overweeg ik de 150 versie. Deze is helaas niet in het nieuwe model 2018 te koop maar alleen versie vorige model, klopt het dat dit de 2014 versie is?
 
Jessedew schreef: Verder krijg ik na 3 kwartier pijn in m'n hoofd van die helm, maargoed ik ben echt een forens en vooralsnog geen puur plezier motorrijder.

Dan wellicht tijd voor een andere helm.
Ik ken het wat jij hebt met een aantal van mijn andere helmen.
Mijn Schuberth helm is 1 van de weinige die totaal geen last geeft en zelfs niet na een dag rijden.
Wellicht een idee.
Vr gr
Jessedew schreef: Verder krijg ik na 3 kwartier pijn in m'n hoofd van die helm, maargoed ik ben echt een forens en vooralsnog geen puur plezier motorrijder.

Dan wellicht tijd voor een andere helm.
Ik ken het wat jij hebt met een aantal van mijn andere helmen.
Mijn Schuberth helm is 1 van de weinige die totaal geen last geeft en zelfs niet na een dag rijden.
Wellicht een idee.
Vr gr

Ja zou opzich niet verkeerd zijn om eens een andere helm aan te schaffen, ware het niet datik al eens een Schubert gepast heb, die paste echter niet goed (heb geen Schubert hoofd kennelijk) Een BMW helm paste wel. Maar met alle respect, vind 600 euro voor een helm echt gekkenwerk.
Wilde met name een stillere helm, heb nu echter het hoge givi scherm verhoogd, waardoor ik meer rechtop op de PCX zit en draag een soort van helm muts, i.c.m. oordoppen en dat scheelt best wat herrie/ windgeruis.

Aangezien ik toch alleen maar woon-werk rijd vind ik het nog wel even prima zo.
 
Gezien de meerwaarde van een 150cc op de snelweg overweeg ik de 150 versie. Deze is helaas niet in het nieuwe model 2018 te koop maar alleen versie vorige model, klopt het dat dit de 2014 versie is?

Ja dat klopt. Di e zijn er af en toe wel tweedehands jong gebruikt met 5.000 km ofzo, (zou bij nader inzien zelf ook voor een jong gebruikte gaan, echter toen waren er nog relatief weinig gebruikte 2014+ uitvoeringen te koop)
Het 2014+ model herken je aan een ander zadel en heeft ook een nieuwer digitaal dashboard (en nog wat andere kleine optische veranderingen)

Volgens mij is dit model tot medio 2017 geproduceerd, bijvoorbeeld dit exemplaar, staan nu enkele jong gebruikte op marktplaats.
≥ Honda PCX 150 (bj 2017) - Motoren | Honda - Marktplaats.nl

Het is geen snelweg beest, maar als je niet bang bent en gewoon niks aantrekt van het overige verkeer kan je prima op de snelweg uit de voeten. Zeker met de sliders is vrachtwagens inhalen een fluitje van een cent, alleen vol gas op de linkerbaan zit er niet in.
 
Gezien de meerwaarde van een 150cc op de snelweg overweeg ik de 150 versie. Deze is helaas niet in het nieuwe model 2018 te koop maar alleen versie vorige model, klopt het dat dit de 2014 versie is?
er is weinig verschil tussen 125 cc en 150 cc heb ze alle twee samen met mijn vrouw de nieuwste model is totaal anders zou daar voor gaan succes met aankoop
 
Gezien de meerwaarde van een 150cc op de snelweg overweeg ik de 150 versie. Deze is helaas niet in het nieuwe model 2018 te koop maar alleen versie vorige model, klopt het dat dit de 2014 versie is?
Het nieuwste model heeft een compleet nieuwe motor met 9kw ipv 8,6kw deze zou vlotter rijden op autosnelweg. Ik zou ook voor deze gaan.
 
Als je echt op de autosnelweg wil met een 125cc dan is de Forza de enige optie, dan zit je wel is de maxiscooter klasse
 
Dank voor de adviezen. Nieuw/betrouwbaar garantie is mij veel waard. Daarnaast hou ik van goedkoop. De Forza is meteen stukken duurder. Voor incidenteel snelweg vind ik dit niet nodig. Wat zijn sliders precies en hoe zit het met de standaard rollen?
 
de scooter kan niet vol gas zoals een normale motor dit doet. hij maakt wel meer toeren maar bij +- 110 gaat de begrenzer er in. dus als je happy bent om met 100 kmh met een kleine scooter tussen de 120/130+ rijdende autos te rijden... ik iig niet.
maarrr er leest volgens mij iemand mee die dat wel regelmatig doet, dus ieder zn ding
Ik rij wel eens een flink stuk snelweg. 105-110 km/u op de teller. Dat is ongeveer 95 op de GPS. Zo rij ik van Groningen naar Amsterdam en terug. Tussen de vrachtauto's met af en toe eentje inhalen. Als je zo tegen z'n top aan rijdt gaat het verbruik wel omhoog natuurlijk. Het slechtste wat ik gehaald heb is 150 km met een volle tank van 5.9 liter. Was natuurlijk niet helemaal leeg maar met 1 op 30 houdt het dan wel op. Normaal zit ik rond de 1 op 40.
Ik rijd een 2013 model 150cc met een middelhoog Givi scherm en DrPulley sliders in een originele vario.
 
Ja dat klopt. Di e zijn er af en toe wel tweedehands jong gebruikt met 5.000 km ofzo, (zou bij nader inzien zelf ook voor een jong gebruikte gaan, echter toen waren er nog relatief weinig gebruikte 2014+ uitvoeringen te koop)
Het 2014+ model herken je aan een ander zadel en heeft ook een nieuwer digitaal dashboard (en nog wat andere kleine optische veranderingen)

Volgens mij is dit model tot medio 2017 geproduceerd, bijvoorbeeld dit exemplaar, staan nu enkele jong gebruikte op marktplaats.
≥ Honda PCX 150 (bj 2017) - Motoren | Honda - Marktplaats.nl

Het is geen snelweg beest, maar als je niet bang bent en gewoon niks aantrekt van het overige verkeer kan je prima op de snelweg uit de voeten. Zeker met de sliders is vrachtwagens inhalen een fluitje van een cent, alleen vol gas op de linkerbaan zit er niet in.
Voor mij is het belangrijkste verschil de grotere tank. Ruim 8 liter i.p.v. 5.9 liter.
 
Dank voor de adviezen. Nieuw/betrouwbaar garantie is mij veel waard. Daarnaast hou ik van goedkoop. De Forza is meteen stukken duurder. Voor incidenteel snelweg vind ik dit niet nodig. Wat zijn sliders precies en hoe zit het met de standaard rollen?

Ik zou een exemplaar dat jong gebruikt is, tot bijv. 10.000 km, ook wel durven kopen. Want als je garantie wil blijven houden, moet je iedere 4.000 km de kleppen stellen. Dat is echter totaal niet nodig, maar wel een dure grap als je dat de dealer steeds laat doen (demonteren van de kappen)

De sliders zijn andere rollen die je in de originele vario plaatst. Deze kosten 30 a 40 euro, maar scheelt wel 10 kilometer topsnelheid, de begrenzer gaat er pas veel later in en acceleratie is ook verbeterd, dus dat is veel gemak voor weinig.
 

Bijlagen

  • 2EB2053D-8B25-4474-95D2-0BEF3EA120CD.jpeg
    2EB2053D-8B25-4474-95D2-0BEF3EA120CD.jpeg
    881,8 KB · Weergaven: 15
Zie nu pas dat het leds zijn, volgens mij krijg je dat niet geregeld zonder de originele halogeen lampen. Het is wel zo dat die originele lampen niet veel licht geven. En moeilijk te vinden.
 
thanks! was er zelf ook achter gekomen toen ik ging kijken of de originele stekkers er nog aan zaten.

behoorlijk aan lopen draaien, lijkt een stuk minder. nog steeds een hoop licht maar niet verblindend.

lampjes kan je via ali express krijgen trouwens. zoeken op HS5.

je voorpoten schreeuwen om wat liefde trouwens!
 
Kan je de leds wel of niet verstellen? Ik ga er geen andere lampen doen in elk geval. Krijg weleens een groot licht terug geseind, maar ben ik meestal snel genoeg om ook nog even op m'n groot licht knop te drukken, mochten ze soms denken dat ik met groot licht rij;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan