Ik wil toch eens ingaan op de stelling dat E10 minderwaardig zou zijn en meer troep zou bevatten.Ja E5 tank ik (voorheen euro 95 was dat toch ook?) In elk geval zit er minder troep in dan in E10.
(...)
7 jaar oude brandstof en het is E10?En het is euro 95 / E10.
nee, zowel E5 als E10 kunnen 95 en 98 zijn.De naamgeving is een beetje verwarrend:
E5 = Euro 98 = 5% ethanol
E10 = Euro 95 = 10% ethanol
De oude Euro naam was gebaseerd op het octaangetal, RON, de nieuwe op het ethanolpercentage.
Net zo verwarrend is dat diesel nu b7 heet omwille van 7% biodiesel.
Daar heb je wel een punt.7 jaar oude brandstof en het is E10?
opslaan in een can is niet gelijk aan opslaan in een brandstoftank. in de can schaadt het het voertuig niet, in de tank wel. en ik refereerde naar, voor ons niet van toepassing zijnde, carbs. daarbij duur het echt maar een paar maanden.
(...)
Wat betreft de calorische waarde van oude euro 95 benzine zonder ethanol en E10:(...)
@PeterCC jij gaat verder dan middelbare school scheikunde zeg
jij kunt dan ook vast wel vertellen dat er een verschillende calorische waarde geld voor gewone 95 en E10. want dat is volgens mij het nadeel eraan, als je gewoon blijft rijden. de hogere klopvastheid zou dus betekenen dat je een motorblok kunt tunen op de "hoogwaardigere" brandstof.
omdat de calorische waarde voor 95 en 98 het zelfde is kun je uit een standaard motorblok nooit meer vermogen uit 98 halen dan dat je op 95 behaalt.
de hoog vermogen blokken zoals een impreza wrx of andere opgefokte blokken zijn juist wel afgesteld op 98 en hebben inderdaad meer vermogen op 98 dan dat met 95 het geval is.
dit zelfde zou dus voor E10 ook waar moeten zijn waardoor je in theorie het verschil in energie teniet kunt doen.
Dat is goed om te horen!Ik heb vanmorgen de variorolletjes van mijn PCX150 vervangen voor Dr. Pulley’s...
Er bleken 17,5g in te zitten en nu (na overleg met Maksor) 15g Dr. Pulley.
Hij trekt een stuk fijner en loopt (eerste test) ipv origineel 107 nu ongeveer 115.
Ik ben voorlopig tevreden.
De calorische waarde, de verbrandingswaarde, van een brandstof zegt niet alles over het vermogen dat je met een brandstof kan halen.(...)
omdat de calorische waarde voor 95 en 98 het zelfde is kun je uit een standaard motorblok nooit meer vermogen uit 98 halen dan dat je op 95 behaalt.
de hoog vermogen blokken zoals een impreza wrx of andere opgefokte blokken zijn juist wel afgesteld op 98 en hebben inderdaad meer vermogen op 98 dan dat met 95 het geval is.
dit zelfde zou dus voor E10 ook waar moeten zijn waardoor je in theorie het verschil in energie teniet kunt doen.
Ik heb er drPulley sliders in zitten en die doen al 30.000 km mee. Volgens mij nog niets mee aan de hand. Andere onderdelen zijn origineel.Voor de vorm even de oude rolletjes waarmee de scoot geleverd was gemonteerd, ook een nieuwe riem. De sliders zijn niet helemaal ok meer en bovendien nu ongeveer 20.000 km oud dus dat wilde ik proberen, de riem was meer omdat hij toch open is en ik hen nog had.
Natuurlijk is het toerental niet meer het zelfde maar verder voelt alles nog het zelfde, de mate van trillingen enz.
Nu ik weet dat er iets fout is geweest let ik natuurlijk veel te veel op alle dingen en ik weet niet meer wat nu een product eigenschap is ,als het trillen (1 cilinders het) en wat nu echt een fout/defect is.
Ik las ergens dat sliders/rolletjes maar 16.000 km mee horen te gaan.
Bedoel je zo'n ruitje als ik er op heb..........Alleen heb ik nog een opzet stuk op de hoge ruit. Zonder dat opzet stuk, of met de originele ruit en dat opzet stuk heb je de hoogste top snelheid.
Eh...moet dat opzetstukje niet andersom?Bedoel je zo'n ruitje als ik er op hebIk merk géén verschil van max. snelheid. Alleen een klein beetje minder windgeruis om de helm
Officieel wel, maar mij bevalt dit beter. Betere luchtsturing.Eh...moet dat opzetstukje niet andersom?
Dus aan de voorkant van je andere scherm?
Hallo, pcx gebruikers wat zijn volgens jullie de beste gewichtjes om mee te rijden.
Ik heb nu dr pulley 12,5 gram er in zitten maar ben benieuwd wat de meeste hier hebben en waarom?
Ik heb wegens problemen dus weer originele rollen erin gezet voor 1 dag. Ervoor en nu weer zit er 15 of 15,5 gram sliders in. Ik haal, als de omstandigheden ernaar zijn een redelijk stabiel verbruik tussen 1;44 en 1:46. Omstandigheden zijn o.a. droog en op tijd vertrekken i.p.v. haastig vertrekken.ik heb 13,5 en 15 in bezit.
Ik rij met 13,5 omdat ie sneller optrekt dan de 15. Met 15 is ie wat laagtoeriger. Ietsje hogere top, maar dat is nihil.
Verbruik is ook niet te peilen. Theoretisch is 15 gram zuiniger. Maar 1x handvat verwarming aan of tegenwind en dat voordeel is ook wel weg.
Oké klinkt goed mijn top is 100 maar dan heb ik nog gas over.Ik heb een PCX 125 van 2011, en in eerdere topic's wordt aangegeven dat 13,5 -14 gr Dr. Pulley sliders als beste. Ik heb 15 gr er in gehad en liep voor de wind 120 maar tegen de wind 105. Ik heb er nu Dr Pullley sliders van 13,5 gr inzitten. Dit heb ik bereikt door om en om 13gr en 14gr in de vario te stoppen. Dus 3x13gr + 3×14gr en de top is nu 105km tegen de wind en 110km met de wind mee. Wanneer ik met de wind mee een viaduct of een lichte glooiing naar beneden rij wil ik nog wel eens de 120km aantikken.