Hoog verbruik VFR800FI '99: dat moet beter kunnen

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Hallo VFR liefhebbers,

Zoals sommigen van jullie misschien nog wel kunnen herinneren heb ik afgelopen herfst mezelf een '99-er FI kado gedaan, die eigenlijk dienst moest gaan doen woonwerkmotor. Maar hij heeft zich bewezen als zoveel meer: ik heb stiekem toch behoorlijk verliefd geworden op die charmante rooie. En dát terwijl ik op allerlei nieuwe hokken rijd als motorjournalist zijnde. Ik denk dat dat genoeg zegt.

Hoe dan ook: ik kom niet verder dan 1 op 15, terwijl ik niet abnormaal rijd of iets. Rond de 250km gaat het benzinelichtje al knipperen. En ja, nu hoor ik jullie al roepen: dat doen alle 98- en 99'ers. Dat weet ik. En ook dat de 2000 stukken zuiniger is. Maar nu komt het: ik ben onlangs in contact gekomen met een jongen uit de buurt die ook een '99-er heeft die al bijna een ton op de teller heeft staan. Hij doet met gemak 1 op 19. Het kan dus wel. In het begin deed de zijne ook rond de 1 op 15. Maar nadat hij van alles geprobeerd had zoals nieuw luchtfilter, nieuwe bougies, synchronisatie en noem maar het op, heeft hij er een fles Eurol injectiereiniger ingegooid. Daarna liep hij plots 1 op 19.

Nu heeft de mijne 44.000km gelopen en heb ik hem toen ik hem gekocht heb verwend: synchronisatie, koelvloeistof, motorolie en noem het maar op. En dus ook injectiereiniger. Ik ga dit nogmaals proberen en daarnaast ga ik het luchtfilter vervangen. Dan wellicht ook eens de klepspeling nalopen.

Mijn vraag aan jullie: in welke richting zouden jullie het zoeken en zijn er wellicht vergelijkbare ervaringen? Bedankt alvast.
 
Je weet dat er een apart Vif-subforum is...?;

Ik denk dat je daar je vraag moet neerleggen..
Nou rij ikzelf met een RC36, dus carbs en 750, maar die lust hem af en toe ook redelijk...;)
 
Je weet dat er een apart Vif-subforum is...?;

Ik denk dat je daar je vraag moet neerleggen..
Nou rij ikzelf met een RC36, dus carbs en 750, maar die lust hem af en toe ook redelijk...;)
Dan bestaat wel het gevaar van dat zo’n topic een brei van technische problemen, Ali knippers, en poetsresultaten wordt.

Over het zuipen:
Al eens alle stekkers nagekeken?
Dit vraag ik om uit te sluiten dat de Ecu vreemde waardes van de diverse sensoren krijgt en er vervolgens extra benzine in tuft.
Thermostaat ook nog oké?
Als het goed is heb je ook een luchtslang op je benzinedruk regelaar zitten, is die nog goed?
Bougies al vervangen?

Als ik jou was zou ik gewoon eens de tank eraf plukken en alle slangen, aansluitingen, en stekkers eens goed controleren.
Heb je dat in ieder geval uitgesloten.
Kun je gelijk de bougies en luchtfilter vervangen als dat nog niet gebeurd is.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken de motor verder niet en heb er geen ervaring mee. Maar als de motor zo gevoelig reageert op injectiereiniger, zou het dan de moeite lonen om de injectoren te demonteren en deze door een gespecialiseerd bedrijf te laten reinigen? Dat is nogal wat directer dan een reiniger door de benzine.

En heeft een VFR-rijder zo'n motor wel eens individueel op een testbank laten afstellen/remappen?
 
Heeft die andere jongen uit de buurt toevallig een andere verhouding mbt eindoverbrenging? Wellicht is de teller hierdoor overdreven positief?
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Dat denk ik ook. Mijn ervaring is hetzelfde: vlotte, maar relatief zuinige rijstijl en toch een zuipende Honda. En niet alle motoren van hetzelfde type/ bouwjaar zijn identiek op het gebied van prestaties. Overigens maakt mijn huidige dat weer helemaal goed.
 
Je had beter de Thundercat kunnen houden als je zuinig wil rijden, VFR's zijn gewoon zuipers.
Maar ze klinken zo leuk*O*
Ik heb een hypermoderne, en die doet gewoon 17-20 kilometer met een litertje gebrouwen fossielenvocht.
Vergeet niet dat je altijd minstens 300 kilo vooruit moet slepen hé.( mens+machine)
Maar het is inderdaad geen nc700 nee.

Herinnerd me te vragen aan TS, waar rij je het meest?
Het is wel zo dat snelweg erg veel dorst geeft.
 
Nieuwe bougies kan best aardig wat schelen,en natuurlijk moeten ketting en kettingwielen in goede staat zijn,
een ketting die niet optimaal is zorgt voor een aardig wat hoger verbruik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan