How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Met een beetje fantasie kan men "UNGULTIG" (met Umlaut op de tweede U) onderaan op Zulassungsbescheinigung Teill II lezen maar waar dit precies betrekking op heeft is totaal onleesbaar. De verkoper zou gelijk kunnen hebben maar ik zou wel een duidelijker foto verlangen, van het gehele document.
In principe moet de RDW een 'normaal' seizoenskenteken over kunnen nemen maar zekerheidshalve vragen vooraf, kan geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn jullie gedachten over een motor (van 1-2019) waar de opmerking "Vorführfahrzeug" bij staat? Verkoper betreft een dealer en het gaat dus om een demo-model waar proefritten op gemaakt kunnen worden. De motor heeft 7000 km op de teller wat niet veel is, maar het gaat dus wel om een exemplaar wat verschillende keren 'uitgeleend' is. Uiteraard geen idee hoe de proefrijders ermee om zijn gegaan maar de mogelijkheid bestaat wel dat ie (jong als ie is) behoorlijk afgeragd kan zijn in tegenstelling tot 'voorzichtig ingereden'.

Ben ik paranoia? Of eerder verstandig en moet ik verder kijken?
 
95% kans dat het prima is.... De vraag is of jij die 5% van belang vind.

Staat er iets vergelijkbaars te koop dat geen demo is geweest dan zou dat mijn voorkeur hebben. Maar zo jong gebruikt is de keuze vaak beperkt.
 
95% kans dat het prima is.... De vraag is of jij die 5% van belang vind.

Staat er iets vergelijkbaars te koop dat geen demo is geweest dan zou dat mijn voorkeur hebben. Maar zo jong gebruikt is de keuze vaak beperkt.
Euh, nou.. Gezien mijn vorige post hier vind ik die 5% wel belangrijk. Ik voel me hierdoor al beperkt door alleen aanbiedingen van dealers te bekijken omdat je daar wat gemakkelijker naar terug gaat indien er problemen zijn. In tegenstelling tot wanneer je hem van een particulier koopt. Daarnaast moet hij natuurlijk goed geprijsd zijn én een lage km-stand hebben, maar hoger dan 6000km omdat ik dan de btw omzeil als ik hem importeer. Alhoewel 7000km voor een demo dus als veel klinkt (mee eens trouwens) voldoet hij wel aan bovenstaande eisen. Naast het feit dat hij redelijk dicht bij de grens staat.
 
Laatst bewerkt:
@Trickshot Ik heb ook naar deze motor gekeken (we zijn naar dezelfde op zoek zo te zien :) ) en toen ik de vertaling zag van “Vorführfahrzeug” me afgevraagd hoeveel proefritten hier dan mee gemaakt zijn... Ik laat hem staan.

Overigens is het nu wat lastiger om in DL een motor te kopen. Veel mogen tot volgend voorjaar niet de weg op (seizoenskenteken). Een verkoper had in zijn advertentie gezet dat een proefrit mogelijk was, maar toen ik interesse toonde bleek het ding toch uit de verzekering e.d. te zijn. Zonder proefrit koop ik geen motor van meer dan €10k. Ook niet als er nog fabrieksgarantie op zit, wat vaak het excuus is.
 
@Trickshot
Een verkoper had in zijn advertentie gezet dat een proefrit mogelijk was, maar toen ik interesse toonde bleek het ding toch uit de verzekering e.d. te zijn. Zonder proefrit koop ik geen motor van meer dan €10k.

Dit was bij een particulier of dealer? Het lijkt me dat een dealer met een demo in zijn voorraad niet voor een winterstop kiest?
Zou idd wel een proefrit willen maken maar omdat ik nog maar zeer beperkt erop heb gereden (hooguit een uur) weet ik toch niet goed waarop te letten, behalve dat alles een beetje soepel moet aanvoelen. Wat zijn jouw specifieke aandachtspunten bij het maken van een proefrit op deze motor? Heb je er al eens op gereden?
 
Laatst bewerkt:
@Trickshot Dat was een particulier, handelaren zullen ook in DL vast wel hun eigen kentekenplaten hebben, daar zal het geen probleem zijn.

Ik heb nog maar een keer op een AT gereden, maar als ik een redelijk fors bedrag uitgeef, wil ik weten dat hij goed schakelt, start (koud & warm) en remt. Dat lukt niet door er alleen omheen te lopen en tegen de bandjes te schoppen. Daarvoor moet je een paar km maken. Hoeft geen uur te duren, kwartiertje vind ik al ok. Kan dat niet, dan gaat het gewoon over. Staan er zat te koop en iedere week komen er weer nieuwe bij.

Verder goed luisteren en op je gemak op een geschikt plekje even op details (rare slijtage, lekkage) letten, zonder dat de verkoper in je nek staat te hijgen. Je kunt dan ook even rustig nadenken of je het wilt doorzetten. Emoties even opzij zetten, nuchter blijven en jezelf afvragen of hij mee naar huis gaat. Zo doe ik het.
 
Mja komt wel overeen met wat ik ik in mijn hoofd had. Geen proefrit kunnen maken is wel een dealbreaker inderdaad. Was sowieso van plan hem pas in het voorjaar te kopen dus heb nog even. Hopende dat de prijzen nog wat zakken maar ben bang van niet. Maar je heb dus geen zorgen omtrent het tank/filter/verstoppings probleem merk ik?
 
@Trickshot Mijn zorgen zijn nu meer hoe ik DL in kom, met name andere deelstaten dan NRW, met een NL auto met een aanhangwagentje nu met de Duitse coronamaatregelen. Het is mij niet duidelijk of ik er gewoon een motor kan ophalen. Contact met de Duitsers is zeer beperkt en ik ben zo weer weg, maar weet niet hoe de gemiddelde politieagent daar over denkt. Mijn Duitse collega’s zijn het niet allemaal met elkaar eens hierover, dus ik neem het risico nu niet. Balen, want ik denk dat de prijzen nu beter zijn dan straks in het voorjaar.
 
je moet m laten taxeren,
dat kan je dan gebruiken om een lagere BPM te bedingen.
maar taxatie is €xxx
opbrengst zal daarom beter moeten zijn dan je taxatie..
wat ik betwijfel...
 
@Trickshot Mijn zorgen zijn nu meer hoe ik DL in kom, met name andere deelstaten dan NRW, met een NL auto met een aanhangwagentje nu met de Duitse coronamaatregelen. Het is mij niet duidelijk of ik er gewoon een motor kan ophalen. Contact met de Duitsers is zeer beperkt en ik ben zo weer weg, maar weet niet hoe de gemiddelde politieagent daar over denkt. Mijn Duitse collega’s zijn het niet allemaal met elkaar eens hierover, dus ik neem het risico nu niet. Balen, want ik denk dat de prijzen nu beter zijn dan straks in het voorjaar.
Iedere deelstaat heeft zijn eigen regels. Je kunt zoeken onder 'Gesundheitsamt' (GGD) van de desbetreffende deelstaat. In het algemeen hebben de regels hoofdzakelijk betrekking op 'toeristen'. Er gelden o.a. uitzonderingen voor 'goederen verkeer'. Ik neem ik aan dat je er niet overnacht en binnen 24 uur het land weer uit bent. Er is heus geen heksenjacht van de Duitse politie op voertuigen met een NL kenteken die op Duitse wegen rijden. Zorg ervoor dat je kunt aantonen hoe je reis is verlopen; mocht dat al nodig zijn.
 
@herbert116 Ik heb inderdaad per deelstaat gezocht, met name Rheinland-Pfalz, maar daar vind je vooral dat ze een COVID-test van max. 48 uur willen hebben. Er zijn wel wat uitzonderingen, maar het blijft toch onduidelijk voor mij. Inderdaad blijven we daar niet. Het is een kwestie van er naartoe, half uurtje zaken doen, opladen en wegwezen. De verkoper had ik gevraagd of hij me duidelijkheid kon geven, maar die was niet erg meewerkend. Dan is mijn enthousiasme ook gelijk minder :+
 
Voor zover ik weet is transit verkeer nog toegestaan. Dan verwacht ik niet dat ze onderweg snel zullen over gaan tot controle.
 
@herbert116 Ik heb inderdaad per deelstaat gezocht, met name Rheinland-Pfalz, maar daar vind je vooral dat ze een COVID-test van max. 48 uur willen hebben. Er zijn wel wat uitzonderingen, maar het blijft toch onduidelijk voor mij. Inderdaad blijven we daar niet. Het is een kwestie van er naartoe, half uurtje zaken doen, opladen en wegwezen. De verkoper had ik gevraagd of hij me duidelijkheid kon geven, maar die was niet erg meewerkend. Dan is mijn enthousiasme ook gelijk minder :+
Zo onduidelijk is het toch niet. Ook voor R-P geldt dat personen die uit een risico gebied (NL) komen en zich korter dan 24 uur in de deelstaat ophouden, geen geldige corona verklaring nodig hebben en ook niet in quarantaine hoeven.
 
Zo onduidelijk is het toch niet. Ook voor R-P geldt dat personen die uit een risico gebied (NL) komen en zich korter dan 24 uur in de deelstaat ophouden, geen geldige corona verklaring nodig hebben en ook niet in quarantaine hoeven.
Nu heb ik niet de regels voor Rijnland Paltz bekeken, maar in Hessen en NRW, mag je alleen op doorreis zijn en alleen stoppen om te tanken. Dus een doel in die deelstaten mag je dan niet hebben, heeft mijn broer een paar weken geleden voor mij uitgezocht.

Overigens mag je ook zonder verklaring wel langer blijven, maar dan moet je 2 weken in quarantine...
 
Nu heb ik niet de regels voor Rijnland Paltz bekeken, maar in Hessen en NRW, mag je alleen op doorreis zijn en alleen stoppen om te tanken. Dus een doel in die deelstaten mag je dan niet hebben, heeft mijn broer een paar weken geleden voor mij uitgezocht.

Overigens mag je ook zonder verklaring wel langer blijven, maar dan moet je 2 weken in quarantine...
Ik ben bang dat wat NRW betreft, je broer niet alle uitzonderingen heeft gelezen. Bekijk hun website maar eens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan