How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Hoe hebben jullie de motor betaald bij import? Ga morgen een motor bekijken in Duitsland, maar kam bij zowel Rabo als ING nog maximaal €50 biljetten krijgen. Wordt een beetje lomp voor een motor van 8k.
 
Hoe hebben jullie de motor betaald bij import? Ga morgen een motor bekijken in Duitsland, maar kam bij zowel Rabo als ING nog maximaal €50 biljetten krijgen. Wordt een beetje lomp voor een motor van 8k.
voor een auto heb ik ooit 12k mogen meenemen...
ben er nog steeds 🤬🤬 over..
je mag het meest vervalste biljet meenemen...
de 100tjes deelt t aantal al door 2....
spelletje bank-sukkels
 
Nu heb ik eigenlijk ook een vraag..

Hoe zit het met berekenen van de rest-BPM over een motor die hier in NL officieel nooit op de markt is gekomen?

Bijvoorbeeld de nieuwe Africa Twin 1100 Adventure Sports. Die is in Duitsland ook verkrijgbaar zonder elektronische vering. Scheelt ruim €5000. Maar is hier nooit geleverd.

Mag ik bij een hele nieuwe dan de Duitse prijs ex BTW pakken, en daar BPM over berekenen + 21% BTW?
 
kan jij die ex btw kopen dan?
er is een eu regeling waarbij je de motor als particulier ex btw kunt kopen en dan hier in nl aangifte doet zoals jij beschrijft.

echter, ik heb nog nergens iemand gevonden die daar aan mee wil werken.
het gaat zelfs op voor gebruikte motoren.
maar zoal ik zei, niemand wil eraan meewerken...
 
@panlat Geld overmaken naar een buitenlandse rekening gaat niet altijd direct, daar kan best een halve dag of langer tussen zitten. Heb het getest met een Duitse collega, dat duurde ruim 4 uur (ING naar Deutsche Bank). Als je boter bij de vis wilt, werkt dat dus niet. Het schijnt bij sommige banken wel direct te gaan, maar dat moet je dan vooraf testen.

In 1e instantie wilde mijn verkoper cash. Dat ging om een bedrag van 5 cijfers, dus ik was daar niet blij mee. Het is handig om aan te kunnen tonen dát je betaalt hebt en waar het geld vandaan komt, denk ik. Ik heb uiteindelijk de dag vóór het ophalen het bedrag overgeschreven. Eerst een tientje, om te testen. Na bevestiging de rest overgemaakt. Ook hier duurde het een aantal uur. Het is wel een kwestie van vertrouwen, je bent je geld even kwijt en je hebt op dat moment niets. Ik had dan wel een Duits getekend koopcontract, maar theoretisch kan het wel eens moeilijk worden als je de verkeerde treft.
 
Inderdaad, gisteren met de ING gebeld, en volgens hen kan het nu een dag duren naar het buitenland ivm drukte. Zit daar dan nog iemand met de pen alles te accorderen?

Ik wil gewoon gelijk oversteken. Bekijken, indien hij klopt betalen, motor gelijk meenemen, klaar.
 
@panlat Geen idee waarom er nog vertraging in zit, waarschijnlijk puur omdat het kan. Dit was tot voor kort ook in NL het geval. Op een gegeven moment is dat opgeheven. Overschrijven is secondenwerk, bij vrijwel alle NL banken.

Gelijk oversteken kan dus alleen met cash, tenzij je wilt hannesen met Paypal, Western Union, e.d. waar ook weer nadelen aanzitten, zoals kosten.
 
Zijn nog andere systemen. In NL zijn we al over op een nieuw systeem waardoor direct overschrijven eindelijk mogelijk is geworden, in Duitsland lopen ze weer eens achter hiermee.
 
Inderdaad, gisteren met de ING gebeld, en volgens hen kan het nu een dag duren naar het buitenland ivm drukte. Zit daar dan nog iemand met de pen alles te accorderen?

Ik wil gewoon gelijk oversteken. Bekijken, indien hij klopt betalen, motor gelijk meenemen, klaar.
Ik heb voor mijn auto destijds (2012) "gewoon" voldoende cash meegenomen. Lijkt veel, €8000,-, maar het zijn maar 160 briefjes. (In mijn geval had ik €14.000,- bij me, ook in 50-jes voornamelijk, paste in 2 dikke enveloppen.)
Eigenaar van de garage waar ik hem uiteindelijk kocht, keek daar ook niet raar van op, vertelde wel dat als hij elders in Duitsland een auto ging kopen, hij hetzelfde deed. Hij zorgde dan wel dat hij zijn handelaarskentekenplaten volledig in zijn tas kwijt kon in de trein, anders zou iedere boerenlul doorhebben dat hij een pak geld op zak had.

Wellicht is Paypal een optie, maar dan betaal je waarschijnlijk een percentage aan hun voor de transactie.
EDIT: Binnenlandse Privétransacties met Paypal zijn gratis. (En binnen Europese Economische Ruimte in Euro's is "binnenlands")
 
@panlat Geen idee waarom er nog vertraging in zit, waarschijnlijk puur omdat het kan. Dit was tot voor kort ook in NL het geval. Op een gegeven moment is dat opgeheven. Overschrijven is secondenwerk, bij vrijwel alle NL banken.

Klopt precies, banken zijn er op uit om het betalen zo moeilijk mogelijk te maken en verzinnen daarom allerlei regeltjes die nergens over gaan. En als de zon een keer schijnt, kan het ook zijn dat ze besluiten dat het betaalverkeer over de hele wereld in 1 seconde kan worden afgerond. Maar owee als het regent, of ze een lekke band hebben, dan kan het ook zomaar een week duren inclusief nieuwe regels ... :N:N:N

@panlat

Gelijk oversteken kan dus alleen met cash, tenzij je wilt hannesen met Paypal, Western Union, e.d. waar ook weer nadelen aanzitten, zoals kosten.
Dit is wel een correcte opmerking, direct betalen kan inderdaad alleen cash. Zo zie je maar weer hoever het Nederlandse betaalverkeer is tov andere Europese landen.
 
Bij Paypal kun je soms je betaling ongedaan maken, bv. als je iets niet geleverd krijgt. Misschien niet altijd, maar er wordt redelijk mee opgelicht vanuit bepaalde landen op bv. MP.

Realiseer je ook dat het een wat bijzondere situatie is om als buitenlander in DL een deal te sluiten voor soms een redelijk fors bedrag. Niet elke Duitser zit te wachten op een onnodige gecompliceerde toestand. Gewoon aan een landgenoot verkopen is veel makkelijker dan gedoe met taal, betaling, afmelden, e.d. We hebben als Nederlanders ook (terecht vaak) de naam wat losjes om te gaan met afspraken en dat is voor de meeste Duitsers gewoon not done. Afspraak = afspraak. Ook qua tijd. Als je dan ook nog aankomt met Paypal oid, maakt het dat echt niet makkelijker.
Waarschijnlijk zouden bij jezelf ook wat lampjes op rood gaan als bv. een Fransman een fiets van je wilt kopen en allerlei zaken anders wilt dan je gewend bent.

Ik ben eerst wezen kijken en proefrijden, heb wat handgeld achtergelaten als garantie dat ik terugkom. Het bleef voor de eigenaresse tot op het moment van betaling toch wel wat spannend, had ik het idee. En dat terwijl de eerlijkheid en sympathie keihard van me afstralen :+
 
Je zou ook nog kunnen proberen om zeg €1000 cash te betalen en de rest over te maken. Dat plus een koopcontract lijkt mij toch redelijk zeker, al helemaal in het geval van een bedrijf. Wel zorgen dat je je kunt identificeren, zodat de verkoper zeker weet wie je bent.
 
@MotoRobin De rest overmaken nadat je de motor hebt opgehaald? Ik vrees dat niemand daar in meegaat. Zo geef je het risico van niet-betalen aan de verkopende partij. Zelfs in NL trapt niemand daar in bij verkoop van auto‘s en motoren, zeker bedrijven (naar particulieren) niet.
 
Bij Paypal kun je soms je betaling ongedaan maken, bv. als je iets niet geleverd krijgt. Misschien niet altijd, maar er wordt redelijk mee opgelicht vanuit bepaalde landen op bv. MP.

Realiseer je ook dat het een wat bijzondere situatie is om als buitenlander in DL een deal te sluiten voor soms een redelijk fors bedrag. Niet elke Duitser zit te wachten op een onnodige gecompliceerde toestand. Gewoon aan een landgenoot verkopen is veel makkelijker dan gedoe met taal, betaling, afmelden, e.d. We hebben als Nederlanders ook (terecht vaak) de naam wat losjes om te gaan met afspraken en dat is voor de meeste Duitsers gewoon not done. Afspraak = afspraak. Ook qua tijd. Als je dan ook nog aankomt met Paypal oid, maakt het dat echt niet makkelijker.
Waarschijnlijk zouden bij jezelf ook wat lampjes op rood gaan als bv. een Fransman een fiets van je wilt kopen en allerlei zaken anders wilt dan je gewend bent.

Ik ben eerst wezen kijken en proefrijden, heb wat handgeld achtergelaten als garantie dat ik terugkom. Het bleef voor de eigenaresse tot op het moment van betaling toch wel wat spannend, had ik het idee. En dat terwijl de eerlijkheid en sympathie keihard van me afstralen :+
Privébetalingen bij Paypal kun je niet ongedaan maken. Daarom nooit gebruiken voor betalingen waar je de verkoper niet geheel vertrouwt (of "boter bij de vis").

Voor wat betreft de Duitse cultuur heb je helemaal gelijk. Maar je kan natuurlijk altijd overleg plegen, of cash het meest gewaardeerd wordt, of dat een andere mogelijkheid voor beide partijen makkelijker is.
Maar Duitsland is meer dan Nederland nog een land van contante betalingen, ik schat dat je nog steeds maar in max 50 % van de restaurants met een pinpas kan betalen, bijvoorbeeld...

Voor wat betreft het direct zichtbaar zijn van betalingen van particuliere rekening naar een buitenlandse particuliere rekening (eerder benoemd), bedenk dat dit pas relatief kort het geval is voor betalingen binnen Nederland tussen verschillende banken...
 
wordt gewoon tijd dat een tikkie Europees wordt...
ben je van dat gezeik af,
met een bevestiging naar je bankrekening aan de ontvanger dat er geld aankomt,

zal wel weer reuzemoeilijk zijn..
 
Heb intussen een voorbeeld verkoopovereenkomst van de ADAC. Hier. Deze raadt ook gewoon aan om contant te betalen. Verkoper is het ook eens met contante betaling, dus dat gaat 'm worden.

Pasgeleden kon je gewoon nog €200 biljetten uit de automaat krijgen. Blijft kinderachtig dat die niet meer te krijgen zijn.
 
@panlat Dat is het contract inderdaad. Ik begreep dat dit in DL ook meteen aangeeft dat de verkoper verklaart dat er geen verborgen gebreken bekend zijn e.d. Dat is daar dan weer veel beter geregeld dan hier.

Enig nadeel van contant is de niet-traceerbaarheid. Je kunt niet makkelijk aantonen dat je betaald hebt. Ik kan over 5 jaar nog laten zien wat ik betaald heb en dat ik het bij elkaar gespaard heb. Maar jij pint het waarschijnlijk in NL, dus dan is dat later -als het ooit nodig is- ook prima. Succes en we zien wel waar je mee thuiskomt!

Grote biljetten zijn erg handig voor “bepaalde transacties”. Daar hebben we dit aan te danken. Ik had tot voor kort nog wat honderdjes, die worden al redelijk argwanend bekeken en een aantal haalden de check bij het apparaat bij de kassa niet. Ook niet na 5x proberen. Uiteindelijk wel kwijtgeraakt bij de super waar de check wel goed ging.
 
Laatst bewerkt:
Hoe hebben jullie de motor betaald bij import? Ga morgen een motor bekijken in Duitsland, maar kam bij zowel Rabo als ING nog maximaal €50 biljetten krijgen. Wordt een beetje lomp voor een motor van 8k.
Heb enige weken geleden geld overgeboekt van een ABN-AMRO rekening naar een middelgrote bank in Hessen. Het bedrag stond op hetzelfde moment op de rekening van de begunstigde.
 
Nu heb ik eigenlijk ook een vraag..

Hoe zit het met berekenen van de rest-BPM over een motor die hier in NL officieel nooit op de markt is gekomen?

Bijvoorbeeld de nieuwe Africa Twin 1100 Adventure Sports. Die is in Duitsland ook verkrijgbaar zonder elektronische vering. Scheelt ruim €5000. Maar is hier nooit geleverd.

Mag ik bij een hele nieuwe dan de Duitse prijs ex BTW pakken, en daar BPM over berekenen + 21% BTW?
Nee, je kunt hiervoor niet zomaar een buitenlandse nettocatalogusprijs nemen.
Ik zou hierover eerst contact opnemen met de belastingdienst.
 
Heb enige weken geleden geld overgeboekt van een ABN-AMRO rekening naar een middelgrote bank in Hessen. Het bedrag stond op hetzelfde moment op de rekening van de begunstigde.
Dat kan, ook @FranzV had die ervaring met het kopen van zijn motor in DL. Maar zoals je ziet, gaat het dus geregeld ook niet direct. Waardoor je dus een alternatief moet hebben. Dus toch een pak geld mee.
 
Heb intussen een voorbeeld verkoopovereenkomst van de ADAC. Hier. Deze raadt ook gewoon aan om contant te betalen. Verkoper is het ook eens met contante betaling, dus dat gaat 'm worden.

Pasgeleden kon je gewoon nog €200 biljetten uit de automaat krijgen. Blijft kinderachtig dat die niet meer te krijgen zijn.
Ik zou nooit met dat bedrag over straat gaan. Dalijk is er toch een valse noot bij. Bel je bank om een transactie te maken die direct gaat. Bij mij ging het reeds meerdere keren prima naar het buitenland. Waar een wil is is een weg en wat is npou beter te vertrouwen dan gewoon de cijfertjes op je rekening.

Qua zekerheid ben je gedekt door je koopcontract. De DLD verkoper moet namelijk ook de motor gekeurd aanbieden, die keuring is er nog niet in nederland..
 
Qua zekerheid ben je gedekt door je koopcontract.
Op zich is daar geen speld tussen te krijgen natuurlijk. Maar -even advocaat van de duivel spelen- gelijk hebben en gelijk krijgen, zijn twee zaken en zeker je recht halen in het buitenland is niet fijn. Het risico op een kwaadwillende verkoper is denk ik heel klein. Maar een klap in je nek krijgen precies als je met een stapel geld op stap bent, is dat ook.
Als er zoiets bestaat als een internationale spoedoverboeking, dan is dat uiteraard helemaal mooi.

Ik had bij mijn transactie geen enkele twijfel over de oprechtheid van de verkopende partij. Echt alles klopte (want Duits ;) ) en ik had zoveel mogelijk research gedaan naar de naam, het adres en de historie op de verkoopsite.
De eigenaar van de andere motor die ik op het oog had, was via de mail erg kortaf en eigenlijk gewoon onbeleefd. Had er duidelijk geen zin in, een hork. Dan kan ik zo iemand ook wat lastiger vertrouwen, als het er op aan was gekomen.
 
Dat kan, ook @FranzV had die ervaring met het kopen van zijn motor in DL. Maar zoals je ziet, gaat het dus geregeld ook niet direct. Waardoor je dus een alternatief moet hebben. Dus toch een pak geld mee.
Dat "geregeld" hangt af van de respectievelijke banken in NL en DE. Bij sommige banken is 'onmiddellijke' overboeking de standaard en bij andere niet. In dat laatste geval is contant geld dan een passend alternatief.
 
Terug
Bovenaan Onderaan