How to: Motortrailer, bepalen welk rijbewijs benodigd is

Even oud topic kicken 8-) Ik zag 'm in de lijst met how to's staan en afaik zijn per 19 januari j.l. de regels m.b.t. de noodzaak van E rijbewijs verandert. Hoe wat waar weet ik ook niet uit m'n hoofd

[me="Dutch"]mag de paardentrailer sowieso niet aanhaken, nieuwe regels of niet ;([/me]
 
Toch maar even wat opgezocht: Welk rijbewijs heb ik nodig om met een aanhanger, oplegger of caravan achter mijn auto te rijden?

Belangrijkste verschil als ik het goed zie:
max aanhanger < lege auto is komen te vervallen. Aanhanger mag (uiteraard) niet meer wegen dan het max dat de auto in kwestie mag trekken.

Mensen met nieuw (na 19/1/13) rbw B: max toegestaan auto + aanhanger = 3500 kg
Met nieuw BE: oplegger/aanhanger max 3500 kg (zal wel zijn om die BE vrachtwagens tegen te gaan).
 
Je hebt zelf al gezocht, zie ik.

Ik heb zelf enige jaren rondgereden met een paardentrailer, zonder dat ik E had. Ik had een Landrover (1710kg) waarvan ik het laadvermogen had laten verlagen tot 280kg en reed met een middelzware trailer (1500kg). Lege auto was zwaarder dan de volle trailer en samen wogen ze (inclusief laadvermogen) niet meer dan 3500kg. Heeft al een aantal keren leuke discussies opgeleverd bij staandehoudingen.
 
Laatst bewerkt:
Bij ons zou het makkelijker zijn de trailer terug te keuren. Alles blijft hetzelfde op een getalletje op een papiertje na. Maar dan blijft de combi wel onder de 3,5 ton en mag ik er ook zonder E mee rondcrossen.

Waarom we dat niet gedaan hebben? Mevrouw Dutch heeft wel E achter B ;)
 
Autorijbewijs (rijbewijs B)

Met een rijbewijs B mag u een auto besturen van maximaal 3500 kg. Ook mag u in bepaalde gevallen met een aanhanger rijden.

Aanhanger gebruiken met rijbewijs B
U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:

- De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
- Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.
Wilt u met uw personenauto een zwaardere aanhanger voorttrekken (zoals een boottrailer of caravan), dan heeft u een rijbewijs BE of B+ code 96 nodig.

Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto
De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/autorijbewijs-rijbewijs-b
 
Laatst bewerkt:
Bij ons zou het makkelijker zijn de trailer terug te keuren. Alles blijft hetzelfde op een getalletje op een papiertje na. Maar dan blijft de combi wel onder de 3,5 ton en mag ik er ook zonder E mee rondcrossen.
Dat kan natuurlijk ook, maar dat was bij mij geen optie. De trailer was niet van mij.
Waarom we dat niet gedaan hebben? Mevrouw Dutch heeft wel E achter B ;)
Dat is natuurlijk nóg makkelijker. ;)
 
Bij ons zou het makkelijker zijn de trailer terug te keuren. Alles blijft hetzelfde op een getalletje op een papiertje na. Maar dan blijft de combi wel onder de 3,5 ton en mag ik er ook zonder E mee rondcrossen.

Waarom we dat niet gedaan hebben? Mevrouw Dutch heeft wel E achter B ;)
Mijn kinderen moeten verplicht E achter B. Daar heeft papa later wellicht veel plezier van.
 
Kinderen worden nu al veelvuldig in de zaak uitgebuit ingezet.
Ik voorzie dat ze allerlei tijdrovende klussen zoals lange autoritten ook gaan doen.
En wat dacht je van de sleurhut meeslepen? Nu rij ik zelf nog in 1 ruk naar Spanje, strax laat ik me rijden.

(als ze dan nog mee willen met die oudjes)
 
Heel handig alleen zou erbij moeten staan dat sommige auto,s niet meer mogen trekken omdat het op het kenteken staat. Rijbewijstechnisch mag het dan wel.
Ik vraag me af wie sowieso nog BE nodig heeft. Er zijn maar weinig auto's die meer mogen trekken dan met een B legaal is, tenzij je naar een Range Rover oid toe gaat.

Overigens is het nog steeds uitermate irritant dat het maximale toegelaten gewicht van beiden geldt. Recent nog 1800 km naast een oververmoeide chauffeur gezeten omdat het toegelaten gewicht van auto plus aanhanger 3700 kg was en ik geen BE heb... terwijl samen nog geen 2000 kg actueel wogen. Waarom niet gewoon het actuele gewicht? Temeer daar voor overbelading slechts een bescheiden boete staat, maar voor rijden zonder rijbewijs (puur op papier) je zwaar de lul bent.
 
Laatst bewerkt:
Handig topic hoor
Maar 'de vraag komt regelmatig voorbij' ..?? :P

Topics in de op stammen uit 2004, 2005, 2006 en 2008

_O-

Ooh, dit topic komt zelf ook uit 2008 :X




O-)
 
Laatst bewerkt:
Heel handig alleen zou erbij moeten staan dat sommige auto,s niet meer mogen trekken omdat het op het kenteken staat. Rijbewijstechnisch mag het dan wel.
Je vergeet dat voor het gewicht dat de auto mag trekken het werkelijke gewicht geldt. Dus auto die 1200 kg mag trekken een lege autoambulance erachter met TMM 3000 kg? Echt wel BE nodig maar mag achter de auto.
 
Je vergeet dat voor het gewicht dat de auto mag trekken het werkelijke gewicht geldt. Dus auto die 1200 kg mag trekken een lege autoambulance erachter met TMM 3000 kg? Echt wel BE nodig maar mag achter de auto.


Dat was ik niet vergeten hoor ;)
 
Ik wilde een grote aanhanger huren, maar die hoefde ik maar licht te beladen. Hoewel ik niet gek ben (ik, zei de gek) was het nog best even goed uitpluizen of ik die aanhanger wel of niet mocht trekken met enkel B. Heb het zekere voor het onzekere genomen en BE gehaald. Dat is overigens gemakkelijk, als je eenmaal weet waar je op moet letten. Dus wel de moeite waard.

Kleine (wellicht voor de hand liggende) tip. Op Groupon worden vaak BE aanbiedingen gedaan. Dan kun je voor 100 tot 300 euro een paar uur lessen en examen doen. Maar dat is gebaseerd op de gedachte dat vrijwel alle kandidaten zakken en dus meer lessen en een nieuw examen moeten kopen.

Een les kostte bij mij (Metro Den Haag) 40 of 45 euro. Het examen kost 240 euro. Neem dus gewoon genoeg lesuren en zorg dat je in 1x slaagt. Ik was 620 euro kwijt en in 1x geslaagd. Intest 60€, 8 uur les à 40€ en examen 240. Het rijden met de aanhanger is niet zo moeilijk, de bijzondere verrichtingen ook niet. De instructeur was de meeste tijd kwijt aan het afleren van negatieve aspecten van mijn rijstijl, die ik in 11 jaar en 500.000km heb opgedaan. Voor zover mijn ervaring en tip ;)
 
Ik vraag me af wie sowieso nog BE nodig heeft. Er zijn maar weinig auto's die meer mogen trekken dan met een B legaal is, tenzij je naar een Range Rover oid toe gaat.

Overigens is het nog steeds uitermate irritant dat het maximale toegelaten gewicht van beiden geldt. Recent nog 1800 km naast een oververmoeide chauffeur gezeten omdat het toegelaten gewicht van auto plus aanhanger 3700 kg was en ik geen BE heb... terwijl samen nog geen 2000 kg actueel wogen. Waarom niet gewoon het actuele gewicht? Temeer daar voor overbelading slechts een bescheiden boete staat, maar voor rijden zonder rijbewijs (puur op papier) je zwaar de lul bent.


Auto 1750 kg leeg, maximum gewicht 3000 kg. Maximum trekgewicht 2000 kg. Totale treingewicht 5000 kg. Ik ben dus voor zo ongeveer elke aanhanger E nodig. ;)

En nee het is geen landrover, ook al rijden er tegenwoordig wel series landrover met dezelfde dieselmotor rond.
 
Laatst bewerkt:
Opel Zafira, TMM 2100 kg, maximaal trekgewicht 1200 kg.
Paardentrailer TMM 1600 kg. Samen 3700 kg oftwel meer dan 3,5 ton = E achter B nodig.

In dit geval is het nog een optie de trailer terug te keuren, als er 1400 kg of minder op het papiertje staat mag de combi wel met B gereden worden. Alleen mag je dan ook met een andere trekauto niet boven die 1400 kg (of minder) heen gaan. Zolang de Zafira er voor staat maakt het geen enkel verschil want dan mag trailer plus inhoud toch niet meer dan 1200 kg wegen.
 
Hoe wordt het gezien in bovenstaande situatie indien je toch gaat rijden wat betreft politie en verzekering?

Is het rijden zonder rijbewijs indien je met die niet teruggekeurde aanhanger gaat rijden? Is er jurisprudentie of je verzekerd bent in zo'n geval?
 
Als iemand met alleen B gaat rijden in een combi met TMM >3500 kg is dat rijden zonder geldig rijbewijs.

Politie: bekeuring rijden zonder geldig rijbewijs
Verzekering: kan per verzekeraar en situatie verschillen, maar ga er gerust vanuit dat ze moeilijk gaan doen. Ben jij schuldig zal je verzekeraar heel waarschijnlijk proberen om (een deel van) de kosten op jouw te verhalen, is de tegenpartij schuldig heb je goed kans dat de verzekeraar van de tegenpartij een deel van de kosten niet wil vergoeden (b.v. 50/50 ipv 100%).

Praktijkvoorbeelden en/of jurisprudentie heb ik niet bij de hand.
 
Opel Zafira, TMM 2100 kg, maximaal trekgewicht 1200 kg.
Paardentrailer TMM 1600 kg. Samen 3700 kg oftwel meer dan 3,5 ton = E achter B nodig.
Jij mag die trailer helemaal niet trekken met die Zafira. :?

Je vergeet dat voor het gewicht dat de auto mag trekken het werkelijke gewicht geldt. Dus auto die 1200 kg mag trekken een lege autoambulance erachter met TMM 3000 kg? Echt wel BE nodig maar mag achter de auto.

Ik ga dit even opzoeken. Volgens mij was het TMM moet lager zijn dan max te trekken massa van de auto.
 
Laatst bewerkt:
Ik niet, iemand met BE wel. Het werkelijke gewicht (weegbrug!) mag idd niet boven de 1200 kg komen. Voor rijbewijs geldt maximaal toegestaan, voor of de auto het mag trekken geldt werkelijk gewicht. Aan beide eisen moet worden voldaan (chauffeur moet rijbewijs hebben dat geldig is voor de combi EN massa aanhanger niet hoger dan auto mag trekken).
 
Even n soort van bevestiging zoeken:

Wanneer je n motorfiets op een trailer achter je auto vervoerd. Ben je dan verplicht om het motorkenteken af te plakken/dekken? Want je rijdt feitelijk met twee kentekens zichtbaar aan de achterzijde rond.

:?
 
Terug
Bovenaan Onderaan