Howto: Zelfbouw mini LED verstralers. (3W Luxeon)

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.909
110
Den Haag
Zelfbouw mini LED verstraler met 2x 3W Luxeon power LED's.

De LED's werken op een spanning van ongeveer 3V en kunnen maximaal 1A aan stroom verwerken. Een normale halogeenlamp verbruikt 4,6A (55W lamp). Deze LED's zijn dus zeer energie zuinig, klein en geven best veel licht. De LED komt op een 6-hoekig printje met aan de onderkant een aluminiumplaatje. Deze LED's worden heel heet en hebben absoluut koeling nodig.

Als behuizing wordt een roodkoper sok gebruikt. Koper is een uitstekende geleider van warmte. En omdat de LED's heet worden moet de warmte afgevoerd worden. De kopere sok wordt gebruikt om van 15mm waterleiding over te gaan op 22mm waterleiding.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2001.jpg


Neem een 5eurocent muntje een schuur deze zo vlak mogelijk. De achterkant van de LED moet zo goed mogelijk contactmaken met het muntje. In een stuiver zit veel koper dus deze zal de warmte goed geleiden. Plaats het muntje in de koperen sok.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2002.jpg


Het muntje vastzetten met aluminiumfolie. Met S39 insmeren zodat de soldeer (50% tin/lood) goed vloeit en hecht.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2003.jpg


Verhitten. Gewoon met het gasfornuis... Het is best lastig om het muntje er goed in te krijgen. Maar na een paar keer proberen lukte het prima. (De boel omdraaien ging makkelijker.) Naderhand heel goed schoonmaken want S39 is rotzooi. (Vergelijkbaar met zoutzuur geloof ik)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2004.jpg


De plastic lenshouder met een dremmel even bijvijlen zodat 'ie zonder veel wrikken past. Er zijn veel verschillende lenzen te koop. Links is een 6 graden lens en die rechts met ringen heeft een bereik van 15 graden. Ik heb gekozen voor de 6 graden lens. (Ter voorkoming van het verblinden van tegenliggers)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2005.jpg


Een klein gaatje (4mm) in de zijkant boren waar straks de kabeltjes uit moeten komen. Dan wordt het tijd voor de bevastigingsbeugel. Uiteraard ook van koper zodat de warmte goed wordt doorgegeven en via de luchtstroom afgevoerd kan worden.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2006.jpg


Koper is relatief zacht. (Al wil ik geen klap krijgen met een koperen knuppel. :( ) Met heel langzaam aanschroeven en af en toe met een tang het wat bijknijpen krijg je de beugel er perfect om heen. Aan het gat aan de achterkant van het lampje is te zien dat er een dikke laag soldeer zit. Dit geeft het lampje wat meer massa voor de hitte die de LED produceert.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2006b.jpg


De achterkant dek ik af met een ringetje.

De bedoeling is dat de grote ring de topkuip voorstelt qua bevestiging. Met plastic ringen bevestigen want als het lampje heet wordt dan wil je niet dat de topkuip gaat smelten of vervormen. De bevestiging op deze manier geeft nauwelijks warmte door aan de kuip.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2007.jpg


Bij testen bleek dat de kopere sok goed heet wordt en de bout al een stuk minder. Die is van RVS en niet van koper. Door de rijwind zal het lampje uitstekend afgekoeld worden. Maar ook bij stilstand moet het kunnen. Ik heb helaas geen thermometer die dit nog kan meten. De LED mag maximaal 80 graden worden. Ik kan 'em nog beetpakken, maar het is na een uurtje branden, zonder rijwind, goed heet. Ik gok rond de 60 a 70 graden.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2008.jpg


De boel goed schuren. Bij het lampje links is er soldeer op de buitenkant gevloeit maar dat is absoluut geen ramp en slechts een dun laagje. Ontvetten met wasbenzine en tijdelijk dichtstoppen met aluminiumfolie. De beugels er om heen en klaar om te spuiten. De beugels niet apart spuiten, koper op koper geeft een betere warmteoverdracht dan met verf er tussen is mijn redenering. Het grootste gedeelte van de beugel aan de binnenkant invetten met koperpasta voor een goede warmte overdracht. De beugel klemt het lampje prima, maar voor de zekerheid ook nog vastgezet met hittebestendige 2 componentenlijm.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2010.jpg


De boel spuiten met primer/filler. De grondlaag. Als het droog is de druipers wegschuren... '( De afdekring aan de achterkant apart spuiten zodat beide zijden van de ring beschermt zijn tegen roesten. (Al zal dat niet zo'n vaart lopen, door de hitte zal eventueel regenwater snel verdampen)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2011.jpg


Daarna met metelic lak spuiten. 2x gespoten om het mooi acceptabel te krijgen. Ik heb besloten om er geen blanke lak overheen te spuiten. De meteliclak zal de wamte vast beter afvoeren aan de lucht dan met blanke lak er overheen. (En ik ben niet zo'n ster in spuiten, geen zin om het nu te verpesten O-) )
LED-verstraler-3W-Luxeon%2012.jpg


De draadjes aan de LED solderen. Aangezien er maximaal 1A aan stroom gaat lopen zijn hele dikke kabels, zoals bij halogeenverlichting niet nodig. Even goed kijken hoe je de kabels er op soldeert zodat je ze gemakkelijk uit het gaatje kan krijgen. Priegel werk!
LED-verstraler-3W-Luxeon%2013.jpg


Krimpkous om de kabels. Dit is sterk en kan goed tegen hitte. Bovendien beschermt het de kabels die door het gaatje moeten.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2014.jpg


Dit kleine printplaatje (kant en klaar te koop) stuurt de LED's aan. Het is een constante stroombron die 1000mA (=1A) levert ongeacht de spanning. (mits binnen 6 tot 24V). De boordspanning bij een auto of motor varieert ergens tussen de 12 bij stationair en 13,8V bij het maken van toeren. De LED zal dus constant met de zelfde intensiteit branden.

Je kan er twee van deze LED's in serie op aansluiten. Dus beide LED's samen trekken niet meer dan 1A. (Twee halogeenlampjes bijna 10A!)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2015.jpg


De LED kan er in. De onderkant goed ontvetten met wasbenzine en het muntstuk ook uiteraard. Met speciale dubbelzijdige tape, die warmte goed doorgeeft kan de LED vastgeplakt worden. De LED goedvastdukken.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2016.jpg


Daarna kan de lenshouder er in, met een druppeltje 2-componentenlijm op de pootjes. De pootjes passen precies op de LED. De lens kan je er dan gemakkelijk op klikken.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2017.jpg


Met een spuit met sileconenkit kan je de LED nauwkeurig waterdicht maken. (De kit mengen met een beetje zwarte verf zodat het dezelfde kleur heeft als de LED houder.)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2018.jpg


De rubber afdekring ring kan er met 2-componentenlijm opgeplakt worden. (De lijm mengen met een beetje zwarte verf, anders lekt het tussen de behuizing en de ring licht.)Goed te zien is dat de straal erg smal is. Perfect!
LED-verstraler-3W-Luxeon%2019.jpg


Zo zullen ze aan de topkuip komen te hangen.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2020.jpg


Klaar! De LED's geven veel licht. (Kleur is volgens de specs van de LED 5500K) Buiten even los geprobeerd en ze geven behoorlijk wat licht. Een goed geconcentreerde bundel met een ver bereik.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2021.jpg


Ik heb de komende week geen tijd om ze te monteren, maar zodra ze er op zitten zal ik wat foto's proberen te maken van de montage. En tevens het zicht dat ze geven. (Uiteraard met en zonder de halogeen koplamp er bij.)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben eens bezig geweest met het maken van de lampjes het is zonder solderen mogelijk om een vlak geslepen 20cent muntje in je 22mm sok te plaatsen. Je moet hiervoor de koperen sok heel goed verhitten en dan valt het muntje er helemaal strak in als ie iets afkoelt zit zo vast als een duur en krijg je het er niet zomaar meer uit. Je hoeft niet bang te zijn dat als de leds je koperen sok opwarmen dat het los komt te zitten omdat het ten eerste niet heet genoeg wordt en ten 2e de munt net zo heet wordt en ook weer uitzet.
 
oh jah de leds luxeon 3watt wit kan je bij www.conrad.nl bestellen tevens zijn daar ook de reflectoren 20mm en houdertjes te koop voor de reflectoren. let wel op het aantal graden dat je wilt hebben voor een juiste licht bundel. tevens is er ook een module te koop om 2x 3watt aan te sturen of 4x 1 watt

succes ermee
 
Ik ben eens bezig geweest met het maken van de lampjes het is zonder solderen mogelijk om een vlak geslepen 20cent muntje in je 22mm sok te plaatsen. Je moet hiervoor de koperen sok heel goed verhitten en dan valt het muntje er helemaal strak in als ie iets afkoelt zit zo vast als een duur en krijg je het er niet zomaar meer uit. Je hoeft niet bang te zijn dat als de leds je koperen sok opwarmen dat het los komt te zitten omdat het ten eerste niet heet genoeg wordt en ten 2e de munt net zo heet wordt en ook weer uitzet.
Goede tip en altijd kleingeld bij de hand. ;)
 
Ik ben eens bezig geweest met het maken van de lampjes het is zonder solderen mogelijk om een vlak geslepen 20cent muntje in je 22mm sok te plaatsen. Je moet hiervoor de koperen sok heel goed verhitten en dan valt het muntje er helemaal strak in als ie iets afkoelt zit zo vast als een duur en krijg je het er niet zomaar meer uit. Je hoeft niet bang te zijn dat als de leds je koperen sok opwarmen dat het los komt te zitten omdat het ten eerste niet heet genoeg wordt en ten 2e de munt net zo heet wordt en ook weer uitzet.

Maar dat is wel 4x zo duur!!! :9 Ik weet ook niet of de warmteoverdracht dan 100% is. Maar op zich een goed idee.
 
Maar eeh zijn der al foto's?

En om dan echt vervelend te doen van overdag en in de avond.....

Dit is mooi om onzichtbaar achter de kuip van een racer weg te werken als daglicht lampen..

Goed idee... bedankt.

Dat zal pas dit weekend worden ben ik bang. Nog even geduld. Ik zal proberen om zo veel mogelijk verschillende situaties te fotograferen. Met en zonder dimlicht, grootlicht, enz.
 
Laatst bewerkt:
Vf 16V "doorgestuurd" met 1,6A ..... zou kunnen betekenen dat-ie bij 12V al dichtgeklapt is of nog nauwelijks glimt ... ? Jammer dat er voor iets lager voltage geen gegevens bijstaan en ook geen absolute drempel waarbij in ieder geval nog enig licht geproduceerd wordt.


Kwestie van uitproberen :+
Of natuurlijk een spanningsregelaartje ervoor die 12/14V opschroeft naar 16V.
Ja, kost wel weer wat energieverlies.
 
heb je er een foto van in het donker,?
geeft het erg goed licht of is het puur voor de zichtbaarheid in bv de file?

Nog geen foto's van de montage en van de hoeveelheid licht die het geeft. Dat ga ik dit weekend proberen te doen. Maar geloof me, twee van deze LED's geven een behoorlijke lichtbundel. Het zou me verbazen als het te weinig zou zijn. Uiteraard wel goed afstellen.
 
Lumen is de totale hoeveelheid licht,
candela is de hoeveelheid licht in een bepaalde richting:

Zelfde led, met een lens met kleinere hoek: meer candela, zelfde lumen.
1 lumen = 1 candela x 1 sterradiaal (3D-hoek)

Leuk topic :) Ik ontwerp electronica for a living ;)

60C temperatuur aan de buitenkant van het koper is te heet.
De led zelf is dan veel heter.
Als ik de warmteweerstand van het dubbelzijdige plakkertje niet meereken:
zo'n 60 graden heter, 120C dus! (binnenin, het led-chippie zelf). (Rthja =17K/W).
Plakkertje zal het erger maken.
Bij 60C omgevingstemperatuur wordt dan ook aangegeven 600mA maximaal.

Door hitte gaat de lichtopbrengst achteruit.
Leg em maar eens in de vriezer (-20C is ok), en dan kijken dat er bijna 2x zoveel licht eruit komt, tot ie weer heet wordt :P

De levensduur gaat ook sterk achteruit door hitte.


BETER KOELEN DUS !

Oppervlakte van het metaal, en de wind erlangs is de manier.
Grote plaat koper of alu eraan schroeven, en in de wind hangen :')

PS: het aluminium onderplaatje van de led is niet geisoleerd geloof ik.
Iets om rekening mee te houden als je ze in serie zet.
 
Laatst bewerkt:
Het is even afwachten of de rijwind voldoende is om het geheel te koelen. Ik heb goede hoop, ze komen vol in de wind te hangen en dat geeft veel meer koeling dan bijvoorbeeld een ventilator. Ik denk dat ze dan hooguit handwarm worden. En 10 minuten stilstand zal dan ook geen probleem zijn.

Het plakkertje is heel dun en speciaal bedoeld voor dit soort toepassingen. Dat er verlies optreed is logisch maar het zal allemaal wel meevallen denk ik.

De levensduur is sowieso erg lang, dus als ze wat minder lang mee gaan is dat geen probleem. (MTF 150.000 uur...)
 
Laatst bewerkt:
Vf 16V "doorgestuurd" met 1,6A ..... zou kunnen betekenen dat-ie bij 12V al dichtgeklapt is of nog nauwelijks glimt ... ? Jammer dat er voor iets lager voltage geen gegevens bijstaan en ook geen absolute drempel waarbij in ieder geval nog enig licht geproduceerd wordt.

als het 12vdc dicht klapt is dat niet zo probleem.
accu spanning is normaal 13á13,2vdc en laadspanning/boordspanning ligt meestal tussen de 14,2 en 14,8vdc
 
Terug
Bovenaan Onderaan