Howto: Zelfbouw mini LED verstralers. (3W Luxeon)

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.909
110
Den Haag
Zelfbouw mini LED verstraler met 2x 3W Luxeon power LED's.

De LED's werken op een spanning van ongeveer 3V en kunnen maximaal 1A aan stroom verwerken. Een normale halogeenlamp verbruikt 4,6A (55W lamp). Deze LED's zijn dus zeer energie zuinig, klein en geven best veel licht. De LED komt op een 6-hoekig printje met aan de onderkant een aluminiumplaatje. Deze LED's worden heel heet en hebben absoluut koeling nodig.

Als behuizing wordt een roodkoper sok gebruikt. Koper is een uitstekende geleider van warmte. En omdat de LED's heet worden moet de warmte afgevoerd worden. De kopere sok wordt gebruikt om van 15mm waterleiding over te gaan op 22mm waterleiding.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2001.jpg


Neem een 5eurocent muntje een schuur deze zo vlak mogelijk. De achterkant van de LED moet zo goed mogelijk contactmaken met het muntje. In een stuiver zit veel koper dus deze zal de warmte goed geleiden. Plaats het muntje in de koperen sok.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2002.jpg


Het muntje vastzetten met aluminiumfolie. Met S39 insmeren zodat de soldeer (50% tin/lood) goed vloeit en hecht.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2003.jpg


Verhitten. Gewoon met het gasfornuis... Het is best lastig om het muntje er goed in te krijgen. Maar na een paar keer proberen lukte het prima. (De boel omdraaien ging makkelijker.) Naderhand heel goed schoonmaken want S39 is rotzooi. (Vergelijkbaar met zoutzuur geloof ik)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2004.jpg


De plastic lenshouder met een dremmel even bijvijlen zodat 'ie zonder veel wrikken past. Er zijn veel verschillende lenzen te koop. Links is een 6 graden lens en die rechts met ringen heeft een bereik van 15 graden. Ik heb gekozen voor de 6 graden lens. (Ter voorkoming van het verblinden van tegenliggers)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2005.jpg


Een klein gaatje (4mm) in de zijkant boren waar straks de kabeltjes uit moeten komen. Dan wordt het tijd voor de bevastigingsbeugel. Uiteraard ook van koper zodat de warmte goed wordt doorgegeven en via de luchtstroom afgevoerd kan worden.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2006.jpg


Koper is relatief zacht. (Al wil ik geen klap krijgen met een koperen knuppel. :( ) Met heel langzaam aanschroeven en af en toe met een tang het wat bijknijpen krijg je de beugel er perfect om heen. Aan het gat aan de achterkant van het lampje is te zien dat er een dikke laag soldeer zit. Dit geeft het lampje wat meer massa voor de hitte die de LED produceert.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2006b.jpg


De achterkant dek ik af met een ringetje.

De bedoeling is dat de grote ring de topkuip voorstelt qua bevestiging. Met plastic ringen bevestigen want als het lampje heet wordt dan wil je niet dat de topkuip gaat smelten of vervormen. De bevestiging op deze manier geeft nauwelijks warmte door aan de kuip.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2007.jpg


Bij testen bleek dat de kopere sok goed heet wordt en de bout al een stuk minder. Die is van RVS en niet van koper. Door de rijwind zal het lampje uitstekend afgekoeld worden. Maar ook bij stilstand moet het kunnen. Ik heb helaas geen thermometer die dit nog kan meten. De LED mag maximaal 80 graden worden. Ik kan 'em nog beetpakken, maar het is na een uurtje branden, zonder rijwind, goed heet. Ik gok rond de 60 a 70 graden.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2008.jpg


De boel goed schuren. Bij het lampje links is er soldeer op de buitenkant gevloeit maar dat is absoluut geen ramp en slechts een dun laagje. Ontvetten met wasbenzine en tijdelijk dichtstoppen met aluminiumfolie. De beugels er om heen en klaar om te spuiten. De beugels niet apart spuiten, koper op koper geeft een betere warmteoverdracht dan met verf er tussen is mijn redenering. Het grootste gedeelte van de beugel aan de binnenkant invetten met koperpasta voor een goede warmte overdracht. De beugel klemt het lampje prima, maar voor de zekerheid ook nog vastgezet met hittebestendige 2 componentenlijm.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2010.jpg


De boel spuiten met primer/filler. De grondlaag. Als het droog is de druipers wegschuren... '( De afdekring aan de achterkant apart spuiten zodat beide zijden van de ring beschermt zijn tegen roesten. (Al zal dat niet zo'n vaart lopen, door de hitte zal eventueel regenwater snel verdampen)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2011.jpg


Daarna met metelic lak spuiten. 2x gespoten om het mooi acceptabel te krijgen. Ik heb besloten om er geen blanke lak overheen te spuiten. De meteliclak zal de wamte vast beter afvoeren aan de lucht dan met blanke lak er overheen. (En ik ben niet zo'n ster in spuiten, geen zin om het nu te verpesten O-) )
LED-verstraler-3W-Luxeon%2012.jpg


De draadjes aan de LED solderen. Aangezien er maximaal 1A aan stroom gaat lopen zijn hele dikke kabels, zoals bij halogeenverlichting niet nodig. Even goed kijken hoe je de kabels er op soldeert zodat je ze gemakkelijk uit het gaatje kan krijgen. Priegel werk!
LED-verstraler-3W-Luxeon%2013.jpg


Krimpkous om de kabels. Dit is sterk en kan goed tegen hitte. Bovendien beschermt het de kabels die door het gaatje moeten.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2014.jpg


Dit kleine printplaatje (kant en klaar te koop) stuurt de LED's aan. Het is een constante stroombron die 1000mA (=1A) levert ongeacht de spanning. (mits binnen 6 tot 24V). De boordspanning bij een auto of motor varieert ergens tussen de 12 bij stationair en 13,8V bij het maken van toeren. De LED zal dus constant met de zelfde intensiteit branden.

Je kan er twee van deze LED's in serie op aansluiten. Dus beide LED's samen trekken niet meer dan 1A. (Twee halogeenlampjes bijna 10A!)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2015.jpg


De LED kan er in. De onderkant goed ontvetten met wasbenzine en het muntstuk ook uiteraard. Met speciale dubbelzijdige tape, die warmte goed doorgeeft kan de LED vastgeplakt worden. De LED goedvastdukken.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2016.jpg


Daarna kan de lenshouder er in, met een druppeltje 2-componentenlijm op de pootjes. De pootjes passen precies op de LED. De lens kan je er dan gemakkelijk op klikken.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2017.jpg


Met een spuit met sileconenkit kan je de LED nauwkeurig waterdicht maken. (De kit mengen met een beetje zwarte verf zodat het dezelfde kleur heeft als de LED houder.)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2018.jpg


De rubber afdekring ring kan er met 2-componentenlijm opgeplakt worden. (De lijm mengen met een beetje zwarte verf, anders lekt het tussen de behuizing en de ring licht.)Goed te zien is dat de straal erg smal is. Perfect!
LED-verstraler-3W-Luxeon%2019.jpg


Zo zullen ze aan de topkuip komen te hangen.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2020.jpg


Klaar! De LED's geven veel licht. (Kleur is volgens de specs van de LED 5500K) Buiten even los geprobeerd en ze geven behoorlijk wat licht. Een goed geconcentreerde bundel met een ver bereik.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2021.jpg


Ik heb de komende week geen tijd om ze te monteren, maar zodra ze er op zitten zal ik wat foto's proberen te maken van de montage. En tevens het zicht dat ze geven. (Uiteraard met en zonder de halogeen koplamp er bij.)
 
Laatst bewerkt:
Het is lastig te fotograferen. Ik moet even een bospad opzoeken zonder straatverlichting en vaste camera instellingen. Maar het geeft zeker meer licht dan de halogeenkoplamp. Maar het is anders. Vooral de kleur. En een smalle straal voorzover ik het even snel kon beoordelen. Nog wel even goed afstellen want het kan zeer verblindend zijn.
 
Maar het stukje zichtbaar zijn voor het overige verkeer is op een discrete manier gelukt.
Vooral als je in de file rijd valt dit zeker beter op.
Goed idee.

En dat van die remlichten, waarom niet met een rode LED erin en dan alleen brandent als je remt.?
 
Het is lastig te fotograferen. Ik moet even een bospad opzoeken zonder straatverlichting en vaste camera instellingen. Maar het geeft zeker meer licht dan de halogeenkoplamp. Maar het is anders. Vooral de kleur. En een smalle straal voorzover ik het even snel kon beoordelen. Nog wel even goed afstellen want het kan zeer verblindend zijn.

Zeg je nou dat die twee ledjes meer opleveren dan de koplamp?
 
Ik heb hier een 180 lumen lantaarn liggen met ook 1 zo'n klein LEDje er in en die geeft al zo'n bak licht (zonder reflector) dat ik me kan voorstellen dat 230 lumen helemaal schandalig is.. Leuk projectje.
 
Laatst bewerkt:
ja en nu zet je deze twee lampjes in serie , dan hou je toch maar 500mA over???

dus minder dan de iedere keer genoemde ideale 700 m(A) ?

Jij hebt duidelijk geen natuurkunde gestudeerd! :} Wat de TS stelt klopt gewoon.
2 LEDs in serie betekent dat dezelfde 1A door beide LEDS heen loopt.
Over iedere LED valt dan 3V, blijft er dus nog 6-8V over voor de regulator.
Van het geleverde vermogen wordt dan 2 x 3V x1A = 6Watt effektief benut.
De rest is gewoon verlies maar als het een schakelende regelaar is (ik zag geen grote koelvinnen op het printje) dan zal die niet veel meer dan 1W pakken.

Wat mij betreft een geweldig stukje knutselwerk voor de donkere dagen.
Heel goed idee.
 
Ik heb een lijstje voor de onderdelen miss handig voor de knutselaars ,
Printje moet je zelf solderen.


  • LED Luxeon Star hexagon wit LXHL-LW3C
  • LED optiekhouder Star Hexagon 3/5W zwart
  • LED optiek module Star hexagon 6°
  • 1W/3W high-power LED driver kit K8071

Link www.conrad.nl hier kan je copy / pasten.
Data blad led driver kitje http://www2.produktinfo.conrad.com/...1-de-1W_3W_High_Power_LED_Treiber_Bausatz.pdf

Het werkt goed ik heb getest op 15v. Hierbij valt de hitte wel mee.
De licht bundel brand de ogen uit je kop en denk dat het niet verkeerd is op
de motor. Ik ga ze monteren op de ktm 625sxc 2005.
 
Laatst bewerkt:
Als je een lichtbundel wilt die echt puur om op te vallen is raad ik aan om deze reflectors te nemen
LED optiek module Star hexagon 25x6° . Die zorgen ervoor dat het licht ook vanaf andere hoeken te zien is alleen heb je geen goede bundel op het wegdek. Mocht je aan de gang willen met knutselen dan raad ik je aan met solderen de 5c munt andersom te solderen. Dus met 22mm kant omhoog. Dit zorgt voor een mooi afdicht randje om je muntje. Ik heb het gedaan zoals op de tutorial maar dit was niet echt een succes geworden.
Veel succes en als er nog leuke tutorials zijn hoor ik het graag !!
 
Ja. Maar de kleur is anders, en of het licht allemaal de juiste kant op gaat kan ik nog niet goed beoordelen. Het is ongeloofelijk fel. Ik moet echter nog een test doen. Het zijn nu Seoul 3W LED's. 230 lumen per stuk.
Nee, bij lange na niet. Het lijkt misschien feller omdat het een kleine puntbron is (die ook nog eens rondom schijnt en licht boven een bepaalde hoek niet afkapt), maar da's wat anders. Een 5mm LEDje is ook fel, maar levert maar enkele lumen. Lichthoeveelheid en felheid is iets anders, zegt meer over de lens/reflector.

55W halogeentje (hallo-geen licht) doet tegen +/- 2K lumen, en daar moet je toch met wat zwaarder geschut komen dan 2 outdated single-die LEDs. Vermenigvuldigen van marketinglumen (/specsheetlumen) is niet echt realistisch.

En dat je die Luxeon nog hebt kunnen vinden joh, we zijn inmiddels (3 jaar terug!!!!!) al zeker 3 generaties LED's verder met momenteel de Cree XP-G aan kop. 150lm/watt, de LuxIII haalt krap aan de helft hier van!

En als ik op alles moet gaan reageren hier, pfff. Mensen post alsjeblieft NIET als je er geen verstand van hebt.

Die Seoul haalt btw nevernooitniet 230lm @ 3W (max spec current ligt hoger dan de stroom die loopt bij een verbruik van 3W aangezien Vf niet 3 is.).

Conrad... Pfff. Enkel Cutter en wat particulieren (....) verkopen het goede spul: Cree XP-E/XR-E/MC-E en vooral de XP-G.
Ook de Phlatlight SST's zijn leuk, LOEIgrote efficiente single-die LEDs. Gaan wel custom electronica nodig hebben (5A en 9A versies), en er zijn geen lensjes/reflectors voor te krijgen (vooralsnog.)

Vergeet alles van Luxeon, da's meuk die lopen al enkele jaren achter sinds Cree de grote stap in 2005 (?) maakte. Enkel de K2 TFFC is de moeite, maar die kan het qua efficientie ook niet bijhouden.
Seoul is leuk, maar deze ook altijd achterlopen aangezien deze de chip van Cree implementeren, en die zijn wel zo slim de nieuwste technieken voor zichzelf te houden voordat ze het aan derden gaan doorverkopen.
 
Laatst bewerkt:
zo ben je frustratie kwijt?

Volgens mij zijn we niet opzoek naar het nieuwste van het nieuwste maar gewoon goedkopere (zelf maak) ledjes.

Geef eens een linkje waarbij je de "beste van het beste" of het "nieuwste van het nieuwste"?
 
jah is allemaal leuk spul idd maaar het topic > Howto: Zelfbouw mini LED verstralers. (3W Luxeon)
is handig als je wel de juiste spullen bij elkaar hebt. Voor de boven genoemde hitech 2009 super special power leds heb je idd geen reflectoren om deze mini verstralers te maken , en waarom zoveel geld uitgeven voor dat dure spul als je op een lekkere regen dag met goedkope spullen kan knutselen ? De bezorg kosten zijn kosteloos bij conrad das ook weer voordeliger. Ik heb er erg veel profijt van en ben zeer tevreden met de mooie witte en felle bundel waar ik overdag al niet in kan kijken.
 
jah is allemaal leuk spul idd maaar het topic > Howto: Zelfbouw mini LED verstralers. (3W Luxeon)
is handig als je wel de juiste spullen bij elkaar hebt. Voor de boven genoemde hitech 2009 super special power leds heb je idd geen reflectoren om deze mini verstralers te maken , en waarom zoveel geld uitgeven voor dat dure spul als je op een lekkere regen dag met goedkope spullen kan knutselen ? De bezorg kosten zijn kosteloos bij conrad das ook weer voordeliger. Ik heb er erg veel profijt van en ben zeer tevreden met de mooie witte en felle bundel waar ik overdag al niet in kan kijken.
Het mooie is dat je ook nog eens teveel voor die ouwe zooi betaald... Ik durf te wedden dat de nieuwe LEDs nog goedkoper zijn ook. En dan heb ik het over stuksprijs, niet eens dat je minstens 2x zoveel licht uit een single-die XPG haalt tov een single-die Lux3.w

Pas nog een hoop fabriekslampen omgebouwd die LuxIII's gebruikten, zitten nu Seoul P4 U-bin SVOH's in. Heb de oude LEDs al weggegooid (meeste hadden het verwijderen ook niet helemaal overleefd), anders had je ze zo mogen hebben.

Maargoed, wat je nog niet kende kun je alleen maar van leren. Ik zal binnenkort eens aan mijn nieuw motorlamp projectje beginnen. Zodra TaskLED de Hyperboost driver heeft verstuurd kunnen we vooruit. Zal zo'n 60 a 80V aan LEDs worden die ik 'over' heb.
Ik ga er iig geen nieuwe XP-G's voor aanschaffen, maar de Q5 XR-E's en R2 XPE's zijn alsnog ruim 2x zo efficient als de LUXIII's, deze lamp zal iig wel ruimschoots over de 55W halogeen heen gaan met ergens tussen de 6 en 8000lm.

Nieuwste van het nieuwste is natuurlijk iets anders, in 'mijn' wereld (offroad fietsverlichting) zijn er wel mensen die bij elke nieuwe bin hun lamp ombouwen, dat is gekkenwerk natuurlijk... Maar om nu LEDs te gebruiken die 3 jaar geleden al outdated waren? Als ze minder dan een euro per stuk zijn heb je er nog iets aan (interieurverlichting, alleen toen hadden ze ook de kleur nog niet zo onder controle dus daar heb je alsnog niets aan). De Seoul P4 is wel redelijk actueel, echter wil je dan wel een U-bin in SVOH kleur en niet zo'n blauw ding (alhoewel dat bij Seoul niet zo'n probleem is, meeste kleurbins zijn redelijk zacht).

En high-tech? Net zo high-tech als de LUXIII's, alleen dan actueel. Het principe is hetzelfde, constant-current stroombron, LEDje en een lensje/reflector, hoe je erbij komt dat dat niet meer nodig zou zijn? Die oude dingen zijn misschien nog wel beter, de huidige multi-die LEDs (MC-E / P7) zijn erg lastig te focusen in een strakke bundel, alsook de nieuwe XP-G een SST die niet zo 'strak' zijn als hun voorgangers.

BTW: Ik heb het ook over zelfbouw... Ik stel alleen de component keuze aan de kaak, de uitvoering heb ik niets op aan te merken, ziet er goed uit!
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat er idd veel beter spul op de markt is idd. Dit was me al aangeboden bij de plaatselijke electronica boer. Maar heb vervolgens de luxeon besteld omdat ik daar
zeker van wist dat ik de juiste houders en reflectors bij kon vinden. Het is ook maar om
wat bezig te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als je een lichtbundel wilt die echt puur om op te vallen is raad ik aan om deze reflectors te nemen
LED optiek module Star hexagon 25x6° . Die zorgen ervoor dat het licht ook vanaf andere hoeken te zien is alleen heb je geen goede bundel op het wegdek. Mocht je aan de gang willen met knutselen dan raad ik je aan met solderen de 5c munt andersom te solderen. Dus met 22mm kant omhoog. Dit zorgt voor een mooi afdicht randje om je muntje. Ik heb het gedaan zoals op de tutorial maar dit was niet echt een succes geworden.
Veel succes en als er nog leuke tutorials zijn hoor ik het graag !!

Andersom met de 22mm kant boven werkt inderdaad betere. Op de foto staat het echter andersom. Dat zal inderdaad best staan op zo'n KTM! Als ze af zijn plaats dan even een foto.

Conrad vindt ik vrij duur. LED's en toebehoren zijn hier (http://www.dotlight.de/nl)meestal goedkoper. Alleen de verzendkosten zijn wel weer 8,50. Maar binnen enkele dagen heb je alles binnen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan