Hydraulische Cilinder Heftafel

buffel2004

MF'er
15 mei 2010
146
1
den bosch
Hoi Iemand enig idee hoe deze hydraulische cilinder te openen is hij is lek en zou hem graag reviseren maar geen idee hoe hij open moet ook op google gezocht maar niks kunnen vinden zie foto's
funxav.jpg

iwoen8.jpg

35na348.jpg

6p3pz5.jpg

sdh1z8.jpg

2f0di4n.jpg

:t
 
Goedkope massa geproduceerde hydrauliek cilinders kunnen wel eens zo zijn dat ze eigenlijk niet bedoeld zijn om uit elkaar te halen, het idee is dat je hem gewoon weggooid en een nieuwe installeerd.
De constructie is dan met een "rijg-draad"
In de kop en cilinder is een groef aangebracht waarin je een dikke stalen draad in de groef duwt via een gaatje aan de buiten/zij kant vd cilinder, soms steekt daar dan nog een klein stukje vd draad uit zodat je hem er weer (met veel geweld) uit kunt trekken, als dat kleine uitstekende stukje er niet is kun je de constructie dus ook niet meer uit elkaar halen.

Maar ook de hierboven gemelde circlip kun je tegenkomen en ook die zijn soms vrijwel niet te verwijderen.
 
Nee.
De druk moet van de circlip af om deze te kunnen verwijderen. Er zal ook wel vuil en wat roest in dat gebied zitten, en de dop die moet dus heel ietsiepietsie zakken om de circlip "vrij" te krijgen.
Het past allemaal akelig nauw in elkaar. Normaal gesproken zouden ze dat waarschijnlijk onder de pers doen maar je kunt er ook met een zware hamer en een stukje as op de dop rossen.

Maar ik weet niet zeker of er een circlip zit.
Dat zeggen een aantal anderen.
Als je pech hebt kan het helemaal niet los. Bedoeld als wegwerp.
 
fijn dat het gelukt is. Keringen in de dop vervangen kan ook een project worden. (kan behoorlijk tegenzitten bij een kleine zuigerstang diameter.)

verbaas mij over de 'wegwerp' cilinders. een groefje draaien in de buis met een clip is minderwerk dan aflassen lijkt mij.
 
Als het een enkelwerkende cilinder is (meestal bij een heftafel) hebben de afdichtingen in de kop geen functie,hooguit als stof/vuil schraper en vaak zitten ze er ook niet in buiten een rubberen schraper.
De rubber schraper ziet er uit als een afdichting maar de lip is naar buiten gericht wn kan dus ook geen druk vasthouden itt een afdichting die de lip naar binnen gericht heeft.
Bij een enkel werkende cilinder zet je alleen druk aan 1 zijde vd cilinder, meestal de "bodem zijde", alleen de zuigerafdichting functioneert als afdichting, als er ook een afdichting in de kop Zit(dus met de lip naar binnen gericht) dan is dat luiigheid vd fabrikant of simpelweg goedkoper in de productie om maar 1 type cilinder te maken(dubbelwerkend) en in een enkelwerkende situatie laat de fabrikant gewoon de overbodige afdichting zitten.

Enkelwerkende cilinders zijn over het algemeen goed te "reviseren" door simpelweg het gedeelte wat geen olie krijgt( de stangzijde) goed schoon te maken, bij een enkelwerkende is de stangzijde dus "belucht", dwz dat er omgevingslucht in die zijde kan komen waar de cilinderbuis gortdroog is en geen smering vd olie krijgt en dus treed roest op waardoor de zuigerafdichting gaat lekken.
Als de zuigerafdichting nog een mooie onbeschadigde rubber lip heeft is schoonmaken en met wat vers vet in elkaar schuiven genoeg om weer een paar jaartjes t kunnen functioneren.
 
Laatst bewerkt:
Als het een enkelwerkende cilinder is (meestal bij een heftafel) hebben de afdichtingen in de kop geen functie,hooguit als stof/vuil schraper en vaak zitten ze er ook niet in buiten een rubberen schraper.
De rubber schraper ziet er uit als een afdichting maar de lip is naar buiten gericht wn kan dus ook geen druk vasthouden itt een afdichting die de lip naar binnen gericht heeft.
Bij een enkel werkende cilinder zet je alleen druk aan 1 zijde vd cilinder, meestal de "bodem zijde", alleen de zuigerafdichting functioneert als afdichting, als er ook een afdichting in de kop Zit(dus met de lip naar binnen gericht) dan is dat luiigheid vd fabrikant of simpelweg goedkoper in de productie om maar 1 type cilinder te maken(dubbelwerkend) en in een enkelwerkende situatie laat de fabrikant gewoon de overbodige afdichting zitten.

Enkelwerkende cilinders zijn over het algemeen goed te "reviseren" door simpelweg het gedeelte wat geen olie krijgt( de stangzijde) goed schoon te maken, bij een enkelwerkende is de stangzijde dus "belucht", dwz dat er omgevingslucht in die zijde kan komen waar de cilinderbuis gortdroog is en geen smering vd olie krijgt en dus treed roest op waardoor de zuigerafdichting gaat lekken.
Als de zuigerafdichting nog een mooie onbeschadigde rubber lip heeft is schoonmaken en met wat vers vet in elkaar schuiven genoeg om weer een paar jaartjes t kunnen functioneren.
Manchet van de dop moet vervangen worden helemaal verhard door de jaren heen olie spuit er daar uit iemand enig idee wat voor soort manchet hier ingaat
eerste foto is zonder manchet tweede foto ligt de oude manchet bovenop
10pu0t1.jpg

ea2ge9.jpg
 
als daar olie uit spuit, zou ik de zuigerafdichting ook maar mee nemen....


De verkopers van dat linkje, van de seal winkel uit amsterdam, meten hem gewoon op en pakken hem uit de stelling. Ik zou ze een foto mailen en alle maten die je op kan meten erbij vermelden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan