Hyosung Aquila Bobber 300cc injectie, gasreactie?

Lut

Rookie
13 jul 2020
24
11
Ik ben na jaren weer eens terug op het forum. Ik heb een paar weken geleden mijn Yamaha Dragstar verkocht en heb een nieuwe motor gekocht, nl. de pas in Nederland op de markt geïntroduceerde Hyosung Aquila Bobber met de 300cc motor. Het is een leuke motor. Heb er net iets meer dan 1000 km. op zitten en hij heeft afgelopen zaterdag de eerste servicebeurt gehad.
Ik merk bij het rijden, voornamelijk bij lage snelheden (krappe rotondes, file rijden), dat het moeilijk is om de motor 'vloeiend' te laten rijden.
Volgens de dealer heeft het te maken met het feit dat het een motor met elektronische injectie is en dat ie gewoon heel fel is bij het minste gas geven. Ik zou er mee moeten leren omgaan.
De Hyosung is mijn achtste motor en de eerste met elektronische injectie. Bij al mijn andere motoren kon ik altijd vloeiend door rotondes rijden en zonder horten en stoten file rijden. Nu is het telkens bij het minste gas geven dat ie vooruit schiet en als ik het gas weer wat loslaat ie meteen terugvalt.
Is dit inderdaad normaal bij injectie en is dit inderdaad iets waarmee ik moet leren omgaan? Of is er toch iets dat niet goed is afgesteld of wat dan ook.
Ik heb totaal geen verstand van techniek helaas dus ik moet het doen met wat men mij vertelt.
Kan iemand mij helpen met mijn vraag?
 

Bijlagen

  • Hyosung Bobber.jpg
    Hyosung Bobber.jpg
    117,8 KB · Weergaven: 17
Bedoel je met ‘slippende koppeling’? Zonder dat is het heel moeilijk om het toerental stabiel te houden.

Je moet natuurlijk niet uren gaan filerijden met een slippende koppeling..
Maar op bijvoorbeeld een krappe rotonde kan het prima even.
Of de achterrem iets erbij pakken zodat de motor moet trekken, dan rijd die vaak ook vloeiender.
 
Je moet natuurlijk niet uren gaan filerijden met een slippende koppeling..
Maar op bijvoorbeeld een krappe rotonde kan het prima even.
Of de achterrem iets erbij pakken zodat de motor moet trekken, dan rijd die vaak ook vloeiender.
Is inderdaad niet verstandig. Ik heb er ook voornamelijk veel last van bij krappe rotondes waar ik nooit moeite mee had. Ik ga het uitproberen....
 
Met injectie moet je ook gewoon normaal een rotonde kunnen pakken of file kunnen rijden. Ja, sommige motoren gaan wat grof op gas of van het gas af, maar nooit dat er niet mee te rijden valt. De Bobber 300 ken ik niet, wel op de 125 gereden. Die had er in elk geval geen last van.
 
Daarom vasthouden op een bepaald toerental, en de rest met de achterrem en koppeling regelen.
Zoals je met de rijlessen hebt geleerd...

Nu ik mijn post van straks teruglees had ik dat duidelijker moeten omschrijven.
Oeps rijlessen.... 27 jaar geleden.... maar ik begrijp wat je bedoelt.
Met injectie moet je ook gewoon normaal een rotonde kunnen pakken of file kunnen rijden. Ja, sommige motoren gaan wat grof op gas of van het gas af, maar nooit dat er niet mee te rijden valt. De Bobber 300 ken ik niet, wel op de 125 gereden. Die had er in elk geval geen last van.
Ik heb ook nog maar de eerste 1000 km. er op zitten. Ik heb een aantal rotondes (waaronder een ovatonde die heel naar is) goed kunnen pakken maar dan moet ik me ontzettend goed concentreren op het bedienen van de gashendel. Ik ga wel de uitdaging van de rotondes niet uit de weg (kan ook niet anders met al die rotondes in Nederland) dus het zal dan wel ooit goed komen....
 
Vind het toch een raar verhaal. Ik geloof je helemaal, daar niet van, maar het is vreemd dat ze in 2020 geen (toer)-motorfiets met injectie kunnen maken die niet langzaam, start-stopverkeer, file, rotondes ed kan rijden zonder te horten. Met sommige supersportfietsen hoor je het wel eens, maar een motor als deze zou vloeiend moeten kunnen lopen lijkt mij. Als het een nieuw gekochte is zou ik ermee teruggaan. Wellicht een proefrit maken op een andere van hetzelfde model, kijken of deze hetzelfde doet. Zoja, je motorfietskeuze wellicht heroverwegen. Zo nee, teruggaan met deze .
 
Als mijn Guzzi 1100cc met lompe eerste generatie Marelli injectie het kan, dan kan een 300cc-tje uit 2020 het ook. Mijn gok is dat er misschien wel een gashandle op zit met een brommer-radius (zeg maar, snelgas). Kan je in minder dan een kwartslag van geen gas naar vol gas?
 
Vind het toch een raar verhaal. Ik geloof je helemaal, daar niet van, maar het is vreemd dat ze in 2020 geen (toer)-motorfiets met injectie kunnen maken die niet langzaam, start-stopverkeer, file, rotondes ed kan rijden zonder te horten. Met sommige supersportfietsen hoor je het wel eens, maar een motor als deze zou vloeiend moeten kunnen lopen lijkt mij. Als het een nieuw gekochte is zou ik ermee teruggaan. Wellicht een proefrit maken op een andere van hetzelfde model, kijken of deze hetzelfde doet. Zoja, je motorfietskeuze wellicht heroverwegen. Zo nee, teruggaan met deze .
De demo waar ik op heb gereden had het ook...
 
Vind het toch een raar verhaal. Ik geloof je helemaal, daar niet van, maar het is vreemd dat ze in 2020 geen (toer)-motorfiets met injectie kunnen maken die niet langzaam, start-stopverkeer, file, rotondes ed kan rijden zonder te horten. Met sommige supersportfietsen hoor je het wel eens, maar een motor als deze zou vloeiend moeten kunnen lopen lijkt mij. Als het een nieuw gekochte is zou ik ermee teruggaan. Wellicht een proefrit maken op een andere van hetzelfde model, kijken of deze hetzelfde doet. Zoja, je motorfietskeuze wellicht heroverwegen. Zo nee, teruggaan met deze .
De demo waar ik op heb gereden had het ook
In welke omgeving woon je? Misschien kan iemand van hier een second opninion geven..
Eundhoven.... feit is dat de dealer ‘m morgen komt ophalen omdat de Bobber olie lekt na de eerste beurt (z’n eigen zelfde Bobber, de demo) heeft hetzelfde probleem. Ik heb het er toch nog maar eens met hem over.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Als mijn Guzzi 1100cc met lompe eerste generatie Marelli injectie het kan, dan kan een 300cc-tje uit 2020 het ook. Mijn gok is dat er misschien wel een gashandle op zit met een brommer-radius (zeg maar, snelgas). Kan je in minder dan een kwartslag van geen gas naar vol gas?
Mmmm kan ik zo even geen antwoord op geven. Ik kan er nu niet mee rijden vanwege lekkende olie. De motor gaat morgen terug naar de dealer, 150 km. hier vandaan. Jammer genoeg zit er geen Hyosung dealer dicht bij Eindhoven. Het is Lelystad, Alkmaar of Serooskerke in Zeeland.
 
Als het een eencilinder is zit er niets anders op dan mee leren leven of hopen op een software update van de ECU.
Als ie meer dan een cilinder heeft kan je de synchronisatie controleren, als de boel niet synchroon staat resulteert dat ook in niet-vloeiend oppakken.
 
Het is idd een v-twin. Bij Testmotor.nl zeggen ze dit; " Het blok spreekt heel gemoedelijk aan, als enige puntje is het aan/uit gevoel er wel iets als je vanaf het gas dicht iets gas geeft, maar verder is het vooral ongecompliceerd rijden." bron; Test: 2020 Hyosung Aquila GV300S Bobber

In andere tests kan ik het niet zo snel vinden, maar ik ga er dan ook scannend doorheen. Met welke versnelling pak je eigenlijk rotondes?
 
Het is idd een v-twin. Bij Testmotor.nl zeggen ze dit; " Het blok spreekt heel gemoedelijk aan, als enige puntje is het aan/uit gevoel er wel iets als je vanaf het gas dicht iets gas geeft, maar verder is het vooral ongecompliceerd rijden." bron; Test: 2020 Hyosung Aquila GV300S Bobber

In andere tests kan ik het niet zo snel vinden, maar ik ga er dan ook scannend doorheen. Met welke versnelling pak je eigenlijk rotondes?
Ik neem rotondes in 2de versnelling tenzij het een heel ruime rotonde is of als ik al bij de tweede afslag eraf moet en dan neem ik rotondes vaak in 3de en dan is er weinig aan de hand. Ik heb in het begin geprobeerd om alle rotondes in 3de versnelling te nemen maar dat is bij heel krappe rotondes ook weer niet zo'n goed idee.
Ik had het verslag op Testmotor.nl ook gelezen en toen raakte ik geïnteresseerd in deze motor. Bij de demo motor voelde ik ook wel iets maar ik heb toen geen krappe rotondes gereden. Ik merkte bij de demo wel als ik bij bijv. 70 kilometer per uur het gas wat terug moest nemen en dan weer opnieuw gas gaf dat dat ook met een schok gepaard ging. Dat is met mijn eigen motor wel stukken minder moet ik zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan