Hyperpro stuurdemper RSC of CSC?

RSC (progressief) of CSC (lineair)

  • RSC (progressief)

    Stemmen: 7 77,8%
  • CSC (lineair)

    Stemmen: 2 22,2%

  • Totaal aantal stemmers
    9

Thijsvr

MF veteraan
14 jan 2008
3.682
1
Leiden
Ik zit nu al dagen te struinen op internet voor een stuurdemper voor op mijn CBR954rr.
Ik kom elke keer uit bij onder andere Hyperpro. Deze hebben ook een redelijke prijs.

Nu is er de lineaire variant en de progressieve variant. De CSC (lineair) en de RSC (progressief). Het varieert enorm wat mensen zeggen, maar de meeste mensen lijken te zeggen dat voor op straat een RSC demper het meest geschikt is, anderen zweren weer bij een lineaire demper omdat die voorspelbaarder zijn. Stunters blijken ook een voorkeur te hebben voor de CSC versie. Overigens zijn dit altijd topics waar maximaal 5 posts zijn, dus het is nog steeds niet echt duidelijk.
Hyperpro is zelf ook niet erg eenduidig hierover, want het blijkt dat ze in 2006 zoiets de CSC niet meer leverden tijdelijk omdat toch iedereen een RSC wilde.

Nu rij ik vooral op straat, maar ik mag wel graag gooien met m'n fiets en hij komt ook wel eens aan de voorkant van het asfalt. Ik heb al goed afgestelde (WP) vering, maar hij blijft vrij licht voorin bij snelheden die eigenlijk niet op straat thuishoren en ik heb al eens een stevige slapper gehad die ik op goed geluk rechtop gehouden heb. Ik wil daarom graag een demper als backup.


Dus daarom hoop ik nu gewoon wat duidelijkheid te krijgen hieromtrent.

Bedankt alvast voor je reactie!
 
Bel ze eens op, dan krijg je gelijk iemand aan de telefoon die er verstand van heeft.
 
Zij zeggen dat je de RSC voor op straat moet hebben en voor op het circuit, alleen dat sommige mensen soms nog graag het "ouderwetse" type hebben. Maar aangezien de RSC duurder is en er ook een aantal mensen toch bij de CSC blijft vind ik het moeilijk om hun objectiviteit te geloven. Ze zullen wel het beste met me voor hebben, maar zij willen ook graag wat verkopen zeg maar :)

Ik krijg van de RSC juist heel erg de indruk dat dat voor toerrijders is, en ik rij wel iets steviger dan een zondagmiddag toerritje zeg maar.
 
Ik denk dat ze beide werken tov van geen ;)

Net als bij veren: de RSC grijpt meteen in,de CSC zal een fractie vertraging hebben.
Ik denk dat je er bijna geen verschil in gaat voelen,daarbij zijn ze 22(?) kliks instelbaar,er zit altijd wel eens goede instelling bij.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een CSC op mijn blade, vind het een fijn dempertje. Op momenten dat het wiel net wel/net niet los wil komen bij een beetje lekker optrekken, voorkomt ie goed dat het voorwiel gaat zwabberen...
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn niet echt reacties waar ik heel veel aan heb ;)


Als je de objectiviteit van Hyperpro niet eil aannemen waarom dan wel van iemand anders? Bij Hyperpro hebben ze beiden versies, waarom zouden ze jou de eventueel slechtere aanraden? Die mensen brengen sowieso geen producten op de markt waar ze niet achter staan?
 
Als je de objectiviteit van Hyperpro niet eil aannemen waarom dan wel van iemand anders? Bij Hyperpro hebben ze beiden versies, waarom zouden ze jou de eventueel slechtere aanraden? Die mensen brengen sowieso geen producten op de markt waar ze niet achter staan?

Nee dat zeg ik ook niet. Integendeel zelfs. Maar ik wil graag weten wat de ervaringen van anderen zijn.
 
Zit zelf ook te denken aan zo'n demper...

Je zou het gebrek aan reacties ook kunnen zien als: kwaliteit is slecht en niemand gebruikt ze en degene die de demper wel heeft gekocht heeft spijt!
 
Heb op 2 motoren een progressieve demper gehad, niet van HP maar van Matris. Vooral bij het korte draai en kapwerk (straatgebruik) heeft een progressieve of reactieve demper duidelijk de voorkeur, aangezien hij pas echt zwaar gaat dempen als er meer snelheid is in stuurbeweging dan jij al sturend voor elkaar kan krijgen.
Dat ding heeft me een aantal keren gered bij heftig stuurslaan.

En een progressieve stuurdemper voor toerwerk? je haalt je veel te veel in je hoofd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een lineare demper van FG guibelini. Qua concept en werkwijze precies hetzelfde als de CSC. Probleem is alleen dat het op straat af en toe onhandig is. Ik zet de mijne vaak op 20~22 kliks (van de 26) gezien de aard van mijn motor, maar zodra je in de stad zit moet je weer terugdraaien omdat het anders een beetje lastig stuurt.

Op het circuit heb je helemaal geen last van zo'n lineare demper, maar op straat merk je dat het af en toe een beetje hinder kan geven.
 
Heb op 2 motoren een progressieve demper gehad, niet van HP maar van Matris. Vooral bij het korte draai en kapwerk (straatgebruik) heeft een progressieve of reactieve demper duidelijk de voorkeur, aangezien hij pas echt zwaar gaat dempen als er meer snelheid is in stuurbeweging dan jij al sturend voor elkaar kan krijgen.
Dat ding heeft me een aantal keren gered bij heftig stuurslaan.

En een progressieve stuurdemper voor toerwerk? je haalt je veel te veel in je hoofd.


LoSboL heeft gelijk, je zit je veel te druk te maken over iets waar je niet eens de werking van weet blijkbaar. Heb je dit al eens gelezen;

http://www.motolife.nl/contents/nl/d3327_MotoLife_-_Stuurdemper_Hyperpro_los.html

Kortom, met een normale/lineaire demper ben je gewoon het beste af. En rij je in de stad, draai 'm effe iets verder open. Mocht je vergeten hem weer straffer te draaien, niks aan de hand, hij zal je nog steeds behoeden van allerlei gevaren.

8-)
 
LoSboL heeft gelijk, je zit je veel te druk te maken over iets waar je niet eens de werking van weet blijkbaar. Heb je dit al eens gelezen;

http://www.motolife.nl/contents/nl/d3327_MotoLife_-_Stuurdemper_Hyperpro_los.html

Kortom, met een normale/lineaire demper ben je gewoon het beste af. En rij je in de stad, draai 'm effe iets verder open. Mocht je vergeten hem weer straffer te draaien, niks aan de hand, hij zal je nog steeds behoeden van allerlei gevaren.

8-)

Ik weet wel wat het doet hoor :) Dankjewel.

Ik heb geen zin om constant aan dat ding te schroeven. Misschien was dat niet duidelijk.

Maar ik ben er uit, bedankt voor de reacties.
 
Zit zelf ook te denken aan zo'n demper...

Je zou het gebrek aan reacties ook kunnen zien als: kwaliteit is slecht en niemand gebruikt ze en degene die de demper wel heeft gekocht heeft spijt!

Ik denk eerder juist andersom; mensen zijn er tevreden over! Men klaagt namelijk eerder dan dat er complimenten gegeven worden. Dus als er iets te klagen is staat dat sneller online dan wanneer er positieve ervaringen zijn.. :)
 
En, wat is het geworden?

8-)

RSC. Ik rij de helft van m'n tijd in de stad, stoepje op stoepje af. Fietsers, wandelaars, dat soort obstakels. Dus ik wil graag de snelheid waarmee ik het stuur om kan gooien zo houden. Met de CSC zou dat, hoewel niet zo veel, wel wat beperkt worden. Met de RSC aanzienlijk minder, dus dan kies ik liever de ietsje duurdere variant.
 
Ik denk eerder juist andersom; mensen zijn er tevreden over! Men klaagt namelijk eerder dan dat er complimenten gegeven worden. Dus als er iets te klagen is staat dat sneller online dan wanneer er positieve ervaringen zijn.. :)

Eerlijk gezegd heb je daar helemaal gelijk in!! _O-

Thijs, laat ff weten wat je ervaringen zijn O-)
 
Ik denk voor op straat dat in principe alleen RSC (progressief) interessant is. Op lage snelheden moet je meer met je stuur werken om overeind te blijven (stadsverkeer). Dan is het wel lekker als de demper bij het draaien aan het stuur niet tegenwerkt.

Op het circuit zal het wel liggen aan de voorkeur van de rijder. Ik heb zelf een RSC op de circuitracer. Maar ik heb zin om die eens een keer om te wisselen voor een CSC. Weet niet wat beter is. Misschien is het zelfs wel circuit-afhankelijk, welke je wil.
 
Ik heb een CSC op mijn blade, vind het een fijn dempertje. Op momenten dat het wiel net wel/net niet los wil komen bij een beetje lekker optrekken, voorkomt ie goed dat het voorwiel gaat zwabberen...

Hmm, en dat geval is waar een RSC je dan inderdaad niet zal helpen. Voor dit soort dingen heb je een CSC nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan