ideeën voor een oorlogsmonument route

Brian1990

Die hard MF'er
25 feb 2012
411
1
:W

Ik wil een route gaan maken langs allemaal oorlogsmonumenten, museas en interresante plekken van de 2e wereldoorlog in Nederland.

Hiervoor heb ik wat indrukwekkende plekken nodig.

Ik had er al een paar in gedachten namelijk:

Militair ereveld Grebbeberg.
Airbourne monument op de Ginkelse heide.
Nationaal Bevrijdingsmuseum Groesbeek.
Evt John frostbrug in Arnhem (the Bridge too far zeg maar)
Hotel de Wereld in wageninge.


Libertypark in Overloon wil ik niet meenemen in de route omdat ik dit een museum vind om heel de dag rond te lopen en niet ff langs moet rijden.

Welke plekken zou ik nog meer kunnen meenemen in de route?
 
Het oorlogsmonument in Doornspijk vlakbij Elburg.
full
 
Alstu: http://nl.tracesofwar.com/country.asp?countryid=1&action=search
Ik zou wel geinteresseerd zijn in een leuke route :Y

ik kwam die site na veel google tegen :).
Heb ik weer wat om uit te pluizen.

Ik wil zowel (kleine) museums, geallieerde begraafplaatsen, en historisch belangrijke plekken meenemen in de route.

ik neig een beetje de route rond het gebied waar Market Garden heeft plaats gevonden te maken.
Maar wie weet zijn er nog meer interessante plekken die ik kan toevoegen buiten deze route.
 
Er is genoeg te vinden in Nederland op dat gebied. Op bovenstaande site staat eigenlijk vrijwel alles wel, dus ik kan hier wel van alles gaan opsommen maar dat zou dubbel zijn.

Er zijn bezienswaardigheden van Zuid-Limburg, tot Groningen, Den Helder en Zeeland, dus een route langs alle plekken is vrijwel onmogelijk. Ik denk dat het inderdaad verstandig is om een bepaalde regio te kiezen, en daar een mooie route te maken.
 
Je hebt ook fe complete linie waar je langs kan rijden.
Loopt van wageningen t/m Bunschoten spakenburg.
Dan kom je ook allerlij monumenten tegen.
 
-Museum Bevrijdende Vleugels Best
-Airborne Museum Oosterbeek
-Oorlogskerkhof Margraten
-Vergeet in Groesbeek niet een bezoekje te brengen aan het Canadese oorlogskerkhof: Ligt prachtig, maar is vooral indrukwekkend. En dan kun je dat direct combineren met een route door de Eau Rouge van Groesbeek.
 
-Museum Bevrijdende Vleugels Best
-Airborne Museum Oosterbeek
-Oorlogskerkhof Margraten
-Vergeet in Groesbeek niet een bezoekje te brengen aan het Canadese oorlogskerkhof: Ligt prachtig, maar is vooral indrukwekkend. En dan kun je dat direct combineren met een route door de Eau Rouge van Groesbeek.

De Canadese begraafplaats en het Airborne museum in Oosterbeek ga ik zeker in de route verwerken!

Ik had niet verwacht dat er zoveel zou zijn. Heel interessant!
 
Die site heette vroeger Oorlogsmusea.nl, toen kon je zelf musea en bezienswaardigheden toevoegen. Dit liep in positieve zin zo uit de hand dat ze dit stop hebben gezet. Tijdelijk, maar is nu al een paar jaar zo :+

In het verleden wel vaker dingen toegevoegd aan die site, maar tegenwoordig staat er zo veel op dat het vrij uitzonderlijk is als je iets vind wat er nog niet op staat.
 
Er is genoeg te vinden, zou persoonlijk de route's in thema's opdelen, zodat je wat meer verhaal in je route krijgt en je een totaalplaatje hebt. Je kan dan bijvoorbeeld denken aan de thema's Market Garden, Slag om de Grebbeberg, Operatie Infatuate, Atlantikwall in Nederland, Jodenvervolging enz. enz.
 
Er is genoeg te vinden, zou persoonlijk de route's in thema's opdelen, zodat je wat meer verhaal in je route krijgt en je een totaalplaatje hebt. Je kan dan bijvoorbeeld denken aan de thema's Market Garden, Slag om de Grebbeberg, Operatie Infatuate, Atlantikwall in Nederland, Jodenvervolging enz. enz.

:Y
Hier zat ik wel aan te denken.
Ook wil ik de routes niet al te lang maken, omdat je dan geen tijd heb om rustig rond te kijken.
Er moet een beetje een goede afweging tussen rijden en bezichtigen in zitten.
 
Goed idee, wil ik ook een keertje doen. Ik kwam er laatst rond Nijmegen/Mook etc. ook heel veel tegen op de motor. En als je door de Ardennen rijdt zie je ook heel veel.
 
Denk dat je eerst moet gaan selecteren in welk gebied,

Heb even snel op de website gekeken ( die van 4 en 5 mei ) , en er ontbreken er
gewoonweg een paar, en dat zijn er die hier in de directe omgeving liggen.
 
In het noorden liggen op heel veel kerkhoven oorlogsgraven, van met name geallieerde vliegers.
Zo liggen er 3 vliegers begraven op het kerkhof van Oud Avereest. Dit ligt 1 km ten Noorden van Balkbrug aan een mooie motorweg.
 
Goed idee, wil ik ook een keertje doen. Ik kwam er laatst rond Nijmegen/Mook etc. ook heel veel tegen op de motor. En als je door de Ardennen rijdt zie je ook heel veel.

Er is dan ook aardig gevochten hier, bijna iedere plaats heeft zijn eigen gedenkplekje.
En het is hier in de omgeving mooi rijden, dus een en ander is best te combineren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan