Iets vreemds.. GS850G

Su Zu Ki

Rookie
3 mei 2019
8
3
Hoi Lui,

Ik ben net klaar met een grote beurt van mijn pas gekochte “nieuwe” oude GS850G uit ‘82.
De carburateurs heb ik gereinigd, cilinders onderhandel genomen, alle vloeistoffen en filters. Remblokken enz. De hele rits dus.
Echter loop ik nu tegen een issue. Ik heb de motor zonder accu gekocht en heb nu een nieuwe gel accu in mijn bezit, maar... bij het plaatsen volgens de bekende regels, eerst + dan de - ontstaan er kleine vonkjes. Niet spannends zou je zeggen, dat dacht ik ook.
Máár bij het aanzetten om de - pool vast te draaien begint de boel een partij goed te vonken incl een rookwolk!
Gelijk weer los gemaakt natuurlijk. Zekeringen zien er nog goed uit.
Sleutel is uit het contact, ik zie geen gebruikers of blote draden liggen die dit zouden kunnen veroorzaken. Moet ik nou de hele kabelboom gaan vervangen? (Hoop het niet) Heeft iemand dit meegemaakt en/of advies voor mij?
Ik hoor het graag!
 
Als het echt zo heftig knetterd moet er wel ergens een kortsluiting zijn. Zoek het startrelais eens (dikkere draden, 2 kabels op aangesloten/denk m8), wellicht is daar wat mis. Die kan ook nog weleens een aparte zekering hebben.
 
Zo ziet de bedrading uit.... F3B2571F-42AA-4860-90A8-D28AB395F1F6.jpeg
 
Dank aan allen met behulpvolle suggesties. De oorzaak van de kortsluiting was inderdaad een afgeschuurd draadje achter/bij de glaszekeringen.
De accu zit er nu op. Zonder te vonken!
Nu nog een paar kleine dingen doen en starten maar!
Laat het maar gauw beter weer worden want het is best koud zo!

Als hij het straks doet is het misschien verstandig om gelijk de laadspanning te controleren.
 
Als hij het straks doet is het misschien verstandig om gelijk de laadspanning te controleren.

Klinkt zo voor de hand dat je het zo zou vergeten ... dus het kon wel eens een waardevolle tip blijken! De gelijkrichters van die ouwe Suzuki's waren niet de meest betrouwbare, tenminste, ik heb er wel wat versleten ... totdat een vriend van mij er een iets robuustere voor maakte. 10X zo goedkoop en oneindig veel betrouwbaarder.
 
Klinkt zo voor de hand dat je het zo zou vergeten ... dus het kon wel eens een waardevolle tip blijken! De gelijkrichters van die ouwe Suzuki's waren niet de meest betrouwbare, tenminste, ik heb er wel wat versleten ... totdat een vriend van mij er een iets robuustere voor maakte. 10X zo goedkoop en oneindig veel betrouwbaarder.

Ik weet er alles van, heb wel een aantal van die dingen gehad en heb er nog steeds twee. Tegenwoordig haal ik standaard de lus uit het laadsysteem die via de verlichting-knop loopt en sluit zowel plus als min van de regelaar direct op de accu aan, heb je zo min mogelijk draadlengte en verbindingen en met goed resultaat!
Ik rij wel altijd met de verlichting aan zodat de regelaar niet onnodig belast wordt.
 
Ik weet er alles van, heb wel een aantal van die dingen gehad en heb er nog steeds twee. Tegenwoordig haal ik standaard de lus uit het laadsysteem die via de verlichting-knop loopt en sluit zowel plus als min van de regelaar direct op de accu aan, heb je zo min mogelijk draadlengte en verbindingen en met goed resultaat!
Ik rij wel altijd met de verlichting aan zodat de regelaar niet onnodig belast wordt.

Dat is een goede, even kijken hoe ik dat kan doen. Ik moet sowieso nog met draadjes spelen en doormeten want beide knipperlichten achter doen het niet.
Met de verlichting aan rijden is bij mij ook altijd standaard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan